سرنوشت افراد حاضر در عکس تاریخی مایکروسافت چه شد؟

دوشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
یکی از ماندگارترین عکس‌های تاریخ دنیای فناوری، تعدادی از اعضای اولیه‌ی تیم مایکروسافت را نشان می‌دهد که امروز، هرکدام سرنوشت خاص خود را دارند.
تبلیغات

تصویری که در بالای این مطلب می‌بینید، یکی از مشهورترین تصاویر تاریخ دنیای کسب‌وکار، خصوصا در آمریکا است. گروهی از افراد با ظاهر و لباسی مرسوم در آن سال‌ها، در ساختمانی در آلبوکرکی گردهم جمع شده‌اند و عکسی شبیه به عکس‌های خانوادگی ثبت کرده‌اند. عموم مردم با دیدن این عکس از خود می‌‌پرسند: آیا من هم در آن شرکت سرمایه‌گذاری می‌کردم؟ با نگاهی ساده به ظاهر افراد حاضر در عکس، شاید پاسخ ما هم این باشد که قطعا در آن شرکت سرمایه‌گذاری نمی‌کردیم.

اگر بفهمید که عکس بالا مربوط‌به غول نرم‌افزاری امروز جهان یعنی مایکروسافت است، باز هم به سؤال بالا پاسخ منفی می‌دهید؟ این عکس در سال ۱۹۷۸ از اعضای گروه مایکروسافت گرفته شد و کمی بعد، آن گروه از آلبوکرکی به سیاتل رفتند. دلیل اصلی نیز آن بود که کمتر کسی برای کار کردن در نیومکزیکو داوطلب می‌شد.

داستان ثبت عکس مشهور از آنجا شروع می‌شود که باب گرینبرگ، یکی از کارمندان اولیه‌ی مایکروسافت که در وسط عکس قرار دارد، در یک مسابقه‌ی رادیویی برنده می‌شود و جایزه‌ی او، یک عکس پرتره‌ی رایگان بوده است. پس از آن مسابقه، او گروه همکارانش را دعوت می‌کند تا با هم عکس بگیرند و بدین ترتیب، آن‌ها در بهترین لباس ممکن خود در آن سال‌ها، عکس اسطوره‌ای دنیای فناوری را شکل می‌دهند.

سرنوشت دو نفری که در پایین سمت چپ و پایین سمت راست عکس قرار دارند، کاملا مشخص است. زندگی آن‌ها بیل گیتس و پل آلن امروز برای بسیاری از مردم جهان شفاف و روشن محسوب می‌شود. در ادامه‌ی این مطلب زومیت قصد داریم درباره‌ی زندگی دیگر افراد حاضر در عکس تحقیق کنیم و سرنوشت آن‌ها را متوجه شویم.

بیل گیتس

میلیاردها دلاری که از مایکروسافت به‌دست آورد را بذل و بخشش می‌کند

همه‌ی ما سرنوشت این مرد را می‌دانیم. بیل گیتس، مایکروسافت را تأسیس کرده و آن را از هیچ، به یکی از بزرگ‌ترین امپراطوری‌های نرم‌افزاری جهان تبدیل کرد. او در این مسیر، ثروت زیادی به دست آورد و امروز، آن ثروت را برای اهداف مختلف، به سازمان‌های خیریه و بنیاد خیریه‌ی خودش می‌بخشد.

مایکروسافت 1978

آندره لویس

نویسنده‌ی کتاب داستان و خبرنگار آزادکار شد

آندره لویس، تنها عضو اهل آلبوکرکی گروه بود. او به‌عنوان یک نویسنده‌ی فنی در مایکروسافت، متون و اسناد مورد نیاز برای توضیح عملکرد نرم‌افزارها و محصولات را می‌نوشت. آندره در سال ۱۹۸۳ مایکروسافت را ترک کرد و درنهایت به یک خبرنگار فریلنسر و نویسنده‌ی کتاب‌های داستانی تبدیل شد. او به‌خاطر سهم جزئی که از مایکروسافت داشت، اکنون ثروتی حدود ۲ میلیون دلار دارد که البته قطعا بخشی دیگر از آن را از شغل کنونی خود کسب کرده است.

مایکروسافت 1978

ماریا وود

۲ سال پس از آن عکس، از مایکروسافت شکایت کرد

ماریا وود، دفتردار مایکروسافت بود و با یکی دیگر از اعضای اولیه‌ی حاضر در عکس شرکت ازدواج کرد. او ۲ سال پس از ثبت آن عکس تاریخی، شرکت را ترک کرده و از آن به جرم تبعیض جنسیتی شکایت کرد. مایکروسافت در آن پرونده برنده شد. ماریا نیز درنهایت به تربیت فرزندان و کارهای داوطلبانه و عام‌المنفعه روی آورد.

مایکروسافت 1978

پل آلن

درآمد میلیارد دلاری خود را در موضوعاتی همچون تیم‌های ورزشی، استارتاپ‌ها و موارد مشابه هزینه کرد

پل آلن، پس از بیل گیتس مشهورترین فرد حاضر در تصویر محسوب می‌شود. او که دیگر بنیان‌گذار مایکروسافت بود، در رتبه‌ی ۳۷ ثروتمندترین افراد جهان قرار داشت. او صاحب تیم‌های ورزشی Portland Trailblazers، Seattle Seahawks بود. به‌علاوه، آلن صاحب یکی از بزرگ‌ترین قایق‌های تفریحی جهان و چندین دارایی ریز و درشت دیگر نیز بود. آلن در سال گذشته‌ی میلادی (مهر ۱۹۷) از دنیا رفت.

مایکروسافت 1978

باب او رِر

وارد صنعت دامداری شد

باب او رر در آن زمان یکی از مسن‌ترین کارمندان مایکروسافت بود. او در پروژه‌ی ارسال انسان به ماه ناسا، در تیم کنترل بود. مسئولیت او یکی از ریاضی‌دانان ارشد مایکروسافت بود که در بحث بازنویسی کد DOS و اضافه کردن آن به کامپیوترهای IBM هم نقشی اساسی داشت. باب در سال ۱۹۸۳ شرکت را ترک کرد و به وطن خود یعنی تگزاس بازگشت. فعالیت اصلی او پس از ترک دنیای فناوری، دام‌داری بود که ثروت کنونی‌اش را به ۱۰۰ میلیون دلار رساند. باب امروز در چند شرکت محلی نیز در هیئت‌مدیره حضور دارد.

مایکروسافت 1978

باب گرینبرگ

مایکروسافت را رها کرد و در شرکت خانوادگی مشغول به کار شد

باب گرینبرگ، همان کارمندی بود که در مسابقه‌ی رادیویی، برنده‌ی عکس پرتره‌ی رایگان شد. او در سال ۱۹۸۱ و پس از مشارکت در پروژه‌ای برای ارائه‌ی نسخه‌ی جدید BASIC، مایکروسافت را ترک کرد. او پس از ترک مایکروسافت، به Coleco رفت که شرکت خانوادگی‌شان بود و در آنجا، در پروژ‌ه‌ی ساخت عروسک‌های Cabbage Patch Kids شرکت کرد که موفقیت عظیمی را نیز به‌همراه داشت. درباره‌ی آخرین فعالیت‌های او نیز گفته شده که درحال توسعه‌ی نرم‌افزاری مخصوص ورزش گلف است.

مایکروسافت 1978

مارک مک‌دونالد

مایکروسافت را ترک کرد چون شرکت در حال بزرگ شدن بود. البته، پس از مدتی دوباره به ردموند بازگشت

مارک مک‌دونالد، اولین کارمندی بود که با سیستم پرداخت حقوق به تیم ملحق شد. وقتی او در سال ۱۹۸۴ شرکت را ترک کرد، دلیل کار خود را مخالفت با نوع مقیاس‌پذیری مایکروسافت و بزرگ شدن بیش از حد آن بیان کرد. او پس از ترک مایکروسافت به یکی از شرکت‌های دیگر پل آلن یعنی Asymetrix رفت. مقصد بعدی مارک، شرکت طراحی دیگری مستقر در سیاتل با نام Design Intelligence بود. آن شرکت بعدا در سال ۲۰۰۰ توسط مایکروسافت خریداری شد. درنتیجه، مقصد نهایی مارک دوباره مایکروسافت بود. ثروت کنونی او طبق برخی آمار، کمتر از یک میلیون دلار گزارش می‌شود.

مایکروسافت 1978

گوردون لتوین

پس از بیل گیتس، او بیش از همه به مایکروسافت وفادار ماند

گوردون لتوین تا سال ۱۹۹۳ در شرکت ماند. زمان فعالیت او پس از بیل گیتس، از همه‌ی افراد کارمندان شرکت بیشتر محسوب می‌شود. او برنامه‌نویس شرکت بود و برای تنوع در زندگی، مایکروسافت را رها کرد. گوردون در آریزونا یک مزرعه دارد و بخشی از درآمد خود را نیز به پروژه‌های حامی محیط زیست اهدا کرده است. ثروت کنونی او، حدود ۲۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود.

مایکروسافت 1978

استیو وود

مایکروسافت را با هدف تأسیس شرکت Wireless Services ترک کرد

استیو وود، همسر ماریا وود است که پیش‌تر به سرنوشتش پرداختیم. استیو در سال ۱۹۸۰ شرکت را ترک کرد، اما در چند شرکت دیگر با آلن همکار شد. او در سال ۱۹۶۶ شرکت پیام‌رسان موبایلی Wireless Services را تأسیس کرد. پس از مدتی شرکت او به SinglePoint تغییر نام داد. استیو امروز در شرکت خودش در هیئت‌مدیره حضور دارد و ثروت خودش به همراه ماریا، حدود ۱۵ میلیون دلار است.

مایکروسافت 1978

باب والاس

علاقه‌ی شدیدی به داروهای روان‌گردان داشت و شرکتی نرم‌افزاری تأسیس کرد

باب یکی از عجیب‌ترین کارمندان اولیه‌ی مایکروسافت بود. او پس از ترک شرکت، زمان و پول زیادی را به تحقیق درباره‌ی داروهای روان‌گردان اختصاص داد. باب سپس شرکتی با نام Quicksoft تأسیس کرد و در سال ۲۰۰۲ از دنیا رفت.

مایکروسافت 1978

جیم لین

یک شرکت نرم‌افزاری تأسیس کرد

جیم لین در مایکروسافت مدیر پروژه بود و در سال ۱۹۸۵، شرکت را ترک کرد. او اعتقاد داشت مایکروسافت،‌ شوق را در او از بین می برد. به‌هرحال جیم شرکت را ترک کرد تا شرکت نرم‌افزاری خودش را تأسیس کند. او یکی از بازیگران اصلی در همکاری‌های اولیه‌ی مایکروسافت و اینتل بود که بعدها، کمک زیادی به ردموندی‌ها کرد.

مایکروسافت 1978

وقتی که بیل گیتس در سال ۲۰۰۸ تصمیم به ترک مایکروسافت گرفت، ردموندی‌ها برای تجدید خاطره بار دیگر عکسی شبیه به عکس سال ۱۹۷۸ گرفتند. در عکس جدید، تنها جای باب والاس، خالی است.

مایکروسافت 2008
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات