معایب دورکاری و روش‌های غلبه بر آن‌ها

سه‌شنبه ۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
کار از راه دور امروزه به‌قدری رواج پیدا کرده که بسیاری از شرکت‌ها آن را به حضور فیزیکی کارکنان ترجیح می‌دهند. از طرفی این سبک کار با مشکلاتی هم روبه‌رو است.
تبلیغات

چند سال پیش، کار از راه دور ایده‌ی عجیبی بود اما امروزه رایج‌تر شده است. با پیشرفت‌ فناوری و به‌وجودآمدن دیدگاه‌ها و افکار جدید، کار از راه دور نه‌تنها در سطح وسیعی موردقبول واقع شده بلکه امروزه به انتخاب و اولویت بسیاری از شرکت‌ها تبدیل شده است.

شرکت‌ها نه‌تنها می‌توانند در فضای فیزیکی و سنتی شرکت صرفه‌جویی کنند بلکه کارمندها هم می‌توانند از مزایای کار در خانه، مانند انعطاف‌ بیشتر و عدم رفت‌وآمد برخوردار شوند. سید بلخی، نویسنده‌ی اصلی این مقاله مدیر یک شرکت ۱۰۰ درصد مجازی با بیش از ۴۰ کارمند است که عملکرد خوبی هم دارد. او می‌گوید اگر در این زمینه تازه‌کار هستید، باید از اشتباه‌های متداول که کارمندان و شرکت را به خطر می‌اندازند، دوری کنید. در ادامه معایب کار از راه دور و روش غلبه بر آن‌ها ارائه شده است.

نبود ارتباط

برای افراد درونگرا که به‌تنهایی عادت دارند، کار از راه دور، رویایی است که به واقعیت تبدیل شده است؛ اما برای افراد برون‌گرا که به تعامل با دیگران عادت دارند، عدم ارتباط در کار از راه دور دشوار است. بااینکه نشست‌های ویدئویی هفتگی برای شرکت‌های کار از راه دور اهمیت دارند اما باز هم ایجاد حس ارتباط ازطریق صفحه‌ی نمایش کامپیوتر کار دشواری است. نشست‌های هفتگی باعث حفظ ارتباط کارکنان با سایر و افزایش آرامش خاطر آن‌ها می‌شوند.

دفتر کار در خانه

خوشبختانه، روش‌های متعددی برای حل مشکل عدم ارتباط و انزوا وجود دارد؛ در درجه‌ی اول باید از ارتباط آنلاین مناسب برای کارکنان راه دور اطمینان حاصل کرد. بلخی در شرکت خود از ابزار ارتباطی به نام اسلک استفاده می‌کند برای هر تیم ریموت کانال‌های متعددی وجود دارد اما یک کانال Family هم در آن وجود دارد که کارکنان در آن می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

توصیه می‌شود حداقل یک‌بار در سال، گردهمایی حضوری برگزار کنید. در مراسم سالانه‌ی شرکت، کارکنان می‌توانند به‌صورت حضوری با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و به تقویت روابط خود بپردازند.

ارتباطات نادرست

در کار از راه دور، تمام ارتباطات ازطریق اینترنت شکل می‌گیرد. در صورت وجود کانال‌های متعدد، فرایند برقراری ارتباط دشوار می‌شود. این کانال‌ها شامل ایمیل، اپلیکیشن‌های پیام‌رسان فوری، ابزار مدیریت پروژه و موارد دیگر هستند. اگر کارکنان از کانال ارتباطی آگاه نباشند، اطلاعات ارسالی نادیده گرفته می‌شوند.

بنابراین سعی کنید از ایمیل به‌عنوان ابزار ارتباطی روزمره استفاده نکنید یا ترجیحا کمتر از آن استفاده کنید. در عوض سعی کنید از نوعی پیام‌رسانی جذاب برای کارکنان استفاده کنید. Slack انتخاب خوبی است. در این برنامه‌ می‌توانید برای هر تیم یک کانال ایجاد کنید و به‌صورت مستقیم به اعضا پیام دهید. حضور کل تیم روی یک پلتفرم ارتباطی، به بهبود ارتباطات شما کمک می‌کند.

حواس‌پرتی و کاهش بهره‌وری

کار در خانه می‌تواند احتمال حواس‌پرتی و انحراف را بالا ببرد و در نتیجه بهره‌وری کارکنان را کاهش دهد. کودکان یا دیگر اعضای خانواده، دوستان و تماس‌های تلفنی، تلویزیون با یک برنامه‌ی جذاب و بسیاری از موارد دیگر در حواس‌پرتی کارمند راه دور نقش دارند.

برای اطمینان از بهره‌وری و به حداقل رساندن حواس‌پرتی‌ها، سعی کنید یک دفتر کار جدا در خانه‌ی خود داشته باشید. کارکنان باید به فضایی بروند که سایر مزاحمتی برایشان ایجاد نکنند.

ابزارهای مختلفی برای تمرکز حواس وجود دارد. Cold Turkey یک ابزار برجسته برای مسدود کردن وبسایت‌های مزاحم است. شاید نتوانید تلویزیون را خاموش کنید اما هر چیزی که به کاهش حواس‌پرتی شما کمک کند، یک امتیاز است.

freelance

عدم امنیت

اگر کسب‌وکار شما با داده‌های حساس سروکار دارد، وجود اطلاعات روی لپ‌تاپ یکی از کارمندان که بدون محدودیت به همه‌جا می‌رود، می‌تواند ترسناک باشد. ذخیره‌سازی داده‌های حساس به‌صورت آنلاین، مثل اطلاعات پرداخت و رمزهای عبور، آسیب‌پذیری کار شما را افزایش می‌دهد. خوشبختانه با روش‌های مختلف می‌توانید امنیت را برای کارکنان راه دور خود ارتقا دهید.

برای کاهش حواس پرتی سعی کنید یک دفتر کار جدا در خانه‌ی خود داشته باشید

در درجه‌ی اول می‌توانید از یک برنامه‌ی مدیریت رمزعبور مانند LastPass استفاده کنید. این برنامه‌ می‌تواند کل رمزهای عبور شما را ذخیره کند؛ به‌طوری‌که تمام کارمندان صرفا با یک رمز بتوانند وارد آن شوند. در مرحله‌ی بعدی LastPass اجازه‌ی ورود به حساب‌های خودکار را می‌دهد.

از طرفی اگر یکی از اعضا از تیم خارج شود، فقط باید یک رمزعبور را تغییر دهید. همچنین اگر از G Suite برای ایمیل شرکت استفاده کنید، می‌توانید با قفل صفحه‌ی نمایش یا رمز عبور از داده‌های خود محافظت کنید.

کار از راه دور به این معنی نیست که کنترل کامل را به کارمندان واگذار کنید، و همچنین لزوما اعضای تیم نباید شادی و سلامت ذهنی خود را قربانی کار کنند؛ اما با رعایت برخی نکات می‌توانید بهره‌وری کار از راه دور را تا حد ممکن افزایش دهید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات