درس‌هایی که در دوره‌های آموزشی کسب‌وکار نمی‌آموزید

دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
مدارس کسب‌وکار به شما در راه‌اندازی کسب‌وکار کمک می‌کنند و راهکارهای لازم را ارائه می‌دهند؛ اما لازم است بعضی ترفندها را خودتان فرا بگیرید.
تبلیغات

مدارس کسب‌وکار درس‌های خوبی به شما می‌آموزند که بیشتر متمرکز بر برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری استراتژیک هستند. معمولا مدارس کسب‌وکار، نظریه‌های آکادمیک و پیاده‌سازی آن‌ها روی مسائل واقعی را آموزش می‌دهند؛ اما صرف‌نظر از اینکه اساتید شما تا چه اندازه درخشان هستند یا دوره‌ی آموزشی تا چه اندازه حرفه‌ای است، هیچ مدرسه‌ای تمام نکات موردنیاز را به شما آموزش نمی‌دهد.

بسیاری از نکات و مسائل را باید خودتان از طریق آزمون‌وخطا یاد بگیرید. بعضی از مهم‌ترین درس‌هایی که از کسب‌وکار موفق می‌آموزید (و همین‌طور درس‌های زندگی)، از تجربه به‌دست می‌آیند. بنابراین اگر به‌دنبال راه‌اندازی یک کسب‌وکار موفق هستید، سعی کنید ۲۵ نکته‌ی ذیل را به آموخته‌های خود اضافه کنید.

۱. چگونه رهبر بهتری باشید

عملکرد رهبرهایی که مدرک MBA دارند، لزوما بهتر از رهبرهایی که این مدرک را ندارند نیست. بر اساس یکی از بررسی‌های مجله‌ی کسب‌وکار هاروارد روی ۱۰۰ نفر از بهترین مدیران عامل جهان، تنها ۲۴ درصد از آن‌ها مدرک MBA داشتند. رهبرهای موفق باید از نقاط قوت و ضعف خود آگاه باشند و حس مثبتی را به محیط اطراف خود منتقل کنند. این نکته را در کلاس درس آموزش نمی‌دهند.

۲. هیچ مسیر مستقلی برای موفقیت وجود ندارد

هیچ فرمول مشخصی برای موفقیت وجود ندارد. برای رسیدن به رویاها باید مسیر خود را دنبال کنید. هیچ‌کس (هیچ معلم، راهنما یا حتی رهبر میلیارد کسب‌وکار) نمی‌تواند راه رسیدن به بهترین آینده را به شما بگوید. باید خودتان به‌دنبال راه‌حل بروید. تصورات شخص دیگر را نمی‌توان کپی کرد یا مجددا از آن‌ها استفاده کرد.

برقراری ارتباط

۳. ایجاد روابطی که به پیشرفت کمک می‌کنند

بر اساس یک سخن معروف؛ موفقیت به آنچه می‌دانید وابسته نیست، بلکه به آنچه که هستید وابسته است. هر کسب‌وکار موفقی بر اساس روابط خوب ساخته می‌شود. اگر به‌دنبال موفقیت هستید، باید در مهارت‌هایی مثل ایجاد شبکه و ساخت گروه با افراد دیگر به مهارت برسید. به این صورت می‌توانید به مکان‌های مناسب دعوت شوید و افراد مناسب را ملاقات کنید.

۴. چگونه یک رابط مؤثر باشید

نحوه‌ی انتقال پیام می‌تواند روی انعقاد یک قرارداد یا از بین رفتن یک فرصت تأثیر بگذارد. برقراری ارتباط منجر به توسعه‌ی روابط کاری خوب می‌شود و این روابط کاری برای افزایش بازدهی و دلگرمی گروه ضروری است. بعضی افراد، رابط‌های خوبی هستند در حالی‌ که برخی دیگر باید برای بهبود مهارت‌های ارتباطی خود کار کنند. بااین‌حال، این بحث به‌ندرت در کلاس‌های کسب‌وکار پوشش داده می‌شود.

شاید استراتژی‌های مذاکره را در کلاس‌های کسب‌وکار آموخته باشید اما اجرای آن‌ها در زمان واقعی و در زندگی واقعی کاملا متفاوت است. هر گاه با شخصی در کسب‌وکار ارتباط برقرار می‌کنید به‌صورت رسمی یا غیررسمی در حال مذاکره هستید. وقتی مذاکره به‌خوبی به پایان رسید، دو طرف با رضایت جلسه را ترک می‌کنند و آماده‌ی تجارت با یکدیگر می‌شوند.

۶. روش تأسیس یک کسب‌وکار جدید

مدارس کسب‌وکار، مراحل ساخت یک کسب‌وکار را به شما آموزش می‌دهند؛ یعنی روش پژوهش، ارائه‌ی یک طرح، دستیابی به بودجه، انتخاب یک ساختار مناسب و موارد دیگر. اما نکات دیگری را باید در یک کسب‌وکار جدید در نظر بگیرید که در کلاس‌ها آموزش داده نمی‌شوند. روش یافتن سرمایه، تشویق سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری روی ایده‌ها و رسیدن به اولین فروش بر عهده‌ی شما است.

۷. اهمیت نزاکت و رفتار

اغلب افراد رفتارهای خوب را در زمان کودکی از والدین خود می‌آموزند، اما اساتید کسب‌وکار تا چه اندازه بر اهمیت رفتار مناسب هنگام معامله با مشتری تأکید می‌کنند؟ مسائل ساده‌ای مثل به زبان آوردن نام مشتری، انجام به‌موقع کارها، سر قول ماندن و تشکر تأثیر زیادی بر موفقیت شما خواهند داشت.

نزاکت و ادب

۸. چگونه بهترین افراد را استخدام کنید

هر کارآفرین به‌دنبال استخدام یک تیم برجسته است. مدیران منابع انسانی به‌دنبال تصحیح این فرآیند هستند؛ اما تصمیم‌گیری در مورد گزینه‌ی مناسب همیشه با ترفندهایی همراه است که نمی‌توان آن را در هیچ فرمولی جای داد.

۹. چگونه از اشتباهات خود درس بگیرید

یکی از دشوارترین درس‌هایی که در کارآفرینی یاد می‌گیرید این است که شکست، اجتناب‌ناپذیر است. گاهی اوقات معامله‌ها محکوم به شکست هستند. همه‌چیز تغییر می‌کند، بازار دچار نوسان می‌شود یا ایده‌ی شما به نتیجه نمی‌رسد؛ اما باز هم باید راهی برای جلو رفتن پیدا کنید. کارآفرین‌ها باید به چارچوب‌بندی شکست‌های خود بپردازند، از اشتباهات خود درس بگیرند و برای نوبت بعدی آماده شوند.

۱۰. بازاریابی در دنیای فناوری

در دنیای دیجیتالی، فناوری با سرعت بالایی در حال تغییر است که بر روش کسب‌وکار بازار تأثیر می‌گذارد. در این عرصه‌ی به‌سرعت متغیر، مدارس کسب‌وکار نمی‌توانند هم‌پای گرایش‌های بازاریابی دیجیتال پیش بروند. کارآفرینان همیشه باید به‌دنبال راه‌حل‌های جدیدی باشند و خود را به‌روز نگاه‌ دارند.

۱۱. چگونه با مشتری ارتباط برقرار کنید

روش فروش شما به آنچه می‌فروشید وابسته است. مراکز آکادمیک اغلب اوقات یک گام مهم در ارتباط با مشتری را فراموش می‌کنند؛ مهارت شنیدن سخنان مشتری به‌درستی، در شکل‌گیری روابط مؤثر است.

۱۲. هوش هیجانی به‌اندازه‌ی IQ اهمیت دارد

هوش هیجانی (که به بهره‌ی هیجانی یا EQ هم معروف است) در فهرست ده‌گانه‌ی انجمن اقتصاد جهانی از ده مهارت برتر موردنیاز کارمندان، رتبه‌ی ۶ را به خود اختصاص داده است. EQ به توانایی اشخاص برای ادراک، فهم و مدیریت احساسات و هیجانات گفته می‌شود. اهمیت این هوش در دنیای کسب‌وکار، از هوش آموزشی هم بیشتر است.

۱۳. چگونه تواضع خود را حفظ کنید

تواضع باعث می‌شود حتی با رسیدن به اهداف بیشتر، باز هم پاهای خود را روی زمین احساس کنید. تواضع به معنی دست‌کم گرفتن خود نیست؛ بلکه به معنی تمرکز بیشتر بر دیگران است. با این کار می‌توانید از خطاهای خود آگاه شوید. اگر متواضع باشید، می‌توانید بر نیازهای مشتریان متمرکز شوید و بازخورد و انتقاد آن‌ها را بشنوید.

۱۴. باید مشکلات را در طول کار حل کنید

هیچ شکی نیست که مدل‌های کسب‌وکار اهمیت زیادی دارند؛ اما گاهی باید این مدل‌ها را بهبود دهید و اصلاح کنید. گاهی اوقات با یک خطا یا مشکل ناخواسته روبه‌رو می‌شوید یا فرصتی تکرارنشدنی را به‌دست می‌آورید. باید همه‌چیز را در طول کار محاسبه کنید. به همین دلیل واکنش به‌موقع و بهینه همیشه برای کارآفرینان ضروری است.

۱۵. چگونه خلاق باشید

دستیابی به ایده‌های اصیل و جدید و یافتن راه‌هایی برای نوآوری در رسیدن به مزیت رقابتی، به شما کمک می‌کند؛ اما خلاقیت اغلب اوقات به معنی فرآیند کشف و شناخت خود است. برای دستیابی به ایده‌های خلاقانه، نیاز به تمرین و سماجت دارید. کارآفرینان باید با ذهنی کنجکاو و باز به بررسی محیط پیرامون خود بپردازند.

نوآوری

۱۶. اهمیت پذیرش ریسک

یک متخصص MBA نمی‌تواند پذیرش ریسک و مسئولیت را به شما آموزش دهد. ارزش قائل شدن برای فرصت و خطرهای بالقوه، اغلب اوقات به خود فرد وابسته است و یک تصمیم شخصی است. بسیاری از معیارهای موردنیاز شما در مدارس کسب‌وکار آموزش داده نمی‌شوند. در دوره‌ی MBA قطعا نمی‌توانید نکات مربوط به قبول ریسک را بیاموزید.

۱۷. نمی‌توانید از سیاست‌های اداری اجتناب کنید

هرچقدر هم از سیاست‌ها و امور اداری متنفر باشید، باید به امور داخلی محیط کسب‌وکار خود هم توجه کنید. سیاست‌های دفتری همیشه بخشی از کسب‌وکار هستند. دانستن روش معامله با افراد الزامی است. آگاهی از نحوه‌ی رفتار و برقراری ارتباط با افراد دیگر به شما در افزایش جذابیت شغلی و حل مشکلات و چالش‌ها کمک می‌کند.

۱۸. چگونه از رقبای بزرگ‌تر خود سبقت بگیرید

برای برد لزوما نباید در زمینه‌ی شغلی خود بهترین و اصطلاحات غول باشید. تأسیس یک کسب‌وکار کوچک و چابک هم مزایای خود را دارد. ولی دیدن نقاط قوت و مزایای کسب‌وکار برای سبقت از رقبا به خود کارآفرین وابسته است. به‌دنبال راه‌هایی بروید که رقبای بزرگ‌تر تابه‌حال طی نکرده باشند.

۱۹. روش حل اختلاف‌ها

در دنیای کسب‌وکار هم مانند زندگی، اختلاف‌ها اجتناب‌ناپذیر هستند. باید سعی کنید با این حقیقت کنار آمده و آن را حل کنید. هیچ طرح یا برنامه‌ی آموزشی روش بخشیدن دیگران، به‌دست آوردن دل آن‌ها و حل اختلاف را آموزش نمی‌دهد اما توانایی این کارها برای هدایت دنیای کسب‌وکار ضروری است.

حل اختلاف

۲۰. چه زمانی به غرایز خود اعتماد کنید

کارآفرینان موفق مانند استیو جابز، وارن بافت و بیل گیتس بیشتر برای نیت و هدف خود ارزش قائل هستند تا نصایح دیگران یا حتی بازخورد مشتری. غریزه‌ی نتیجه‌ی پردازش داده‌های اطراف شما است. شاید نتوانید توضیح دهید چرا موضوعی را می‌دانید؛ اما فقط آن را حس می‌کنید. البته به این معنی نیست که گفته‌های دیگران را نادیده بگیرید، بلکه گاهی نیاز دارید صرفا به توانایی‌های خود اعتماد کنید.

۲۱. چگونه هدف‌گذاری کنید

اغلب اوقات در دنیای کسب‌وکار می‌دانید چه می‌خواهید؛ اما هیچ ایده‌ای در مورد رسیدن به آن هدف ندارید. یک مدل کسب‌وکار و یک تعریف از مأموریت دارید اما نمی‌توانید اهداف خود را پیدا و درک کنید. هدف‌گذاری برای حفظ پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری و اطمینان از هماهنگی اعضای تیم ضروری است.

۲۲. دستیابی به ایده‌ی نوآورانه

تمام کارآفرینان رویای تغییر و تحول کار خود را دارند اما تعداد کمی از آن‌ها می‌توانند به این هدف برسند. این تعداد کم ایده‌های نوآورانه ارائه می‌دهند و به این صورت کسب‌وکار خود را متحول می‌کنند. مدارس کسب‌وکار نوآوری و پیشرفت را با تعریف یک راه‌حل برای مسئله و سپس یافتن راهی برای اضافه کردن ارزش به تجربه‌ی مشتری آموزش می‌دهند. به‌نظر ساده می‌رسد اما یافتن راهی برای رسیدن به نوآوری و تحول وضعیت فعلی هرگز کار ساده‌ای نیست.

۲۳. نیاز به نماینده دارید

شما نمی‌توانید تمام جزئیات کسب‌وکار خود را کنترل کنید. برای رسیدن به موفقیت در طولانی‌مدت، نیاز به کمک دارید. در این شرایط است که به نماینده و برون‌سپاری دارید تا بتوانید مقداری از سنگینی کارهای خود بکاهید. در ضمن باید در زمان مناسب از دیگران کمک بگیرید.

۲۴. چگونه انتظارات واقعی را در دیگران به وجود بیاورید

اگر وعده‌‌ای به مشتریان خود داده‌اید و حالا نمی‌توانید به تعهدات خود عمل کنید، احتمال ناامیدشدن اطرافیان از شما وجود دارد. برای رسیدن به موفقیت باید پارامترهای خود، جداول زمانی واقعی و قابل‌ارائه را بسازید. نقشه‌ی راه شما برای رسیدن به موفقیت با شفاف‌سازی انتظارات و سپس دنبال کردن آن‌ها آغاز می‌شود.

۲۵. تجربه‌ی واقعی

می‌توانید تمام دوره‌های لازم برای رسیدن به خواسته‌ها را بگذرانید و مدارک مختلف را به دیوار اتاقتان بزنید اما هیچ‌چیز جای یک تجربه‌ی واقعی را نمی‌گیرد. تنها راه برای رسیدن به خواسته‌ها این است که واقعا آموخته‌های خود را عملی کنید. زندگی واقعی پر از برد و باخت، شکست و موفقیت است. کنترل و هدایت دنیای خشن کسب‌وکار به شما درس‌هایی می‌دهد که هرگز در یک کلاس درس تئوری نمی‌آموزید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات