در عرض ۱۵ دقیقه برای مصاحبه شغلی آماده شوید

دوشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
اولین تأثیری که در مصاحبه‌ی شغلی روی طرف مقابل می‌گذارید بسیار مهم است و سوال‌های مطرح شده نیز باید علاقه‌مندی شما را ثابت کنند. ‌
تبلیغات

تصور کنید برای شرکتی رزومه فرستاده‌اید و قرار است چند روز دیگر مصاحبه‌ی حضوری داشته باشید. موقعیت شغلی و شرایط آن را چندین بار مطالعه کرده‌اید اما هنوز هم احساس آمادگی نمی‌کنید. این احساس برای همه مشترک است و هیچ جای نگرانی نیست. تنها کافی است ۱۵ دقیقه زمان بگذارید تا به طور کامل آماده شوید. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت بیشتر در مورد این موضوع صحبت می‌کنیم.

۱- برای دیدار با هر شخصی آماده باشید

یک دقیقه. معمولا روند استخدام به این صورت است که کارمند منابع انسانی یا مدیر استخدام با افراد متقاضی تماس می‌گیرد و قرار ملاقات تنظیم می‌کند. هرگز انتظار نداشته باشید روز مصاحبه این افراد با شما مصاحبه کنند. شاید یکی دیگر از اعضای تیم سوال کننده‌ی اصلی باشد و این افراد تنها در چند دقیقه‌ی پایانی در جلسه حضور داشته باشند. از آنجایی که شاید داشتن پیش‌زمینه در مورد این موضوع روند مصاحبه را تسهیل کنید، می‌توانید با شرکت تماس بگیرید و این موضوع را جویا شوید. به‌عنوان مثال برای شخصی که با شما تماس گرفته یک ایمیل بفرستید و بپرسید مشتاقانه منتظر دیدنشان هستید و بپرسید در آن روز چه افرادی را ملاقات خواهید کرد.

job interview

۲- چک کردن لینکدین و توییتر شخص مصاحبه‌کننده

پنج دقیقه. بعد از اینکه متوجه شدید روز مصاحبه با چه افرادی گفتگو خواهید کرد باید تحقیقات را آغاز کنید. مطمئنا لینکدین بهترین مکان برای شروع است. ببینید این افراد چه زمانی وارد شرکت شده‌اند و پیش از آن در چه محیطی مشغول به کار بوده‌اند. در چه سمت شغلی کار کرده‌اند و چند سال سابقه‌ی کار دارند. ببینید چه افرادی مهارت‌های آن‌ها را تأیید کرده‌اند و آیا دوست مشترکی دارید یا خیر. انجام این کار شناخت بهتری از طرف مقابل می‌دهد هرچند این قسمت فقط شامل نکات مثبت است اما کمک می‌کند دید بهتری نسبت به روش مدیریت او داشته باشید.

توییتر نیز محل خوبی برای شناخت افراد است. ببینید این افراد چه مقالاتی به اشتراک گذاشته‌اند. توییت‌هایشان معمولی و دوستانه است یا نظراتشان را با لحن رسمی بیان کرده‌اند. مطمئنا این روش راه حل خوبی برای شناخت افراد نیست اما دید خوبی نسبت به شخصیت، علاقه‌مندی‌ها و ارزش‌های طرف مقابل می‌دهد.

۳- برای معرفی خودتان آماده باشید

هفت دقیقه. اغلب مصاحبه‌های شغلی این‌گونه آغاز می‌شوند که فرد مصاحبه کننده از شما توضیح مختصری درباره‌ی خودتان می‌خواهد. «لطفا کمی بیشتر در مورد خودت صحبت کن» و «چه چیزی باعث شده به این عنوان شغلی علاقه‌مند شوی» عبارت‌هایی هستند که معمولا در جریان مصاحبه پرسیده می‌شوند. لیست شماره داری از نکاتی که باید ذکر شوند تهیه کنید تا هیچ موردی از قلم نیفتد.

اولین تأثیر خیلی مهم است و همه چیز به آن بستگی دارد. بنابراین مختصر و مفید صحبت کنید. نیازی به گفتن تاریخچه‌ی زندگی‌تان نیست. گفتن دو یا سه جمله در مورد مسیر شغلی و دلیل حضورتان در این مصاحبه‌ی شغلی کافی است. در این بخش گفتن جزئیات لزومی ندارد زیرا معمولا در بخش‌های بعدی این سوال‌ها پرسیده خواهد شد. تنها کافی است کاری کنید شخص مصاحبه کننده کنجکاو شده و بخواهد بیشتر در مورد شما بداند.

job interview

۴- سوال خوبی را از قبل آماده کرده و بپرسید

دو دقیقه. اینکه از شخص مصاحبه کننده سوال بپرسید نشان دهنده‌ی علاقه‌مندی شما به کار در شرکت مورد نظر است. البته سوالی که انتخاب می‌کنید باید هوشمندانه انتخاب شده باشد تا تأثیر خوبی روی طرف مقابل بگذارد. کمی فکر کنید و سه تا پنج سوالی که بلافاصله به ذهنتان رسید را یادداشت کنید. معمولا زمان کافی برای پرسیدن همه‌ی سوال‌ها نیست بنابراین سوالی را مطرح کنید که پاسخش اهمیت بیشتری برایتان دارد.

سوال‌هایی که مطرح می‌شوند باید نشان دهنده‌ی حس کنجکاوی شما باشند. کنجکاوی یکی از مهارت‌های قابل توجهی است که شانس استخدام را افزایش می‌دهد. «چرا X را عامل مهمی می‌دانید؟» و «تغییرات Y را در آینده چگونه ارزیابی می‌کنید؟» نمونه‌ای از سوال‌های خوب و باکیفیت هستند.

این موارد به کارمند منابع انسانی نشان می‌دهد شما آینده‌ی خود را تا چه اندازه در این شرکت می‌بینید و همان‌طور که گفتیم نشان می‌دهد تا چه اندازه به موقعیت شغلی علاقه دارید. پس بهتر است آن‌ها را قانع کنید که به این فرصت شغلی واقعا علاقه‌مند هستید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات