چگونه توانایی‌های خارق‌العاده‌ی خود را کشف کنیم

سه‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
شناخت نقاط قوت می‌تواند عملکرد فرد را در زندگی و کار افزایش دهد. چهار سوال مهم از خود بپرسید تا نقاط قوت اصلی خود را بشناسید.
تبلیغات

شناخت نقاط قوت و ضعف، بخشی جدانشدنی از پیشرفت شخصی حرفه‌ای‌ها است. اگر نقاط قوت خود را ندانید، ممکن است نتوانید کارتان را با بهترین مهارت‌هایتان تطبیق دهید و حتی موفق به توسعه‌ی مهارت‌های خود در آینده نشوید. برای کمک به شناخت این نقاط قوت، مجموعه‌ای از ابزارهای ارزیابی به‌وجود آمده است.

همیشه یک نقطه‌ی قوت برجسته در میان دیگر نقاط قوت و ضعف افراد وجود دارد؛ شاید یک ویژگی، مهارت یا توانایی باشد که معمولا قوی‌تر از بقیه عمل می‌کند. دریک لواسور، یک سرهنگ پلیس دارای نشان‌های افتخار، نویسنده و ستاره‌ی شوهای تلویزیونی است؛ او به این نقاط قوت، قدرت‌های خارق‌العاده می‌گوید.

همیشه یک نقطه‌ی قوت برجسته در میان دیگر نقاط قوت و ضعف افراد وجود دارد

لواسور که از طرفداران داستان‌های دنباله‌دار ابرقهرمانی مانند انتقام‌جویان است، می‌گوید که تفاوت میان شما و همکارتان قابل مقایسه با تفاوت میان سوپرمن و مرد عنکبوتی است. هر دو دارای اهداف مشابهی هستند اما توانایی‌های استثنائی و مختص به آن‌ها کاملا متفاوت است. او در کتاب خود به‌نام «گوشه‌ی مخفی: نقاط قوت پنهانی خود را بیابید، تطبیق پیدا کردن را بیاموزید و اطمینان به پیروزی در بازی زندگی را به‌دست آورید» به این موضوع اشاره کرده است. او می‌گوید:

ما اغلب سعی می‌کنیم در جامعه مانند دیگران اقدام کنیم تا به موفقیت برسیم. اما حقیقت این است که باید کاری را انجام دهیم که برای خود ما موفقیت به‌بار آورده است.
تکیه بر توانایی ها

ممکن است پیدا کردن این قدرت خارق‌العاده بیهوده به‌نظر برسد اما مشخص کردن نقاط قوت برتر به این طریق، می‌تواند به شناخت مزیت‌های حقیقی شما در دنبال کردن اهدافتان کمک کند. در ادامه به ذکر چهار سوال می‌پردازیم که در کشف قدرت‌های فوق‌العاده به کمک ما می‌آیند.

انجام چه کاری برای شما به‌نظر بی‌زحمت و آسان می‌رسد؟

به فعالیت‌هایی فکر کنید که روی انجام آن‌ها، تمرکز کامل دارید و بسیار ساده می‌توانید بهترین عملکرد را در آن نشان دهید. برخی در ارائه دادن و برخی در حل مسائل بسیار مشکل محاسباتی عالی باشند. ول نلسون، مشاور شغلی می‌گوید:

به‌دنبال یافتن زمینه‌هایی باشید که در آن‌ها بدون اعمال تلاش خاصی، می‌درخشید؛ این زمینه‌ها، شاخص‌های احتمالی برترین توانایی‌های شما هستند. زمینه‌ای که شما را در جریان انجام کاری می‌اندازد، زمینه‌ای است که احتمالا در آن مهارت بسیار بالایی حین انجام کار نشان می‌دهید؛ بهترین عملکرد در زمینه‌ای بروز پیدا می‌کند که در آن، زمان را از یاد می‌برید، احساس خوبی پیدا می‌کنید و نسبت به پروژه نیز نظر مساعدی دارید.
موفقیت

چگونه دیگران را شگفت‌زده می‌کنید؟

آیا پیش آمده که مرتبا اعلام کنید در زمینه‌ای، عملکرد خوبی دارید؟ آیا مردم برای مشاوره در مورد خاصی یا وارد شدن یا همکاری به پروژه‌ای از شما کمک می‌گیرند؟ به‌گفته‌ی لواسور این نوع بازخورد و درخواست کمک، نشان‌دهنده‌ی توانایی‌های خارق‌العاده‌ی شما هستند. او می‌گوید:

باید به گفته‌های دیگران در مورد خود اهمیت دهید. این شامل تمام صحبت‌ها از جمله نظرات و همین‌طور بررسی عملکردتان می‌شود. به‌دنبال الگوهایی در نظرات باشید که به شما سرنخ‌هایی از موارد تاثیرگذار و پنهان از نظر خودتان بدهد.

نلسون می‌گوید:

همواره مواردی از نقاط قوت ویژه وجود دارند که از چشم خود فرد پنهان می‌مانند؛ یا ممکن است که آن ویژگی‌ها را دست‌کم بگیرد چرا که این مهارت‌ها یا استعدادها به‌نظر آن‌ها بسیار بدیهی هستند. برخی اوقات، پرسیدن نظر همکاران یا مربیان در مورد نقاط قوت برجسته‌ی خود بسیار مفید است.
happy at work

برای چه موردی حاضر به فداکاری هستید؟

دنی گوتنچت، مدیر عامل و موسس شرکت مشاوره‌ای استخدام و مدیریتی Pathways است؛ او همچنین یکی از نویسندگان کتاب «معنا در کار و زبان مخفی آن» است. دنی می‌گوید:

قدرت‌های خارق‌العاده‌ی ما، ترکیبی از اشتیاق و تسلط هستند. اشتیاق، فرد را خوشحال می‌کند، به او انگیزه می‌دهد و او را مایل به انجام کار بیشتر می‌کند؛ حتی اگر نیاز به سخت کار کردن و فداکاری در آن مورد باشد. من علاقه دارم از مردم بپرسم که حین انجام چه کاری، احساس می‌کنند که زمان به راحتی می‌گذرد؟ آیا به‌حدی از کارتان لذت می‌برید که حاضر باشید برای آن بجنگید؟ برای مثال، ممکن است یک پرستار بگوید که به جنبه‌ی بالینی مراقبت از بیماران علاقه‌مند است؛ با وجود این حقیقت که این کار سخت و زمان‌بر است اما باعث می‌شود موارد بیشتری را بیاموزد و عملکرد بهتری داشته باشد. اگر علاقه‌ای عمیق به زمینه‌ای داشته باشید که باعث شود کارها را بهتر پیش ببرید، اوضاع چقدر متفاوت می‌شود؟ این سوالات به شما نشان می‌دهند که قدرت‌های خارق‌العاده‌تان چه مواردی هستند.

در چه موردی بی‌پروا هستید؟

قدرت‌های خارق‌العادهی ما، ترکیبی از اشتیاق و تسلط هستند

به زمان و تجربه‌هایی فکر کنید که در آن‌ها اطمینان بالایی به خود داشته‌اید. آیا زمان‌هایی را تجربه کرده‌اید که احساس اطمینان و راحتی زیادی در مورد دست زدن به ریسک‌های حساب‌شده و به‌چالش کشیدن توانایی‌هایتان کنید؟ کیتی کسلی، روانشناس سازمانی، موسس و رئیس شرکت آموزش نیروی کار و توسعه‌ی Building Giants, LLC است؛ او همچنین نویسنده‌ی کتاب «غول‌های سازنده: سیستمی اثبات‌شده برای دگرگون کردن نیروی کار از طریق آموزش موثر» است. کیتی می‌گوید:

این سطح از راحتی، نشانه‌ای از وجود توانایی‌های بالقوه در آن زمینه‌ی کاری هستند. اغلب اوقات مواردی که در آنها عملکرد خوبی دارید، همان‌های هستند که از انجام‌شان لذت می‌برید. اگر هر روز کاری را انجام دهید که احساس عملکرد خوبی در آن دارید، روز خوبی را پشت‌سر گذاشته‌اید و با خود خواهید گفت: «من موثر واقع شدم. من یاد گرفتم. من قدم مثبتی برای رشد شرکت برداشتم. من مسئله‌ای را حل کردم. من همکاری خوبی را با تیم شرکت انجام دادم». این احساسات و افکار نشان‌دهنده‌ی این هستند که روی نقاط قوت خود کار می‌کنید.
مرکز توجه بودن

چه موردی را واضح‌تر از دیگران درک می‌کنید؟

لواسور به‌عنوان یک محقق، یاد گرفته که مشاهده‌گر باشد. او به‌دنبال سرنخ‌های موجود در صحنه‌ی جرم می‌گردد و افراد را در زمان بازجویی تحت نظر می‌گیرد. اما همچنین از تجسم برای بهبود مهارت‌های خود استفاده می‌کند. او می‌گو‌ید:

با اختصاص زمان برای وارد شدن به یک موقعیت از لحاظ ذهنی، بینش فوق‌العاده‌ای نیز در مورد نقاط قوت و ضعف خود پیدا می‌کنم. من از زمان دبیرستان و برای فعالیت‌های مختلف به این تمرین مشغول بوده‌ام.

هر قدرت خارق‌العاده‌ای، یک پاشنه‌ی آشیل هم دارد

لواسور با تمرین ذهنی این روند احساس می‌کرد که در موقعیت‌های پرریسک، کار را به اتمام رسانده است و این موضوع به او اعتماد به نفس می‌داد. به‌علاوه، او می‌توانست نقاط قوت و موارد ساده برای خود، همچنین نقاط ضعف و دشوارتر را به‌وضوح مشاهده کند.

نلسون اشاره می‌کند که هر قدرت خارق‌العاده‌ای، یک پاشنه‌ی آشیل هم دارد. اگر در انگیزه‌دهی به دیگران و ساختن روحیه‌ی آن‌ها براساس توانایی‌هایشان مهارت دارید، ممکن است کم‌طاقت شوید. اگر در عیب‌یابی و تجزیه‌و‌تحلیل جزئیات مهارت دارید، ممکن است در برخورد با مردم و موقعیت‌هایی که ارائه‌کننده‌ی جزئیات دقیق و انتزاعی نیستند، درگیری پیدا کنید. او می‌گوید:

موفقیت
تمرین‌ها و ابزاری وجود دارند که می‌توانند در شناخت نقاط ضعف مرتبط با برخوردار بودن از نقاط قوت فوق‌العاده در درازمدت به کمک شما بیایند. هر چه بیشتر موردی را به‌عنوان نقطه‌ی قوت خود بشناسید، بیشتر آن را در معرض خطر نابود کردن قرار می‌دهید.

لواسور می‌گوید:

شفاف بودن در مورد نقاط قوت می‌تواند باعث ایجاد تغییرات قابل‌توجه در حرفه و زندگی شود. اولین قدم این است که نقاط قوت را شناسایی کنیم؛ چرا که همه‌ی ما انسان هستیم و توانایی دستیابی به اهداف را داریم اما راه از پیش تعیین‌شده‌ای برای آن وجود ندارد. پیش از شروع به انجام ماموریت، حتی پیش از گلاویز شدن با اهدافمان نیاز است خودآگاهی و درکمان از خود را بالا ببریم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات