جملات انگیزشی شبکه های اجتماعی باعث موفقیت نمی‌شوند

چهارشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
آیا جملات انگیزشی شبکه‌های اجتماعی واقعا ایجاد انگیزه می‌کنند؟ پاسخ این است: متأسفانه خیر!
تبلیغات

«کار کنید، عرق بریزید، به دست آورید»

«فوق‌العاده باشید»

«اگر شانس در نمی‌زند، در بسازید!»

اما چرا جملات انگیزشی شبکه های اجتماعی واقعا ایجاد انگیزه نمی‌کنند؟

  • کافی است در گوگل عبارت «جملات انگیزشی» را جستجو کنید. هزاران جمله پیدا می‌کنید؛ یکی را انتخاب کنید، یک عکس زیبا ضمیمه آن کنید و بوووم: نوشته شما در همه شبکه‌ها پخش شد! اما این جمله‌ها نه‌تنها اصیل نیستند، بلکه در نهایت تنبلی گفته شده‌اند. به بیان دیگر، برای رسیدن به باورهایی که در آن جملات وجود دارد هیچ تلاشی نشده است.
  • عموم کاربران به جای آنکه هنر، خلاقیت یا دانش خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند، به تولید جملات تکراری و پوچ بسنده می‌کنند؛ جملاتی که به بازدید، لایک و کلیک بیشتر ختم می‌شود!
  • اگر این جملات در زمان و موقعیت خود گفته نشوند، تمام محتوای اولیه و هدف اصلی خود را از دست می‌دهند. اگر می‌خواهید برای انجام کاری انگیزه پیدا کنید، تمام کتاب را بخوانید، کل فیلم را ببینید.
  • بزرگترین اشکال این جملات، مخصوصا وقتی توجه بسیاری به خود جلب می‌کنند این است که به شما این باور اشتباه می‌دهند که می‌توانید بدون آنکه کار خاصی انجام داده باشید، به نتایج جذاب دست یابید.

اما می‌دانید چه چیزی باید الهام بخش شما باشد؟ انجام دادن کار و دیدن نتیجه آن!

کار یا اثر هنری واقعی تنها با خواندن جملات انگیزشی در شبکه‌های اجتماعی اتفاق نمی‌افتد. این عبارات تنها در صورتی رخ می‌دهند که واقعا برای انجام دادنشان تلاش کرده باشید.

توجه کنید: حتی برای خواندن این متن، شما از خواندن شبکه‌های اجتماعی و جملات انگیزشی که در گوشه و کنار آن پراکنده شده است، غافل شده‌اید؛ وگرنه امکان خواندن همین چند سطر را نیز از دست می‌دادید.

شبکه های اجتماعی و الهام بخشی

یک موضوع قابل توجه دیگر این است؛ بسیاری از کسانی که جملات انگیزشی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند، سرشار از احساس خوب مفید بودن هستند زیرا بر این باورند که کسانی که جملات آن‌ها را می‌خوانند، بلافاصله تلفن هوشمند خود را کنار خواهند گذاشت و برای ایجاد یک اپلیکیشن جدید یا نوشتن یک کتاب برنامه‌ریزی و تلاش خواهند کرد؛ اما آیا واقعا چنین است؟

شما چند بار با خواندن جملات انگیزشی برای انجام کار عزم خود را جزم کرده‌اید و بلافاصله سرشار از الهام و ایده‌های خلاق شده‌اید؟

انجام دادن کار واقعی نیازمند این است که تصمیم بگیرید و تمرکز کنید. گام برداشتن در راستای اهداف و آرزوها با تکرار، تمرین و تلاش و تلاش بیشتر میسر می‌شود. خلاقیت به توجه به عددها نیازمند است؛ عددهایی نظیر تعداد دفعاتی که تلاش کرده‌ا‌ید، تعداد تمرین‌هایی که انجام داده‌اید؛ تعداد ساعت‌هایی که برای بهبود مهارت‌های خود صرف کرده‌اید و ....

توانایی ذهن و پیشرفت خلاقانه تنها پس از تمرین مداوم در راستای بهبود مهارت‌ها و توانایی‌ها دست‌یافتنی خواهد بود. برای آنکه تناسب اندام خوبی داشته باشید، لازم نیست به قله کوه‌ها چشم بدوزید بلکه باید لباس بپوشید و به‌راستی کوهنوردی کنید.

نتیجه تحقیقات علمی نشان داده است که جملات انگیزشی این حس را به شما می‌دهند که انگار کار مفیدی انجام داده‌اید. یعنی حس خوب خواندن آن‌ها با حس خوب به ثمر رساندن یک کار برابری می‌کند و اگر چنین چیزی درست باشد؛ آن‌وقت شرایط بسیار بسیار نگران‌کننده خواهد بود. چرا که باعث کاهش ظرفیت و تمایل افراد برای انجام دادن واقعی کارها می‌شود. چرا که ما با خواندن این جملات به اندازه کافی احساس خوب بودن می‌کنیم و نیازی به تلاش بیشتر نمی‌بینیم!

اگر تمام کار مورد نیاز برای «عالی» بودن این باشد که عبارت «عالی باش» را بخوانید، پس احتمالا به این نتیجه خواهید رسید که «عالی»‌ هستید. شاید حتی آرزو کنید ای کاش این جمله را چند سال پیش خوانده بودید! اما واقعیت است که تنها اثر این جمله، این است که راه را برای «عالی» بودن واقعی مسدود می‌کند.

موفقیت

ما باید انگیزه‌هایی را که در جستجوی آن‌ها هستیم، در خلال کار و فعالیت خود به دست آوریم. باید هیجان و عشق را گام‌هایی بدانیم که برای رسیدن به هدف بر برمی‌داریم.

بهترین و بالاترین جایزه باید خود کار باشد؛ نه نتیجه نهایی و شهرت و موفقیتی که روزی به آن خواهیم رسید. باید تنها و تنها چیزی که به ما برای ادامه دادن انگیزه می‌دهد، کاری باشد که انجام می‌دهیم. روزی که به چنین باوری برسیم، دیگر لغزش نخواهیم داشت. برای رسیدن به چنین شرایطی باید به کار و تلاش ادامه دهیم و به چیزهایی که می‌خواهیم دست یابیم؛ به همین سادگی!

با چنین باوری، از این به بعد به جای نگاه کردن به جملات انگیزشی که در هر گوشه و کنار نوشته شده است، شما سعی خواهید کرد واقعا یکی از آن‌ها را اجرا کنید!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات