استیو بالمر: سرفیس و نوکیا باعث به هم خوردن دوستی من و بیل گیتس شدند

یک‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
استیو بالمر، مدیر عامل پیشین مایکروسافت، به تازگی در مصاحبه با بلومرگ از اتفاقات سال‌های پایانی ریاست خود بر این شرکت پرده برداشته است.
تبلیغات
مقاله‌های مرتبط:

    اصرار بر خرید نوکیا توسط بالمر و اختلاف هیئت مدیره‌ی مایکروسافت با او در این زمینه خبر تازه‌ای نیست، اما برای اولین بار است که خود بالمر به این موضوع اعتراف کرده و جزئیاتی از اتفاقات سال‌های پایانی حضورش در مایکروسافت ارائه می‌دهد.

    بالمر در مصاحبه‌ی اخیرش با بلومبرگ از دوران حضور خود در مایکروسافت و رابطه‌اش با بیل گیتس می‌گوید و همچنین دلیل بر هم خوردن دوستی قدیمی‌شان را بخش سخت‌افزاری سرفیس و تجارت تلفن‌های هوشمند مایکروسافت اعلام می‌کند. او در این باره می‌گوید:

    وقتی من مدیر عامل شدم، مایکروسافت سال بسیار بدی را پشت سر می‌گذاشت. بیل نمی‌دانست چگونه باید با افراد کار کند و من هم نمی‌دانستم چگونه باید بیل را مدیریت کنم. هنوز هم مطمئن نیستم مورد دوم را یاد گرفته باشم.
    استیو بالمر و بیل گیتس

    بالمر می‌گوید وقتی بیل گیتس مایکروسافت را در سال ۲۰۰۸ ترک کرد، زندگی او نیز به کل دچار تغییر شد. او با اشاره به محصولاتی چون بینگ، آفیس ۳۶۵، آژور و وارد کردن شرکت به تجارت سخت‌افزار می‌گوید بخشی از بهترین کارهای عمر خود را پس از اینکه گیتس شرکت را ترک کرد به انجام رسانده است. او در ادامه توضیح می‌دهد:

    رابطه‌ی دوستی ما [پس از خروج گیتس] به نوعی قطع شد. در واقع این مایکروسافت بود که ما را در کنار هم نگه می‌داشت. از وقتی که من هم شرکت را ترک کرده‌ام، واقعاً رابطه‌ی ما قطع شده است.

    بالمر دلیل تیره شدن روابط خود با گیتس را دو چیز می‌داند: اختلاف نظر، و رابطه‌ی برادرانه‌ای که (مانند تمامی روابط) دوران خوب و بد خودش را دارد. او درباره‌ی اختلاف نظر خود با بیل گیتس می‌گوید:

    اختلاف نظری اساسی درباره‌ی اینکه ورود به بازار سخت‌افزار تا چه میزان [برای شرکت] مهم است وجود داشت. در حالی که هیئت مدیره با اکراه از سرفیس پشتیبانی می‌کرد، من سرفیس را به زور به شرکت تحمیل کردم و وقتی که موضوع تجارت تلفن به میان آمد، اختلافات بالا گرفت.

    بالمر ادعا می‌کند اگر تصمیم گیری‌ها بر عهده‌ی خودش بود، زودتر از این وارد بازار سخت‌افزار می‌شد. او عقیده دارد ایده‌ی سخت‌افزار و نرم‌افزار جدا از هم، در جهان موبایل مانند دنیای PC جواب نمی‌دهد؛ هرچند گوگل با اندروید توانسته است با همین استراتژی کنترل سهم اعظم بازار موبایل را در اختیار بگیرد. بالمر درباره‌ی ورود دیرهنگام مایکروسافت به بازار سخت‌افزار می‌گوید:

    ما از لحاظ تلفن هوشمند، باید زودتر وارد کسب و کار سخت‌افزار می‌شدیم. در آن زمان، ما هنوز از اثرات نامطلوب ویندوز ویستا رنج می‌بردیم.
    استیو بالمر

    بالمر پیش از این نیز با اشاره به ویندوز ویستا، آن را بزرگ‌ترین پشیمانی دوران حضورش در مایکروسافت نامیده و دلیل آن را «اختصاص مقادیر بسیار زیادی از منابع و وقت مایکروسافت» به این سیستم عامل عنوان کرده است.

    درباره‌ی خرید ناموفق نوکیا توسط مایکروسافت، بالمر برای اولین بار اعتراف می‌کند که هیئت مدیره در ابتدا با این تصمیم او مخالف بوده است، اما همچنین می‌گوید خرید نوکیا آنچنان که تا پیش از این تصور می‌شد از سوی او به شرکت تحمیل نشده، چرا که پس از تصمیم بالمر به ترک مایکروسافت، اعضای هیئت مدیره نظرشان را تغییر، و رای به خرید نوکیا داده‌اند.

    مایکروسافت پس از خرید ناموفق نوکیا هزاران نفر از کارمندان جدید خود را اخراج کرد و بخش اعظمی از هزینه‌ی ۹.۵ میلیارد دلاری خرید این شرکت را از دست داد. با این وجود، بالمر همچنان عقیده دارد که این معامله می‌توانست نتیجه بدهد. او در این باره می‌گوید:

    به نظر من اگر روش بهتری برای اجرای این کار (خرید و ادغام نوکیا در مایکروسافت) انجام می‌شد، این معامله بیشتر با عقل جور در می‌آمد. اما مایکروسافت تصمیم گرفت تا راه دیگری را در پیش بگیرد و این تصمیم شرکت بود [نه من].
    مقاله‌های مرتبط:

      مایکروسافت به تازگی در گزارش مالی خود خبر از افزایش درآمد به لطف آفیس، سرفیس و سرویس‌های ابری خود داده است. در نتیجه‌ی این افزایش سود، ارزش سهام شرکت با عبور از مرز ۶۰ دلار، به بالاترین میزان خود در ۱۷ سال گذشته رسید. بالمر که همچنان یکی از بزرگ‌ترین سهام‌داران مایکروسافت به شمار می‌رود، از این موضوع خوشحال است. او در این باره می‌گوید:

      وقتی می‌بینم سهام مایکروسافت سر به فلک می‌زند، تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که بازار با تصمیمات ساتیا و جهتی که او شرکت را به آن سمت هدایت می‌کند موافق است و من هم در این باره فوق العاده هیجان زده هستم.
      تبلیغات
      داغ‌ترین مطالب روز

      نظرات

      تبلیغات