بیوگرافی آدام موسری، از فید خبری فیسبوک تا مدیریت اجرایی اینستاگرام

جمعه ۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
آدام موسری مدیرعامل جدید اینستاگرام است که مدتی پیش از ریاست بخش فید خبری فیسبوک، به این سمت رسید.
تبلیغات

آدام موسری (Adam Mosseri) یکی از مدیران باسابقه‌ی فیسبوک است که مدت زیادی را خصوصا در بخش مدیریت محصول این شرکت و فید خبری گذرانده است. او چندی پیش و در مهر ماه ۱۳۹۷ (اکتبر ۲۰۱۸) توسط بنیان‌گذاران اینستاگرام (کوین سیستروم و مایک کریگر) به‌عنوان مدیرعامل این سرویس انتخاب شد.

خبر انتصاب موسری به مدیریت اجرایی اینستاگرام در تاریخ ۹ مهر (اول اکتبر) در وب‌سایت رسمی اینستاگرام منتشر شد. موسری پیش از آن مدیر محصول فیسبوک و همچنین فید خبری فیسبوک بود و تیم بزرگترین سرویس اشتراک عکس، از انتخاب او در سمت جدید بسیار خشنود به نظر می‌رسید. آنها از این که مدیریت سرویس به دست فردی آشنا با محصول و طراحی سپرده می‌شد، بسیار خوشحال بودند. بنیان‌گذاران اینستاگرام در مورد این جابجایی نوشتند:

پس از اعلام خبر جدایی ما، بسیاری از مردم در مورد آینده‌ی اینستاگرام سؤال می‌پرسیدند. برای ما دو نفر مهم‌ترین چیز آن است که جامعه‌ی بزرگ اینستاگرام یعنی همه‌ی کاربران آن در نقطه‌ی تمرکز تمامی کارها باشند. ما باور داریم که آدام می‌تواند این ارزش‌ها را حفظ کرده و به پیشرفت اینستاگرام کمک کند.
آدام موسری / Adam Mosseri

تحصیل و سال‌های اول فعالیت

آدام موسری متولد نیویورک است و البته به‌خاطر تجربه و شهرت پایین او نسبت به بزرگان دنیای فناوری، بیوگرافی دقیقی از این مهندس طراح در دست نیست. اطلاعات جزئی که از موسری در پروفایل لینکدینش موجود است، تنها تحصیل دانشگاهی او را نشان می‌دهد. آدام موسری در دانشگاه نیویورک و در رشته‌ی طراحی اطلاعات در خلال سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ (۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵) تحصیل کرده است.

موسری در رشته طراحی اطلاعات (بهینه‌سازی تجربه کاربری در دریافت محتوا) تحصیل کرده است

رشته‌ی تحصیلی آدام، ارتباط مستقیمی با شغل‌های بعدی او دارد. در واقع طراحی اطلاعات به‌معنای استفاده از المان‌های گرافیکی و دیگر ابزارها برای نمایش هرچه بهتر اطلاعات است. این رشته‌ی تحصیلی تلاش می‌کند تا ارائه‌ی داده و اطلاعات را به‌نوعی بهینه کند که بهترین تجربه‌ی کاربری در مواجهه با آنها رقم بخورد.

موسری پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه در سال ۱۳۸۵ (۲۰۰۶) وارد آکادمی هنر سان‌فرانسیسکو شد. سمت او در این آکادمی نوعی آموزش به‌همراه تحصیل بوده است. او در سال ۱۳۸۱ (۲۰۰۲) و در حین تحصیل، آژانس مشاوره‌ی طراحی خود با نام Blank Mosseri را تأسیس کرد و به عنوان مدیر در آن فعال بود.

مقصد بعدی آدام در سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) رقم خورد. او در این سال به‌عنوان طراح محصول و رابط کاربری وارد تیم TokBox شد. این استارتاپ هنوز هم فعال است و خدماتی را برای ارائه‌ی ویدیو، صوت و پیام‌رسانی در داخل وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها عرضه می‌کند.

آدام موسری / Adam Mosseri

ورود به فیسبوک

آدام موسری در سال ۱۳۸۷ (۲۰۰۸) به فیسبوک پیوست. او در همان ابتدا به عنوان مسئول طراحی بخش موبایل این شرکت انتخاب شد. وظیفه‌ی آدام، بهینه‌سازی هرچه بیشتر کاربری فیسبوک در فضای موبایل بود. موسری از همان ماه‌های اولیه به دایره‌ی دوستان مارک زاکربرگ راه پیدا کرد و از معاونان مورد اعتماد او بود.

پیشرفت‌های سریع آدام او را به مدیریت طراحی محصول و مدیریت پروژه‌ی بزرگ فید خبری فیسبوک (News Feed) رساند. فعالیت‌های آدام در بخش مدیریت فید خبری، این قابلیت فیسبوک را به پرطرفدارترین المان فناوری شبکه‌های اجتماعی و همچنین منبع درآمدی بزرگ برای شرکت از طریق تبلیغات تبدیل کرد.

فیسبوک هوم یکی از پروژه‌های ناموفق تیم موسری بوده است

البته مدیرعامل جدید اینستاگرام پروژه‌‌های ناموفقی نیز در رزومه‌ی خود در فیسبوک دارد. او مدیر پروژه‌ی Facebook Home بود. این نرم‌افزار قرار بود به‌عنوان یک لانچر برای گوشی‌های اندرویدی ارائه شود. این رابط کاربری جدید به کاربران امکان می‌داد تا با کنترل بیشتر، محتوای فیسبوک را خوانده و پست‌های خود را در آن منتشر کنند. اگرچه این محصول در سال ۱۳۹۲ (۲۰۱۳) به‌صورت رسمی معرفی شد اما استقبال از آن بالا نبود و یک سال بعد،‌ فیسبوک پشتیبانی از آن را لغو کرد.

فید خبری و داستان‌های بی‌پایان آن

به‌هرحال مسئولیت موسری در طراحی و مدیریت فید خبری فیسبوک، مهم‌ترین سابقه‌ی کاری او است. این فید، هسته‌ی تعاملی اغلب کاربران با فیسبوک است. به‌علاوه فید خبری فیسبوک یکی از مهم‌ترین مراکز توزیع محتوا برای ناشران است. این بخش از قابلیت‌های فیسبوک، همیشه در مرکز اخبار گوناگون و تغییرات متعدد و آزمایش‌های بسیار تیم طراحی بوده است.

به‌عنوان مثال در پاییز ۱۳۹۶ (ماه‌های آخر سال ۲۰۱۷)، تیم تحت مدیریت موسری تصمیم گرفتند تا عدم انتشار اخبار را در این فید در ۶ کشور آزمایش کنند. آنها سپس اعلام کردند که محتوای خبری را در اولولیت‌های پایین نمایش در فید خواهند برد. خبر مهم‌تر این که این فید از نظرات کاربران برای تأیید یا رد منابع خبری استفاده خواهد کرد.

آدام موسری / Adam Mosseri

موسری در کنفرانس خبری فید خبری در کنار زاکربرگ و دیگر مدیران فیسبوک

خبرهای گفته شده در سال گذشته موسری را به مرکز توجه رسانه‌ها آورد. این تغییرات تاحدودی فعالان رسانه‌ای را نگران کرد اما موسری که به مدیریت صحیح انسانی معروف است، با نوشتن پست‌های وبلاگی و مصاحبه با منابع معتبری همچون وایرد، توضیحات مفصلی را در این مورد بیان کرد. درواقع ارتباط مناسب او با خبرنگاران و اهمیت دادن به نظرات کاربران، باعث شد تا او در شبکه‌های اجتماعی به مدیری مورد احترام تبدیل شود.

موسری نزدیک به یک دهه مدیر تیم طراحی محصول و فید خبری فیسبوک بوده است

موسری عموما در توییتر با کاربران صحبت می‌کند و بر خلاف بسیاری مدیران که اخلاق را در این شبکه از دست می‌دهند، همواره به ادب و احترام مشهور بوده است. به‌عنوان مثال او به‌صورت عمومی در توییتر خود از کاربران می‌خواست تا نظرشان را در مورد طراحی و الگوریتم جدید فید خبری به‌صورت مستقیم برای او ارسال کنند. 

مدیرعامل اینستاگرام در زمان مدیریت تیم فید خبری فیسبوک، چالش بزرگی به نام انتخابات سال ۱۳۹۵ (۲۰۱۶) آمریکا را تجربه کرد. او در این رویداد وظیفه‌ی مدیریت و سازمان‌دهی اطلاعات و همچنین حذف محتوای جهت‌دهی شده را بر عهده داشت. به‌هرحال فیسبوک در آن زمان یکی از معتبرترین منابع خبری بود که البته در نهایت نیز چالش‌های متعددی همچون کمبریج آنالاتیکا در همین مورد برای شرکت ایجاد شد.

ورود به اینستاگرام

آدام در ابتدای سال جاری میلادی، جایگزین معاون ارشد طراحی محصول اینستاگرام یعنی کوین ویل شد. کوین پست خود را برای پیوستن به تیم بلاک‌چین فیسبوک ترک کرد. منابع خبری حاکی از آن هستند که تیم اینستاگرام به محض ورود آدام، استقبال خوبی از او داشته‌اند. آدام از همان ابتدا با سیستروم (مدیرعامل وقت اینستاگرام) ارتباط خوبی حفظ کرد و به‌سرعت در تیم مدیریتی پذیرفته شد.

پس از چند ماه فعالیت به‌عنوان مدیر طراحی محصول، موسری از چند روز پیش به‌عنوان مدیرعامل اینستاگرام انتخاب شد. این تصمیم توسط بنیان‌گذاران این شبکه‌ی اجتماعی گرفته شد که پیش از این تصمیم خود برای ترک اینستاگرام را علنی کرده بودند.

آدام موسری / Adam Mosseri

آدام موسری در کنار بنیان‌گذاران اینستاگرام

به‌هرحال موسری جایگزین بنیان‌گذار اینستاگرام شده است و بسیاری از کارشناسان و کاربران منتظر اقدامات یا تغییرهای احتمالی او در این شبکه‌ی اجتماعی پرطرفدار هستند. مدیر مستقیم موسری،‌ کریس کاکس است. او پیش از این نیز به‌صورت مستقیم به کاکس گزارش می‌داد.

درواقع این تغییرات و تصمیم‌های داخلی که قطعا از طرف مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک صادر می‌شوند، نشان‌دهنده‌ی علاقه‌ی شدید او به کنترل بالا روی اپلیکیشن‌های زیرمجموعه است.

موسری پس از بر عهده گرفتن سمت مدیرعاملی در اینستاگرام در مورد بنیان‌گذاران این سرویس نوشت:

تأثیر کار آن‌ها در ۸ سال گذشته بسیار قابل توجه بوده است. آنها محصولی ساختند که مردم به آن عشق می‌ورزند و لذت و ارتباطات را به زندگی افراد بسیاری آورده است. من بسیار خوشحال و هیجان‌زده هستم که اکنون می‌توانم تیم اینستاگرام را مدیریت کنم. از آنها تشکر می کنم که اجازه‌ی مدیریت ارزش‌هایی که ساخته‌اند را به من دادند. تمام تلاشم را به کار می‌گیرم تا آنها، تیم و جامعه‌ی کاربران اینستاگرام به این سرویس افتخار کنند.

وظیفه‌ی موسری در اینستاگرام، برقراری تعادل و برطرف کردن نیازهای کنونی این سرویس است. مواردی که اکنون در پرطرفدارترین سرویس اشتراک ویدیو نیاز به بررسی دارند، نیروی انسانی، منابع مهندسی و رشد آن است. در این میان ارتباط موسری با مدیرعامل فیسبوک یعنی مارک زاکربرگ نیز به نزدیک‌تر شدن تصمیمات این سرویس با شرکت اصلی کمک می‌کند. در واقع بسیاری از کارشناسان، انتصاب موسری به این سمت را نیز بیش از همه به این ارتباط وابسته می‌دانند.

درواقع این کارشناسان معتقدند که موسری بیش از بنیان‌گذاران اینستاگرام به اهداف فیسبوک نزدیک است. البته زاکربرگ هیچ واکنشی به تغییرات ایجاد شده در اینستاگرام نداشته و حتی پیام تشکری نیز برای موسری ارسال نکرده است. این رویکرد به‌طور کلی در تغییر و تحولات کارمندی فیسبوک مشاهده می‌شود. البته برخی معتقدند او قصد دارد حضور کمتری در این زمینه‌ها داشته و چهره‌ای که از او به‌عنوان یک مدیر حساس ترسیم شده را بهبوبد ببخشید.

آدام موسری / Adam Mosseri

ارتباط نزدیک موسری با زاکربرگ، یکی از دلایل اصلی انتخاب او بوده است

سؤالی که پس از پیوستن موسری به اینستاگرام و مدیریت اجرایی او مطرح شد این است که آیا تبلیغات برای مشتریان فیسبوک یا نمایش تبلیغات در بین پست‌های اینستاگرام به این شبکه افزوده خواهد شد یا خیر. یکی از بخش‌هایی که پتانسیل زیادی برای اتصال اینستاگرام و فیسبوک دارد، بخش استوری است. استوری اینستاگرام روزانه ۴۰۰ میلیون کاربر دارد درحالی‌که این بخش در اپلیکیشن‌های فیسبوک و مسنجر، ۱۵۰ میلیون کاربر دارد. شاید مدیریت جدید تلاش کند تا استوری‌های اینستاگرام را در فیسبوک نیز نمایش دهد که در این حالت، باید منتظر افت نسبی محتوا باشد.

با توجه به موارد گفته شده، به‌نظر می‌رسد مسئولیت اصلی موسری در اینستاگرام، ایجاد این اطمینان است که این سرویس از شرکت مادر (فیسبوک) مستقل خواهد ماند. به‌علاوه او باید فید اینستاگرام را نیز مانند فید فیسبوک در انتخابات آتی آمریکا کنترل کند؛ چرا که این شبکه نیز در معرض اخبار و تبلیغات واقعی و غیرواقعی خواهد بود.

تجربه‌ی موسری در رویارویی با عواقب غیرقابل پیش‌بینی فید خبری فیسبوک مانند انتشار اخبار دروغین در سال ۱۳۹۵ (۲۰۱۶)، می‌تواند به او در پیش‌بینی آینده‌ی اینستاگرام و تأثیر آن روی فرهنگ، سیاست و حتی سلامت کاربران مفید باشد. در واقع او فردی است که با طراحی و محتوا آشنا است و هرچند سابقه‌ی کمی در اینستاگرام دارد، اما می‌تواند از تجربه‌ی یک دهه مدیریت فید خبری، در بهبود آن استفاده کند.

مدیرعامل اینستاگرام اکنون در سن‌فرانسیسکو و نزدیک به دفاتر مدیریتی هر دو شرکت اینستاگرام و فیسبوک زندگی می‌کند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات