نزاع آمازون و گوگل بر سر بازار اسپیکرهای هوشمند در حال آغاز است
مجموعهی اسپیکرهای هوشمند آمازون اکو با همراهی دستیار دیجیتال الکسا، حاکمیت مطلق آمازون بر بازار اسپیکرهای هوشمند را به ارمغان آورده است؛ با این حال، پژوهشهای کانتار نشان از آن دارند که کماکان تعدادی کمی از شهروندان آمریکایی از چنین دستگاههایی استفاده میکنند، بنابراین رقبایی همچون گوگل و اپل نیز میتوانند برای بهدستآوردن سهمی از این بازار بدیع امیدوار باشند. نظرسنجی میدانی مؤسسهی Lighspeed از ۱۰۹۷ شهروند آمریکایی نشان میدهد که اسپیکرهای هوشمند آمازون، شامل اکو، اکو دات، اکو پلاس و اکو اسپات، در مجموع ۶۶ درصد بازار را به خود اختصاص دادهاند و محصولات گوگل نیز با سهمی ۳۰ درصدی، جایگاه دوم را برای سران مانتینویو به ارمغان آوردهاند.
با این حال، پژوهشهای کانتار نشان از آن دارد که کمان فرصت برای جذب کاربران جدید وجود دارد؛ چرا که در حال حاضر تنها ۳۴ درصد از شهروندان آمریکایی از اسپیکرهای هوشمند بهره میبرند و در این بین، سهم مردان بیشتر از زنان بوده است؛ بهخصوص در بازهی سنی ۷۲ تا ۸۲ سال که در آن، مردان سهمی ۶۰ درصدی از اسپیکرهای هوشمند را در اختیار داشتهاند. در میان زنان نیز، افرادی که بین ۲۱ تا ۲۶ ساله بودهاند، بیشترین سهم را به خود اختصاص دادهاند.
یکی دیگر از شواهدی که نشان میدهد ما در دوران ابتدایی پذیرش اسپیکرهای هوشمند به سر میبریم، نوع استفادهی کاربران از این دستگاهها است. در حال حاضر، بسیاری از کاربران اسپیکرهای هوشمند از آنها بهعنوان یک دستیار خانگی ابتدایی بهره میبرند. بررسیهای کانتار نشان میدهند که هماکنون، محبوبترین کاربردهای اسپیکر هوشمند، گوشدادن به موسیقی، تنظیم تایمر و بررسی وضعیت هوا است. موقعیت برای شرکتهای تولیدکننده زمانی فراهم میشود که کاربران از خرید اینترنتی با اسپیکرهای هوشمند استقبال کنند. طبق اعلام کانتار، در حال حاضر تنها ۷ درصد از کاربران آمریکایی از اسپیکرهای هوشمند برای خرید اینترنتی استفاده میکنند و تنها ۴ درصد از آنها غذای خود را از این طریق سفارش میدهند.
گائل برتراند، مدیر واحد بینش برند و هوش رسانهی اجتماعی در کانتار میگوید:
احتمال منتهیشدن جستوجوهای صوتی به اقدامی خاص (Action-Oriented)، حدود ۳۰ درصد بیشتر از جستوجوهای متنی است؛ بنابراین شرکتها فرصتی ایدهآل برای ارائهی سرویسهای خود بهکاربرانی است که از این طریق به جستوجو میپردازند.
پژوهشهای گوگل در زمینهی اسپیکرهای هوشمند نشان میدهند که کاربران کماکان در حال آزمایش فرآیند خرید اینترنتی با اسپیکرهای هوشمند هستند؛ اما اگر چنین کاربردی بپذیرند، ارتباط آنها با اسپیکرهای هوشمند عمیقتر خواهد شد. نرخ استفادهی کاربرانی که در حال حاضر چنین اسپیکری را در اختیار دارند، بسیار بالا است، براساس پژوهشهای کانتار، در حال حاضر ۵۰ درصد از کاربران، چندین بار در روز از اسپیکر خود استفاده میکنند و ۲۶ درصد از آنها نیز حداقل یک بار در روز از آن بهره میبرند.
نظرات