نخستین هدست واقعیت ترکیبی اپل احتمالا به آیفون متکی خواهد بود

یک‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
گفته می‌شود نخستین نسل از دستگاه‌های HMD واقعیت افزوده و مجازی اپل برای تأمین قدرت پردازشی به آیفون متکی خواهند بود.
تبلیغات

شنیده‌ها از آن حکایت دارند که اپل فرایند توسعه و آزمون‌وخطای هدست‌های واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی مورد انتظارش را آغاز کرده و با جدیت به ‌دنبال دستیابی به فناوری برتر در این زمینه است؛ البته اخیرا این پروژه در سکوت خبری قرار گرفته و اخبار و شایعات کم‌تری از فعالیت‌های اپل در این زمینه منتشر می‌شود. گویا بیشتر کانون توجه اپل بر توسعه خودروی الکتریکی/خودران معطوف شده است؛ اما گزارش جدیدی نشان می‌دهد که غول دنیای فناوری کار خود را روی تراشه‌های اختصاصی برای ویژگی‌های AR در سال گذشته میلادی به‌ اتمام رسانده است.

طبق اطلاعات منتشرشده از The Information، اپل طراحی فیزیکی سه تراشه AR/VR را تکمیل کرده است و ظاهرا تراشه‌ها آماده تولید آزمایشی هستند. منابع مطلع از توسعه دستگاه می‌گویند طبق روال معمول، TSMC وظیفه تولید تراشه‌های مذکور را بر عهده دارد و احتمالا تولید انبوه حداقل تا یک سال دیگر آغاز نخواهد شد. از قرار معلوم، هر سه تراشه از نوع SOC (سیستم‌-روی‌-چیپ) هستند؛ اما برخلاف سایر پردازنده‌های اپل، دارای موتور عصبی و قابلیت یادگیری ماشینی نیستند.

فقدان ویژگی‌های پیشرفته یادگیری ماشین به این دلیل است که هدفون برای ارتباط بی‌سیم با دستگاه میزبان (احتمالا آیفون یا مک) طراحی می‌شود و دستگاه میزبان، وظایف محاسباتی مورد نیاز برای نمایش محتوای واقعیت مجازی و افزوده یا واقعیت ترکیبی را به‌ ارمغان خواهد آورد.

تصویری مفهومی از هدست واقعیت ترکیبی اپل

اپل سال‌ها است که قدرتمندترین تراشه‌های مبتنی بر معماری آرم را طراحی می‌کند که کمتر شرکتی توان رقابت با آن‌ها را دارد؛ به‌طوری که غول دنیای فناوری در کامپیوترهای مک نیز به‌تازگی تراشه‌های اینتل را کنار گذاشته است و از پردازنده‌ی اختصاصی خود بهره می‌گیرد؛ بنابراین تأمین قدرت پردازشی هدست واقعیت ترکیبی کار دشواری برای اپل نخواهد بود. گفته می‌شود این شرکت به‌طور خاص تراشه‌های AR سفارشی برای عملکرد بهتر از سایر تراشه‌ طراحی کرده است.

تراشه‌های آزمایشی از ویژگی‌های انتقال بهتر داده‌های بی‌سیم، بهبود فشرده‌سازی و خارج شدن از حالت فشرده و ویژگی‌های بهره‌وری انرژی برخوردار هستند که درواقع، تمامی آن‌ها ویژگی‌های کلیدی برای پردازش فیلم با وضوح بسیار بالا محسوب می‌شوند. وضوح بسیار بالا می‌تواند به دستگاه اجازه بدهد هنگام نمایش تصاویر و اطلاعات دیجیتال در جلوی چشم، کاربران را در محتوا غوطه‌ور کند.

البته باید به این نکته اشاره کرد که SoC-های یادشده با وجود نداشتن موتور عصبی و بخش یادگیری ماشین، تقریبا پردازنده تمام‌عیار محسوب می‌شوند؛ زیرا واحد پردازش مرکزی و گرافیکی خود را دارند و این احتمال وجود دارد که برای بیشتر فعالیت‌ها نیازی به گوشی هوشمند یا رایانه نداشته باشد.

گزارش‌های قبلی حاکی از آن بودند که قلب تپنده‌ی این هدست را پردازنده‌ای به‌مراتب قوی‌تر از تراشه‌ی M1 استفاده‌شده در کامپیوترهای مک تأمین خواهد کرد؛ از این‌رو انتظار می‌رود سطح پردازشی بسیار پیشرفته‌ای در بازی‌ و سایر محتوا ارائه بدهد. معماری تراشه مبتنی بر آرم و طراحی اختصاصی اپل فوق‌العاده کارآمد است؛ به حدی که مک‌بوک ایر مجهز به پردازنده‌ی M1 حتی به فن احتیاج ندارد و این موضوع برای خنک نگه‌ داشتن یک دستگاه جمع‌و‌جور مانند هدست واقعیت ترکیبی بسیار حائز اهمیت است.

در این گزارش، آمده است که طراحی هر سه تراشه بر اساس فرایند تولید ۵ نانومتری TSMC است و احتمالا در هنگام عرضه از آخرین تکنولوژی ساخت بهره نخواهد گرفت؛ اما همان‌طور که گفته شد، این تراشه‌ها نسخه‌ی آزمایشی هستند؛ بنابراین این احتمال وجود دارد که تراشه نهایی از لیتوگرافی پیشرفته‌تری بهره بگیرد. برخی منابع نیز بر این باورند که تراشه به‌کاررفته در هدست، مانند آیفون نیازی به فرایند ساخت کوچک‌تر ندارد و تراشه ۵ نانومتری کاملا می‌تواند برای ارائه قدرت پردازشی مورد نیاز ایده‌آل باشد.

طرح مفهومی از هدست واقعیت ترکیبی اپل

گفته می‌شود علاوه‌ بر SoC و دو تراشه دیگر، طراحی سنسور تصویر و درایور نمایشگر هدست نیز به پایان رسیده؛ اما TSMC با مشکلات لجستیکی تولید مواجه شده است. تصور می‌شود که اپل در حال کار روی چندین دستگاه قابل نصب‌ روی سَر (HMD) است.

دستگاه واقعیت ترکیبی اپل بر غوطه‌ور کردن کاربر در محیطی کاملا مجازی متمرکز خواهد بود. شایعات فعلی نشان می‌دهد این دستگاه از برخی مؤلفه‌ها و قابلیت‌های واقعیت افزوده نیز بهره‌ می‌برد؛ اما قرار است با دستگاه‌های موجود مانند Oculus Rift رقابت کند که بیشتر بر محتوای گیمینگ متمرکز هستند. همچنین اختلاف‌ نظرهایی درباره قیمت دستگاه وجود دارد. برای مثال، مینگچی کو معتقد است قیمت این محصول ۱۰۰۰ دلار و هم‌قیمت با آیفونی پرچم‌دار خواهد بود؛ درحالی‌که گزارش‌های دیگر حاکی از آن هستند که قیمت این دستگاه ممکن است ۳۰۰۰ دلار باشد.

پس از عرضه دستگاه گران‌قیمت واقعیت ترکیبی، گفته می‌شود محصول دیگری با نام احتمالی اپل گلس (Apple Glass) وارد مرحله‌ی سوم طراحی و تولید شده است و احتمالا اپل در فرایند طراحی آن با مشکلاتی مواجه شده و عرضه‌ی آن را تا سال ۲۰۲۵ به تأخیر انداخته است. اپل گلس می‌تواند تلاقی آیفون و دستگاه واقعیت افزوده‌ای به‌ شکل عینک‌ باشد. احتمالا این محصول بسیار ارزان‌تر از برادر پیشرفته‌اش خواهد بود و به‌نوعی بازار مصرفی و عموم مردم را هدف قرار می‌دهد. گفتنی است اپل در چشم‌اندازی بلندمدت، درصدد این است که لنزهای چشمی واقعیت افزوده را به‌عنوان محصولی انقلابی در سال ۲۰۳۰ معرفی کند.

به نظر می‌رسد دستگاه خاصی که در این گزارش به آن اشاره شد، همان هدست واقعیت ترکیبی (MR) باشد که قبلاً گزارش شده بود که دارای نمایشگرهای با وضوح فوق‌العاده بالا و فناوری پیشرفته ردیابی چشم است. این دستگاه می‌تواند در سال آینده میلادی عرضه شود.

برای مطالعه‌ی تمام مقالات مرتبط با اپل به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات