مینگ چی کو: هدست واقعیت ترکیبی اپل به ۱۵ دوربین مجهز خواهد شد

سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
گفته می‌شود هدست واقعیت ترکیبی موردانتظار اپل به آرایه‌ای متشکل از ۱۵ دوربین و حسگر بیومتریک مجهز خواهد شد.
تبلیغات

به‌گزارش اپل‌اینسایدر و با استناد به گفته‌های مینگ‌چی کو، اپل قصد دارد نخستین نسل از هدست واقعیت ترکیبی‌اش را به تعداد زیادی دوربین آراسته کند و به‌موجب آن، تکنولوژی واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی پیشرفته‌ای ارائه‌ دهد.

مینگ‌چی کو، تحلیلگر نام‌آشنای محصولات اپل، در آخرین یادداشتش خطاب به سرمایه‌گذاران می‌گوید غول دنیای فناوری در‌مجموع پانزده دوربین را در بطن هدست واقعیت ترکیبی‌اش جای خواهد داد. در مقام مقایسه، سخت‌افزار هدست‌های واقعیت مجازی کنونی معمولا از دو تا پنج دوربین برای تعامل با محیط اطراف و انتقال تصویر به کاربر تشکیل شده است. دراین‌میان، انتظار می‌رود هشت ماژول دوربین که عمدتا شرکت لارگان آن‌ها را تأمین می‌کند، برای ارائه‌ی قابلیت‌ها واقعیت مجازی در اطراف هدست تعبیه شود. فناوری نهفته در این دوربین‌ها با ارائه‌ی تصاویر خارجی روی نمایشگر داخلی به کاربران اجازه می‌دهد محیط اطرافشان را ببینند.

در این گزارش، آمده است احتمالا هدست مذکور نخستین‌بار در محصولات اپل برای ارائه‌ی محتوا از نمایشگرهای فوق‌پیشرفته‌ی میکرو LED با وضوح خیره‌کننده بهره می‌برد. به‌طورکلی، برخلاف نمایشگرهای LED سنتی و ماژول‌های OLED که در محصولات الکترونیکی قابل‌حمل فعلی استفاده می‌شود، فناوری micro OLED وضوح و کارایی چشمگیر را در ابعادی جمع‌وجور نوید می‌دهد. این نوع نمایشگرها به‌جای لایه‌های شیشه‌ای مستقیما روی ویفرها ساخته شده‌اند؛ مکانیزمی که باعث می‌شود آن‌ها به‌طور درخورتوجهی نازک و کوچک‌تر از نمایشگرهای معمولی باشند.

مینگ‌چی کو معتقد است که شش ماژول بیومتریک ابتکاری نیز درکنار هشت دوربین یادشده هدست واقعیت ترکیبی کوپرتینویی‌ها را تغذیه خواهند کرد؛ البته باید به این نکته اشاره کرد که نحوه‌ی استفاده از حسگرها بیومتریک در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. این احتمال نیز وجود دارد که اپل آن‌ها را مانند فیس آی‌دی برای امنیت کاربر یا حتی توانایی ضبط ویژگی‌های صورت و حرکات بدن سایر افراد برای ایجاد تجربه‌ای شبیه‌سازی‌شده استفاده کند. درنهایت، کو پیش‌بینی می‌کند ماژول تک‌دوربین برای اهداف تشخیص محیط در این هدست نصب خواهد شد.

پیش‌تر، کو در گزارش جداگانه‌ای ادعا می‌کرد اولین هدست واقعیت ترکیبی اپل در سال ۲۰۲۲ روانه‌ی بازار خواهد شد و از قرار معلوم، این محصول به پردازنده و حافظه‌ی ذخیره‌سازی داخلی مجهز می‌شود و می‌تواند بدون نیاز به آیفون یا مک کار کند.

به‌لطف سخت‌افزار قوی، همچون استفاده از نمایشگر میکرو LED و آرایه‌ای متشکل از ۱۵ دوربین مینگ‌چی کو خاطرنشان می‌کند اولین پوشیدنی واقعیت افزوده یا ترکیبی این شرکت تجربه‌ای همه‌جانبه ارائه می‌دهد که به‌طور قابل‌توجهی بهتر از محصولات موجود VR است. ظاهرا اپل احتمالا قیمتی نزدیک به ۱،۰۰۰ دلار برای پوشش طراحی و ساخت پیچیده خود تعیین خواهد کرد.

براساس شایعات قبلی، اپل در حال توسعه‌ی مکانیزم‌های کنترل برای دریافت فرامین کاربران است. برای مثال، دستگاهی همچون حلقه روی انگشت کاربر می‌تواند به او امکان دهد نرم‌افزارها را کنترل کند. هنوز مشخص نیست لوازم جانبی همراه آن عرضه خواهد شد یا جداگانه فروخته می‌شود؛ اما به‌نظر می‌رسد برخی از نمونه‌های اولیه صفحه‌ی حساس به لمس برای تشخیص ژست‌های حرکتی یا دکمه‌ی Digital Crown برای ثبت فرامین دارند.

احتمال می‌رود تمامی نسخه‌ها از فناوری لایدار (LiDAR) بهره ببرند که اپل قبلا در مجموعه‌گوشی‌های آیفون ۱۲ و آیپد پرو از آن برای نقشه‌برداری سریع اشیاء و محیط استفاده کرده است. نمایشگر روبه‌روی دستگاه می‌تواند اطلاعات کاربر را هنگام استفاده از آن نشان بدهد. شواهد حاکی از آن است که سربندهای تعویض‌پذیر از فناوری صوتی فضایی (صدای ۳۶۰ درجه) مانند ایرپاد مکس یا ایرپاد پرو برخوردار هستند.

اپل عینک واقعیت افزوده‌ای نیز در دست تولید دارد که از فناوری هدایت‌کننده نور (موج‌بر) برای پوشش‌دادن محتوای گرافیکی تولیدشده‌ی کامپیوتر روی مناظر واقعی بهره می‌برد. این دستگاه قابل‌حمل اپل گلس نامیده می‌شود و شواهد حاکی از آن است که سال ۲۰۲۵ رونمایی و عرضه خواهد شد. همچنین، گفته می‌شود این غول فناوری مشغول کار روی سیستمی مشابه مبتنی‌بر لنزهای چشمی (لنزهای تماسی) است که احتمال دارد در دهه‌ی آینده معرفی شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات