دلایل خرابی منبع انبساط پکیج در زمستان؛ احتیاط کنید!

پنج‌شنبه ۹ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۵
مطالعه 7 دقیقه
منبع انبساط پکیج طرح کشیده و گرد
در این مقاله از زومیت قصد داریم عواملی را که منجر به خراب شدن منبع انبساط در پکیج می‌شود مورد بررسی قرار دهیم.
تبلیغات

اگر در منزل خود از پکیج استفاده می‌کنید باید بدانید که دیر یا زود با خطا یا خرابی منبع انبساط مواجه خواهید شد. این مشکل در پکیج‌ها (به‌خصوص در فصل زمستان) بسیار رایج است و اصلاً جای نگرانی ندارد. اگر فشار در پکیج شما بالا و پایین و سپس دستگاه خاموش شود نشان دهنده خطاهایی در منبع انبساط است. منبع انبساط قطعه‌ای مصرفی است و تقریباً هر دو سال یکبار باید تعویض شود.

در ادامه این مقاله از زومیت به بررسی عوامل خرابی منبع انبساط (مخصوصاً در فصل زمستان) می‌پردازیم. همچنین اگر با افت فشار و خاموش شدن ناگهانی دستگاهتان مواجه هستید، مقاله‌ی علت خاموش شدن پکیج و راه‌هایی برای پیشگیری از آن را در بخش لوازم خانگی زومیت مطالعه کنید.

همچنین با دانستن اینکه چگونه پکیج و رادیاتور را برای زمستان آماده کنیم؟ می‌توانید پیش از شروع فصل سرما اقدامات لازمه را انجام دهید.

منبع انبساط پکیج چیست؟

منبع انبساط یک قطعه مهم در پکیج است که وظیفه‌ی آن حفظ سطح مناسب فشار در سیستم است. با گرم شدن آب، منبع انبساط منبسط می‌شود و فشار اضافی را جذب می‌کند تا روند کارکرد اصولی و استاندارد پکیج به‌خوبی طی شود.

والف کوچکی روی منبع انبساط وجود دارد که باعث می‌شود هوای بیشتری درصورت لزوم وارد سیستم شود یا از فشار بیش‌ازحد هوا کم کند. منابع انبساط بدون نیاز به دخالت شما کار خود را انجام می‌دهند اما گهگاهی ممکن است لازم باشد آن‌ها را به‌صورت دوره‌ای تخلیه یا شارژ کنید.

منبع انبساط گرد

علائم خرابی منبع انبساط پکیج چیست؟

منبع انبساط ممکن است به‌مرور زمان دچار زنگ زدگی، نشتی آب و... شود و از کار بیفتد. از طرفی سختی آب یا حتی مواد شیمیایی تصفیه نشده می‌توانند باعث تخریب دیواره داخل قطعه فوق شوند.

در فصول زمستان در دماهای بالای 4 درجه سانتی‌گراد آب هنگام گرم شدن منبسط و هنگامی که سرد می‌شود، منقبض می‌گردد. به‌طور کلی انبساط آب در یک سیستم آب‌بندی شده باعث افزایش فشار و انقباض آن باعث افت فشار می‌شود. تمام پکیج‌ها با گرم و سرد شدن سیستم، فشار را بالا و پایین می‌آورند.

به‌طور کلی منبع انبساط در تمامی پکیج‌ها از افزایش شدید فشار جلوگیری می‌کند. وقتی که این منبع به درستی کار کند تغییرات فشار معمولاً کمتر از 0.5 بار ( یک دوم بار) و بسیار کند خواهد بود. با دانستن اینکه چگونه پکیج دیواری را هواگیری کنیم؟ می‌توانید تاحد زیادی از فشار و تنظیم بار دستگاه خود آگاه شوید.

نکته: نوسانات زیاد بار دستگاه می‌تواند نشان دهنده خرابی و مشکل در منبع انبساط پکیج باشد. به‌طور مثال اگر در منزل خود رادیاتورهای اضافه‌ای نصب کنید، ممکن است به‌دلیل کوچک بودن منبع انبساط شاهد نوسانات فشار پکیجتان باشید. درکل نوسان فشار بیش از یک دوم بار در دمای گرم و سرد نشان می‌‌دهد که منبع انبساط دستگاه مشکل دارد.

توجه داشته باشید که نوسانات و کم و زیاد شدن فشار در پکیج همیشه ناشی از خطای منبع انبساط نیست، بلکه عواملی مانند نشتی آب، خرابی شیر پرکن، خرابی پمپ پکیج، جرم و رسوب دستگاه و حتی معیوب شدن برد نیز می‌توانند در این موضوع دخیل باشند. با دانستن اینکه چه عواملی به خرابی پمپ پکیج منجر می‌شود؟ می‌توانید تاحد زیادی از مشکلات مربوطه آگاه شوید.

سعی کنید در چنین مواردی حتما از تکنسین‌های ماهر کمک بگیرید زیرا ممکن است مشکل فوق مربوط به اختلال در برد پکیج باشد. عیب‌یابی و تعمیر این قطعه بسیار تخصصی و پیچیده است اما با دانستن اینکه چه عواملی به خرابی برد پکیج منجر می‌شود؟ می‌توانید تاحدودی به مشکلات مربوطه پی‌ ببرید.

نکته: خرابی منبع انبساط نیز می‌تواند منجربه بالا رفتن فشار بار پکیج شود. اگر تیوپ داخل منبع در معرض آب قرار بگیرد، به‌مرور زمان منبع انبساط سوراخ می‌شود و عملکرد عادی خود را از دست می‌دهد. همچنین گاهی‌ اوقات علت گرم نشدن آب و ضعیف بودن شعله پکیج می‌تواند ناشی از آسیب دیدگی منبع انبساط باشد.

فشار هوای داخل منبع انبساط در زمانی‌ که آب در مدار شوفاژ نباشد باید بین 6.0 تا 2.2 بار باشد بنابراین برای تست قطعه فوق باید آب مدار شوفاژ را تخلیه و با فشارسنج میزان هوای منبع انبساط را اندازه گیری کنید. موارد زیادی وجود دارد که مانع از عملکرد صحیح رادیاتورها یا شوفاژها می‌شوند. با دانستن اینکه علت گرم نشدن رادیاتور پکیج چیست؟ می‌توانید به مشکلات مربوطه پی‌ ببرید.

آماده‌سازی پکیج جهت تست منبع انبساط توسط سرویس‌کار

چگونه منبع انبساط پکیج را تست کنیم؟

برای اینکه مطمئن شوید خراب شدن پکیج به خاطر خطای منبع انبساط است یا خیر، می‌توانید تست ساده‌ای را انجام دهید. برای این‌کار کافی است بررسی کنید که آیا شلنگ یا روی لوله‌های رابط منبع باز است یا خیر. درصورت باز بودن، با سر پیچ گوشتی والف منبع انبساط را کمی فشار دهید، در‌صورتی‌که هوا از آن خارج شود احتمالاً منبع انبساط مشکلی ندارد و سالم است.

نکته: اگر به‌جای هوا از منبع انبساط آب خارج شد، بدانید که این قطعه کلاً معیوب شده است و باید در اسرع وقت آن را تعویض کنید. باتوجه به این که انجام این تست یک کار کاملاً تخصصی است توصیه می‌‌کنیم این امر را به افراد ماهر و متخصص در این زمینه بسپارید.

گاهی‌اوقات ممکن است با علائم خرابی منبع انبساط مواجه شویم اما بعد از تست‌های مربوطه به سالم بودن این قطعه پی‌ ببریم. در چنین مواقعی باید شلنگ و رابط متصل به منبع را بررسی کنیم که به احتمال زیاد پر از جرم و رسوبات ناشی از آب شده‌اند. در ادامه به‌صورت دقیق‌تر این موارد را توضیح خواهیم داد. سعی کنید به هرآنچه باید در مورد سرویس پکیج بدانید آگاه شوید، زیرا با سرویس منظم و به‌موقع چنین مشکلاتی کمتر اتفاق می‌افتد.

علت خرابی منبع انبساط در زمستان چیست؟

شلنگ رابط

اگر علت خرابی منبع انبساط پکیج، انسداد لوله یا شلنگ اتصال باشد، به راحتی می‌شود این مشکل را برطرف کرد. برای این کار لوله اتصال را باز و با استفاده از اسیدی ضعیف (مانند جوهر نمک یا سرکه) به‌خوبی تمیز کنید و دوباره ببندید.

نکته: در برخی موارد ممکن است در محل اتصال لوله یا شلنگ به زیر منبع انبساط، نشتی آب رخ دهد. در چنین مواقعی امکان اینکه مهره‌ها شل یا اورینگ‌ها خراب شده باشند، وجود دارد.

سعی کنید اورینگ پکیج را تعویض و مهره‌ها را سفت ببندید و درصورت نیاز حتماً شلنگ رابط منبع انبساط را تعویض کنید.

نکته: دستگاه پکیج باتوجه به مدل و توان حرارتی که دارد از منبع انبساط متفاوتی برخوردار است. نوع و توان پکیج از عوامل تأثیرگذار بر تنظیم باد پکیج است. منابع انبساط استفاده شده در پکیج‌ها قدرت و ظرفیت‌های متفاوتی دارند. هرچه ظرفیت حرارتی دستگاه پکیج بیشتر باشد، مدار گرمایش بزرگ‌تر و حجم آب در این مدار بیشتر می‌شود. به‌همین‌دلیل است که منابع استفاده شده در پکیج‌ها متفاوت است.

شارژ منبع انبساط پکیج

باد منبع انبساط پکیج عامل مهمی است که باید در سرویس سالیانه بررسی شود؛ زیرا یکی از نشانه‌های خرابی منبع این قطعه، کاهش میزان باد است. همانطور که بالاتر گفتیم اگر منبع سالم باشد، باید به‌هنگام تست از آن باد بیرون بی‌آید. اگر پس از تست‌هایی که در بالاتر ذکر کردیم متوجه شدید که منبع انبساط سالم است ولی هوایی در آن وجود ندارد، جهت شارژ این قطعه به‌صورت زیر عمل کنید:

  • ابتدا ورودی آب سرد پکیج را ببندید و شیر پر کن را باز کنید.
  • سپس دریچه آب گرم را تا پایین‌ترین حد باز کنید تا آب داخل دستگاه کاملاً تخلیه شود.
  • منبع پشت پکیج قرار دارد و باید از سوراخ نبودن آن مطمئن شوید.
  • در ادامه از طریق والف روی منبع، آن را با تلمبه کمی باد بزنید تا به روال عادی خود باز گردد.

معمولاً اکثر سرویس‌کاران در زمستان هنگامی که پکیج را بررسی می‌کنند منبع انبساط را چک و درصورت نیاز آن را شارژ یا تعویض می‌کنند. سعی کنید هنگام سرویس دستگاهتان حتما برای جلوگیری از خرابی منبع انبساط نکته‌ی فوق را به تعمیرکار‌ یادآوری کنید.

تست فشار پکیج توسط سرویس‌کار جهت بررسی منبع انبساط

تعمیر منبع انبساط پکیج

مشکلات و خرابی منبع انبساط پکیج درصورتی‌که ناشی از عوامل خارجی مانند مسدود شدن مسیر منبع از زیر باشد، قابل تعمیر است. البته باید توجه داشت که اگر آسیب شناسایی شده ناشی از عوامل داخلی منبع انبساط باشد، تعمیر آن به‌صرفه نخواهد بود. مواردی که پایین‌تر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم، به‌هیچ‌عنوان قابل تعمیر نیستند و بهتر است منبع انبساط تعویض شود:

  • خرابی سوزن هوای مخزن (والف)
  • خرابی دیافراگم پکیج
  • بالون داخل منبع انبساط (تیوپ)
  • سوراخ شدن و تغییر شکل دادن منبع انبساط

باتوجه به توضیحات بالا باید بگوییم که تعویض منبع انبساط بسیار به‌صرفه‌تر و عقلانی‌تر است.

جمع‌بندی

باتوجه به اینکه در فصل زمستان تنظیمات پکیج از حالت تابستانه به زمستانه تغییر می‌کند باید بدانید که منبع انبساط نقش مهمی در تنظیم فشار دستگاه دارد. همچنین این قطعه مصرفی است و طول عمر آن حدود 2 تا 3 سال خواهد بود و پس از مدتی به‌دلیل رسوب و نوسانات فشار فرسوده می‌شود. منبع انبساط قابل تعمیر نیست و در 90درصد مواقع باید تعویض شود.

ما در این مقاله از زومیت قصد داشتیم علت خرابی منبع انبساط را در فصل زمستان بررسی کنیم. یکی از عوامل بسیار مهمی که منجربه خرابی منبع انبساط در زمستان می‌شود بالا و پایین شدن فشار و دمای آب در پکیج است. سعی کنید پیش از شروع فصل سرما از سرویس‌کاران ماهر بخواهید تا منبع دستگاهتان را چک کنند تا در سرما به مشکلی برنخورید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات