علت صدای یخچال چیست ؛ بررسی انواع سروصدای یخچال

جمعه ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
بررسی انواع صداهای یخچال
آیا یخچال شما صدا می‌دهد؟ برخی صداها طبیعی‌اند؛ اما بعضی مواقع شاید صدای یخچال نگران‌کننده باشد. در این مقاله به بررسی انواع سروصدای یخچال می‌پردازیم.
تبلیغات

همه یخچال‌ها سر و صدا می‌کنند. شاید یخچال شما همین حالا هم در حال صداکردن باشد؛ اما وقتی صدایی ناآشنا یا آزاردهنده یا حتی بلند از یخچال خود می‌شنوید نشان‌دهنده‌ی چه مسئله‌ای است؟ آیا جای نگرانی وجود دارد؟

اگر یخچال پر سروصدای شما با مسائل دیگری مانند خنک‌نکردن مناسب مواد غذایی، کار نکردن یخ‌ساز یا خارج‌شدن گرمای زیاد از زیر یخچال همراه شود، بهتر است با تعمیرکار تماس بگیرید.

البته اگر بتوانید خودتان بفهمید که صدا از کجای یخچال می‌آید و چه زمانی این صدا ایجاد می‌شود، شاید بتوانید خودتان مشکل صدای بلند یخچال را تشخیص دهید و آن را حل کنید.

بیایید برخی از صداهای رایج را بررسی کنیم تا ببینیم آیا نیازمند نگرانی هستند یا خیر:

انواع صدای یخچال

تاثیر موقعیت یخچال در خنک کردن مواد غذایی

صدا از پشت یخچال

مشکل یخچالی که از پشت صدا می‌دهد، احتمالاً فن کندانسور یا کمپرسور است. اگر تشخیص دادید که صدا ناشی از فن کندانسور است، سعی کنید گرد و غبار و بقایایی که ممکن است بین پره‌های فن جمع شده باشند را با استفاده از برس نرم تمیز کنید.

البته اگر صدای فن یخچال را شنیدید، حتما قبل از تمیزکردن کمپرسور، برای انجام هرگونه تعمیرات یا تماس با تکنسین، یخچال را خاموش کنید و از برق بکشید.

صدا از داخل یخچال

صدایی را در داخل یخچال می‌شنوید که شبیه به جیرجیر یا زنگ است؟ احتمالاً این فن گردش هوا است که هوا را از بخش‌های فریزر و یخچال شما عبور می‌دهد.

موتورهای فن در یخچال‌ها می‌توانند به روش‌های مختلفی از کار بیفتند؛ اما یکی از موارد ناخوشایند زمانی است که حشره یا حیوانی داخل فن می‌رود و می‌میرد. ممکن است صدایی شنیده نشود، زیرا حیوان مانع از کارکردن فن یخچال می‌شود. همچنین ممکن است فن واقعاً گرم و داغ باشد. با تعمیرکار تماس بگیرید تا در صورت نیاز فن پر سروصدا را تعویض کند.

تولید صدا در قسمت پایین یخچال

اگر صدای تق‌تق را در نزدیکی پایین یخچال می‌شنوید، احتمالاً مشکل به سینی تخلیه مربوط می‌شود. سینی را برای برطرف‌کردن صدا در جای خود محکم کنید. سینی تخلیه زیر یخچال قرار دارد و تقریباً ۲٬۵ سانتی‌متر بالاتر از کف است.

صدای جیغ یا شبیه به جیک پرنده در یخچال

صدای یخچال شما نباید به گونه‌ای باشد که انگار پرنده‌ای داخل آن گیر افتاده است. اگر صدای یخچال مانند جیغ یا جیک‌جیک است، شاید به این معنی باشد که فن اواپراتور خراب است.

اگر مشکلی در فن یخچال وجود داشته باشد، فریزر به اندازه‌ی کافی خنک نمی‌شود. با برداشتن محتویات فریزر و نگاه‌کردن به پنل داخلی پشت فریزر می‌توان به فن اواپراتور دسترسی پیدا کرد.

برای بازکردن آن به پیچ‌گوشتی نیاز خواهید داشت. ببینید آیا فن با چرخاندن آن بی‌نقص و روان کار می‌کند یا خیر. سیم‌ها و تمام اجزا را برای نشانه‌های کنده شدن و خوردگی چک کنید.

اگر پره فن آزادانه حرکت نمی‌کند یا نشانه‌هایی از آسیب یا خوردگی روی سیم‌ها یا اتصال‌دهنده‌ها وجود دارد، ممکن است به تعویض قطعات یخچال نیاز باشد.

صدای وزوز

اگر صدای وزوز ناشی از برق را می‌شنوید، احتمالاً چراغ یخچال درحال خاموش‌شدن است. در برخی از یخچال‌ها، می‌توانید چراغ‌ها را خودتان تعویض کنید، در برخی موارد هم شاید لازم باشد با تعمیرکار تماس بگیرید.

صدای تق‌تق

صدای تق‌تق احتمالاً نشانه‌ای از خرابی کندانسور یا عدم کارکرد صحیح موتور فن است. احتمالاً فن خیلی داغ شده یا خیلی سخت کار می‌کند.

صدای تیک‌تیک از یخ‌ساز

آبسردکن یخچال

صدای تیک‌تیک در یخ‌ساز می‌تواند به این معنی باشد که لوله شیر آب شل است یا به منبع آب متصل نیست. اگر به تازگی یخچال را جابه‌جا کرده‌اید، اتصال شکسته یا خراب می‌تواند از کارکردن یخ‌ساز جلوگیری کند.

علت صدای کمپرسور یخچال

یخچال

کمپرسورها صداهای کم را به‌عنوان بخشی از عملکرد طبیعی خود ایجاد می‌کنند. در ادامه برخی موارد شایع که باعث صدای کمپرسور می‌شود، ذکر شده است؛ اما اگر صدای یخچال بلندتر و بلندتر شد تا جایی‌که می‌توانید آن را از اتاق مجاور بشنوید، با تعمیرکار تماس بگیرید. کمپرسورها معمولاً برای تعمیر یا تعویض گران هستند و خود صاحب‌خانه هم نمی‌تواند آن را تعمیر کند.

کثیفی کمپرسور

یخچال

صدای بلند به دلیل کثیف‌بودن کمپرسور ایجاد می‌شود. کویل‌های کمپرسور پشت یخچال گرما را از بین می‌برند؛ اما زمانی که گرد و غبار روی آن‌ها جمع می‌شود، باید سخت‌تر کار کنند تا گرما را دفع کنند و این کار را با صدای بلندتر انجام می‌دهند.

اغلب تمیزکردن کویل‌های کمپرسور می‌تواند این مشکل را به سرعت حل کند. البته، اگر آن‌ها را تمیز کردید و همچنان متوجه صدا شدید، شاید مشکل بزرگ‌تری در کمپرسور وجود داشته باشد.

سیستم کمپرسور یخچال پیچیده است و در صورت دستکاری می‌تواند خطرناک باشد. شما باید با تعمیرکار حرفه‌ای تماس بگیرید؛ اما حل مسائلی که نیاز به تعویض کمپرسور دارند ممکن است گران باشد. بسته به سن کلی یخچال شما، ممکن است عاقلانه باشد که جایگزین کردن آن را در نظر بگیرید.

بسته‌نشدن درست در یخچال

تمیز نبودن واشرهای درب یخچال

یکی از عوامل صدای کمپرسور یخچال، درست بسته‌نشدن در یخچال است. این موضوع باعث می‌شود کمپرسور با حداکثر ظرفیت و صدای زیاد کار کند.

دمای یخچال

تغییر دما باعث می‌شود کمپرسور بیشتر کار کند تا خنک‌کننده‌ی داخل یخچال تنظیم شود.

چیده‌نشدن درست غذا و نوشیدنی‌ها

مرتب سازی مواد غذایی در یخچال

مواد غذایی را با فراهم‌کردن فضای کافی و مناسب بین آن‌ها بچینید. مواد غذایی را به دیواره پشتی یخچال نزدیک نکنید. این کار بر جریان هوا تأثیر می‌گذارد و باعث می‌شود کمپرسور برای تنظیم خنک‌کننده داخل یخچال بیشتر کار کند.

نشت گاز

نشت گاز مشکل داخلی است که روی حداکثر کارکرد کمپرسور تأثیر می‌گذارد. این موضوع باید توسط تعمیرکار بررسی شود.

تراز نبودن یخچال

نشتی آب یخچال سامسونگ

اگر صدای تق‌تق یا آزاردهنده از یخچال شما به گوش می‌رسد، شاید به‌دلیل این باشد که یخچال کاملاً روی زمین قرار نگرفته است. خوشبختانه حل این مشکل بسیار آسان است.

ترازسنجی در بالای یخچال خود قرار دهید. بررسی کنید که آیا یخچال در سطح قرار گرفته است یا نه. اگر کاملاً روی سطح نیست، پایه‌های یخچال را تنظیم کنید تا روی سطح قرار بگیرد. اگر یخچال کاملا در یک سطح قرار دارد، مطمئن شوید که خیلی نزدیک به دیوار یا کابینت آشپزخانه شما قرار نگرفته است؛ زیرا این‌کار می‌تواند باعث ایجاد صدای تق‌تق شود.

هنگامی که پایه‌ها را تنظیم کردید یا یخچال خود را در موقعیت بهتری قرار دادید، بررسی کنید که آیا صدا متوقف شده است یا نه. اگر نه، دلیل احتمالی بعدی را بررسی کنید. شاید کمپرسور معیوب باشد.

جمع‌بندی

یخچال ال جی

به خاطر داشته باشید هر صدایی که می‌شنوید، نشانه‌ای از خراب‌شدن چیزی نیست. در هرحال، همه‌ی یخچال‌ها مقداری صدا تولید می‌کنند. همچنین، به عنوان قاعده‌ی کلی، یخچال قدیمی‌تر از یخچال جدیدتر صدای بیشتری تولید خواهد کرد. یخچال معمولی می‌تواند تا ۲۰ سال عمر کند. اگر به هر دلیلی هم قصد خرید یخچال دارید، زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات