چگونه زمان ماشین لباسشویی را تنظیم کنیم؟

دوشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۵
مطالعه 8 دقیقه
لباسشویی
در این مقاله از زومیت قصد داریم چگونگی تنظیم زمان ماشین لباسشویی را مورد بررسی قرار دهیم.
تبلیغات

امروزه اکثر ماشین‌های لباسشویی به فناوری‌های مدرن و به‌روز دنیا مجهز شده‌اند و استفاده از تایمر کار با دستگاه را برای همه آسان کرده است. این قطعه مهم می‌تواند، شست‌وشوی منظم و دقیق را در پی داشته باشد. بسیاری از افراد هستند که نمی‌دانند چگونه باید تایمر ماشین لباسشویی را تنظیم کنند. در این مقاله از زومیت قصد داریم که تنظیم انواع تایمر ماشین لباسشویی را مورد بررسی قرار دهیم.

تایمر ماشین لباسشویی بخش بسیار مهمی است که مانند یک کنترلگر حرفه‌ای، مراحل مختلف شست‌وشو را زیر نظر دارد و به تنظیم قسمت‌های اساسی ماشین لباسشویی (از موتور تا کنتاکت الکتریکی) می‌پردازد. احتمالاً همه‌ی ما متوجه این موضوع شده‌ایم که اگر قسمتی از تایمر دچار اختلال شود، کل مراحل شست‌وشو تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد و در اکثر اوقات، شست‌وشو در مرحله‌ی خشک کردن لباس‌ها، دچار توقف می‌شود. به‌همین‌دلیل باید به تنظیمات ماشین لباسشویی و ایرادات احتمالی آن آگاه باشید که اگر به این مشکل برخوردید، آن را به‌راحتی حل کنید.

لباسشویی

تایمر ماشین لباسشویی چگونه کار می‌کند

تایمر ماشین لباسشویی دارای دستگیره یا دکمه‌ای است که به قسمتی به‌نام شفت متصل می‌شود. با چرخاندن دستگیره یا فشردن دکمه، برنامه مورد نظر برای تایمر تنظیم می‌شود، تا پس از این تنظیم با فشردن دکمه استارت، ماشین لباسشویی شروع به کار کند.

چگونگی تشخیص خرابی تایمر ماشین لباسشویی

برخی از علائم ظاهری نشان‌دهنده خرابی یا اختلال در عملکرد ماشین لباسشویی هستند. در این قسمت به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • انجام نشدن یکی از بخش‌های شست‌وشو مانند آبکشی یا خشک کردن
  • خاموش شدن دستگاه درحین شست‌وشو
  • نصفه ماندن عملیات شست‌وشو و گیر کردن در یک مرحله
  • چندین بار انجام شدن یکی از مراحل شست‌وشو مانند آبکشی

نکته: اکنون که با این موارد آشنا شدید، بهتر است که پیش از هرکاری با متخصصان ماهر در این زمینه مشورت کنید تا پس از عیب‌یابی دقیق، تعویض یا تنظیم تایمر انجام شود.

لباسشویی

تنظیم تایمر ماشین لباسشویی

اگر تایمر لباسشویی روی یک شماره ثابت بماند و جلو نرود؛ خرابی موتور، میکروسوئیچ، دکمه تایمر و خرابی سوپاپ درب و… عوامل اصلی این مشکل هستند. برای بررسی و عیب‌یابی این قطعات، باید با کمک تعمیرکاران ماهر تایمر را تعمیر یا تعویض کنید.

تنظیم تایمر ماشین لباسشویی ال جی

ماشین لباسشویی ال جی که یکی از محبوب ترین برندهای بازار محسوب می‌شود، کارایی بسیار آسان و قابل‌استفاده‌ای دارد. پیش از هر چیز بهتر است بدانید که بسیاری از مدل‌های شست‌وشو دارای زمان بندی خاصی هستند که نمی‌توانید آن‌ها را تغییر دهید. چراکه در اثر تغییر دادن آن‌ها، شاید شست‌وشوی دستگاه به‌طور کلی دچار اختلال شود.

در خصوص نحوه تنظیم تایمر لباسشویی ال جی، ابتدا لازم است برنامه مربوط به شست‌وشوی لباس‌ها را انتخاب کنید و سپس اهرمی را که به عنوان ولوم دستگاه شناخته می‌شود روی عدد مربوط به زمان بگذارید. پس از اینکه تایم شست‌وشو را مشخص کردید، تنظیم تایمر لباسشویی ال جی انجام می‌شود و با فشردن دکمه شروع یا همان start، روند شست‌وشو پیش می‌رود.

نکنه: اگر بعد از انجام این مراحل متوجه شدید که شست‌وشو به‌صورت دلخواه شما انجام نشده است، برنامه را به حالت پیش فرض برگردانید و اجازه دهید زمان تعریف‌شده در برنامه شست‌وشو به‌طور کامل انجام شود.

تنظیم تایمر لباسشویی پاکشوما

برای اینکه بتوانید تایمر ماشین لباسشویی پاکشوما را تنظیم کنید، ابتدا به سراغ دفترچه راهنمای دستگاه بروید. اما اگر به هر‌دلیلی به آن دسترسی نداشتید، موارد زیر را مطالعه کنید.

  • ابتدا دکمه پاور (power) را بر روی صفحه ماشین لباسشویی پیدا کنید و آن را فشار دهید.
  • در بخش بعدی برای اینکه بتوانید یک زمان مشخص را برای تایمر خود تعریف کنید باید گزینه time delay را انتخاب کنید.
  • در این بخش می‌توانید تأخیر تایم شست‌وشو (تا ۱۹ ساعت) را به دستگاه خود بدهید و در نهایت دکمه استارت را فشار دهید تا کار شست‌وشو شروع شود.

نکته: اگر خواستید تایم بندی قبلی را لغو کنید، مجدداً باید دکمه power را بزنید تا تنظیمات به حالت اولیه خود بازگردد.

تنظیم تایمر ماشین لباسشویی بوش

ماشین لباسشویی بوش از جمله محصولاتی است که تایمر بسیار دقیقی دارد و می‌تواند لباس‌های شما را در زمان مد نظرتان بشوید. در سمت راست این ماشین لباسشویی صفحه نمایشگر آن را می‌بینید که گزینه‌های مختلفی دارد. یکی از برنامه‌های اصلی برای تایمر ماشین لباسشویی بوش، بخش speed perfect است که برای شست‌وشوی سریع استفاده می‌شود و مدت زمان شست‌وشو را نصف می‌کند. اگر از برنامه اکو پرفکت استفاده کنید، دستگاه در تایم بیشتر (اما به‌صورت اقتصادی) برای شما شست‌وشو را انجام می‌دهد. در‌نهایت پس از انتخاب نهایی برای برنامه، دکمه start را بزنید تا کار شست‌وشو به‌درستی انجام شود.

لباسشویی

تنظیم تایمر لباسشویی سامسونگ

یکی از برندهای ماشین لباسشویی که تایمر آن‌ها عمر طولانی دارد و به‌راحتی خراب نمی‌شود، برند سامسونگ است. برای اینکه بتوانید تایمر لباسشویی سامسونگ را تنظیم کنید باید به صفحه اصلی آن دقت داشته باشید. در تنظیم تایمر ماشین لباسشویی سامسونگ کارتان بسیار ساده است. روی تایمر این برند، عددهایی مانند 4 و 15 نوشته شده است. این اعداد که با توجه به مدل لباسشویی تان متفاوت می باشند، در سه حالت بسیار قوی، معمولی و سبک طراحی شده اند. اگر قصد دارید که لباس‌های بسیار کثیف را در لباسشویی سامسونگ بگذارید، بهتر است شست‌وشوی سنگین و عدد بالاتر را انتخاب کنید. برای شستن لباس‌های نیم چرک یا لباس نوزاد می‌توانید از شست‌وشوهای سبک‌تر استفاده کنید و تایمر را روی عدد کمتر قرار دهید.

تنظیم تایمر لباسشویی اسنوا

برای تنطیم تایمر ماشین لباسشویی اسنوا، در ابتدا باید به صفحه نمایشگر آن توجه کنید و ببینید که کدام برنامه شست‌وشو روی آن فعال است. اگر بخواهید برنامه شست‌وشو را تغییر دهید، (به‌طور مثال از لباس‌های بسیار چرک و کثیف به البسه معمولی تغییر یابد) در ابتدا باید اهرم ولوم را روی برنامه مد نظرتان قرار دهید. پس از آن گزینه delay را می‌زنید و عدد مورد نظرتان (مثلاً پنج ساعت دیگر) را انتخاب می‌کنید. در‌این‌صورت تایمر فعال می‌شود و در‌طی مدت زمان مورد نظر شما لباس‌ها شسته می‌شوند.

تنظیم تایمر لباسشویی دوو

تنظیم تایمر ماشین لباسشویی دوو نیز مانند تنظیم ماشین لباسشویی ال جی است. با توجه به جنس لباس، ولوم تایمر لباسشویی دوو را بچرخانید و منتظر شوید تا شروع به‌ کار کند. اگر پس از تنظیم همچنان دستگاه خاموش بود و هیچ عکس‌العملی نشان نداد، احتمالاً یکی از قطعات آن مشکل دارد و ممکن است اتصال آن به برق مشکل داشته باشد.

تنظیم تایمر لباسشویی آبسال

تایمر ماشین لباسشویی آبسال ممکن است با سایر ماشین‌های لباسشویی کمی متفاوت باشد. این تایمر در دو دسته 5 تایی قرار می‌گیرد که از یک تا پنج برای لباس‌های سنگین و بسیار چرک و از ۶ تا ۱۰ برای لباس‌های معمولی و سبک استفاده می‌شود. در نهایت اعداد ۱۱ و ۱۲ برای لباس‌های بسیار حساس یا handwash هستند. اهرم ولوم را روی هرکدام از این اعداد که قرار دهید و استارت را بزنید، دستگاه به‌صورت اتوماتیک شروع به شست‌وشو می‌کند.

ماشین لباسشویی ال جی

علت ثابت ماندن تایمر ماشین لباسشویی

همان‌طور که بالتر اشاره کردیم، اگر تایمر ماشین لباسشویی شما روی یک شماره ثابت ماند و جلو نرفت، می‌توان به خرابی موتور، میکروسوئیچ، دکمه تایمر و خرابی سوپاپ درب و… اشاره کرد که حتماً باید شرایط را بررسی و تایمر را تعمیر یا تعویض کنید. در ادامه به‌صورت دقیق‌تر این موارد را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

عدم اتصال برق

عدم اتصال برق، از دلایل ثابت ماندن تایمر ماشین لباسشویی است. در ابتدا حتماً از وجود جریان برق اطمینان حاصل کنید زیرا شاید قطعی برق باعث کار نکردن تایمر ماشین لباسشویی شما باشد.

خرابی موتور تایمر

در برخی موارد جلو نرفتن تایمر به خرابی موتور تایمر مربوط می‌شود (در بعضی از مدل‌ها، موتور مستقیماً به تایمر متصل است و در بعضی از مدل‌ها موتور به تایمر متصل نیست).

خرابی میکروسوئیچ درب

بسته نگه‌داشتن در ماشین لباسشویی برعهده میکروسوئیچ درب می‌باشد. وقتی در ماشین لباسشویی بسته می‌شود، این عمل توسط میکروسوئیچ به اطلاع تایمر می‌رسد، در‌صورت خرابی این قطعه هیچ فرمانی به تایمر نمی‌رسد و به‌همین علت تایمر ثابت می‌ماند و کار نخواهد کرد.

خرابی دکمه تایمر

این دکمه‌های پلاستیکی‌، به تایمر متصل هستند و در اثر استفاده زیاد دچار ساییدگی می‌شوند و اتصال آن‌ها به تایمر دچار مشکل می‌شود. به‌همین‌دلیل تایمر ثابت می‌ماند.

خرابی سوپاپ درب

خرابی سوپاپ درب یکی از دلایل ثابت ماندن تایمر ماشین لباسشویی است، سوپاپ قطعه‌ای کوچک محسوب می‌شود که پس از بستن درب ماشین لباسشویی فرمان بسته شدن را از میکروسوئیچ دریافت می‌کند و دستگاه کار خود را آغاز می‌کند. اگر سوپاپ خراب شده باشد فرمان به‌درستی دریافت نخواهد شد و باعث ثابت ماندن تایمر می‌شود.

خرابی دستگیره تایمر

جنس دستگیره تایمر پلاستیکی است و شاید به‌خاطر استفاده زیاد فرسوده و خراب شود. تایمر لباسشویی از اجزای مختلفی شامل: شفت، گیربکس، چرخ دنده تشکیل می‌شود و احتمال دارد خرابی یکی از این موارد علت ثابت ماندن تایمر ماشین لباسشویی باشد.

خراب شدن پمپ تخلیه

وظیفه پمپ تخلیه لباسشویی هدایت و خالی کردن آب داخل دیگ به شیلنگ تخلیه است. اگر پمپ دچار مشکل شود تخلیه آب صورت نخواهد گرفت و ماشین لباسشویی وارد مرحله بعد نمی‌شود؛ زیرا فرمان خالی شدن دیگ به تایمر نمی‌رسد و باعث ثابت ماندن تایمر دستگاه خواهد شد.

خرابی شیر ورودی آب

اگر شیر ورودی آب دچار مشکل شود آبگیری به‌صورت صحیح انجام نخواهد شد و در‌صورتی‌که به‌هنگام پر شدن دیگ از آب مشکلی پیش بیاید، تایمر ثابت می‌ماند. برای رفع این موضوع باید شیرهای ورودی را بررسی و ایراد آن را پیدا کنید.

وجود مشکل در سیستم کنترل سطح آب

وظیفه این قطعه تنظیم میزان سطح آب در ماشین لباسشویی است. پس از آبگیری و رسیدن آب به سطح مشخص، فرمان قطع شدن آب به تایمر می‌رسد. در‌صورتی‌که آب به اندازه مورد نظر برسد ولی تایمر کار نکند، ممکن است سیستم کنترل دچار ایراد و خرابی شده باشد و این اتفاق از دلایل ثابت ماندن تایمر است.

لباسشویی

جمع بندی

در این مقاله از زومیت به چگونگی تنظیم تایمر ماشین لباسشویی پرداختیم. اگر با مواردی که در بالا ذکر شد رو‌به‌رو شدید، برای برطرف کردن مشکل با نمایندگی‌های مخصوص برند خود تماس بگیرید و درخواست تکنسین بدهید؛ چراکه تعمیر ماشین لباسشویی کار تخصصی است و در‌صورت تعمیر نادرست احتمال دارد به قطعات دیگر آسیب برسد و باعث هزینه‌های بیشتری شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات