چرا بدنه ماشین لباسشویی برق دارد؟

شنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
برق داشتن بدنه لباسشویی
در این مقاله، دلایل مختلف برق داشتن بدنه ماشین لباسشویی را بررسی می‌کنیم.
تبلیغات

برای کار با لوازم خانگی رعایت نکات ایمنی اولیه امری ضروری است. دستگاه‌های متصل به جریان برق درصورت وجود مشکل می‌توانند برای انسان خطرناک باشند. اگر بدنه ماشین لباسشویی حتی به‌صورت بسیار جزئی برق دارد، باید فوراً این مشکل را برطرف کنید.

لمس بدنه لباسشویی که بدنه‌اش برق دارد، در خفیف‌ترین حالت ممکن می‌تواند حالت گزگز ایجاد کند و درصورت گسترش مشکل عواقب جانی در پی داشته باشد. اول از همه با جداکردن دوشاخه از پریز، اتصال دستگاه به جریان برق را قطع کنید. در این مقاله، دلیل مختلف برق داشتن بدنه ماشین لباسشویی و نکات ایمنی لازم مرتبط با آن را بیان می‌کنیم.

لباسشویی

چرا بدنه ماشین لباسشویی برق دارد؟

برق داشتن بدنه ماشین لباسشویی ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد که در‌ادامه، آن‌ها را برمی‌شماریم.

  • رطوبت بدنه
  • اتصال گراند به لوله آب
  • نشتی آب
  • سیم‌کشی معیوب
  • خرابی موتور
  • خرابی پریز برق
  • خرابی دو‌شاخه
    • اتصال نادرست سیم ارت
    • خرابی هیتر
    • اتصال خازن پارازیت گیر
    • نیم‌سوز‌شدن موتور

در ادامه این ۱۱ دلیل را دقیق‌تر بررسی خواهیم کرد.

۱. رطوبت بدنه

این مشکل ممکن است به‌دلیل خیس‌شدن بدنه و زیر ماشین لباسشویی ایجاد و در‌نهایت باعث اتصالی در جریان برق شود.

۲. اتصال گراند به لوله آب

دستگاه‌هایی مانند ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی سیم‌کشی مخصوصی دارند. این سیم باید به لوله‌ فاضلاب یا ستون آهنی خود ساختمان و به‌هیچ‌عنوان نباید به لوله آب متصل شود؛ زیرا باعث می‌شود جریان برق به بدنه‌ ماشین لباسشویی سرایت کند.

۳. نشتی آب

یکی از دلایل اصلی وجود برق در بدنه‌ی ماشین لباسشویی، نشتی آب است؛ موضوع مهمی که بسیاری از کاربران به آن توجه نمی‌کنند. دلیل توجه‌کردن به این مسئله آن است که نشتی آب برق گرفتگی را افزایش می‌دهد و باید نشتی را از بین ببرید تا جریان برق وارد بدنه ماشین لباسشویی نشود و اتصالی به‌وجود نیارد.

ماشین لباسشویی

۴. سیم‌کشی معیوب

سیم‌کشی دستگاه باید به‌درستی انجام شده باشد و هیچ عیب و ایرادی نداشته باشد. سیم‌های داخلی دستگاه به ورود جریان برق به بدنه ماشین لباسشویی منجر می‌شوند؛ به‌همین‌دلیل، توصیه ما این است که سیم‌کشی دستگاه را با دقت بررسی کنید و اگر دیدید که روکش سیم‌ها از بین رفته است یا در بخش‌هایی لختی و قطعی وجود دارد، با تعمیرکار تماس بگیرید.

این مسئله ممکن است باعث وجود برق در بدنه ماشین لباسشویی باشد و در این شرایط با تعویض سیم‌کشی این مشکل حل می‌شود.

۵. خرابی موتور

در برخی از مواقع امکان دارد که موتور نیم‌سوز شود و به بدنه هم متصل باشد. در این صورت، هم بدنه‌ ماشین لباسشویی برق خواهد داشت و اگر دستگاه را لمس کنید، ممکن است آسیب جدی ببینید.

در چنین شرایطی، سعی کنید ماشین لباسشویی را از برق جدا کنید و از تعمیرکار حرفه‌ای کمک بگیرید تا مشکل دستگاه شما را حل کند. در این مواقع، معمولاً تعمیر موتور یا تعویض آن چاره کار خواهد بود.

۶. خرابی پریز برق

گاهی اوقات برق داشتن بدنه‌ ماشین لباسشویی می‌تواند دلیل خیلی ساده‌ای داشته باشد. در این شرایط، دیگر بخشی که باید بررسی کنید، پریز برق است که از سالم‌بودن آن باید مطمئن شوید.

اگر پریز را بررسی کردید و متوجه شدید که پریز خراب است، آن را تعویض کنید یا می‌توانید برای روشن‌کردن از ماشین لباسشویی در مواقع ضروری از پریز دیگر استفاده کنید. حتماً به سالم‌بودن پریزی که دستگاه را به آن متصل می‌کنید، دقت کنید تا دستگاه شما دچار مشکل نشود.

۷. اتصال نادرست سیم ارت

این مشکل ممکن است به‌دلیل اتصال نادرست سیم ارت لباسشویی به زمین باشد که سبب می‌شود در بدنه ماشین لباسشویی جریان برق به‌وجود بی‌آید.

ماشین لباسشویی

۸. خرابی هیتر

دیگر دلیل برق‌داشتن بدنه ماشین لباسشویی می‌تواند فرسودگی هیتر یا المنت باشد که خطر برق‌گرفتگی را برای خود فرد ایجاد می‌کند. خرابی هیتر یا المنت یا از‌کار‌افتادن آن‌ها باعث می‌شود اتصالی بین این قطعات با آب به‌وجود بیاید و درنهایت جریان برق وارد بدنه دستگاه شود. این قطعات در دستگاه کار تولید گرما را انجام می دهند.

۹. اتصال خازن پارازیت‌گیر

ممکن است که خازن پارازیت‌گیر ماشین لباسشویی دچار اتصالی شده باشد یا در سیم‌پیچی اتصالی به‌وجود بیاید که سبب می‌شود جریان برق وارد بدنه‌ ماشین لباسشویی شود.

۱۰. نیم‌سوز‌شدن موتور

دلیل دیگر برق‌داشتن بدنه ماشین لباسشویی این است که موتور لباسشویی نیم‌سوز شده باشد و برق را به بدنه منتقل کند. نقص در کارکرد و قطع‌‌و‌‌وصل شدن اتصال و برق‌داشتن بدنه ماشین لباسشویی می‌تواند عامل نیم‌سوز‌شدن دستگاه باشد.

توصیه می‌کنیم دستگاه را سریع‌تر از برق جدا کنید و اگر موتور دستگاه نیم‌سوز شده است، حتماً از تعمیرکار کمک بگیرید تا موتور به‌طور کامل نسوزد و خسارت سنگینی متحمل نشوید.

توجه کنید پیش از خرید ماشین لباسشویی به نکات مهم توجه کنید تا بعدها مشکلی برایتان پیش نیاید. در این زمینه، می‌توانید مقاله راهنمای خرید ماشین لباسشویی را در بخش لوازم خانگی زومیت مطالعه کنید.

۱۱. خرابی دوشاخه

دلیل دیگری که می‌تواند باعث برق‌داشتن بدنه‌ ماشین لباسشویی باشد، خرابی دوشاخه‌ی دستگاه می‌باشد. دقت کنید اگر این قطعه خراب یا دچار زنگ زدگی شود، می‌تواند بسیار خطر‌آفرین باشد. در این شرایط باید دوشاخه را تعویض کنید. خرابی و از‌بین‌رفتن روکش سیم‌ متصل به دوشاخه نیز ممکن است باعث ایجاد مشکل شود. در این شرایط، باید کابل و دوشاخه‌ خراب را با قطعات نو و سالم تعویض کنید.

ماشین لباسشویی

روش‌های مواجهه با خطر

دقت کنید اگر زمانی با هرگونه احساس برق‌گرفتگی و شوک الکتریکی روبه‌رو شدید، ابتدا باید دوشاخه ماشین لباسشویی را از برق بکشید تا از خطرهای احتمالی بعدی نظیر برق‌گرفتگی‌های شدید یا قطعی کل برق و حتی آتش‌سوزی جلوگیری شود.

از قراردادن ماشین لباسشویی در مکان‌های مرطوب و خیس خودداری کنید. برای مثال، در مکان‌هایی مانند حمام و کنار سینک ظرفشویی و دیگر مکان‌های مرطوب به‌هیچ‌وجه دستگاه را قرار ندهید.

نکته‌ی دیگری که باید به آن توجه کنید، این است که بهتر است برای دوشاخه ماشین لباسشویی از محافظ استفاده کنید و از سه‌راهی‌ها و سیم‌های سیار غیرمعتبر استفاده نکنید.

همچنین، زمانی‌که متوجه شدید بدنه‌ ماشین لباسشویی برق شدیدی دارد، فوراً دوشاخه‌ی آن را از برق خارج و با نمایندگی‌های معتبر تماس برقرار کنید. در این‌ صورت، افراد متخصص ابتدا ماشین لباسشویی را عیب‌یابی و درصورت نیاز به تعویض قطعه، آن را تعویض می‌کنند. تا وقتی‌که تمامی فرایند تعمیر ماشین لباسشویی تمام نشده است، آن را به برق متصل نکنید.

چرا دیگ ماشین لباسشویی برق دارد؟

برخی اوقات ممکن است با دست‌زدن به بدنه لباسشویی برق‌ گرفتگی را احساس نکنیم. درصورتی‌که برق روی دیگ (قسمت داخلی ماشین لباسشویی) وجود داشته باشد، به‌‌دلیل خیس‌بودن آن و جنس فلزش است که باید سریعاً مشکل را برطرف و لباسشویی را تعمیر کنید. در چنین مواقعی، حتماً با تعمیرکار ماهر تماس بگیرید تا عیب‌یابی را انجام دهد و مانع از خسارت احتمالی شود.

ماشین لباسشویی

جمع‌بندی

زمان استفاده از لباسشویی ممکن است دچار انواع مشکلات و ایرادت ازجمله صدای ماشین لباسشویی در دور تند، کارنکردن دور تند لباسشویی، خشک‌نکردن لباس‌ها و جمع‌شدن آب در ماشین لباسشویی شوید که همه این‌ها مربوط به خرابی قطعات داخلی لباسشویی است.

زمانی‌که بدنه یا دیگ ماشین لباسشویی برق دارد، باید سریعاً با تعمیرکار تماس بگیرید؛ چون مشکل خیلی خطرناکی است؛ به‌خصوص اگر برق ولتاژ زیادی داشته باشد. در چنین مواقعی، به‌هیچ‌وجه نباید با دمپایی پلاستیکی در آشپزخانه تردد کنید تا زمانی‌که مشکل دستگاهتان را تعمیرکار عیب‌یابی و رفع کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات