چگونه فقط از خشک کن ماشین لباسشویی استفاده کنیم؟

یک‌شنبه ۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰
مطالعه 9 دقیقه
خرابی ماشین لباسشویی
در این مقاله از زومیت طریقه استفاده از خشک کن ماشین لباسشویی را بررسی می‌کنیم.
تبلیغات

گاهی‌اوقات ممکن است شرایطی پیش بیاید که بخواهید فقط از خشک کن ماشین لباسشویی استفاده کنید؛ مثلاً لباس، پتو یا پرده منزل را جداگانه با روش شست‌و‌شوی دستی شسته‌اید و فقط می‌خواهید آن را خشک کنید. در این مقاله از بخش لوازم خانگی زومیت به بررسی نحوه استفاده از خشک کن ماشین لباسشویی می‌پردازیم.

به‌عنوان قاعده‌ای کلی، هرچه مشخصات ماشین لباسشویی بهتر و موتور قوی‌تری داشته باشد، سرعت چرخش خشک کن بهتری هم خواهید داشت. در حالت ایدئال، باید بالاترین سرعت خشک‌کن که برای نوع شست‌وشوی لباس‌هایتان مناسب باشد، انتخاب کنید. با این کار، بدون آسیب رساندن به لباس، بیشترین میزان آب ممکن از لباس‌ها گرفته می‌شود.

چگونه فقط از خشک کن ماشین لباسشویی استفاده کنیم؟

  • ابتدا دکمه power یا روشن را روی ماشین لباسشویی بزنید
  • سپس روی نمایشگر برنامه spin به معنای خشک کن را انتخاب کنید
  • و در آخر دکمه start را بزنید تا خشک کن شروع به کار کند

در ادامه به بررسی دقیق‌تر این موارد می‌پردازیم.

سرعت خشک کن را می‌توان با استفاده از پنل کنترل جلوی دستگاه انتخاب کرد. اگر خشک‌کن ماشین لباسشویی کار نمی‌کند، باید با خدمات راهنمای مشتری شرکت یا نمایندگی ماشین لباسشویی تماس بگیرید. تنظیمات خشک‌ کن برای پارچه‌های ظریف هم مناسب است و از گره خوردن قسمت‌های لباس مانند آستین جلوگیری می‌کند. سرعت خشک کن سریع برای حوله‌ها یا پارچه‌های سنگین مانند جین مناسب است. اگر خشک کن پرسر‌و‌صدا بود، اطمینان حاصل کنید که به‌درستی تعادل دارد و بیشتر از ظرفیت دستگاه در آن لباس قرار نداده‌اید. برای اطلاعات بیشتر نیز می‌توانید مقاله‌ی علت صدای ماشین لباسشویی در دور تند را مطالعه کنید.

چگونه فقط از خشک کن ماشین لباسشویی سامسونگ استفاده کنیم؟

ابتدا باید بدانید دکمه چرخش یا آبگیری Spin برای این کار در نظر گرفته شده است. با استفاده از این گزینه می‌توانید میزان دور چرخش لباسشویی در مرحله آبگیری و خشک کردن را تعیین کنید. دقت کنید که برای تنظیم تعداد دور بر دقیقه باید دکمه چرخش را به‌طور مداوم فشار دهید. در آخر با انتخاب دکمه شروع یا start فرایند آبگیری شروع می‌شود.

سه حالت برای سرعت چرخش در نظر گرفته شده است:

  • Rinse Hold یا حفظ آبکشی: برنامه یا تنظیم لباسشویی برای نگهداری لباس‌ها در مقدار کمی آب پس از شستشو، بدون انجام چرخش خشک کن
  • No Spin یا بدون چرخش: پس از آخرین چرخه تخلیه آب، لباسشویی دیگر نمی‌چرخد
  • Spin Only یا چرخش: با نگه داشتن این دکمه به مدت ۳ ثانیه چرخه چرخش فعال می‌شود
  • با فشار دادن چند باره دکمه چرخش، سرعت مد نظر خود را انتخاب کنید و دکمه start را بزنید
لباسشویی

چگونه فقط از خشک کن ماشین لباسشویی دوو استفاده کنیم؟

در خصوص اینکه چگونه فقط از خشک کن ماشین لباسشویی دوو استفاده کنیم، باید بدانید که طریقه استفاده از خشک کن لباسشویی دوو هم بسیار ساده است. دکمه Spin جهت تنظیم سرعت خشک کن استفاده می‌شود. پس از انتخاب برنامه شست‌وشو مورد نظر، این گزینه در شش حالت Hold Rinse spin No ،۱۴۰۰ | ۱۰۰۰ | ۸۰۰ | ۴۰۰ تنظیم می‌شود. برنامه Gentie Care، خشک کن دور آرام است که به منظور جلوگیری از آسیب رسیدن به الیاف پارچه، عمل خشک کردن را با دور آرام انجام می‌دهد.

چگونه فقط از خشک کن ماشین لباسشویی ال جی استفاده کنیم؟

برای استفاده از خشک کن ماشین لباسشویی ال جی کافی است برنامه spin را انتخاب کنید. با توجه به مدل دستگاه یا دکمه spin را باید بزنید یا ولوم را بچرخانید تا بر روی این برنامه قرار بگیرد. بعد از فعال شدن خشک کن حدود ۱۲ دقیقه زمان باید صبر کنید تا نم و رطوبت لباس‌ها گرفته شود.

چگونه فقط از خشک کن ماشین لباسشویی پاکشوما استفاده کنیم؟

برای فعال کردن خشک کن ماشین لباسشویی پاکشوما بر اساس مدل دستگاه می‌توانید یکی از برنامه‌های dry only و spine را انتخاب کنید. برای فعال کردن این برنامه کافی است ولوم را بچرخانید تا نشانگر آن روی این کلمات قرار بگیرد.

چگونه فقط از خشک کن ماشین لباسشویی اسنوا استفاده کنیم؟

راه‌حل خشک کن ماشین لباسشویی اسنوا مانند سایر برندها، spin است. برای فعال کردن این برنامه بعد از روشن شدن دستگاه، دکمه spin را بفشارید یا نشانگر ولوم را قبل از روشن شدن دستگاه روی این علامت بگذارید. سپس می‌توانید سرعت چرخش را نیز تنظیم کنید. برنامه spin only نیز کاربردی مشابه همین برنامه دارد. در‌صورت اختلال در عملکرد این دکمه و برنامه می‌توانید با نمایندگی تعمیرات ماشین لباسشویی اسنوا تماس بگیرید.

خشک کن ماشین لباسشویی بوش

برنامه خشک کن ماشین لباسشویی بوش نیز به جنس لباس‌ها بستگی دارد. برای لباس‌های حساس و ظریف برنامه خشک کن gentie care در نظر گرفته شده است. این برنامه برای لباس‌های ابریشمی و حریر که با حرارت دچار آسیب می‌شوند کاربرد دارد. برای سایر لباس‌ها می‌توانید برنامه spin را انتخاب کنید. بعد از انتخاب این برنامه بر اساس مدل دستگاه دما و سرعت چرخش را تنظیم کنید تا به لباس‌ها آسیب کمتی وارد شود.

لباسشویی

استفاده از خشک کن ماشین لباسشویی قدیمی

لباسشویی‌های قدیمی ساده‌ترین روش برای استفاده از حشک‌کن را دارند. استفاده از آن‌ها به این صورت است که سیکل تایمر را در انتها قرار داده و دکمه Spin را فشار دهید تا دستگاه شروع به‌ کار کند.

مهم‌ترین دلایل صدای لباسشویی هنگام خشک کردن لباس:

  • حجم نامناسب لباس ها
  • وجود اشیای سخت همراه لباس‌ها
  • خرابی پمپ تخلیه
  • معیوب شدن تسمه
  • خرابی بلبرینگ
  • تراز نبودن لباسشویی
  • خرابی کوپلینگ
  • خرابی کمک‌های دیگ

حجم نامناسب لباس ها

اگر مقدار لباس‌ها درون دیگ دستگاه کمتر یا بیشتر از حد استاندارد باشد، پس از فرایند شست‌وشو و در زمان چرخش با سرعت دیگ، صدایی غیر عادی تولید می‌شود. سعی کنید قبل از روشن کردن لباسشویی حتماً به ظرفیت دستگاه و حجم لباس‌ها دقت کنید (باید پس از پر کردن دیگ از لباس‌ها، به اندازه یک کف دست در بالای آن‌ها فضای خالی وجود داشته باشد).

وجود اشیای فیزیکی و سخت همراه لباس‌ها

گاهی اوقات ممکن است همراه لباس‌ها اشیا مختلفی مانند سنجاق، سکه، گل سر، سگک کمربند درون دیگ لباسشویی قرار بگیرد. این اشیای سخت و فیزیکی هنگام چرخش دیگ به‌خصوص در زمان خشک کردن لباس‌ها که سرعت کار دستگاه بالاتر است، به بدنه دیگ یا در لباسشویی برخوردار می‌کنند. همین امر موجب می‌شود که صداهایی ایجاد شود؛ از این‌رو توصیه می‌کنیم قبل از انداختن لباس‌ها درون لباسشویی ابتدا آن‌ها را بررسی کنید.

جیب‌های لباس‌ها را خالی کنید تا هرگونه شیء فیزیکی وارد دیگ دستگاه نشود. وجود این وسایل و اشیا علاوه‌بر تولید صدا هنگام خشک شدن لباس‌ها می‌تواند باعث خرابی دیگ یا در شیشه‌ای لباسشویی شود.

خرابی پمپ تخلیه لباسشویی

لباسشویی از قطعات و اجزای مختلفی تشکیل شده که هرکدام وظیفه‌ای دارند. یکی از اصلی‌ترین این اجزا پمپ تخلیه است که جهت خروج آب از دستگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد. بروز هرگونه مشکل برای پمپ تخلیه می‌تواند منجر‌ به تولید صدای زیاد هنگام خشک کردن لباس‌ها شود. زمانی‌ که این پمپ خراب یا مسدود شود، خروج آب با مشکل مواجه می‌گردد. در‌نتیجه، پمپ با فشار بیشتری کار می‌کند تا بتواند به وظیفه خود عمل کند. این موضوع موجب می‌شود تعادل دستگاه برهم بخورد و لرزش به‌وجود بیاید و در‌نتیجه صدای غیر‌عادی و زیادی تولید می‌شود.

معیوب شدن تسمه

در برخی از مدل‌های ماشین لباسشویی تسمه‌ای جهت انتقال نیرو از موتور به دیگر اجزا برای به چرخش درآوردن دیگ تعبیه شده است. این تسمه موجب به حرکت درآوردن پولی و شفت می‌شود و در نتیجه فرایند شست‌وشو صورت می‌گیرد. خرابی این تسمه در اثر کارکرد زیاد و اتمام طول عمرش و همچنین فرسودگی این قطعه موجب صدا دادن لباسشویی در زمان خشک کردن لباس‌ها می‌شود که باید سریعاً تعمیر و یا تعویض شود.

خرابی بلبرینگ لباسشویی

بلبرینگ از دیگر اجزای ماشین لباسشویی است که نقش مهمی در چرخش دیگ و فرآیند شست‌وشو دارد. این قطعه ممکن است در اثر عوامل مختلف مانند استفاده بیش‌از‌حد یا نامناسب از دستگاه و تمام شدن طول عمر دچار مشکل شود؛ در‌نتیجه، نمی‌تواند به‌خوبی کار کند و همین موضوع به تولید صدا در زمان کار کردن دستگاه مخصوصاً هنگام خشک کردن لباس‌ها منجر می‌شود.

تراز نبودن لباسشویی

از دیگر دلایل صدای لباسشویی هنگام خشک شدن لباس‌ها می‌توان به تراز نبودن دستگاه اشاره کرد. در زیر لباسشویی پایه‌های مخصوصی تعبیه شده است که باید برای قرارگیری درست دستگاه روی زمین آن‌ها را تنظیم کرد. به‌طور کلی، لباسشویی باید بر روی سطحی صاف نصب شود تا هنگام کار کردن ثابت باشد. اگر این پایه‌ها تنظیم نباشند و به اصطلاح لباسشویی به‌صورت تراز نصب نشود، هنگام خشک کردن لباس‌ها به‌خاطر چرخش سریع دیگ، لرزش غیر‌عادی و صدای زیادی ایجاد می‌شود.

خرابی کوپلینگ

در لباسشویی‌های بدون تسمه از قطعه‌ای به‌نام کوپلینگ برای انتقال قدرت موتور استفاده شده است. کوپلینگ شامل دو قطعه پلاستیکی می‌باشد که در اثر گذر زمان و استفاده زیاد فرسوده می‌شوند. همین امر باعث می‌شود کوپلینگ کارایی اولیه خود را از دست بدهد و به‌خوبی نتواند نیروی موتور را منتقل کند. در‌نتیجه لرزش‌ها و صداهای غیر‌عادی و زیادی از دستگاه هنگام فرایند شست‌وشو یا در زمان خشک کردن لباس‌ها شنیده می‌شود. اگر ماشین لباسشویی شما از نوع بدون تسمه یا همان دایرکت درایو است، در‌ صورت صدا دادن هنگام خشک کن باید جهت تعویض کوپلینگ به سراغ تعمیرگاه‌های مجاز و معتبر لوازم خانگی و افراد متخصص در این زمینه بروید.

خرابی کمک‌های دیگ

برای کمک به چرخش دیگ لباسشویی و کنترل حرکت آن در زمان شست‌وشوی لباس‌ها، کمک‌های مخصوصی در نظر گرفته شده است. این کمک‌ها در سه گوشه دیگ ماشین لباسشویی قرار دارند و از جنس پلاستیک هستند. به‌مرور زمان این قطعات دچار فرسودگی می‌شوند و دیگر نمی‌توانند به‌خوبی حرکت دیگ (به‌ویژه در زمان آبکشی و خشک کردن لباس‌ها) را کنترل کنند. در نتیجه، دیگ در اثر چرخش با سرعت بالا به‌شدت تکان می‌خورد و به‌دلیل برخورد با بدنه سروصدای زیادی ایجاد می‌شود.

ماشین لباسشویی

بهترین روش های جلوگیری از صدا دادن لباسشویی هنگام خشک کن

برای پیش‌گیری از صدای زیاد لباسشویی در زمان خشک کردن لباس‌ها می‌توانید به سراغ راهکار‌های ساده اما کاربردی بروید. با استفاده از این روش‌ها، علاوه بر اینکه از تولید صدا جلوگیری می‌کنید، موجب می‌شوید طول عمر دستگاه و قطعات آن نیز بالاتر برود و مشکلات مختلف دیگر به‌وجود نیاید. موارد زیر را می‌توان مهم‌ترین راهکارهای پیش‌گیری در نظر گرفت:

  • توجه به ظرفیت لباسشویی و قرار دادن لباس‌ها به اندازه و حجم مناسب درون دیگ
  • نصب صحیح و اصولی لباسشویی روی سطحی صاف و به‌صورت کاملاً تراز
  • بررسی جیب‌های لباس‌ها قبل از انداختن درون دیگ و جلوگیری از ورود اشیای سخت و فیزیکی
  • سرویس دوره ای منظم جهت اطمینان از سلامت قطعات مختلف مانند موتور، بلبرینگ و تسمه
  • عدم استفاده طولانی مدت از لباسشویی
  • قرار ندادن وسایل و اشیای سنگین روی لباسشویی
  • تخلیه به موقع پمپ و تمیز کردن آن از آلودگی‌ها و جلوگیری از مسدود شدن جهت خروج درست آب

بررسی علت کار نکردن خشک ‌کن ماشین لباسشویی

  • تنظیمات نادرست ماشین لباسشویی
  • عدم توجه به ظرفیت لباسشویی
  • وجود مشکل در ترموستات ماشین لباسشویی
  • تخلیه نکردن آب ماشین لباسشویی
  • خرابی المنت حرارتی
  • خرابی برد ماشین لباسشویی
  • وجود مشکل در تسمه ماشین لباسشویی
  • وجود مشکل در پمپ

وجود مشکل در ترموستات ماشین لباسشویی

یکی دیگر از علت‌های کار نکردن خشک کن ماشین لباسشویی می‌تواند به خراب بودن ترموستات و یا موتور دستگاه مربوط باشد. گرم شدن بیش ‌از اندازه موتور ماشین لباسشویی، باعث عدم عملکرد صحیح در لباسشویی می‌شود. بحث تشخیص خطا و تعمیر مشکل حتماً باید به‌ وسیله افراد متخصص و حرفه‌ای، که از طریق نمایندگی‌های تعمیر معتبر فرستاده می‌شوند، انجام شود.

خرابی المنت حرارتی

یکی دیگر از علت کار نکردن خشک کن ماشین لباسشویی وجود مشکل در المنت حرارتی می‌باشد. وظیفه المنت حرارتی تأمین گرما مورد نیاز برای خشک کردن لباس­‌ها است که در‌ صورت خراب بودن این بخش، این روند به‌درستی انجام نمی‌شود در‌نتیجه لباس‌ها به‌صورت کامل خشک نمی‌گردند.

خرابی برد ماشین لباسشویی

یکی دیگر از دلایل کار نکردن خشک کن ماشین لباسشویی، وجود مشکل در برد دستگاه است. به‌دلیل پیچیدگی این قطعه، تعمیر و عیب‌یابی‌ باید توسط متخصصان ماهر انجام شود.

نبود برق در اتصالات لباسشویی

وجود مشکل در فیوز حرارتی و همچنین نبود برق در دستگاه، از علت ­کار نکردن خشک ‌کن لباسشویی اتوماتیک می‌باشد و موارد دیگری مانند موجود مشکل در سیم‌ها، نوسانات به‌وجودآمده در برق و تغییر در ولتاژ ساختمان و یا خراب بودن تایمر‌ها از دلایل دیگری است که می‌تواند باعث کار نکردن خشک‌ کن ماشین لباسشویی شود.

وجود مشکل در خازن

در برخی مواقع یکی از علت‌های خشک نکردن ماشین لباسشویی دوو یا برند‌های دیگر می‌تواند به دلیل خراب بودن خازن در ماشین لباسشویی باشد. این مشکل معمولاً در لباسشویی‌هایی که دارای ایرواشر نیستند رخ می‌‌دهد، در‌نتیجه باید تمام خازن‌ها بررسی‌ و در‌ صورت خرابی تعویض شوند (تمام این کارها باید به ‌وسیله افراد متخصص و تکنسین‌ها صورت پذیرد).

ماشین لباسشویی  کنار گلدان و سبد و شلف چوبی

جمع‌بندی

در این مقاله از زومیت به شما آموختیم، برای اینکه بتوانید فقط از خشک کن ماشین لباسشویی استفاده کنید، کافی است به دنبال دکمه یا برنامه spin و gentie care باشید. دکمه Spin برای خشک کردن تمام لباس ها کاربرد دارد و gentie care برای خشک کردن لباس‌های ظریف و حساس استفاده می‌شود. همچنین مواردی که احتمال دارد در حین استفاده از خشک کن برای شما دردسرساز شود، مورد بررسی قرار دادیم.

به‌ خاطر داشته باشید که اگر تخصص کافی را جهت رفع مشکل دستگاه خود ندارید، حتماً از تکنسین‌های ماهر کمک بگیرید. افزون‌براین، می‌توانید مقاله رایج‌ ترین مشکلات ماشین لباسشویی و نحوه عیب‌ یابی آن را در بخش لوازم خانگی ما مطالعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات