علت قطع نشدن آبگیری در ماشین لباسشویی

پنج‌شنبه ۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
لباسشویی
در این مقاله از زومیت دلایل قطع نشدن آب ماشین لباسشویی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
تبلیغات

ماشین لباسشویی یکی‌از مهم‌ترین لوازم خانگی منزل محسوب می‌شود؛ اما همان‌طور که می‌دانید قیمت ماشین لباسشویی آنچنان ارزان نیست و درصورت خرابی، هزینه‌ی تعمیر آن دردسرساز خواهد بود؛ بنابراین باید تا جای ممکن از وقوع هرگونه خرابی جلوگیری کنید. اگر برخی نکات و دستور العمل‌ها را به‌طور مداوم رعایت و از دستگاهتان به خوبی مراقبت کنید، می‌توانید باعث افزایش عمر ماشین لباسشویی و بهبود عملکرد آن شوید.

به‌طور کلی، تمامی ماشین‌های لباسشویی کارکرد یکسانی دارند و در ابتدا، فرایند آبگیری را آغاز می‌کنند؛ اما در برخی مواقع، نقص فنی سبب می‌شود که فرایند یادشده به‌درستی کار نکند و متعاقباً آبگیری لباس‌ها ساعت‌ها به‌طول بینجامد. عوامل متعددی باعث قطع نشدن آب ماشین لباسشویی می‌شوند که در این مقاله از زومیت به توضیح کامل آن‌ها خواهیم پرداخت.

توجه داشته باشید که تعمیر ماشین لباسشویی کار آسانی نیست و پیشنهاد می‌شود که فقط بعضی از موارد ساده که تخصصی نیستند را انجام دهید و بقیه موارد حساس و پیچیده را به متخصصان ماهر در این زمینه بسپارید.

ماشین لباسشویی

علت قطع نشدن آب ماشین لباسشویی

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام استفاده از ماشین لباسشویی، متوجه آبگیری زیاد و قطع نشدن آب در آن شوید. در این حالت حتی کشیدن دوشاخه دستگاه از پریز برق هم مانع از ورود آب به داخل لباسشویی نمی‌شود. طبیعتاً در چنین حالتی آب از دستگاه سرریز و منجر به مشکلات متعددی می‌شود.

از دلایل متوقف نشدن آبگیری لباسشویی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خرابی شیر ورودی
  • ایراد در برد اصلی
  • اشکال در سنسورهای تشخیص میزان آب
  • تنظیم نبودن ارتفاع شیلنگ تخلیه
  • مشکل در هیدروستات
  • ایراد در پمپ تخلیه آب

در ادامه به بررسی هر یک از علت‌های آبگیری مداوم ماشین لباسشویی خواهیم پرداخت.

خرابی شیر ورودی آب یا شیر برقی لباسشویی

علت متوقف نشدن عملیات آبگیری لباسشویی می‌تواند به خرابی شیر ورودی مربوط باشد. شیر ورودی آب لباسشویی که شیر برقی هم نامیده می‌شود، وظیفه پر‌کردن دستگاه از آب سرد یا گرم را برعهده دارد؛ قطعه‌ای که با استفاده از سلونوئیدهای الکتریکی، توسط برد الکترونیکی و سوئیچ سطح آب کنترل می‌شود. برای این کار، ابتدا جریان توسط تایمر یا برد به سوئیچ سطح آب و سپس به سلونوئیدهای شیر برقی می‌رسد تا باز و بسته شود.

در‌صورت معیوب بودن شیر برقی، ممکن است حین آبگیری دستور بسته شدن به سلونوئیدها صادر نشود و برای برطرف کردن این مشکل بهتر است شیر برقی تعویض گردد. جمع شدن آب تمیز داخل آبکش لباسشویی خاموش و آب‌ریزی در پشت دستگاه از نشانه‌های معیوب بودن این قطعه است.

تعویض شیر برقی راهکار ساده‌ای است که می‌تواند در چنین شرایطی، مشکل دستگاه را برطرف کند. برای تشخیص معیوب بودن شیر، لباسشویی را از برق بکشید، اگر دیدید که همچنان آبگیری ادامه دارد، بدانید که شیر معیوب شده است.

لباسشویی

معیوب شدن برد کنترل الکترونیکی

نقص برد الکترونیکی و ایراد در این قطعه یکی دیگر از علت‌های متوقف نشدن عملیات آبگیری لباسشویی محسوب می‌شود. در‌صورتی‌که برد اصلی دستگاه معیوب باشد، یک‌سری دستورهای اشتباه به شیر لباسشویی یا دیگر بخش‌ها ارسال خواهد کرد؛ به‌همین‌دلیل ممکن است متوقف نشدن چرخه آبگیری به خرابی برد اصلی مربوط باشد.

ایراد سنسور آب یا سوئیچ تشخیص سطح آب

خرابی سنسور میزان سطح آب یکی دیگر از علت‌های متوقف نشدن عملیات آبگیری لباسشویی به‌شمار می‌رود. سنسور میزان سطح آب نقش بسیار مهمی در پروسه شست‌وشوی لباس‌ها دارد و خرابی آن می‌تواند مشکلات بسیاری را در آبگیری دستگاه به‌وجود آورد. زمانی‌که سنسور میزان سطح آب با ایراد و خرابی مواجه می‌شود، هنگام آبگیری نمی‌تواند فرمان قطع آب ورودی را صادر کند. در این حالت، حجم آب ورودی به داخل لباسشویی قابل تنظیم نمی‌باشد و آب اضافی به بیرون از دستگاه نشت می‌کند.

خرابی پمپ تخلیه لباسشویی

درصورت مسدود شدن پمپ تخلیه و مختل شدن کارکرد آن، عملیات آبگیری به‌درستی انجام نخواهد شد. ممکن است صداهای ناخوشایندی از دستگاه به گوشتان برسد یا با نشتی آب در لباسشویی مواجه شوید. در‌این‌صورت می‌توان گفت پمپ تخلیه دستگاه شکسته و فرسوده شده است. در برخی مواقع ممکن است در پمپ تخلیه آشغال گیر کرده باشد که بهتر است توسط تعمیرکاران خبره مورد بررسی قرار بگیرد.

پمپ تخلیه در پایین ماشین لباسشویی قرار دارد و به‌منظور پمپ کردن از بخش شست‌وشو به شلنگ تخلیه وصل است. جهت بررسی پمپ تخلیه حتماً دستگاه را خاموش کنید، قبل از حرکت دادن لباسشویی تنظیمات آن را انجام دهید و سپس به بررسی شیلنگ و پمپ تخلیه بپردازید. در برخی مواقع، ممکن است خم شدن شیلنگ تخلیه سبب عملکرد نادرست این بخش باشد. با استفاده از یک چوب یا سیم می‌توانید مسدود بودن این قطعه را چک کنید و در‌صورت مشاهده مسدودیت اقدامات لازم را برای برطرف کردن مشکل انجام دهید.

لباسشویی

ارتفاع کم شیلنگ تخلیه

زمانی‌که چرخه آبگیری انجام می‌شود، اختلاف در ارتفاع شیلنگ تخلیه تأثیر مستقیمی در تنظیم سطح آب ماشین لباسشویی دارد. در‌صورتی‌که آب در دیگ لباسشویی به سطح مورد نظر برسد، تخلیه می‌شود و نیاز است که شیلنگ تخلیه با یک بست به بخش بالایی لباسشویی متصل باشد. زمانی‌که بر‌حسب اتفاق شیلنگ روی زمین می‌افتد، باید مجدد آن را در جای خود قرار‌ دهید. (این شیلنگ حدود یک متر بالاتر از سطح زمین قرار می‌گیرد.)

شیلنگ تخلیه در بخش پشت لباسشویی قرار گرفته است و طول عمر بالایی دارد. البته ممکن است بر اثر استفاده طولانی مدت، فرسوده و پاره شود. به‌منظور بررسی این بخش بهتر است دستگاه را به سمت جلو هدایت کرده و شیلنگ تخلیه را از نظر ارتفاع و سالم بودن بررسی کنید. ممکن است به‌دلیل حرکت‌ها و لرزش‌های ماشین لباسشویی در چرخه آبگیری، شیلنگ تخلیه آب حرکت کرده باشد و ارتفاع آن از تنظیمات درست خارج شده باشد.

برای برطرف کردن این مشکل حتما از تعمیرکاران ماهر و باتجربه کمک بگیرید تا با حضور در محل به عیب‌یابی دقیق این بخش و حل آن بپردازند. اهمیت تنظیم بودن شیلنگ تخلیه در ماشین لباسشویی به حدی زیاد است که خارج شدنش از حالت اصلی می‌تواند سبب اختلال در چرخه آبگیری شود. بنابراین هنگام نصب لباسشویی به روش صحیح نصب لوله‌ها و اتصالات دقت کنید.

ماشین لباسشویی

خرابی و مشکل در هیدروستات

ایراد در عملکرد هیدروستات می‌تواند یکی از مهم‌ترین علل متوقف نشدن عملیات آبگیری لباسشویی باشد. هیدروستات سبب غیر‌فعال شدن پروسه آبگیری می‌شود و از ادامه پروسه ورود آب به دستگاه جلوگیری می‌کند. خرابی و نقص فنی این قطعه، سبب نشتی آب و سایر مشکلات می‌شود.

مدل‌های مختلف این قطعه از نظر ساختاری کاملاً مشابه هستند و فقط از نظر ظاهر و تعداد فیش‌های ورودی با یک‌دیگر متفاوت می‌باشند. امروزه در طراحی هیدروستات لباسشویی از مدل‌های دیجیتالی استفاده می‌کنند. دلیل خرابی هیدروستات می‌تواند به نفوذ آب، پارگی دیافراگم و نوسان برقی مربوط باشد. آبگیری یک‌سره لباسشویی، سر‌ ریز شدن آب از دستگاه و گرفتگی جریان هوا یا گرفتگی دیافراگم هیدروستات از نشانه‌های خرابی و ایراد در این قطعه است.

در هیدروستات‌های جدید پیچ تنظیم وجود ندارد و باید با برنامه دستگاه تنظیم شوند اما در مدل‌های قدیمی یک پیچ در بخش فوقانی این قطعه وجود دارد. وظیفه‌ی این پیچ تنظیم جریان کمتر یا بیشتر آب است.

لباسشویی

جمع بندی

در این مقاله از زومیت به بررسی علت قطع نشدن فرایند آبگیری ماشین لباسشویی پرداختیم. برای اینکه ماشین لباسشویی شما کمتر با ایرادات و خرابی‌ها مواجه شود بهتر است که در زمان مناسب اقدامات لازم را برای سرویس آن انجام دهید تا مشکلات جزئی در کمترین زمان ممکن برطرف شوند.

چنانچه مشکلات به‌وجود آمده فنی و پیچیده هستند بهتر است که عیب‌یابی و تعمیر دستگاه توسط تعمیرکاران حرفه‌ای انجام شود. افزون‌براین، اگر قصد خرید ماشین لباسشویی را دارید می‌توانید از مقاله بهترین ماشین لباسشویی ایرانی و خارجی [مرداد ۱۴۰۲] در بخش لوازم خانگی زومیت برای بررسی مدل‌ها و اطلاع از پیش‌نیازهای خرید استفاده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات