علت صدای ماشین لباسشویی در دور تند

جمعه ۳۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
ماشین لباسشویی  کنار گلدان و سبد و شلف چوبی
اگر ماشین لباسشویی شما در دور تند صدای غیرعادی دارد پیش‌از تماس با تعمیرکار می‌توانید مواردی را خودتان بررسی کنید که در ادامه به آن‌ها می‌‌پردازیم.
تبلیغات

مدل‌های مختلف ماشین لباسشویی در بازار عرضه می‌شوند که هرکدام در ابعاد، امکانات و قابلیت‌ها و طراحی ظاهری تفاوت‌هایی دارند. اما، وقتی پای خرابی درمیان باشد، اغلب در مقیاس سطحی و نه‌چندان فنی ممکن است علائم یکسان یا مشابهی داشته باشند.

ماشین لباسشویی در حالت‌های مختلف صداهای متفاوتی تولید می‌کند که در مراحل مختلف شستوشو نشان‌دهنده‌ی هر مرحله قلمداد می‌شود. اما، گاهی صدای تولیدشده نامتعارف است یا صدای ماشین لباسشویی در دور تند بیشتر از حالت عادی می‌شود.

فرض کنید شب که از کار کار به خانه رسیده‌اید و می‌خواهید استراحت کنید یا حتی قصد دارید بخوابید، پیش‌از خواب ماشین لباسشویی را روشن می‌کنید تا لباس‌هایتان را بشوید و برای فردا تمیز و آماده باشند. حالا تا چشمانتان کمی گرم شده است، صدای ماشین لباسشویی در دور تند خواب را از سرتان می‌پراند یا مزاحم استراحتتان می‌شود.

این مسئله با توجه به نوع صدایی که تولید می‌شود می‌تواند نشان‌دهنده مشکل خاصی باشد که در این مقاله قصد داریم به آن‌ها بپردازیم.

علت صدای زیاد ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی سامسونگ در آشپزخانه

اولین علتی که باید به آن توجه کنید، نبود اجسام سخت و فلزی همراه لباس‌های درون ماشین لباسشویی است. پیش‌از قراردادن لباس‌ها همه‌ی جیب‌ها را بررسی کنید تا از خالی بودن آن‌ها مطمئن باشید. وجود اجسام سخت، یا حتی در برخی موارد لباس‌هایی با دکمه‌های بزرگ فلزی نخستین عاملی است که باید برای رفع صدای زیاد ماشین لباسشویی در دور تند مورد بررسی قرار بگیرد.

ماشین لباسشویی در طی چند مرحله لباس‌ها را تمیز می‌کند. یکی از این مراحل دور تند است که دیگ ماشین لباس‌شویی با سرعت بیشتری می‌چرخد و اگر شرایط ماشین لباس‌شویی مساعد نباشد ممکن است به تولید صدا منجر شود.

در اکثر مواقع علت اصلی تولید صدای زیاد ماشین لباسشویی در دور تند تراز نبودن پایه‌های وسیله یا سطحی است که ماشین لباس‌شویی را روی آن قرار داده‌اید. درواقع، تراز نبودن ماشین لباس شویی می‌تواند سیستم مدیریت نیروی گریز از مرکز این وسیله را دشوار کند و تعادل وسیله بهم می‌خورد که درنهایت باعث شود صدای ناهنجاری از ماشین لباسشویی شنیده شود یا در برخی موارد ماشین لباس‌شویی جابه‌جا شود.

تراز روی ماشین لباسشویی

بنابراین، در زمان نصب ماشین لباسشویی حتماً از تراز کمک بگیرید و مطمئن شوید که پایه‌های وسیله را مطابق با سطح قرارگیری در ترازترین حالت ممکن قرار داده‌اید. علاوه‌براین، بهتر است هرازگاهی تراز بودن ماشین لباسشویی را بررسی کنید تا اگر پایه‌ای دچار مشکل شده است پیش‌از اینکه آسیب جدی‌تری وارد کند آن را رفع کنید.

دیگر علت مرسوم صدا دادن ماشین لباسشویی در دور تند که با لرزش ماشین لباسشویی همراه است، مربوط به اندازه حجم لباس‌هایی است که با آن‌ها ماشین لباسشویی را پُر کرده‌اید. وقتی حجم لباس‌ها بیشتر از اندازه استاندارد ماشین لباسشویی باشد، افزایش وزن باعث برهم خرودن تعادل دیگ در دور تند می‌شود که درنهایت منجر به تولید صدا می‌شود.

صدای جیرجیر ماشین لباسشویی

صدای جیرجیر ماشین لباسشویی به‌طور که در دور کُند کم باشد و در دور تند افزایش پیدا کند، اگر ماشین لباسشویی در ترازترین حالت ممکن قرار دارد و حجم لباس‌ها نیز از اندازه استاندارد بیشتر نیست، می‌تواند نشانه‌ای از علائم آسیب در بلبرینگ‌ها (یاتاقان) باشد.

بلبرینگ ماشین لباسشویی

برای بررسی کردن آسیب احتمالی بلبرینگ‌های ماشین لباسشویی زمانی که ماشین لباسشویی خاموش و خالی است با دست درام (دیگ ماشین لباسشویی) را کمی بچرخانید اگر چرخش آن روان نباشد و حس سنگینی القاء کند توصیه می‌کنیم که برای تعویض بلبرینگ‌ها اقدام کنید. فراموش نکنید که اگر هنوز در دوره گارانتی وسیله به سر می‌برید حتماً با متخصص شرکت مدنظر تماس بگیرید.

البته، این احتمال وجود دارد که علت صدا مربوطه به تسمه یا بخش‌های دیگری باشد که با بازکردن ماشین لباس‌شویی مشخص خواهد شد.

صدای تق‌تق در ماشین لباس‌شویی

مردی در حال بازکردن پیچ‌های ترانزیت ماشین لباسشویی

درصورت شنیدن صدای متناوب تق‌تق در ماشین لباسشویی ابتدا پیچ‌های حمل‌ونقل یا به‌بیانی دیگر ترانزیت پشت ماشین لباسشویی را چک کنید که باز شده باشند. این پیچ‌های برای حفاظت از ماشین لباسشویی در زمان حمل‌ونقل تعبیه شده‌اند؛ بنابراین، وقتی ماشین لباس‌شویی را نصب می‌کنید باید حتماً این پیچ‌ها را باز کنید.

از سویی دیگر، اگر صدای کوبش و تق‌تق در زمان چرخش ماشین لباسشویی شنیده می‌شود بهتر است سراغ کمک فنرهای ماشین لباس‌شویی بروید. این قطعات ممکن است پس‌از مدتی توان خود را ازدست بدهند که باعث شود دیگ ماشین لباس‌شویی در زمان چرخش با سرعت بالا به جهت‌های مختلف هدایت شود و صدای عجیبی تولید کند.

مشکل پمپ یا فیلتر ماشین لباسشویی

تمیزکردن فیلتر ماشین لباسشویی

در برخی موارد صدای ماشین لباسشویی فقط در زمانی شنیده می‌شود که آب ماشین لباسشویی در حال تخلیه است. علت این امر ممکن است به دلیل گیرکردن چیزی درون پمپ آب باشد. بنابراین، توصیه می‌شود هر چند ماه یک‌بار فیلتر پمپ ماشین لباسشویی را بررسی کنید تا اشیائی مثل گیره مو، سکه یا سایر اجسام ریز را که به آنجا راه پیدا کرده‌اند تمیز کنید.

جمع‌بندی

به طور کلی در نصب و راه‌اندازی لوازم خانگی باید از لحظه اول اصولی پیش بروید تا در ادامه با مشکلاتی مثل صدا دادن ماشین لباسشویی در دور تند مواجه نشوید. علاوه‌براین، برای جلوگیری از وقوع آسیب جدی بهتر است هرازگاهی سلامت قطعات دستگاه و نوع قرارگیری آن را به‌صورت دوره‌ای همراه با بررسی فیلتر آب در برنامه داشته باشید.

با‌این‌حال، اگر حساسیت زیادی روی صدا دارید بهتر است در زمان خرید ماشین لباسشویی به مدل‌های بی‌صداتر توجه ویژه‌ای داشته باشید.

راهنمای خرید ماشین لباسشویی:

مراقبت و رسیدیگی به لوازم خانگی، باعث می‌شود دستگاه‌های خانگی عمر بیشتری داشته باشند و با بازدهی و راندمان بهتری کار کنند. برای مثال، روغن‌کاری کولر آبی که در هوای داغ تابستان هوای شما را دارد، کم‌ترین کاری است که برای نگهداری از کولر می‌توان انجام داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات