گوگل و فیسبوک پروژه‌ی کابل زیردریایی اینترنت PLCN را بدون هنگ‌کنگ پیش می‌برند

چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
هنگ‌کنگ از پروژه‌ی شبکه‌ی کابل زیردریایی PLCN حذف شد. سازمان FCC ایالت متحده هشدار داد که برقراری ارتباط اینترنتی لس‌آنجلس با هنگ‌کنگ می‌تواند امنیت ملی را تهدید کند.
تبلیغات

شبکه‌ی کابل نوری اقیانوس (PLCN) برای برقراری ارتباط اینترنتی زیردریایی بین آمریکا و سه مقصد هنگ‌کنگ، تایوان و فیلیپین طراحی شده است و دو شرکت گوگل و فیسبوک نیز در این پروژه مشارکت می‌کنند. در ابتدا هدف این بود که پروژه‌ی PLCN به‌عنوان اولین کابل زیردریایی به مسافت ۱۳ هزار کیلومتر، ارتباط اینترنتی میان هنگ‌کنگ و آمریکا را برقرار کند؛ اما به دلایل امنیتی، کمیسیون FCC اجرای این بخش از پروژه را رد کرد.

کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) به اجرای پروژه با حضور هنگ‌کنگ به‌عنوان یکی از مقصد‌های کابل زیردریایی مجوز نمی‌دهد و غول‌های سیلیکون‌ولی مجبورند کابل زیردریایی اینترنت PLCN را بدون حضور هنگ‌کنگ و برای مقاصد تایوان و فیلیپین پیش ببرند.

گوگل و فیسبوک برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۶ اعلام کردند که برای ساخت شبکه‌ی کابل نوری با شرکت مخابراتی زیردریایی TE Subcom و شرکت هنگ‌کنگی PLCN همکاری می‌کنند. به‌گفته‌ی مدیران پروژه، سیستم ارتباطی از ۶ جفت فیبر ۱۲،۸۰۰ کیلومتری و فناوری باند C و L تشکیل شده است و به کشورهای تایوان و فیلیپین و هنگ‌کنگ متصل می‌شود. فناوری باند C و L ظرفیت هر جفت فیبر نوری را دوبرابر می‌کند. سیستم کابل PLCN، برای تکمیل زیرساخت اینترنت جهانی طراحی شده و سرعت انتقال داده در آن ۱۴۴ ترابایت در ثانیه است که بیشترین ظرفیت کابل دریایی محسوب می‌شود.

هرکدام از شرکت‌ها مسئولیت بخشی از پروژه را برعهده دارند. گوگل روی یک جفت فیبر نوری به مقصد تایوان و فیسبوک روی یک جفت فیبر نوری مرتبط به فیلیپین کار می‌کنند. شرکت ژاپنی PLDC با داشتن سهم بیشتر پروژه روی چهار فیبر نوری در ارتباط بین ژاپن و آمریکا کار می‌کند.

در ماه جون، تیم امنیتی Team Telecom (مرتبط با FCC) امکان برقراری ارتباط کابل زیردریایی هنگ‌کنگ با آمریکا را رد کرد. این سازمان، ارتباط پروژه‌ی زیردریایی با قلمرو چین را خطری برای امنیت ملی آمریکا و خلاف قوانین این کشور عنوان کرد؛ چراکه در گذشته، دولت چین به کسب اطلاعات شهروندان آمریکایی تمایل نشان داده بود.

به‌گفته‌ی FCC، داده‌های ارتباطی پروژه با ظرفیت بالا و تأخیر کم می‌توانند پیش از رسیدن به مقصد اصلی به مسیری دیگر در هنگ‌کنگ منحرف شوند و اطلاعات زیادی ازطریق این زیرساخت به‌دست دولت چین برسد.

بنابراین، غول‌های سیلیکون‌ولی باید پروژه را بازبینی کنند. بر اساس آخرین پرونده‌ی مربوط به این پروژه، کابل‌های تحت عملیات شرکت PLDC اجرایی نمی‌شوند.

سخنگوی گوگل با تأیید حذف کشور هنگ‌کنگ از پروژه‌ی PLCN عنوان کرد: «برقراری ارتباط مستقیم آمریکا با هنگ‌کنگ در پروژه‌ی کابل زیردریایی اینترنت حذف شده است و اکنون پروژه‌ را با هدف برقراری ارتباط آمریکا با مقصدهای تایوان و فیلیپین پیش می‌بریم.»

شرکت‌های آمریکایی به کانال ارتباطی زیردریایی ظرفیت بالای لس‌آنجلس و هنگ‌کنگ به‌عنوان چشم‌اندازی نگاه می‌کردند تا خدمات بیشتری به مشتریان آسیایی ارائه دهند. با درنظرگرفتن افزایش تقاضا برای برقراری چنین ارتباطات زیردریایی در سال‌های آتی، این شبکه‌ی ارتباطی با ارتقای کیفیت، افزونگی و تاب‌آوری سیستم‌های مخابراتی طراحی شده است.

محدودکردن مقصدهای ارتباطاتی پروژه به کشورهای تایوان و فیلیپین می‌تواند در بهره‌وری تجارت تأثیر داشته باشد. بااین‌حال، جفری استارکس، عضو کمیسیون FCC در توییتی به اولویت امنیت ملی اشاره کرد و گفت:‌

برقراری ارتباط زیردریایی آمریکا با هنگ‌کنگ می‌تواند امنیت ملی را به‌خطر بیندازد. کمسیون FCC باید از ایمن‌بودن شبکه مخابراتی مطمئن شود.

حذف هنگ‌کنگ از پروژه‌ی PLCN به تنش‌های چین و آمریکا دامن می‌زند. جنگ تجاری چین و آمریکا ادامه دارد و دونالد ترامپ مدعی است که دولت چین از شرکت‌های چینی به‌عنوان ابزار جاسوسی از کشورهای خارجی استفاده می‌کند.

هواوی یکی از شرکت‌های چینی است که در فهرست شرکت‌های تحریم‌شده آمریکا (موسوم‌به Entity List) قرار گرفت. بر این اساس، غول ارتباطی چینی امکان دسترسی به تجهیزات نیمه‌هادی آمریکا مانند تراشه را ندارد. همچنین، اپلیکیشن‌های تیک‌تاک و ویچت نیز در ایالت متحده در آستانه‌ی مسدودشدن هستند و ترامپ هرگونه‌ فعالیت‌های تجاری شرکت‌های آمریکایی با دو پلتفرم‌های یادشده را ممنوع کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات