تیک تاک از ترامپ شکایت می‌کند

یک‌شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
مدیران تیک تاک اعتقاد دارند حکم محرومیتی که دولت ترامپ علیه این اپلیکیشن صادر کرده، مخالف روح حاکم بر دادرسی عادلانه است.
تبلیغات

تیک تاک روز شنبه اعلام کرد که به‌صورت رسمی از دولت ترامپ شکایت می‌کند. آن‌ها به حکم دولت ایالات متحده اعتراض دارند که چندی پیش، شرکت مالک تیک تاک یعنی بایت‌دنس را به تجزیه‌‌ی بخش عملیاتی در آن کشور ملزم کرد. این اولین‌باری است که تیک‌تاک از برنامه‌های حقوقی برای مقابله با دولت آمریکا خبر می‌دهد. البته از هفته‌ها پیش، اخبار کلی پیرامون برنامه‌های حقوقی به گوش می‌رسید، اما هیچ‌گاه این‌قدر جدی نشده بود.

جاش گارتنر، سخنگوی تیک‌تاک در بیانیه‌ای پیرامون تصمیم جدید شرکتش گفت: «حتی با اینکه ما با نگرانی‌های دولت ایالات متحده مخالف هستیم، در یک سال گذشته تلاش کرده‌ایم تا راهکاری ساختارمند را برای افزایش اعتماد پیاده‌سازی کنیم. در عوض، با نبود راهکار عادلانه روبه‌رو شدیم، چون دولت توجهی به حقایق نداشت و سعی کرد تا خود را به فرایندهای مذاکره‌ای بین شرکت‌های خصوصی تحمیل کند. ما برای اطمینان داشتن از حاکمیت قانون و حفاظت هرچه بیشتر از کاربران و سهام‌دارن خود، راهی به‌جز شکایت حقوقی از حکم دولت ایالات متحده نداریم».

تیک‌تاک می‌گوید با وجود مخالفت با نگرانی‌های آمریکا، برای اعتمادسازی بسیار تلاش کرده است

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده، در تاریخ ششم آگوست، حکمی اجرایی را صادر کرد که هرگونه تراکنش با شرکت بایت‌دنس را ممنوع اعلام می‌کرد. مقام‌های دولتی، نگرانی پیرامون امنیت ملی و اهمیت دادن به کنترل دقیق روی زنجیره‌ی تأمین اطلاعات را دلیل اصلی صدور حکم علیه بایت‌دنس اعلام کردند. حکم دولت ترامپ، به قانونی امنیتی موسوم به International Emergency Economic Powers Act استناد کرده بود که در روندی غیرعادی، فعالیت‌های تیک‌تاک در ایالات متحده را یک تهدید فوری برای امنیت ملی قلمداد می‌کرد.

قرار بود حکم اولیه‌ی دولت ترامپ در مدت ۴۵ روز اجرایی شود. در تاریخ ۱۴ آگوست، رئیس‌جمهور ایالات متحده دستور دیگری صادر کرد که فرصتی جدید دراختیار بایت‌دنس قرار داد. طبق دستور جدید، بایت‌دنس ۹۰ روز فرصت پیدا کرد که فعالیت‌های تیک‌تاک را در ایالات متحده، واگذار کند.

پلتفرم محبوب اشتراک‌گذاری ویدئو، در یک سال گذشته رشد قابل‌توجهی را تجربه کرد. تیک‌تاک در ماه آوریل اعلام کرد که به آمار دانلود دو میلیارد نسخه در سرتاسر جهان دست پیدا کرده است. ۳۱۵ میلیون دانلود تنها در فصل اول سال ۲۰۲۰ رخ داده بود.

مایکروسافت از مدت‌ها پیش مذاکره‌هایی را برای خرید تیک‌تاک در جریان دارد. البته بیل گیتس، هم‌بنیان‌گذار شرکت، در مصاحبه‌ای این قرارداد را دارای پیامدهای نه‌چندان خوشایند خوانده بود. مایکروسافت در خبری دیگر هم اعلام کرده بود که مذاکره‌های خرید حداکثر تا ۱۵ سپتامبر به نتیجه می‌رسند.

ترامپ در حکم ممنوعیت تیک‌تاک، تمرکز زیادی روی امنیت ملی ایالات متحده داشت. او در بخشی از حکمش گفته بود: «شواهد معتبر من را به این باور می‌رسانند که بایت‌دنس، شاید اقدام‌هایی با هدف تهدید امنیت ملی ایالات متحده انجام دهد». مایک پمپئو، وزیر امور خارجه‌ی ایالات متحده، از ابتدای ماه جولای، احتمال ممنوعیت و صدور حکم علیه تیک‌تاک را بالا می‌دانست. او تیک‌تاک را با هواوی و ZTE مقایسه می‌کرد که قبلا به تهدید امنیت ملی ایالات متحده متهم شده‌اند.

همان‌طور که گفته شد، مایکروسافت ازجمله نامزدهای محتمل برای خریداری تیک‌تاک در ایالات متحده به شمار می‌رود. آن‌ها چندین بار تأکید کرده‌اند که نگرانی‌های دونالد ترامپ را در خرید تیک‌تاک مدنظر قرار می‌دهند. ساتیا نادلا، مدیرعامل تیک‌تاک، در پست وبلاگی به تاریخ دوم آگوست، نوشت: «مایکروسافت کاملا به اهمیت نگرانی‌های رئیس جمهور واقف است. شرکت متعهد می‌شود که خرید تیک‌تاک را با درنظرگرفتن موارد متعدد امنیتی و برنامه‌ریزی دقیق برای سودآوری برای ایالات متحده، در نظر داشته باشد».

هنوز مشخص نیست که شکایت حقوقی تیک‌تاک از دولت ایالات متحده، چه تأثیری بر روند فروش فعالیت‌های شرکت در آن کشور داشته باشد. شاید همین شکایت باعث شود تا گزینه‌ی فروش نیز از پیش روی مدیران بایت‌دنس کنار رود و آن‌ها با ممنوعیتی دائمی در آمریکا روبه‌رو شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات