راه‌اندازی مقر جدید و استخدام ۲۰ هزار کارمند در آمریکا؛ پیشنهاد تازه تیک تاک برای جلب موافقت ترامپ

شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
مذاکرات جدید تیک‌تاک با مقامات آمریکایی با محوریت پیشنهاد راه‌اندازی مرکز مدیریت جدید و همچنین احتمال بالای فروش شرکت به اوراکل جریان دارد.
تبلیغات

تیک‌تاک به مقامات کاخ سفید پیشنهاد داد که مرکز مدیریت جدیدی را در این کشور راه‌اندازی و ۲۰ هزار نفر نیروی جدید استخدام کند. پیشنهادهای جدید با هدف جلب رضایت دولت و اثبات برنامه‌های جدی برای رفع نگرانی آمریکایی‌ها مطرح شده‌اند. تیک تاک با این رویکرد تلاش می‌کند تا هرچه بیشتر، نگرانی دولت ترامپ را از چالش‌های امنیتی برطرف کرده و ادامه‌ی فعالیت در آن کشور را تضمین کند.

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده، چند روز پیش در یک کنفرانس خبری، جزئیات جدیدی را از مذاکره با بایت‌دنس منتشر کرد. او همچنین ورود اوراکل به جریان مذاکرات تیک‌تاک را هم تأیید کرد: «من تأیید می‌کنم که پیشنهادی ازسوی تیک‌تاک دریافت کردیم و در آن به اوراکل هم به‌عنوان شریک مورد اعتماد زیرساخت فناوری اشاره شده بود. اوراکل تاکنون پیشنهادهای متعددی را در ارتباط با نگرانی‌های امنیت ملی مطرح کرده است. در پیشنهادها همچنین طرح تبدیل شرکت TikTok Global به شرکتی با ساختمان مرکزی در ایالات متحده با ۲۰ هزار فرصت شغلی جدید دیده می‌شود».

در پیشنهاد جدید، اوراکل به‌عنوان سرویس‌دهنده‌ی اصلی فناوری تیک‌تاک مطرح می‌شود

تیک‌تاک فعالیت‌هایش در ایالات متحده را در زیرمجموعه‌‌ای واقع در کالور سیتی کالیفرنیا در غرب لس‌ آنجلس مدیریت می‌کند. آن‌ها قبلا نیز پیشنهادهایی برای همکاری و هماهنگی هرچه بیشتر با دولت ایالات متحده ارائه کرده‌اند.

منوچین، جزئیات زیادی از پیشنهاد جدید تیک‌تاک ارائه نکرد. دراین‌میان، افرادی نزدیک به منابع که درخواست ناشناس‌ماندن هویت داشتند، اطلاعاتی از جزئیات طرح را دراختیار رسانه‌ها قرار دادند. آن‌ها می‌گویند طبق طرح جدید، بایت‌دنس هنوز می‌تواند مالکیت تیک‌تاک را دراختیار داشته باشد، اما مدیریت داده‌ای اپلیکیشن، به سیستم پردازش ابری اوراکل منتقل خواهد شد. اگر دولت ایالات متحده، پیشنهاد جدید را تأیید کند، به‌معنای عقب‌نشینی ترامپ از تهدیدهایی خواهد بود که در ماه جولای، مسدودشدن کامل تیک‌تاک را درصورت عدم فروش کامل، ادعا می‌کردند. ترامپ در آن زمان گفته بود که بایت‌دنس باید مالکیت فعالیت‌های تیک‌تاک در آمریکا را به‌صورت کامل به یک شرکت آمریکایی بفروشد.

اوراکل در چند روز اخیر وارد مذاکرات تیک‌تاک و دولت آمریکا شده است و به‌نوعی جایگزین مایکروسافت محسوب می‌شود. پس از خروج ردموندی‌ها از میز مذاکره، اوراکل تلاش می‌کند تا با راضی‌کردن دولت‌های ایالات متحده و چین، قرارداد را هرچه بهتر و سریع‌تر پیش ببرد. ترامپ قبلا گفته بود که درصورت عدم نتیجه‌گیری فروش تیک‌تاک به شرکتی آمریکایی، این اپلیکیشن از تاریخ ۲۰ سپتامبر در ایالات متحده مسدود می‌شود. او در ادامه نیز حکمی صادر کرد تا بایت‌دنس به خروج کامل از فعالیت‌های تیک‌تاک در آمریکا مجبور شود.

پیشگیری دولت چین از فروش تیک تاک

همان‌طور که گفته شد، منوچین، اوراکل را به‌عنوان یکی خریدار و مالک نهایی مطرح نکرده، بلکه از عبارت «شریک مورد اعتماد در بخش فناوری» استفاده می‌کند. هیلاری مک‌کواید، سخنگوی تیک‌تاک، در بیانیه‌ای گفت: «ما ارسال پیشنهاد جدید به وزارت خزانه‌داری ایالات متحده را تأیید می‌کنیم که باور داریم بسیاری از نگرانی‌ها در حوزه‌‌ی امنیتی را از بین می‌برد». سخنگوی اوراکل هم کمی پس از بیانیه‌ی منوچین، حضور شرکتش در طرح پیشنهادی تیک‌تاک را تأیید کرد.

اوراکل هیچ‌گونه خدمات متمرکز بر مصرف‌کننده ندارد و در نگاه اول، خریداری عجیب برای تیک‌تاک محسوب می‌شود. آن‌ها شرکتی عظیم هستند، اما بیشتر در بخش خدمات تجاری متمرکز بر کسب‌وکارها همچون سرویس‌های دیتابیس شناخته می‌شوند. ازطرفی ارتباط نزدیک اوراکل با ترامپ می‌تواند مزیتی عالی برای آن‌ها باشد. به‌هرحال مدیران رده‌بالای اوراکل، از حامیان جدی ترامپ بوده و هستند.

منوچین با اشاره به اینکه هر دو شرکت مایکروسافت و اوراکل برای دولت ایالات متحده مورد اعتماد هستند، گفت که بررسی پیشنهاد جدید در روزهای آتی ادامه پیدا می‌کند. او درنهایت باز هم به مسئله‌ی امنیت ملی به‌عنوان اولویت اول در بررسی پیشنهاد تیک‌تاک اشاره کرد. منوچین در بخشی از صحبت‌هایش گفت: «فاکتور حیاتی برای ما با تمرکز بر امنیت ملی این است که مطمئن شویم فناوری موجود روی گوشی کاربران آمریکایی، ایمن است و اهداف خراب‌کارانه ندارد».

تیک‌تاک تاکنون به دفعات تأکید کرده است که نباید به‌عنوان تهدید امنیت ملی برشمرده شود و هیچ‌گونه اطلاعاتی را از مشتریان آمریکایی با دولت چین به اشتراک نمی‌گذارد. درنهایت، پیشنهاد جدید چینی‌ها باید توسط کمیته‌ی سرمایه‌گذاری‌های خارجی ایالات متحده بررسی شود. منوچین در پایان گفت که پس از بررسی کمیته، پیشنهادهای جدید برای بررسی و بحث به رئیس‌جمهور ابلاغ خواهند شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات