آمریکا یکشنبه وی چت و تیک تاک را از فروشگاه‌های اپلیکیشن‌محور حذف می‌کند

جمعه ۲۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
دولت آمریکا در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد دو اپلیکیشن وی‌چت و تیک‌تاک یک‌شنبه‌ی پیش رو از فروشگاه‌های اپلیکیشن‌محور ایالات متحده حذف می‌شوند.
تبلیغات

دولت ترامپ ساعاتی پیش با انتشار بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد اپلیکیشن شبکه‌های اجتماعی تیک‌تاک (متعلق‌به بایت‌دنس) و وی‌چت (متعلق‌به تنسنت) از یک‌شنبه‌ی آینده از فروشگاه‌های آنلاین اپلیکیشن‌محور حذف خواهند شد. این درحالی است که مقامات مربوطه‌ی آمریکایی و چینی چند هفته است در تلاشند به توافقی مناسب بر سر تیک‌تاک و وی‌چت دست پیدا کنند، اما این اتفاق تاکنون رنگ حقیقت به‌خود نگرفته و فکر نمی‌کنیم تا یک‌شنبه نیز چنین توافقی حاصل شود. مدیران تنسنت و بایت‌دنس به روش‌های مختلف تلاش کردند جلوی این کار را بگیرند بااین‌حال به‌نظر می‌رسد دونالد ترامپ روی تصمیم خود برای مسدودسازی تیک‌تاک و وی‌چت مصر است.

ویلبور راس، وزیر بازرگانی ایالات متحده‌ی آمریکا، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اقدامات امروز باری دیگر ثابت می‌کنند که پرزیدنت ترامپ از تمامی قدرت و اختیارات خود برای تضمین امنیت ملی ما و محافظت از آمریکایی‌ها در برابر تهدیدهای مربوط به حزب کمونیست چین استفاده می‌کند». وزیر بازرگانی آمریکا در ادامه‌ی بیانیه‌ی خود به رویکردهای ترامپ اشاره می‌کند و می‌گوید دولت آمریکا ضمن ترویج ارزش‌های ملی، هنجارهای مبتنی‌بر قوانین دموکراتیک و اجرای دقیق قوانین کشور، اقدامات درخورتوجهی برای مبارزه با جمع‌آوری اطلاعات شخصی ساکنان ایالات متحده توسط چین انجام داده است. 

بیانیه‌ی روز جمعه درحالی منتشر می‌شود که دونالد ترامپ مدتی پیش به بایت‌دنس گفته بود این شرکت تنها در یک صورت می‌تواند از مسدود شدن تیک‌تاک در آمریکا جلوگیری کند و آن،‌ توافق با شرکتی آمریکایی بر سر فروش تیک‌تاک است. در ابتدا گفته می‌شد مایکروسافت وارد مذاکرات با بایت‌دنس شده و مدیران مایکروسافت پس از مدتی،‌ این موضوع را تأیید کردند؛ بااین‌حال ظاهرا مایکروسافت از دور مذاکرات خارج شده و اکنون اوراکل به‌عنوان خریدار احتمالی تیک‌تاک شناخته می‌شود (البته توافق بین اوراکل و بایت‌دنس نیز توسط یکی از رسانه‌های دولتی چین تکذیب شده است).

ظاهرا دولت آمریکا مشغول بررسی توافق احتمالی بین اوراکل و بایت‌دنس است که درصورت انعقاد، اوراکل را به «ارائه‌دهنده‌ی مورداعتماد فناوری‌های لازم» برای ادامه‌ی فعالیت تیک‌تاک در آمریکا تبدیل می‌کند. این توافق‌نامه که هنوز به‌تأیید رسمی دولت نرسیده، به‌گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند نگرانی‌های مقامات آمریکایی در زمینه‌ی نقض امنیت ملی را از بین ببرد. به‌موجب مسدودسازی وی‌چت و تیک‌تاک، هرگونه تبادل مالی بین این اپلیکیشن‌ها و آمریکایی‌ها مسدود می‌شود. 

اقدامات جدید دولت آمریکا بدین معنی است که از یک‌شنبه‌ی پیش رو، اپلیکیشن‌های بزرگ و محبوب تیک‌تاک و وی‌چت از فروشگاه‌هایی نظیر اپ استور اپل و پلی استور گوگل حذف خواهند شد. همچنین افرادی که درحال‌حاضر اپلیکیشن‌های یادشده را روی گوشی خود نصب کرده‌اند، پس از یک‌شنبه امکان دریافت به‌روزرسانی جدید را از دست خواهند داد.

تحلیلگران می‌گویند وی‌چت در آمریکا پس از یک‌شنبه، به‌شکلی گسترده از کار خواهد افتاد، اما چنین اتفاقی در برای تیک‌تاک رخ نخواهد داد؛ زیرا از قرار معلوم تیک‌تاک قرار است تا روز ۱۲ نوامبر ۲۰۲۰ (۲۲ آبان ۱۳۹۹) به کار کردن ادامه دهد. بدین ترتیب دولت آمریکا فرصت کافی دراختیار تیک‌تاک قرار می‌دهد تا درصورت توافق احتمالی با یکی از شرکت‌های آمریکایی، فعالیت خود را در ایالات متحده ادامه دهد.

ساعاتی پس از انتشار اطلاعیه‌ی وزارت بازرگانی ایالات متحده، مدیران تیک‌تاک با اشاره‌ به تلاش‌هایی که برای امضای توافق‌نامه با آمریکا انجام داده‌اند، گفتند از این تصمیم حیرت‌زده شده‌اند. مدیران تیک‌تاک در بیانیه‌ی جدید اعلام می‌کنند طبق طرح پیشنهادی‌شان، حاضرند به‌شکلی بی‌سابقه درباره‌ی تیک‌تاک شفاف‌سازی کنند. همچنین در این طرح، یک شرکت آمریکایی وظیفه‌ی ارائه‌ی فناوری‌هایی را که به‌منظور حفظ و درست‌کارکردن شبکه‌ی تیک‌تاک مورداستفاده قرار خواهد گرفت، برعهده خواهد داشت. 

از اوایل تابستان امسال و پس از اشاره‌ی ترامپ به نگرانی‌های خودش و مقامات آمریکایی درباره‌ی تهدید امنیت ملی توسط تیک‌تاک، شرایط این اپلیکیشن در آمریکا در بلاتکلیفی کامل بوده. ترامپ اعتقاد دارد قوانین وضع‌شده توسط دولت چین به‌گونه‌ای هستند که ممکن است بایت‌دنس نتواند در برابر آن‌ها مقاومت کند و مجبور می‌شود داده‌های کاربران آمریکایی را دردسترس دولت چین قرار دهد. بایت‌دنس می‌گوید نسخه‌ی پشتیبان داده‌های کاربران آمریکایی در سنگاپور ذخیره می‌شود. همچنین بایت‌دنس می‌گوید حتی درصورتی‌که دولت چین درخواست کند، داده‌ها را ارائه نمی‌دهد.

در پی انتشار این گزارش، خبرنگاران سراغ مقامات مسئول رفتند تا جزئیات ماجرا را جویا شوند. بایت‌دنس، تنسنت و سفارت چین در واشینگتن فعلا ترجیح داده‌اند به درخواست خبرنگاران پاسخ ندهند. اپل و گوگل نیز درخواست خبرنگاران را بی‌پاسخ گذاشته‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات