چگونگی عملکرد و روش استفاده از قابلیت تخمین سطح اکسیژن خون اپل واچ سری ۶

چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱
مطالعه 4 دقیقه
قابلیت تخمین سطح اکسیژن خون ازطریق حسگری با چهار LED در رنگ‌های مختلف و چهار فوتودیود فرایند اندازه‌گیری اکسیژن خون را انجام می‌دهد.
تبلیغات

اپل در رویداد TimeFlies روز گذشته‌ی خود از اپل واچ سری ۶ (Apple Watch Series 6) با قابلیت‌های جدید رونمایی کرد. یکی از این قابلیت‌های جدید امکان تخمین سطح اکسیژن خون است که توسط حسگر تعبیه‌‌شده در زیر ساعت هوشمند اپل انجام می‌شود و به کاربر کمک می‌کند گزارش کاملی از سلامت قلب و دستگاه تنفسی خود دراختیار داشته باشد. به‌بیانی دیگر، این حسگر، سطح اشباع اکسیژن خون (SpO2) را اندازه‌گیری می‌کند و نشان می‌دهد سلول‌های خونی چه میزان اکسیژن از ریه‌ها دریافت می‌کنند تا آن‌ها را به سایر اندام‌های بدن برسانند.

کاهش سطح اکسیژن خون یا هیپوکسمیا (Hypoxemia) ارتباط نزدیکی با ابتلا به کووید ۱۹ دارد، زیرا این بیماری ویروسی توانایی جذب اکسیژن کافی را در فرد بیمار مختل می‌کند. بنابراین، پزشکان با اندازه‌گیری سطح SpO2 میزان شدت ابتلا به کووید ۱۹ را در بیماران ارزیابی و با توجه به نتایج به‌دست آمده برای درمان آن‌ها اقدام می‌کنند.

البته هیپوکسمیا به‌علل دیگری نیز وابسته است و ممکن است در اثر مشکلات دیگری در قلب یا ریه ایجاد شود؛ برای مثال، آسم، ذات‌الریه و بیماری‌های قلبی مادرزادی ازجمله بیماری‌هایی هستند که منجر به کاهش سطح اکسیژن خون در فرد می‌شوند. بنابراین با امکان نظارت بر میزان SpO2 توسط ساعت هوشمند اپل، کاربران قادر خواهند بود پیش‌از اینکه مشکلات جدی ایجاد شود از وضعیت سلامتی خود مطلع شوند تا درصورت نیاز با پزشک متخصص مشورت کنند. اپل امیدوار است این ویژگی بتواند جان افراد بیشتری را نجات دهد و بار دیگر بر یکی از فلسفه‌های وجودی Apple Watch معنا ببخشد.

درادامه روش عملکرد حسگر تخمین سطح اکسیژن خون اپل واچ را بررسی خواهیم کرد؛ قابلیتی که درحال‌حاضر فقط در اپل واچ سری ۶ وجود دارد و مدل‌های دیگر فاقد آن هستند.

حسگر پایش سطح اکسیژن خون اپل واچ سری ۶ چگونه کار می‌کند؟

حسگر پایش سطح اکسیژن خون در پشت اپل واچ قرار گرفته است. این حسگر از چهار دسته از LED‌های نوری سرخ، سبز و فروسرخ به‌همراه چهار فوتودیود استفاده می‌کند. فوتودیودها یا دیودهای نوری به‌طور خلاصه، قطعاتی هستند که نور را به جریان الکتریکی تبدیل می‌کنند. بنابراین، عملکرد این حسگر بدین ترتیب است که تشعشعات نوری را به رگ‌های خونی در مچ دست می‌تاباند و فوتودیودها میزان نور منعکس‌شده را اندازه‌گیری می‌کنند.

در این مقاله مجال پرداختن به مباحث پزشکی به‌صورت تخصصی و جزئی را نداریم؛ اما به‌طور خلاصه می‌توان گفت بنابر دلایلی سلول‌های خونی اکسیژن‌دار و بدون اکسیژن نورهای سرخ و فروسرخ را به‌گونه‌ای متفاوت جذب خواهند کرد و نوری که منعکس ‌می‌کنند باعث می‌شود حسگر موجود در اپل واچ رنگ مربوط به سلول‌های خونی را ثبت و ارزیابی کند.

سلول‌های خونی با رنگ سرخ شفاف نشان از خون دارای اکسیژن است؛ درحالی‌که سلول‌های خونی با رنگ سرخ تیره نشان می‌دهند که سلول خونی، اکسیژن کمی دارد. بنابراین، دو حالت دارد یا به‌تازگی اکسیژن خود را به اندام مدنظر رسانده است یا از همان ابتدا اکسیژن کافی از ریه دریافت نکرده است.

روش استفاده از اپلیکیشن تخمین سطح اکسیژن خون چگونه است؟

همان‌طوکه گفته شد، یکی از قابلیت‌های مهم اپل واچ سری ۶ امکان تخمین سطح اکسیژن خون است. روش استفاده از این قابلیت بسیار آسان است و پیچیدگی خاصی ندارد. برای این کار بلافاصله می‌توان با اپلیکیشن تخمین سطح اکسیژن خون ظرف مدت ۱۵ ثانیه وضعیت SpO2 خون را به‌صورت درصد مشاهده کرد.

نمای جلو اپل واچ سری ۶ / Apple Watch Series 6

کاربر باید اپلیکیشن مربوطه را بازکند و منتظر باشد تا شمارش ۱۵ ثانیه‌ای به‌اتمام برسد و درنهایت درصد سطح اکسیژن خون او روی نمایشگر اپل واچ نشان داده شود. این اپلیکیشن همچنین، به‌صورت دوره‌ای سطح اکسیژن خون را در طول روز اندازه‌گیری می‌کند تا گزارش کاملی از وضعیت SpO2 ارائه دهد. برای مثال، وقتی کاربر فعالیت زیادی ندارد یا درحال استراحت است نیز میزان سطح اکسیژن خون رصد می‌شود. تمام گزارش‌های پایش سطح اکسیژن خون توسط اپل واچ سری ۶ در اپلیکیشن سلامت اپل Apple Health ذخیره خواهد شد و کاربر می‌تواند در آینده به آن‌ها رجوع یا آن را برای پزشک خود ارسال کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات