اپل واچ سری 6 در برابر سری 5؛ چه تغییراتی به وجود آمده است؟

چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
با رونمایی از اپل واچ سری 6 تنها سوالی که باقی می‌ماند تفاوت آن از نظر طراحی، سخت‌افزاری و ویژگی‌ها با اپل واچ سری 5 است. کدامیک ارزش خرید بیشتری دارد؟
تبلیغات

ساعاتی پیش اپل جدیدترین سری ساعت هوشمند خود را معرفی کرد. اپل واچ سری ۶ که در دو مدل ۴۰ و ۴۴ میلی‌متری رونمایی شد، انتظار می‌رود جایگزینی برای اپل واچ سری ۵ در بازار شود. بااین‌حال، قصد داریم تفاوت‌های دو سری را با یکدیگر از نظرهای مختلف مانند طراحی، سخت‌افزاری، ویژگی‌ها و همچنین نرم‌افزاری بررسی کنیم. آیا اپل واچ سری ۶ جایگزینی مناسب برای سری ۵ خواهد بود؟

طبیعتا سوالی که هر بار با معرفی محصولی جدید از اپل به ذهن کاربران خطور می‌کند، دلایل برتری آن نسبت به مدل پیشین است. درواقع طرفداران محصولات کوپرتینویی‌ها هم‌اکنون از خود می‌پرسند که آیا اپل واچ سری ۶ نسبت به سری ۵ تغییرات مثبتی داشته است؟ چه امکاناتی حذف یا اضافه شده و آیا انتخاب سری ۶ به‌جای سری ۵ اقدامی درست خواهد بود؟

استفاده از تراشه S6 به بهبود ۲۰ درصدی عملکرد اپل واچ سری ۶ نسبت به سری ۵ منجر می‌شود

نوع بدنه و رنگ

اپل واچ سری ۶ برخلاف مدل‌های قبلی دیگر مدل استیل سیاه (Space Black) را ندارد. اگر از طرفداران این گزینه‌ی رنگی در گذشته بوده‌اید، تنها راه به‌دست آوردن سری ۶ با این رنگ بدنه، خرید مدل گران‌قیمت هرمس با بند Double Tour است. سری ۶ درعوض رنگی با نام گرافیت دارد که اندکی از رنگ سیاه فضایی در نسل قبل کم‌رنگ‌تر است.

سخت‌افزار

اپل واچ سری ۶ مجهز به تراشه S6 شده است که به بهبود ۲۰ درصدی عملکرد ساعت هوشمند در اجرای اپلیکیشن‌ها ختم می‌شود. در این بین، عمر مفید باتری نیز به لطف مدیریت بهتر انرژی تراشه S6 تاحدودی افزایش یافته است؛ اما اختلاف میزان عمر مفید باتری میان دو سری مشخص نیست. در سری ۵ با هر بار شارژ کامل باتری می‌شد ۱۸ ساعت به‌صورت مداوم از ساعت هوشمند استفاده کرد.

اپل‌واچ سری ۶ برای اولین‌بار از باند ۵ گیگاهرتزی وای‌فای پشتیبانی می‌کند. اپل همچنین ادعا می‌کند که زمان شارژ اپل واچ سری ۶ نسبت به سری ۵ تا ۲۰ درصد سریع‌تر است.

قیمت و زمان عرضه اپلی واچ سری 6 / SE

سری ۶ اپل واچ نه‌تنها امکاناتی ازجمله تشخیص سقوط، صفحه‌نمایش همیشه روشن و قطب‌نما را به‌همراه دارد؛ بلکه دارای حسگر SpO2 برای سنجش میزان اکسیژن در خون، صفحه‌نمایشی با روشنایی بیشتر و تراشه‌ای با بهبود عملکرد ۲۰ درصدی بسبت به اپل واچ سری ۵ است.

یکی دیگر از تفاوت‌های سخت‌افزاری اپل واچ سری ۶ با نسل پیش (که اپل به‌طرز مرموزی درباره‌ی آن ساکت است) استفاده از چیپ U1 است. برای آشنایی بیشتر با این تراشه می‌توانید این مطلب را مطالعه کنید.

نرم‌افزار

از نظر نرم‌افزاری شاید برخورداری هردو دستگاه از سیستم‌عامل watchOS 7 سبب شود که تفاوت بسیار کمی میان سری ۵ و ۶ اپل واچ مشاهده کنیم. به همین علت برای درک تفاوت‌ها باید به مسائل دیگر پرداخت. اپل واچ سری ۶ از قیمت ۳۹۹ دلار شروع می‌شود. مدل پایه برخوردار از صفحه‌نمایشی ۴۰ میلی‌متری است که تنها از GPS بهره می‌برد؛ اما با پرداخت ۱۰۰ دلار بیشتر می‌توان مدل سلولی آن را خریداری کرد.

امکانات اپل واچ سری 6

نسخه‌ای با صفحه‌نمایش بزرگ‌تر یعنی ۴۴ میلی‌متری نیز وجود دارد که برای مدل GPS آن ۴۲۹ دلار و برای مدل سلولی باید ۵۲۰ دلار پرداخت کنید. چنین قیمت‌گذاری برای اپل واچ سری ۵ نیز استفاده می‌شود؛ اما درحال‌حاضر غول فناوری تولید مدل‌های مختلف اپل واچ سری ۵ حتی نسخه‌های ویژه را متوقف کرده است.

درصورتی‌که بخواهیم از نظر طراحی تفاوت‌های میان سری ۶ و ۵ را مقایسه کنیم به موارد جزئی برخورد خواهیم کرد. اپل از زبان طراحی یکسانی در سری ساعت‌های هوشمند خود استفاده کرده است و تفاوت بسیار کمی میان مدل عرضه شده در سال ۲۰۱۵ با مدل جدید وجود دارد. همین امر سبب می‌شود که تفاوت اصلی به بخش سخت‌افزاری خلاصه شود.

مدل آبی اپل واچ سری ۶ / Apple Watch Series 6 بند بافته شده

سران اپل در خلال رونمایی از سری ۶ ساعت هوشمندشان به برخی ویژگی‌های جدید آن در زمینه سلامت و بررسی میزان تحرک روزانه اشاره کرد. شاید مهم‌ترین ویژگی جدید را بتوان حسگر SpO2 دانست که میزان اکسیژن موجود در خون را تنها در ۱۵ ثانیه اندازه می‌گیرد. این قابلیت در سری ۵ وجود ندارد. بااین‌حال، برخورداری هردو سری از watchOS7 سبب می‌شود که مدل‌های مختلف اپل واچ سری ۵ و ۶ برتری نرم‌افزاری نسبت به یکدیگر نداشته باشند.

مقایسه 2 محصول
Apple Watch Series 5 / اپل واچ سری 5اپل واچ سری 5 آلومینیوممدل آبی اپل واچ سری ۶ / Apple Watch Series 6 بند بافته شدهاپل واچ سری 6 آلومینیوم مدل 44 میلی‌متری
معرفی2019، سپتامبر15 سپتامبر 2020
وضعیتموجود. عرضه شده در سپتامبر 2019موجود، عرضه شده در 18 سپتامبر 2020
ابعاد44 در 38 در 10.7 میلی‌متر10.4 × 38 × 44 میلی‌متر
وزن36.7 گرم36.5 گرم
سیم‌کارتسیم‌کارت الکترونیکیeSIM - فقط نسخه GPS + Cellular
سایر مشخصات بدنهضدآب تا عمق 50 متری دارای مجوز ECG (سخت‌افزار در تمام نسخه‌ها موجود است، اما نرم‌افزار در برخی بازارها محدود شده است)- بدنه آلومینیومی - مقاوم در برابر نفوذ آب تا عمق 50 متر
نوعLTPO OLED لمسی خازنی، 16 میلیون رنگ- نمایشگر Retina - همیشه روشن (Always On)
سایز1.78 اینچ (~60.0% نسبت نمایشگر به بدنه)1.78 اینچ (~60.0% نسبت نمایشگر به بدنه)
رزولوشن448 در 368 پیکسل (~326 پیکسل در اینچ تراکم پیکسلی)448 در 368 پیکسل (~326 پیکسل در اینچ تراکم پیکسلی)
محافظپوشش شیشه‌ی Ion-x-
سایر مشخصات نمایشگرلمس سه‌بعدی روشنایی 1000 نیت نمایشگر Always-onنمایشگر همیشه روشن Retina LTPO OLED با روشنایی 1000 نیت
سیستم‌عاملwatchOS 6.0WatchOS 7
تراشهاپل S5- اپل S6 مبتنی بر پردازنده A13 Bionic به کار رفته در آیفون 11 - تراشه W3 - تراشه U1
پردازنده گرافیکیPowerVR-
پردازنده مرکزی-2 هسته‌ای و 64 بیت
حافظه داخلی32 گیگابایت32 گیگابایت
اسپیکربلهبله، بلندگو با 50 درصد صدای بلندتر نسبت به نسل قبل
باتریباتری غیر قابل تعویض لیتیوم یونی با ظرفیت 292 میلی آمپر ساعت (1.12 وات ساعت)عمر باتری 18 ساعت
استندبایتا 18 ساعت (استفاده‌‌ی ترکیبی)-
حسگرهاشتاب‌سنج، ژیروسکوپ، ضربان قلب‌سنج (نسل دوم)، فشارسنج، قطب‌نماحسگر افتادن، سنجش اکسیژن خون، حسگر ضربان قلب الکتریکی و حسگر اپتیکال ضربان قلب نسل دوم، قطب‌نما، ارتفاع‌سنج
سایر مشخصات و قابلیت‌هاپشتیبانی دستیار صوتی از حالت گفتگو و زبان محاورههشدار افت و افزایش بیش از حد ضربان قلب، هشدار ریتم نامرتب ضربان قلب، پشتیبانی اپلیکیشن از الکتروکاردیوگراف، تماس اضطراری، SOS و تشخیص افتادن
فناوریGSM / HSPA / LTELTE و UTMS (فقط نسخه GPS + Cellular)
شبکه بی‌سیمWi-Fi 802.11 b/g/nWiFi
بلوتوث5.0، A2DP، LEبله، نسخه 5.0
GPSبله، با A-GPS، GLONASS، GALILEO، QZSSبله
NFCبله-
USBخیر-
رنگ‌هانقره‌ای، طلایی، خاکستری-

جمع‌بندی

به‌صورت خلاصه، استفاده از تراشه‌ی جدید با عملکرد ۲۰ درصد بهتر، زمان‌شارژ ۲۰ درصد سریع‌تر، روشنایی ۲٫۵ برابری در زیر نور آفتاب و قابلیت تخمین میزان اکسیژن خون از مهم‌ترین تفاوت‌های اپل واچ سری ۶ با سری ۵ است.

همچنین با توجه به پشتیبانی هر دو ساعت از watchOS 7، بسیاری از قابلیت‌های جدید نرم‌افزاری مانند واچ‌فیس‌های جدید، بین هر دو این ساعت‌ها و حتی سری ۴ مشترک است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات