خبرگزاری دولتی چین، خریداری تیک تاک توسط اوراکل را تکذیب کرد

دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۸
مطالعه 3 دقیقه
یکی از خبرگزاری‌های وابسته به دولت چین، گزارش جدید با محوریت خریداری تیک‌تاک توسط اوراکل را تکذیب کرد و نوشت بایت‌دنس قصد ندارد کد منبع تیک‌تاک را به شرکتی آمریکایی بفروشد.
تبلیغات

امروز شاهد انتشار اخبار بسیار مهمی درباره‌ی ادامه‌ی فعالیت‌های شبکه‌ی اجتماعی تیک‌تاک (TikTok) در ایالات متحده‌ی آمریکا بودیم. مدت کوتاهی پس از انتشار گزارشی مبنی‌بر خارج شدن مایکروسافت از دور مذاکرات با بایت‌دنس بر سر تیک‌تاک، گزارش جدیدی منتشر شده است که برخی از ادعاهای امروز صبح را رد می‌کند. در ساعات اولیه‌ی امروز بود که برخی گزارش‌ها اعلام کردند اوراکل قرار است کنترل فعالیت‌های تیک‌تاک را در آمریکا به‌دست بگیرد؛ بااین‌حال CGTN، خبرگزاری دولتی چین، در گزارشی اختصاصی به‌نقل از منابعی آگاه اعلام کرد بایت‌دنس قصد ندارد تیک‌تاک را به مایکروسافت یا اوراکل بفروشد. 

بایت‌دنس باارزش‌ترین استارتاپ دنیا به‌حساب می‌آید و الگوریتم‌های بسیار پیشرفته‌ای برای پیشنهاد محتوا برای ویدئوهای کوتاه دارد؛ یکی از مهم‌ترین ارکان موفقیت تیک‌تاک، همین الگوریتم پیشنهاد ویدئو است. تیک‌تاک محفلی برای به‌اشتراک‌گذاری ویدئوهای کوتاه است و فیدی نامتناهی از ویدئوها دارد. کاربرانی که وارد تیک‌تاک می‌شوند ممکن است بدون اینکه بخواهند تا ساعت‌ها به تماشای ویدئو بنشینند؛ بنابراین بخش مهمی از موفقیت تیک‌تاک به‌دلیل الگوریتم پیشنهاد ویدئو به‌دست آمده.

منابع آگاه به خبرگزاری CGTN گفته‌اند که بایت‌دنس قصد ندارد کد منبع تیک‌تاک را دراختیار هیچ خریدار آمریکایی قرار دهد. منبعی ناشناس پیش‌تر به رسانه‌ی South China Morning Post گفته بود توسعه‌دهنده‌ی تیک‌تاک تصمیم گرفته کد منبع مربوط به این اپلیکشین محبوب را نفروشد و منتقل نکند. در پی انتشار این گزارش، خبرنگاران با بایت‌دنس تماس گرفتند تا جزئیات ماجرا را جویا شوند؛ بااین‌حال بایت‌دنس گفت که به شایعه‌ها پاسخی نمی‌دهد.

هرچه زمان می‌گذرد، اوضاع برای تیک‌تاک بحرانی‌تر می‌شود. مدتی پیش دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها اعلام کرد تیک‌تاک را در زمانی بسیار سریع مسدود می‌کند. این اتفاق با واکنش مدیران تیک‌تاک همراه شد و آن‌ها که نمی‌خواستند ده‌‌ها میلیون نفر کاربر آمریکایی خود را از دست بدهند، شروط تعیین‌شده توسط دولت را پذیرفتند.

در پی این اتفاقات، مایکروسافت رسما اعلام کرد با بایت‌دنس وارد مذکره شده تا واحد تجاری تیک‌تاک در آمریکا، استرالیا و چند کشور دیگر را به زیرمجموعه‌ی خود اضافه کند و روی آن‌ها نظارت داشته باشد. گزارش‌ها در این زمینه بسیار زیاد بودند؛ برای مثال برخی خبرگزاری‌ها گفتند مایکروسافت نقش پررنگی در مالکیت تیک‌تاک ایفا نخواهد کرد و شرکت آمریکایی دیگری به‌عنوان مالک شناخته خواهد شد. 

در روزهای اولیه‌ی مذاکرات بایت‌دنس با شرکت‌های آمریکایی، به‌نظر می‌رسید که پکن هیچ نقشی در آن‌ها ندارد؛ بااین‌حال به‌نظر می‌رسد که با نزدیک‌شدن به ضرب‌الاجل تعیین‌شده توسط ترامپ برای مسدودسازی تیک‌تاک،‌ این اوضاع دست‌خوش تغییر شده. دولت آمریکا رسما گفته است در روز ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۰ (۳۰ شهریور ۱۳۹۹) سرویس تیک‌تاک را برای کاربران آمریکایی از مسدود می‌کند. بایت‌دنس موظف است تا آن تاریخ، با یک شرکت آمریکایی بر سر فروش تیک‌تاک به‌توافق برسد. دونالد ترامپ تأکید کرده است که این ضرب‌الاجل تمدید نمی‌شود. 

دولت چین اخیرا برخی تغییرات در قوانین صادرات خود اعمال کرد. این قوانین احتمالا می‌توانند امکان انتقال یا حتی فروش الگوریتم‌های پیشنهادی بایت‌دنس را به شرکت‌های بیگانه غیرممکن کنند. درحالی‌که چند ساعت پیش گزارش مربوط به بسته شدن قرارداد بین بایت‌دنس و اوراکل در آینده‌ای نزدیک منتشر شده بود، گزارش جدید رسانه‌ی دولتی چین این موضوع را رد می‌کند. بر اساس برخی گزارش‌ها و به‌‌نقل از تحلیلگران، خریداری تیک‌تاک می‌تواند تا ۵۰ میلیارد دلار برای هزینه‌بر باشد. 

موفقیت بایت‌دنس تا حد زیادی به الگوریتمش برای پیشنهاد ویدئو، میم، مقاله‌های خبری و دیگر انواع محتواها در اپلیکیشن‌های مختلف آن وابسته است؛ بایت‌دنس امروزه سرویس‌های متنوعی ارائه می‌دهد و الگوریتم پیشرفته‌ی خود را به همه‌ی آن‌ها تزریق کرده است.

فناوری یادگیری ماشین طی سال‌های اخیر نقش پررنگ‌تری در سرویس‌های دنیای فناوری پیدا کرده و می‌تواند در بسیاری از مواقع، نیاز به نظارت مستقیم انسانی را از بین ببرد. نحوه‌ی کارکرد این فناوری به‌گونه‌ای است که هرچه کاربر زمان بیشتری را در داخل سرویس بگذارند، فناوری یادگیری ماشین می‌تواند بهتر از قبل پیشنهادهای مطابق با علاقه‌ی فرد را در جلوی چشمش بگذارد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات