دسترسی به فایل‌های سیستمی لینوکس در WSL 2 ویندوز ۱۰ ممکن می‌شود

یک‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱
مطالعه 3 دقیقه
مایکروسافت به‌روزرسانی‌های جدیدی برای ویندوز ۱۰ در نظر دارد که استفاده از WSL 2 و کاربردهای آن را آسان‌تر می‌کند.
تبلیغات

جدیدترین پیش‌نمایش مایکروسافت ویندوز ۱۰، قابلیت‌های مهمی را در ارتباط با استفاده از لینوکس در این سیستم‌عامل نشان می‌دهد. کاربران در نسخه‌های جدید می‌توانند دیسک‌های فیزیکی را زیرساخت Windows Subsystem for Linux 2 یا WSL 2 نصب و اجرا کنند. قابلیت جدید در پیش‌نمایش اینسایدر ویندوز ۱۰ بیلد ۲۰۲۱۱ دردسترس قرار دارد. ردموندی‌ها به‌تازگی این پیش‌نمایش را در کانال آزمایشی ویندوز اینسایدر Dev Channel عرضه کرده‌اند.

با پیاده‌سازی قابلیت جدید در ویندوز ۱۰، کاربران می‌توانند به فایل‌های سیستمی لینوکس مانند ext4 دسترسی داشته باشند که به‌صورت عادی در ویندوز ۱۰ پشتیبانی نمی‌شود. به بیان دیگر، کاربرانی که از بوت دوگانه برای اجرای ویندوز و لینوکس در درایوهای مجزا استفاده می‌کنند، امکان دسترسی به فایل‌های لینوکسی را از داخل ویندوز خواهند داشت.

اجرای فایل‌های سیستمی همچون ext4 پس از فراخوانی درایو فیزیکی در WSL 2 ممکن می‌شود

کاربران پس از راه‌اندازی یک دیسک فیزیکی می‌توانند در WSL 2 به فایل‌های لینوکسی موجود در آن دسترسی داشته باشند. این فرایند با استفاده از اپلیکیشن ویندوز فایل اکسپلورر ممکن می‌شود که ردموندی‌ها ابتدای سال جاری آن را در WSL ادغام کردند. اکسپلورر جدید همچنین یک آیکن پنگوئن لینوکسی دارد که کاربری آن را مشخص می‌کند. کاربران برای اجرای فایل‌ها باید در فایل اکسپلورر به مسیر wsl$\ بروند و پوشه‌ی بارگذاری شده را باز کنند.

قابلیت کلیدی جدید WSL 2 که مایکروسافت با هدف پشتیبانی از فایل‌های غیر بومی ویندوز ارائه می‌کند، wsl --moint نام دارد که می‌توان آن را با دسترسی‌های ادمین در PowerShell اجرا کرد. قابلیت مذکور به کاربران امکان می‌دهد تا یک دیسک فیزیکی را در WSL 2 اجرا کنند و دیسک جدید به‌صورت پیش‌فرض از نوع ext 4 بارگذاری می‌شود. دستور wsl --unmount هم به کاربر امکان می‌دهد تا دیسک را از WSL 2 حذف کند.

کلمه Linux روی پس زمینه سفید و سیاه صفر و یک

قابلیت‌های جدید، به مجموعه‌ی قابلیت‌ها و امکاناتی اضافه می‌شوند که ردموندی‌ها در سال ۲۰۲۰ با هدف بهبود تجربه‌ی لینوکس در ویندوز ۱۰ معرفی کردند. مایکروسافت می‌گوید قابلیت جدید هنوز چند محدوددیت کلی دارد. اول اینکه تنها کل دیسک را می‌توان در WSL 2 فراخوانی کرد و درنتیجه فراخوانی یک پارتیشن ممکن نخواهد بود. به‌علاوه، درایوهای فلش USB در قابلیت جدید پشتیبانی نمی‌شوند، هرچند دیسک‌های USB در فهرست پشتیبانی قرار دارند.

مایکروسافت در ادامه‌ی توضیحات پشتیبانی قابلیت جدید می‌گوید تنها فایل‌های سیستمی که به‌طور طبیعی در کرنل پشتیبانی می‌شوند، قابلیت بارگذاری با WSL را خواهند داشت. درنتیجه با استفاده از دستور wsl --mount نمی‌توان درایورهای فایل سیستمی نصب‌شده مانند NTFS-3G را فراخوانی کرد.

برخی از کاربران ویندوز گزارش داده بودند که به‌روزرسانی موسوم به September 2020 Patch Tuesday که اخیرا منتشر شد، منجر به اختلال در WSL 2 می‌شود. مشکل جدید، تنها یکی از مشکلات پیش‌نمایش جدید و بیلد اخیر ویندوز است. مایکروسافت می‌گوید مشکلات اعلام‌شده را بررسی می‌کند و گزارش‌هایی که منجر به خطای The remote procedure call failed شده است را تحلیل می‌کنند.

پیش‌نمایش جدید نسخه‌ی ۲۰۲۱ با رفع با‌گ‌های متعدد همراه می‌شود. یکی از باگ‌ها، منجر به توقف فعالیت اپلیکیشن‌های ۳۲ بیتی روی سیستم‌عامل ۶۴ بیتی می‌شد که در پیکربندی‌های دوگانه‌ی پردازنده‌ گرافیکی، مانع از اجرای اپلیکیشن ۳۲ بیتی در کارت گرافیک مستقل شده بود.

مایکروسافت یک باگ رابط کاربری را هم در بیلد ۲۰۲۱‍ رفع کرد. برخی از کاربران در منوی استارت با اختلال روبه‌رو می‌شدند و پس از به‌روزرسانی اپلیکیشن هم نوار فرایند به‌روزرسانی در کاشی اپلیکیشن در منوی استارت دیده می‌شد. برخی آیکن‌های اپلیکیشن هم کوچک‌تر از حد معمول بودند. در نسخه‌ی جدید، رفع باگ‌های متعددی برای دستگاه‌های Arm64 هم عرضه می‌شود که برخی از آن‌ها منجر به مشکلات عملکردی استارت در برخی اپلیکیشن‌ها و اختلال در ورود به سیستم از حالت قفل و ShellExperienceHost.exe می‌شدند. درنهایت، نسخه‌ی جدید برخی مشکلات فرایند به‌روزرسانی ویندوز را هم رفع می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات