مدیرعامل هواوی: پردازنده‌هایمان برای گوشی‌های هوشمند روبه‌اتمام هستند

یک‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
ریچارد یو، مدیرعامل هواوی، به‌تازگی در مصاحبه‌ای با آسوشیتدپرس گفته است به‌دلیل تحریم‌های شدید آمریکا، تراشه‌های هواوی روبه‌اتمام هستند و به‌زودی امکان استفاده از تراشه‌های کرین ناممکن می‌شود.
تبلیغات

براساس گزارشی جدید رسانه‌ی آسوشیتدپرس، هواوی، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی گوشی هوشمند در دنیا، اعلام کرده تحریم‌های ایالات متحده باعث شده است تعداد تراشه‌هایش رو‌به‌اتمام باشد. براساس گفته‌های ریچارد یو، مدیرعامل واحد محصولات الکترونیکی مصرفی هواوی، به‌دلیل فشارهای اقتصادی شدید ایالات متحده این شرکت از ماه آینده‌ی میلادی نمی‌تواند تراشه‌های اختصاصی خانواده‌ی کرین را بسازد و در گوشی‌هایش استفاده کند.

ریچارد یو در کنفرانس ۷ اوت ۲۰۲۰ (۱۷ مرداد ۱۳۹۹) گفت:

متأسفانه در دور دوم تحریم‌های ایالات متحده، تولیدکنندگان تراشه‌های ما تنها تا ۱۵ مه ۲۰۲۰ (۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹) سفارش تولید تراشه قبول کردند و تولید این تراشه‌ها ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۰ (۲۵ شهریور ۱۳۹۹) به‌اتمام خواهد رسید. امسال ممکن است آخرین نسلی باشد که عرضه‌ی تراشه‌های رده‌بالای سری کرین هواوی را شاهد هستیم.

طبق گزارش‌های جدید، گوشی موردانتظار میت ۴۰ که تاریخ عرضه‌ی آن برای سپتامبر ۲۰۲۰ (شهریور و مهر ۱۳۹۹) برنامه‌ریزی شده، احتمالا قرار است آخرین موبایلی باشد که از تراشه‌ی کرین استفاده می‌کند. هواوی درکنار داشتن کسب‌و‌کار موبایلی موفق، در حوزه‌ی تجهیزات ارتباطی به‌طور جدی فعالیت می‌کند و به شرکت‌های زیادی در سراسر دنیا تجهیزات ارائه می‌دهد. نفوذ چشمگیر هواوی در بازار، آمریکا را ترساند؛ ازاین‌رو، دولت ایالات متحده هواوی را به ایجاد بک‌دور در تجهیزات شبکه متهم کرد و گفت این شرکت ازطریق بک‌دورهای یادشده، اطلاعات مهم را استخراج می‌کند و دراختیار دولت چین قرار می‌دهد. آمریکا با استناد به همین ادعاها و ایجاد ارتباط بین دولت چین و هواوی، تحریم‌های سختی علیه این شرکت اعمال کرد.

مه ۲۰۱۹ (اردیبهشت و خرداد ۱۳۹۸)، دولت ترامپ در فرمانی اجرایی، هواوی و ۱۱۴ شرکت وابسته به آن را در فهرست تحریم خود موسوم ‌به Entity List قرار داد. قرارگرفتن در فهرست Entity List بدین‌معنی است که شرکت‌های آمریکایی بدون کسب اجازه‌ی مستقیم از دولت آمریکا، اجازه‌ ندارند با هواوی تجارت کنند و نمی‌توانند فناوری‌های خود را به این شرکت بفروشند. 

ریچارد یو: امسال احتمالا آخرین نسل از تراشه‌های سری کرین را شاهد خواهیم بود

یکی از مشکلات بزرگ تحریم‌های آمریکا این بود که گوگل ارتباطات خود را با هواوی قطع کرد که براثر آن، گوشی‌ها و تبلت‌های جدید هواوی بدون خدمات موبایلی گوگل (GMS) روانه‌ی بازار می‌شوند. هواوی برای کاهش فشارهای ناشی از تحریم، خدمات موبایلی هواوی (HMS) را معرفی کرد که شامل فروشگاه آنلاین اپ‌گالری است. هواوی تلاش کرده با توسعه‌دهندگان مختلف ارتباط بگیرد تا اپلیکیشن آن‌ها را در اپ‌گالری منتشر کند. چینی‌ها ادعا می‌کنند اپ‌گالری امروزه سومین فروشگاه اپلیکیشن‌محور برتر دنیا است.

البته HMS باعث نشده میزان فروش گوشی‌ها کاهش پیدا کند. در خارج از مرزهای چین، کمتر کسی پیدا می‌شود با نبود گوگل‌پلی در گوشی‌های اندرویدی کنار بیاید. بااین‌همه، هواوی همچنان به تلاش خود ادامه می‌دهد. ترامپ برای تحریم هواوی، از لایحه‌ی قدرت‌های بین‌المللی اقتصادی در وضعیت اضطراری استفاده کرد و گفت هواوی تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا است. 

مدتی پیش نیز، ترامپ اعلام کرد بازه‌ی زمانی تحریم هواوی تا مه ۲۰۲۱ (اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۰ شمسی) گسترش پیدا کرده است. افزون‌براین چند ماه، وزارت بازرگانی ایالات متحده‌ی آمریکا قانون اصلاح‌شده‌ی صادرات را وضع کرد تا شرکت‌های فعال در حوزه‌ی نیمه‌هادی نتوانند محصولات را به‌دست هواوی برسانند. وزارت بازرگانی می‌گوید هواوی سهم بزرگی در شرکت‌های نیمه‌هادی دارد و با این تحریم جدید، آمریکا تلاش می‌کند مستقیما مالکیت هواوی در شرکت‌های نیمه‌هادی را هدف قرار دهد. وزارت بازرگانی ادعا می‌کند: «این شرکت‌های نیمه‌هادی عموما محصول مستقیم برخی نرم‌افزارها و فناوری‌های آمریکایی هستند.»

قانون وضع‌شده‌ی وزارت بازرگانی باعث شد تولیدکنندگان خارجی تجهیزات نیمه‌هادی که برای تولید محصول از نرم‌افزار و فناوری‌های آمریکایی استفاده می‌کنند، بدون دریافت مجوز مستقیم از آمریکا اجازه‌ نداشته باشند محصولاتشان را به هواوی عرضه‌ کنند. شرکت صنایع نیمه‌هادی تایوان (TSMC)، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی تجهیزات نیمه‌هادی در دنیا، ماه مه گذشته (اردیبهشت و خرداد) سفارش‌های جدید هواوی را به‌حالت تعلیق درآورد تا با قوانین جدید وضع‌شده‌ی آمریکا سازگاری پیدا کند.

با وجود تحریم‌های شدید آمریکا، هواوی در اوایل ماه جاری میلادی موفق شد سامسونگ را پشت‌سر بگذارد و به بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده‌ی گوشی (ازلحاظ تعداد گوشی تولیدشده) تبدیل شود. آمار جدید مؤسسه‌ی پژوهشی کانالیس نشان می‌دهد در فاصله‌ی بین آوریل تا ژوئن ۲۰۲۰ (اواسط فروردین تا اواسط تیر ۱۳۹۹) هواوی بیش از هر شرکت دیگری در دنیا گوشی عرضه کرده است. شنبه‌ی گذشته رسانه‌ی وال‌استریت ژورنال در گزارشی مدعی شد کوالکام از دولت ترامپ خواسته اجازه‌ی عرضه‌ی تراشه‌های سری اسنپدراگون را به هواوی صادر کند تا این شرکت از تراشه‌های یادشده در گوشی‌های 5G بهره ببرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات