قوانین اپل باعث شد Facebook Gaming بدون بازی در اپ استور منتشر شود

جمعه ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
قوانین اپل برای اپ استور، امروز حسابی خبرساز شده است. در پی سخت‌گیری‌های اپل، فیسبوک مجبور شده مینی‌گیم‌های سرویس فیسبوک گیمینگ را از نسخه‌ی iOS حذف کند.
تبلیغات

اپل روز گذشته بخشی از قوانینی را که برای اپ استور (Apple App Store) وضع کرده به‌صورت عمومی منتشر کرد تا نشان دهد که چرا سرویس‌های گیمینگ ابری اجازه‌ی انتشار روی این فروشگاه آنلاین بزرگ را ندارند. در پی این اتفاق بود که مایکروسافت انگشت انتقاد را سمت اپل نشانه گرفت و این شرکت را به «رفتار ناعادلانه» با بازی‌ها متهم کرد. طبق آنچه اپل می‌گوید، سرویس‌های بازی مبتنی‌بر فضای ابری با قوانین وضع‌شده برای اپ استور هم‌خوانی ندارند و به‌همین دلیل نمی‌تواند آن‌ها را منتشر کند. این سرویس‌ها شامل مواردی مثل ایکس‌باکس گیم پس آلتیمیت، پروژه‌ی ایکس‌کلاد، جی‌فورس Now، گوگل استیدیا و البته فیسبوک گیمینگ (Facebook Gaming) می‌شوند. 

فیسبوک نیز برای انتقاد از اپل به مایکروسافت پیوسته و گفته اهالی کوپرتینو قوانین سرسختانه‌ای برای بازی‌ها وضع کرده‌اند. فیسبوک با انتقاد از سیاست‌های اپل در قبال اپ استور اعلام کرد سرویس فیسبوک گیمینگ را بدون هیچ‌گونه بازی برای iOS دردسترس قرار می‌دهد. فیسبوک گیمینگ اپلیکیشنی است که کاربران از آن برای تماشای استریم گیمرها استفاده می‌کنند، اما چند مینی‌گیم هم در خود دارد تا کاربر را سرگرم کند. فیسبوک برای انتشار سرویس جدید خود روی اپ استور مجبور شد مینی‌گیم‌ها را بردارد و به‌دلیل این اتفاق اصلا خوشحال نیست.

فیسبوک سال‌ها است مجبور شده اپلیکیشن اصلی خود و فیسبوک مسنجر را هم بدون مینی‌گیم منتشر کند

شریل سندبرگ، مدیر ارشد عملیاتی فیسبوک، در بیانیه‌ای مطبوعاتی که برای رسانه‌ی ورج فرستاده است می‌گوید: «متأسفانه ما مجبور شدیم قابلیت انجام بازی در فیسبوک گیمینگ را به‌طور کامل حذف کنیم تا اپلیکیشن موردبحث بتواند تأیید اپل را برای انتشار روی اپ استور دریافت کند. این یعنی کاربران نسخه‌ی iOS فیسبوک گیمینگ تجربه‌ی سطح‌پایین‌تری نسبت‌به کاربران اندروید خواهند داشت. ما همچنان به تلاش‌های خود به‌منظور ایجاد جامعه برای بیش از ۳۸۰ میلیون نفری که به‌صورت ماهانه در فیسبوک بازی می‌کنند ادامه می‌دهیم؛ فرقی ندارد که اپل اجازه‌ی این کار را به ما در قالب اپلیکیشن مستقل بدهد یا نه».

فیسبوک می‌گوید طی چند ماه گذشته اپل بارها اپلیکیشن فیسبوک گیمینگ را رد کرده و آن را به‌صورت عمومی در اپ استور دردسترس قرار نداده است. فیسبوک ادعا می‌کند اپل به بند ۴٫۷ قوانین عمومی اپ استور استناد کرده و گفته بر مبنای همین قوانین نمی‌تواند اجازه‌ی انتشار فیسبوک گیمینگ را صادر کند. دلیلی که اپل مطرح کرده این است که هدف اصلی فیسبوک گیمینگ، اجرای بازی‌های ویدئویی است. فیسبوک می‌گوید داده‌هایی که از نسخه‌ی اندروید فیسبوک گیمینگ به‌دست آورده نشان می‌دهد ۹۵ درصد از کاربران برای مشاهده‌ی استریم به این اپلیکیشن مراجعه می‌کنند، بااین‌حال حتی این موضوع هم دیدگاه اپل را تغییر نداده است. 

اسکرین شات فیسبوک گیمینگ / Facebook Gaming روی آی او اس / iOS

اپل در جریان برگزاری کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان موسوم‌به WWDC اعلام کرد سیستمی جدید در اپ استور برای توسعه‌دهندگان راه‌اندازی می‌کند که درصورت ایجاد مشکل، توسعه‌دهندگان می‌توانند ازطریق آن درخواست تجدیدنظر دهند. فیسبوک می‌گوید از این روش نیز اقدام کرده، اما نتوانسته تصمیم اپل را برگرداند. فیسبوک برای اینکه بتواند سرویس Gaming را روی اپ استور منتشر کند، مجبور شد تمامی بازی‌های داخلی را از آن بردارد. همان‌طور که اشاره کردیم اپلیکیشن فیسبوک گیمینگ عملکردی همچون توییچ دارد و به‌طور عمده از آن برای تماشای استریم استفاده می‌شود. بااین‌حال در سیستم‌عامل اندروید، فیسبوک گیمینگ میزبان چند مینی‌گیم است که متعلق‌به پلتفرم Instant Games خود فیسبوک هستند. اپل، این کارِ فیسبوک را ناقض قوانین اپ استور به‌حساب می‌آورد.

این نخستین باری نیست که فیسبوک برای انتشار اپلیکیشن در اپ استور، با قوانین وضع‌شده توسط اپل به مشکل می‌خورد. فیسبوک می‌گوید سال‌ها است مجبور شده بازی‌های پلتفرم Instant Games را از اپلیکیشن اصلی خود و همچنین فیسبوک مسنجر در iOS حذف کند. فیسبوک ادعا می‌کند این تصمیم اپل باعث ضرر رسیدن به گیمرها، توسعه‌دهندگان و کل صنعت بازی می‌شود.

طی چند وقت اخیر میزان انتقادات به اپل برای اپ استور به بالاترین حد خود رسیده و بسیاری از رقبا انگشت انتقاد را سمت این شرکت گرفته‌اند. تیم سویینی، مدیرعامل اپیک گیمز، مدتی پیش گفت اپل در اپ استور نوعی زمین بازی ارائه می‌دهد که «ناهمگون‌ترین» در تاریخ است.

مایکروسافت در انتقاد به تصمیم اپل برای عدم انتشار اپلیکیشن xCloud ضمن اعلام این خبر که xCloud قرار است به‌صورت انحصاری برای اندروید دردسترس قرار گیرد می‌گوید کوپرتینونشین‌ها رفتار ناعادلانه دارند؛ حال آنکه به سرویس‌های حاوی محتوای تعاملی اجازه‌ی انتشار می‌دهند. فیسبوک با این گفته به‌صورت غیرمستقیم به نتفلیکس اشاره کرد. 

اپل نیز در پاسخ به انتقادات، تلاش کرده با استناد به قوانین اپ استور از خود دفاع کند. اپل می‌گوید قوانینی که وضع کرده باعث شده‌اند اپ استور پلتفرمی «ایمن» و «مورداعتماد» برای پیدا کردن و دانلود اپلیکیشن‌های جدید باشد و فرصت فوق‌العاده‌ای دراختیار تمامی توسعه‌دهندگان قرار دهد. اپل به‌وضوح می‌گوید بازی‌هایی که روی iOS تجربه می‌شوند نباید به‌صورت مستقیم از فضای ابری استریم شوند.

اپل در اطلاعیه‌ی جدید خود اعلام می‌کند امکان بررسی جداگانه بازی‌های موجود در سرویس‌های گیمینگ ابری و تأیید صلاحیت آن‌ها وجود ندارد؛ درنتیجه اجازه‌ی انتشار این سرویس‌ها روی اپ استور صادر نمی‌شود. البته سرویس‌های گیمینگ تا زمانی‌که پای‌بند به قوانین باقی بمانند، روی پلتفرم منتشر می‌شوند. برای نمونه یکی از قوانین این است که اگر بازی‌ها روی دستگاهی نظیر ایکس‌باکس به‌‌صورت محلی اجرا و سپس به آیفون استریم شوند، مشکلی وجود ندارد. اپل به‌طور دقیق‌تر به استریم از سرورهای ابری گیر می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات