اپل: به سرویس‌های گیمینگ ابری اجازه انتشار در اپ استور را نمی‌دهیم

جمعه ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
تیم کوک / Tim Cook لباس مشکی درحال فکر کردن
اپل می‌گوید یکایک اپلیکیشن‌ها و بازی‌هایی که روی اپ استور منتشر می‌شوند باید موردبررسی قرار گیرند. این قانون مهم، جلوی انتشار سرویس‌های بازی مبتنی‌بر فضای ابری را می‌گیرد.
تبلیغات

از نگاه تحلیلگران، سرویس‌های بازی مبتنی‌بر فضای ابری آینده‌ی صنعت بازی‌های ویدئویی را تشکیل می‌دهند و مزیت‌های متنوعی به‌همراه می‌آورند. طی ماه‌های اخیر همواره اخبار مهمی درباره‌ی این سرویس‌ها منتشر شده است. شرکت‌های مختلف به‌خوبی از پتانسیل سرویس‌های گیمینگ ابری باخبرند، به‌همین دلیل در حال تلاش هستند تا به‌شکلی جدی در این حوزه ورود کنند.

اپل به‌تازگی برخی از قوانین وضع‌شده برای اپ استور (Apple App Store) را تشریح کرده که انتقاداتی در پی داشته است. سال‌ها پیش اپلیکیشنی تحت عنوان OnLive توانست امکان تجربه‌ی بازی‌های استریم‌شده به آیپد را ارائه دهد؛ بااین‌حال قوانینی که اپل به‌صورت داخلی وضع کرده نمی‌گذارد سرویس‌هایی همچون گوگل استیدیا یا جی‌فورس Now دردسترس کاربران iOS قرار گیرند.

مایکروسافت مدت‌زمانی خاص برای آزمایش نسخه‌ی پیش‌نمایش xCloud در iOS داشت که ظاهرا این زمان به پایان رسیده است. در پی انتشار گزارش‌های اولیه مبنی‌بر عدم پشتیبانی اپل از xCloud، گمانه‌زنی‌های زیادی مطرح شد تا اینکه خود اپل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد سرویس‌های گیمینگ ابری با قوانین اپ استور هم‌خوانی ندارند. 

در پی انتشار گزارش‌های ضدونقیض، اپل بیانیه‌ای دراختیار رسانه‌ی بیزنس اینسایدر قرار داد و به‌صورت واضح اعلام کرد همه‌چیز به سیاست‌های وضع‌شده برای اپ استور برمی‌گردد. اپل می‌گوید تمامی بازی‌هایی که می‌خواهند روی اپ استور منتشر شوند باید به‌صورت جداگانه موردبررسی و ارزیابی قرار بگیرند. این یعنی حتی اگر نهادهای رده‌بندی بازی نظیر ESRB و نهادهای مشابه در مناطق مختلف دنیا بازی‌ها را بررسی کرده باشند، اپل اهمیتی نمی‌دهد و باید حتما خودش صلاحیت آن‌ها را تأیید کند. قوانینی که اپل وضع کرده به محتوای تعاملی ربط دارند و بازی‌ها نیز در دسته‌ی محتواهای تعاملی جای می‌گیرند.

ظاهرا سرویس‌های گیمینگ ابری با قوانین وضع‌شده برای اپ استور هم‌خوانی ندارند

منتقدان می‌گویند سیاست اپل برای تمامی محتواهای تعاملی، یکسان نیست و این شرکت با اپلیکیشنی مثل نتفلیکس به‌شکلی متفاوت رفتار می‌کند. سریال Black Mirror: Bandersnatch در نتفلیکس، نوعی محتوای تعاملی است و کاربر می‌تواند با انتخاب خود، داستان را پیش ببرد. حتی می‌توان از یوتیوب و اسپاتیفای هم به‌عنوان سرویس‌هایی یاد کرد که محتوای تعاملی دارند. اپل گفته است نرم‌افزارهایی که عملکرد شبیه به ریموت دسکتاپ داشته باشند اجازه‌ی انتشار دارند. به‌علاوه اگر بازی‌ها روی دستگاهی نظیر ایکس‌باکس به‌‌صورت محلی اجرا و سپس به آیفون استریم شوند، مشکلی وجود ندارد. اپل به‌طور دقیق‌تر به استریم از سرورهای ابری گیر می‌دهد.

در بیانیه‌ی اپل می‌خوانیم: «مشتریان ما از بازی‌ها و اپلیکیشن‌های عالیِ ساخته‌شده توسط میلیون‌ها توسعه‌دهنده لذت می‌برند و سرویس‌های گیمینگ ابری تا زمانی‌که پای‌بند به قوانین وضع‌شده برای تمامی توسعه‌دهندگان باشند اجازه‌ی انتشار روی فروشگاه اپ استور را دارند. این قوانین شامل موارد متعددی می‌شوند. برای مثال توسعه‌دهندگان باید بازی‌ها را به‌صورت مجزا برای بررسی توسط اپل ثبت کنند تا امکان نمایش آن‌ها در چارت‌ها و بخش جست‌و‌جو وجود داشته باشد. درکنار اپ استور، توسعه‌دهندگان می‌توانند با بهره‌ گرفتن از مرورگر سافاری و دیگر مرورگرهای وب که در اپ استور حضور دارند، اپلیکیشن خود را به دست تمامی کاربران آیفون و آیپد برسانند».

اپل در ادامه‌ی بیانیه‌ی خود می‌گوید اپ استور با این هدف طراحی شده که پلتفرمی «ایمن» و «مورداعتماد» برای پیدا کردن و دانلود اپلیکیشن‌های جدید باشد و فرصت فوق‌العاده‌ای دراختیار تمامی توسعه‌دهندگان قرار دهد. اپل می‌گوید تمامی اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها قبل از اینکه به‌صورت عمومی دردسترس قرار بگیرند باید بررسی شوند تا این شرکت اطمینان حاصل کند که قوانینش نقض نمی‌شود. اپل اعلام می‌کند قوانینش در راستای محافظت از مشتریان و ارائه‌ی زمین بازی عادلانه برای توسعه‌دهندگان وضع شده‌اند. 

اپل به‌وضوح می‌گوید بازی‌هایی که روی iOS تجربه می‌شوند نباید به‌صورت مستقیم از فضای ابری استریم شوند. اپل این قانون را برای سرویس گیمینگ خود یعنی اپل آرکید هم رعایت می‌کند؛ در اپل آرکید خبری از استریم محتوا از سرورهای ابری نیست. برای دسترسی به بازی‌های آرکید باید آن‌ها را مستقیما از اپ استور دانلود کنید. اپل می‌گوید سرویس‌های رقیب آرکید تا زمانی‌که پای‌بند به قوانین باشند، اجازه‌ی انتشار در اپ استور را دارند.

در پی توقف پشتیبانی اپ استور از گوگل استیدیا و مایکروسافت xCloud، کاربران در شبکه‌های اجتماعی انتقادات زیادی مطرح کردند. گوگل فعلا ترجیح داده است درباره‌ی سیاست اپل اظهارنظر نکند، اما مایکروسافت انگشت انتقاد را به سمت اپل گرفته است و می‌گوید این شرکت رفتاری ناعادلانه دارد. پس از اتمام مدت‌زمان آزمایش نسخه‌ی پیش‌نمایش، مایکروسافت به‌صورت رسمی اعلام کرد xCloud در انحصار اندروید خواهد بود.

مایکروسافت در بیانیه‌ای که دراختیار رسانه‌ی ورج قرار داده، از پایان مدت‌زمان آزمایش نسخه‌ی پیش‌نمایش xCloud در iOS خبر می‌دهد. با اتمام این زمان، کاربران iOS نمی‌توانند با مراجعه به اپ استور به xCloud دسترسی داشته باشند. مایکروسافت می‌گوید برای آوردن سرویس‌های گیمینگ ابری نظیر Xbox Game Pass Ultimate به پلتفرم iOS راهی پیش روی خود نمی‌بیند، اما نمی‌خواهد دست از تلاش بردارد.

مایکروسافت می‌گوید اپ استور تنها فروشگاه اپلیکیشن‌محور بزرگ دنیا است که به کاربرانش اجازه‌ی استفاده از سرویس‌های گیمینگ ابری را نمی‌دهد. مایکروسافت در بخشی از بیانیه‌ی خود می‌گوید رفتار اپل با بازی‌ها متفاوت از رفتار این شرکت با برخی سرویس‌هایی است که محتوای تعاملی دارند (اشاره‌ی غیرمستقیم به نتفلیکس). غول بزرگ ردموندی می‌گوید تمامی بازی‌های موجود در xCloud به تأیید نهادهای رسمی نظیر ESRB رسیده‌اند و اپل باید به بررسی‌های انجام‌شده توسط این نهادها اکتفا کند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات