انتقاد مایکروسافت از اپل در پی عدم انتشار xCloud در اپ استور

جمعه ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
اپل در بیانیه‌ای که به‌تازگی منتشر کرده گفته است نمی‌تواند سرویس‌های استریم بازی ابری نظیر xCloud و گوگل استیدیا را روی اپ استور منتشر کند؛ مایکروسافت در پاسخ، سیاست‌های اپل را به‌انتقاد گرفته است.
تبلیغات

مایکروسافت به‌صراحت از سیاست‌های اپل در قبال فروشگاه آنلاین اپ استور (Apple App Store) انتقاد کرده است. مایکروسافت می‌گوید اپل محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌ای برای فعالیت توسعه‌دهندگان وضع می‌کند و موضعی نادرست دربرابر اپلیکیشن‌هایی دارد که مربوط‌به سرویس‌های بازی مبتنی‌بر فضای ابری هستند.

طبق قوانینی که اپل به‌صورت داخلی وضع کرده، سرویس‌های استریم بازی ابری اجازه‌ی حضور در اپ استور را ندارند زیرا اپل معتقد است این اپلیکیشن‌ها «قوانین را به‌وضوح نقض می‌کنند». فردی به نمایندگی از مایکروسافت در انتقاد به سیاست‌های اپل گفته است: «اپ استور اپل تنها پلتفرم دنیا است که به‌عنوان پلتفرمی برای استفاده‌ی عمومی، به کاربران اجازه نمی‌دهد از سرویس‌های بازی ابری و سرویس‌های اشتراکی بازی نظیر ایکس‌باکس گیم پس استفاده کنند». 

انتقاد شدید مایکروسافت درحالی مطرح می‌شود که اپل روز گذشته در اطلاعیه‌ای روی موضع بحث‌برانگیز خود در قبال سرویس‌های بازی ابری تأکید کرد و جزئیاتی در این رابطه در دسترس رسانه‌ها قرار داد. اپل در بیانیه‌ی خود به‌وضوح اعلام می‌کند سرویس‌هایی نظیر مایکروسافت xCloud یا حتی گوگل استیدیا اجازه‌ی انتشار روی اپ استور را ندارند. اپل روی بررسی یکایک اپلیکیشن‌ها و بازی‌هایی که در اپ استور قرار می‌گیرند حداکثر وسواس را به‌خرج می‌دهد. این شرکت می‌گوید امکان بررسی تک‌تک بازی‌های موجود در سرویس‌های ابری وجود ندارد و به همین‌ دلیل اپلیکیشن این سرویس‌ها نباید روی اپ استور منتشر شوند.

در چند بخش دیگر از صفحه‌ی قوانین اپ استور دلایلی دیگر برای جلوگیری از انتشار سرویس‌های ابری ذکر شده است. اپل می‌گوید این اپلیکیشن‌ها اجازه‌ی انتشار روی فروشگاه iOS را ندارند، مگر این‌که بیشتر همچون نرم‌افزارهای ریموت دسکتاپ طراحی شده باشند.

مایکروسافت، اپل را به اجرای «قوانین ناعادلانه» در اپ استور متهم می‌کند

مایکروسافت می‌گوید اپل نمی‌گذارد مشتریانش از مزیت‌های سرویس‌های ابری بهره بگیرند و دلیل اصلی این موضوع به اجرای قوانین ناعادلانه در اپ استور مربوط می‌شود. مایکروسافت در بخشی دیگر از بیانیه‌ی خود اپل را به رفتار ناعادلانه با بازی‌ها متهم می‌کند و می‌گوید این شرکت به دیگر سرویس‌های چند رسانه‌ای اجازه می‌دهد روی اپ استور حضور داشته باشند،‌ حتی اگر در این سرویس‌ها شاهد «محتوای تعاملی» باشیم. مایکروسافت احتمالا بدین شیوه قصد داشته به‌شکلی غیرمستقیم به نتفلیکس اشاره کند. نتفلیکس مدتی است محتوای تعاملی هم پخش می‌کند؛ برای مثال سریال Black Mirror: Bandersnatch به کاربر امکان می‌داد که خودش داستان را پیش ببرد تا به پایانی متفاوت برسد.

نماینده‌ی مایکروسافت به وب‌سایت ورج می‌گوید: «مدت‌زمانی که ما برای آزمایش نسخه‌ی پیش‌نمایش Project xCloud در iOS در اختیار داشتیم به پایان رسیده است. متأسفانه ما راهی در پیش‌روی خود نمی‌بینیم تا ازطریق آن چشم‌اندازمان در حوزه‌ی سرویس‌های بازی ابری را با Xbox Game Pass Ultimate ازطریق اپ استور به گیمرهای پلتفرم iOS ارائه دهیم».

مایکروسافت همچنین ادعا می‌کند که «اپل همواره با بازی‌ها به‌شکلی متفاوت رفتار می‌کند». ردموندی‌ها اعتقاد دارند اهالی کوپرتینو قوانینی سخت‌گیرانه برای بازی‌ها وضع می‌کنند، درصورتی که رفتارشان با دیگر اپلیکیشن‌ها متفاوت است. در بخشی از بیانیه‌ی مایکروسافت می‌خوانیم: «اپل قوانین ملایم‌تری برای اپلیکیشن‌هایی که در دسته‌ی بازی جای نمی‌گیرند وضع می‌کند، حتی اگر این اپلیکیشن‌ها حاوی محتوای تعاملی باشند». 

مایکروسافت می‌گوید تمایل دارد که سرویس‌های xCloud و Xbox Game Pass Ultimate را برای دستگاه‌های مبتنی‌بر سیستم‌عامل iOS در دسترس قرار دهد. این شرکت همچنین به ESRB و دیگر شرکت‌هایی که در حوزه‌ی رده‌بندی سنی بازی‌های ویدئویی فعالیت می‌کنند و مربوط‌به مناطق دیگر دنیا به‌جز آمریکا هستند اشاره می‌کند و می‌گوید اپل می‌تواند از ارزیابی‌های انجام‌شده توسط شرکت‌های متفرقه به‌منظور اتخاذ تصمیم برای اجازه دادن یا ندادن به بازی‌ها استفاده کند. با این‌حال آن‌طور که به‌نظر می‌رسد اپل فعلا قصد چنین کاری ندارد و در پی همکاری با این نهادها نیست.

نماینده‌ی مایکروسافت می‌گوید اپل باید سیاست‌های خود را تغییر دهد و صرفا به بررسی کلی اپلیکیشن بسنده کند تا مجبور نباشد یکایک بازی‌های داخل اپلیکیشن را زیر ذره‌بین ببرد: «تمامی بازی‌هایی که در فهرست ایکس‌باکس گیم پس موجود هستند توسط نهادهای رده‌بندی مستقل نظیر ESRB و نهادهای مشابه در مناطق دیگر دنیا موردبررسی قرار گرفته‌اند. ما خود را متعهد می‌دانیم راهی برای آوردن گیمینگ ابری به پلتفرم iOS ازطریق Xbox Game Pass Ultimate پیدا کنیم. ما اعتقاد داریم که مشتری باید در قلب تجربه‌ی گیمینگ باشد و گیمرها به ما بگویند که به بازی کردن، ارتباط با هم و به‌اشتراک‌گذاری آن‌ها در همه‌جا تمایل دارند». تاکنون به‌طور دقیق مشخص نشده است که مایکروسافت می‌خواهد از چه راهی اقدام کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات