دسترسی به اپلیکیشن آزمایشی Project xCloud در iOS متوقف شد

پنج‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰
مطالعه 4 دقیقه
ظاهرا توسعه‌ی اپلیکیشن مناسب برای کاربران iOS علاقه‌مند به سرویس استریم بازی ایکس‌باکس، روند مناسبی را طی نمی‌کند و فعلا آزمایش آن متوقف شده است.
تبلیغات

روند پیشرفت سرویس Project xCloud، سرویس استریم آتی مایکروسافت برای بازی‌های ایکس ‌باکس، به بن‌بستی جدی برخورد کرد. این سرویس بازی ابری به‌عنوان بخشی از اشتراک Xbox Game Pass Ultimate دراختیار کاربران قرار می‌گیرد و درحال‌حاضر ۱۵ سپتامبر به‌عنوان زمان عرضه‌ی نهایی آن اعلام می‌شود. ردموندی‌ها برای عرضه‌ی سرویس استریم برای کاربران اندروید در آمادگی کامل قرار دارند، اما ظاهرا آینده‌ی کاربران آیفون و آیپد مشخص نیست. نسخه‌های آزمایشی اپلیکیشن مایکروسافت برای استریم بازی در iOS از ماه‌ها پیش در وضعیت مناسبی ازلحاظ توسعه قرار نداشتند. همچنین سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ی اپل در اپ استور، فشار زیادی به تیم توسعه وارد می‌کند. آخرین اخبار هم ادعا می‌کنند که روند آزمایش اپلیکیشن متوقف شده است.

پروژه xCloud از همان ابتدا هم بازی‌های زیادی را در فاز آزمایشی iOS ارائه نمی‌کرد

اپلیکیشن Project cCloud از یک سال گذشته در فاز آزمایشی اندروید پیشرفت قابل‌توجهی را تجربه کرد. بیش از ۱۰۰ بازی ایکس ‌باکس وان در فاز آزمایشی عرضه شد. ردموندی‌‌ها اکنون آماده هستند تا هزینه‌ی اضافه برای سرویس ابری را به مشترکان Xbox Game Pass ارائه کنند. ازطرفی نسخه‌ی iOS از همان ابتدا وضعیت خوبی نداشت و تنها یک بازی را دراختیار کاربران قرار می‌داد. تعداد آزمایش‌کننده‌های سرویس نیز محدود به ۱۰ هزار کاربر بود. در ۶ ماه گذشته، وضعیت اصلا بهتر نشد و توسعه‌ی نسخه‌ی iOS محدود به رفع باگ بود. درواقع هیچ محتوای جدیدی به آزمایش‌کننده‌ها ارائه نمی‌شد.

رخداد مهم در مسیر آزمایش Project xCloud این بود که از روز گذشته (پنجم آگوست - ۱۵ مرداد) دسترسی نسخه‌ی آزمایشی iOS منقضی شد. کاربران از پلتفرم آزمایش توسعه‌دهنده TestFlight برای بررسی نسخه‌ی ابتدایی اپلیکیشن استفاده می‌کردند. اکنون و پس از گذشت ۹۰ روز بدون به‌روزرسانی نسخه‌ی آزمایشی، دسترسی آن هم متوقف شده است. این توقف دسترسی به‌خاطر همان عدم به‌روزرسانی در بیش از ۹۰ روز رخ داد که جزوی از قوانین اپ استور محسوب می‌شود.

توقف فاز آزمایشی Project xCloud در iOS

مایکروسافت واکنش خاصی نسبت به رخداد پیش‌آمده برای نسخه‌ی iOS اپلیکیشن Project xCloud ندارد. البته ظاهرا آن‌ها هم مانند بسیاری از شرکت‌های دیگر، با قوانین اپ استور درگیری دارند و آن‌ها را دلیل عدم توسعه‌ی کافی اپلیکیشن می‌دانند. اپل از مدت‌ها پیش تحت انتقادهای جدی قرار دارد که سیاست‌های شرکت را در اضافه کردن اپلیکیشن‌ها به اپ استور و سهم درآمد را هدف قرار می‌دهند. حتما می‌دانید که مدیرعامل شرکت هم چندی پیش به‌همراه مدیران آمازون و فیسبوک و گوگل در کنگره‌ی ایالات متحده حاضر شد تا به پرسش‌هایی پیرامون همین مسائل پاسخ داد.

توقف فاز آزمایشی Project xCloud در iOS

مشکلات و سیاست‌های اپل در اپ استور، تنها به مایکروسافت فشار وارد نمی‌کند. گوگل هم برای سرویس استیدیا و انویدیا و هم برای سرویس جی‌فورس ناو با اپ استور به مشکل برخورده‌ است. سهم ۳۰ درصدی اپل از فروش اشتراک در اپلیکیشن‌‌ها (که در سال دوم به ۱۵ درصد می‌رسد) و قوانین دیگر که میزبانی بازی‌های متعدد را در یک سرویس با محدودیت روبه‌رو می‌کنند، همگی باعث می‌شوند تا شرکتی مانند مایکروسافت، تمایل زیادی به توسعه‌ی نسخه‌ی iOS نداشته باشد.

امیدواری به عرضه‌ی Project xCloud برای iOS از ابتدا هم آن‌‌چنان زیاد نبود. ازطرفی رخدادهای اخیر و ادامه‌دار بودن سیاست‌های اپل در اپ استور باعث شد تا بیش از گذشته از عدم توسعه‌ی نسخه‌ای مخصوص کاربران آیفون و آیپد مطمئن شویم. به‌هرحال کوپرتینویی‌ها هنوز تصمیمی برای تغییر سیاست‌های خود ندارند و حتی تلاش می‌کنند تا با مقابله با سرویس‌های رقیب، سرویس Apple Arcade خود را به شهرت برسانند.

درنهایت وضعیت کنونی شاید تاحدی برای مایکروسافت نگران‌کننده باشد. به‌هرحال آن‌ها Project xCloud را از ابتدا با تمرکز روی پلتفرم موبایل توسعه داده‌اند. اکنون با وضعیت پیش آمده، دسترسی به گروه قابل‌توجهی از کاربران برای ردموندی‌ها غیرممکن می‌شود. آن‌ها اکنون اندروید را در اولویت اول قرار داده‌اند و حتی در همکاری با سامسونگ، تصمیم به بازاریابی جدی‌تر برای آن دارند. ازطرفی وضعیت برای اپل تفاوت چندانی با سرویس‌های دیگر ندارد و شاید آن‌ها از رخداد پیش‌آمده خوشحال هم باشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات