معاون وزیر بهداشت: تمام کشور در وضعیت قرمز کرونا قرار دارد

دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۵
مطالعه 2 دقیقه
به‌گفته‌ی معاون وزیر بهداشت، شیوع ویروس کرونا در ایران وضعیت مناسبی ندارد و می‌توان گفت تمام کشور در وضعیت قرمز کرونا قرار دارد.
تبلیغات

ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اعلام کرد ۲۵ استان کشور ازلحاظ ابتلا و فوتی براثر کرونا در وضعیت قرمز قرار دارند و برخی استان‌ها که وضعیت قرمز ندارند، تنها یک میلیون نفر جمعیت دارند؛ بنابراین، می‌توان گفت کل کشور در وضعیت قرمز است. حریرچی وضعیت استان خراسان‌رضوی، به‌خصوص شهر مشهد را بسیار وخیم‌تر توصیف کرد و گفت در ماه گذشته، در این استان افزایش ابتلای ۳۰۰ درصدی بیماران کووید ۱۹ را شاهد بوده‌ایم.

به‌گزارش ایسنا، معاون وزیر بهداشت با حضور در برنامه‌ی «تیتر امشب» شبکه‌ی خبر گفت: «۲۰ درصد افراد بستری‌شده‌ی مبتلا به کووید ۱۹ در مراکز درمانی مشهد را مسافران و افراد غیربومی تشکیل می‌دهند؛ پس بهتر است مردم فعلا به مشهد سفر نکنند». البته حریرچی به این نکته نیز اشاره کرد که وضعیت ابتلا به کرونا در مناطق شرقی استان گلستان و برخی شهرهای مازندران نیز بسیار حاد است و سفر به مازندران ممکن است مردم استان‌های دیگر کشور را نیز بیشتر درگیر ویروس کرونا کند. به‌گفته‌ی حریرچی، اکنون تهران به منبع پخش بیماری به تمام کشور تبدیل شده است و هرکسی که از تهران به شهرهای اطراف آن رفت‌و‌آمد کند، ممکن است افراد آن استان‌ها را آلوده کند.

بنا به اعلام معاون وزیر بهداشت، ۲۰ درصد آمار فوتی‌های روزانه در کشور براثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ است و روزانه تقریبا چهار هزار فرد مشکوک یا مبتلای قطعی به کرونا در کشور بستری می‌شوند و ۵ تا ۱۰ درصد این افراد فوت می‌کنند. حریرچی گفت اکنون از هر پنج مورد فوتی در کشور، یکی مربوط به کرونا است. وی در میان عوامل دارای ریسک بسیار زیاد در فوت افراد مبتلا به کرونا، به چاقی اشاره کرد و گفت این عامل به‌حدی تأثیرگذار است که هر یک کیلوگرم کاهش وزن، مساوی با کاهش ۱ درصد احتمال ابتلا به کرونا است.

به‌گفته‌ی کیانوش جهان‌پور، رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، پس از ظهور اولیه‌ی کرونا در ایران و مصادف‌شدن تقریبی آن با تعطیلات عید نوروز و محدودیت‌های جاده‌ای، توفیق نسبی در مدیریت بیماری کووید ۱۹ در کشور حاصل شد؛ بااین‌حال، با افزایش سفرها در تعطیلات خرداد و بازگشایی مشاغل، صنوف و اماکن بدون رعایت مناسب پروتکل‌های بهداشتی، ابتلا به کرونا دوباره روندی صعودی پیدا کرد. البته وی بازگشایی‌ها و رفع محدودیت‌ها را به‌دلیل مسائل اقتصادی کشور ناگزیر دانست؛ اما اعلام کرد عادی‌پنداری وضعیت کرونا برمبنای تصور غلط از کنترل و مهار بیماری بود.

به‌گفته‌ی معاون وزیر بهداشت و طبق برآوردها، استفاده از ماسک در سراسر کشور حدود ۵۰ درصد است؛ حال‌آنکه این میزان باید ۹۵ درصد باشد. ایرج حریرچی میانگین آمار کشوری در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در مکان‌های مختلف را در اداره‌ها ۷۰ درصد، در آرامستان‌ها ۸۰ درصد، در رستوران‌ها ۷۷ درصد، در دفاتر پیشخوان ۶۳ درصد، در داروخانه‌ها ۲۶ درصد و در مطب‌ها ۱۰ درصد تشریح کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات