مدیرعامل اپیک گیمز بار دیگر به انحصار اپل و گوگل بر فروشگاه‌های اپلیکیشن اعتراض کرد

یک‌شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
مدیرعامل اپیک گیمز به انحصار اپل و گوگل اعتراض جدی داشته و بیش از همه از کارمزد ۳۰ درصدی پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای شکایت دارد.
تبلیغات

تیم سوینی، مدیرعامل اپیک گیمز که بیش از همه با بازی مشهور فورت‌نایت شناخته می‌شود، در جدیدترین مصاحبه‌ی خود رویکرد انحصاری اپل و گوگل را در بازارچه‌های اپلیکیشن مورد انتقاد شدید قرار داد. او وضعیت کنونی را یک «انحصار کامل» در دنیای اپلیکیشن دانست. درحال‌حاضر، گزینه‌های زیادی برای توزیع اپلیکیشن خارج از اپ‌استور اپل یا پلی استور گوگل وجود ندارد. سوینی بیش از همه از کارمزد ۳۰ درصدی که این دو شرکت از پرداخت‌های درون برنامه‌ای اخذ می‌کنند، شاکی است.

اپیک گیمز در سال ۲۰۱۸ بازارچه‌ای به‌نام اپیک گیمز استور برای ویندوز و مک راه‌اندازی کرد. آن‌ها از توسعه‌دهنده‌ها برای پرداخت‌‌های درون برنامه‌ای، تنها ۱۲ درصد کارمزد دریافت می‌کنند. اپیک گیمز استور امکان عرضه در اپ استور اپل را پیدا نکرد، چون اپل سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ای پیرامون انتشار اپلیکیشن‌های رقیب با اپ استور دارد.

سوینی در بخشی از مصاحبه‌ی خود درباره‌ی رویکرد اپل گفت: «آن‌ها دسته‌ای کامل از کسب‌وکارها و اپلیکیشن‌ها را از ورود به اکوسیستم خود منع می‌کنند. این کار با مستثنی کردن اپلیکیشن‌های رقیب از بخش‌های کسب‌وکاری تحت حمایت اپل انجام می‌شود».

اپیک قبلا اپلیکیشن اندرویدی فورت‌نایت را به‌صورت مستقیم در وب‌سایت اختصاصی خود منتشر کرد. با این کار، آن‌ها نیازی به پلی استور نداشتند و کاربران به‌صورت مستقیم، لانچر بازی را دریافت می‌کردند. درنتیجه اپیک هم ۳۰ درصد کارمزد پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای را به گوگل پرداخت نمی‌کرد. البته فرایند دانلود برای همه‌ی کاربران آسان نبود؛ درنتیجه اپیک گیمز مجبور شد تا بازی را در پلی استور هم منتشر کند. سوینی می‌گوید شرکتش هنوز تصمیم دارد تا اپیک گیمز استور را برای اندروید هم عرضه کند. او اعتقاد دارد گوگل هم با رویکردهای ضد رقابت، عرضه‌ی مارکت‌های اپلیکیشن را ازسوی شرکت‌های دیگر با چالش روبه‌رو می‌کند.

اپیک گیمز اولین شرکتی نیست که نسبت به کارمزد ۳۰ درصدی اپل و گوگل اعتراض می‌کند. مدیرعامل اسپاتیفای، دنیل اک، در ماه مارس سال گذشته یک شکواییه علیه اول تنظیم کرد و آن را به کمیسیون اروپا داد. او می‌گوید کارمزد اپل باعث شده است تا شرکتش به‌مرور هزینه‌ی عضویت‌های پولی را در سرویس افزایش دهد. تیندر هم در سال گذشته برای دور زدن سیستم‌های پرداختی گوگل، سیستم پرداختی اختصاصی خود را در اپلیکیشن اندرویدی ارائه کرد. به‌هرحال تعداد شرکت‌هایی که پس از رسیدن به شهرت در سیستم‌های عامل موبایل، از تقسیم درآمد خود با بازارچه‌های اصلی ناراضی می‌شوند، روز‌به‌روز بیشتر می‌شود و هنوز راهکاری قانونی برای حل این درگیری وجود ندارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات