اسلک بار دیگر مایکروسافت را به اتخاذ روش‌های رقابتی ناعادلانه متهم کرد

شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
اسلک می‌‌گوید مایکروسافت با گذشت بیش از ۲۰ سال از اتهام‌ها در حوزه‌ی رقابت مرورگر وب، باز هم رویکردهای مشابهی را در پیش گرفته است.
تبلیغات

اسلک که امروز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و مشهورترین پلتفرم‌های پیام‌رسانی کسب‌وکار شناخته می‌شود، شکایت و انتقادی رسمی را علیه مایکروسافت مطرح کرد. آن‌ها ادعا می‌کنند که مایکروسافت با سوءاستفاده از قدرت خود، رقبای جدید را تحت فشار جدی قرار می‌دهد. چنین اتهام‌هایی تقریبا ۲۰ سال پیش نیز علیه ردموندی‌ها مطرح شده بود.

شرکت سان فرانسیسکویی اسلک، شکایت رسمی خود را به کمیسیون اروپا ارسال کرد. در متن و توضیحات شکایت، بر رویکردهای غیرقانونی و ضد رقابت مایکروسافت تأکید می‌شود. در موضوع شکایت گفته شد که ردموندی‌ها از سلطه‌ی خود بر بازار سوءاستفاده می‌کنند و با زیر پا گذاشتن قوانین اتحادیه‌ی اروپا، رقابت را در بازار از بین می‌برند.

شکایت جدید اسلک به‌صورت مستقیم به مایکروسافت تیمز اشاره می‌کند که امروز به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های چت و ویدیوکنفرانس در رقابت با اسلک فعالیت می‌کند. تیمز نه‌تنها با اسلک رقابت می‌کند، بلکه از رقبای اصلی سرویس‌های مشهور کنفرانس اینترنتی دیگر مانند زوم و گوگل میت هم محسوب می‌شود. تقریبا تمامی سرویس‌های پیام‌رسان از رقبای تیمز هستند. اسلک ادعا می‌کند که اضافه کردن تیمز به مجموعه‌ی نرم‌افزاری آفیس، مزیت رقابتی ناعادلانه‌ای را به آن‌ها می‌دهد. به‌هرحال آفیس امروز از مجموعه‌های پرطرفدار برای کسب‌وکارها محسوب می‌شود که ابزارهای پرکاربردی همچون اوتلوک، ورد، پاورپوینت، اکسل و غیره را به‌صورت یکجا به کاربر ارائه می‌کند.

اسلک عرضه‌ی تیمز در مجموعه‌ی آفیس را اقدامی ناعادلانه در رقابت می‌داند

دیوید شلاسه، مدیر حقوقی اسلک درباره‌ی شکایت جدید از مایکروسافت می‌گوید: «ما درخواست داریم که تیمز از مجموعه‌ی آفیس جدا شود و به‌صورت جداگانه با قیمت تجاری منصفانه به فروش برسد تا طبق اصول قانونی با محصولات ما رقابت کند. قوانین رقابت و ضد انحصار با این هدف طراحی شده‌اند که شرکت‌های فرمانروای بازار نتوانند به‌صورت غیرقانونی، رقابت را از بین ببرند».

اسلک با اشاره به رویکرد ضد رقابتی مایکروسافت در دهه‌ی ۱۹۹۰ در جنگ مرورگرها، اعتقاد دارد ردموندی‌ها مجددا رقابت ناعادلانه را در پیش گرفته‌اند. شلاسه در ادامه‌ی صحبت‌های خود پیرامون شکایت اخیر می‌گوید:

مایکروسافت مجددا به رویکردهای گذشته رجوع کرده است. آن‌ها یک محصول ضعیف و کپی ناشیانه تولید کردند و با استفاده از قدرت مجموعه‌ی آفیس، آن را دراختیار همه‌ی مشتریان خود قرار دادند. درواقع نصب تیمز به‌نوعی اجباری بود و کاربران امکان حذف آن را هم نداشتند. مایکروسافت روندی دقیقا شبیه به رفتارهای غیرقانونی در جریان نبرد مرورگرها را در پیش گرفته است. اسلک از کمیسیون اروپا درخواست می‌کند تا با رویکردی سریع و قاطعانه، امکان سوءاستفاده از قدرت را برای مایکروسافت از بین ببرد تا آن‌ها امکان سوءاستفاده از قدرت خود در یک بازار برای پیروزی در بازار دیگر را نداشته باشند.

کمیسیون اروپا برای بررسی موشکافانه و بازرسی از عملکرد مایکروسافت، لزوما نیازی به شکایت اسلک نداشتند. این مجموعه اکنون تمایل زیادی به بررسی دقیق عملکرد ضد رقابتی شرکت‌های دنیای فناوری همچون اپل و گوگل و فیسبوک دارد. درنتیجه می‌توان پیش‌بینی کرد که مقام‌های قانون‌گذار، شکایت اسلک را بسیار جدی پیگیری کنند.

مایکروسافت تیمز / Microsoft Teams

تکرار تاریخ

اکثر مردم با شنیدن قوانین ضد انحصار، شرکت‌های انحصارطلبی را به‌یاد می‌آورند که تجزیه شدند. البته آخرین‌باری که یک شرکت انحصاری در ایالات متحده به تجزیه محکوم شد، به سال ۱۹۸۴ باز می‌گردد. در آن زمان، AT&T به هفت شرکت منطقه‌ای کوچک تجزیه شد که به‌نام اپراتورهای تلفنی Baby Bell شناخته می‌شدند. البته اکنون و پس از گذشت بیش از ۳۰ سال از اجرای حکم، همه‌ی شرکت‌های کوچک مجددا به AT&T یا ورایزن ملحق شده‌اند.

قانون ضد انحصار یا آنتی‌تراست (AntiTrust) حوزه‌ی عملکردی بسیار گسترده‌تری از شرکت‌های بزرگ (مونوپولی) دارد. در این قانون، عملکردهای بسیار متنوع در مقابله با رقابت عادلانه، پوشش داده می‌شود. قانون رقابت در سطوح بالا می‌گوید سلطه بر بازار هدف هیچ اشکالی ندارد، منتهی شرکت فرمانروای بازار نباید از قدرت و موقعیت خود برای تقلب یا فشار بر رقبای دیگر استفاده کند.

آخرین باری که وزارت دادگستری ایالات متحده سعی در تجزیه‌ی یک شرکت داشت، مایکروسافت در موقعیت اتهام قرار گرفته بود. در سال ۱۹۹۷، وزارتخانه‌ی مذکور، مدیران کمپ ردموند را به دادگاه کشاند. موضوع اتهام این بود که مایکروسافت با سوءاستفاده از سلطه بر بازار، به‌سمت فعالیت‌های غیرقانونی انحصاری پیش می‌رود. آن‌ها همچنین متهم بودند که با اضافه کردن اجباری اینترنت اکسپلورر به سیستم‌عامل ویندوز، رقبایی همچون نت‌اسکیپ را تحت فشار قرار داده‌اند.

دادگاه در ماه مه سال ۲۰۰ رأی بر قانون‌شکنی مایکروسافت داد و ماه بعد، مایکروسافت به تجزیه محکوم شد. دادگاه شرکت را ملزم می‌کرد تا به دو شرکت مجزا تبدیل شود. یکی از آن‌ها باید توسعه و عرضه‌ی ویندوز را انجام می‌داد و دیگری، روی نرم‌افزارهای دیگر مایکروسافت مانند آفیس و IE متمرکز می‌شد. درنهایت غول نرم‌افزاری به حکم اعتراض کرد و در سال ۲۰۰۱ رأی را به سود خود بازگرداند و همچنین با وزارت دادگستری هم به توافق رسید.

توافق مایکروسافت با وزارت دادگستری ایالات متحده، شرکت را از تجزیه نجات داد. آن‌ها تنها مجبور به اشتراک‌گذاری API با شرکت‌های متفرقه شدند. اینترنت اکسپلورر هم تا سال‌ها به‌عنوان مشهورترین و محبوب‌ترین مرورگر استفاده می‌شد تا اینکه گوگل کروم حدود پنج سال پیش، جایگاه محصول مایکروسافت را تصاحب کرد. جالب است بدانید کروم هم‌اکنون تحت اتهام‌هایی مرتبط با مقابله با رقابت قرار دارد.

وال‌استریت ژورنال ماه گذشته بررسی عمیقی روی استراتژی مایکروسافت تیمز داشت. در مقاله‌ی مذکور نوشته شد که مایکروسافت تیمز به شرکت امکان می‌دهد تا مشتریان را برای استفاده از مجموعه‌ی عظیم‌تر نرم‌افزار و خدمات جذب کند. خدماتی که خصوصا در فضای ابری برای مایکروسافت درآمد بالایی به‌همراه دارند. در ادامه‌ی مقاله، رقابت بین اسلک و تیمز به یک «دشمنی شدید» تشبیه می‌شود. استوارت باترفیلد، مدیرعامل اسلک، در مصاحبه‌ با وال‌استریت ژورنال گفته بود: «آن‌ها به‌جای عرضه‌ی محصولی عالی و راضی نگه داشتن مشتریان، می‌خواهند ما را بکشند».

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات