توییتر با هدف مقابله با تئوری توطئه QAnon، بیش از هفت هزار حساب کاربری را مسدود کرد

چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
توییتر با جدیت با تئوری توطئه‌ی راست‌گراهای افراطی ایالات متحده موسوم به QAnon مقابله می‌کند و در این مسیر هفت هزار حساب کاربری را مسدود کرد.
تبلیغات

توییتر اعلام کرد که حساب‌های کاربری متعددی را با هدف مقابله با تئوری توطئه‌ی راست‌گرای ایالات متحده موسوم به کیوانان (QAnon) مسدود کرده است. توییتر در بیانیه‌ی جدید خود اعلام کرد که با هدف جلوگیری از «تهدیدهای آفلاین»، رویکرد خود را در قبال محتوای مرتبط با تئوری توطئه‌ی کیوانان تغییر می‌دهد.

از این به بعد، تمامی موضوع‌های مرتبط با محتوای مذکور از صفحه‌ی ترندهای پرطرفدار توییتر حذف می‌شوند و همچنین در پیشنهادهای الگوریتمی هم حضور نخواهند داشت. به‌علاوه، تمامی آدرس‌های URL مرتبط با موضوع هم مسدود می‌شوند. توییتر در ادامه اعلام کرد که اگر یک حساب کاربری به‌خاطر انتشار محتوای مرتبط، به‌صورت موقت مسدود شود و مجددا به این کار ادامه دهد، برای همیشه مسدود خواهد شد. هرگونه آزار و اذیت کلامی علیه افراد دیگر یا تشویق محتوای مرتبط در حساب‌های کاربری متعدد هم با اقدام جدی توییتر روبه‌رو می‌شود.

در ادامه‌‌ی بیانیه‌ی توییتر اعلام می‌شود که سیاست‌های جدید از هفته‌ی جاری اجرا خواهند شد. همچنین در ادامه و پیاده‌سازی دقیق‌تر سیاست‌ها، اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی بیشتری صورت خواهد گرفت. سخنگوی شبکه‌ی اجتماعی می‌گوید سیاست‌های جدید احتمالا ۱۵۰ هزار حساب کاربری را تحت تأثیر قرار می‌دهد و تاکنون هفت هزار حساب کاربری مرتبط با تئوری کیوانان هم حذف شده‌اند. 

تئوری توطئه‌ی کیوانان در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ تقویت شد. طرفداران این تئوری، از حامیان جدی رئیس‌جمهور کنونی ایالات متحده هستند. آن‌ها در بساری از رویدادهای مرتبط با کمپین تبلیغاتی ترامپ حضور پیدا می‌کنند و همیشه در میان طرفداران جدی او قرار دارند. طرفداران کیوانان اعتقاد دارند ترامپ در یک نبرد مخفی با برخی از مقام‌های خاص ایالات متحده درگیر است و آن‌ها را دولت پنهان (Deep State) می‌نامند. آن‌ها تصور می‌کنند که نبرد پنهان، شواهد بسیار زیادی دارد و شواهد، در پیام‌هایی مخفی در حساب‌های کاربری ناشناس در اینترنت، رمزگذاری می‌شوند. طرفداران کیوانان می‌گویند ترامپ برخی اوقات اشاره‌هایی به این شواهد دارد.

کیوانان به‌خاطر ارتباط با تئوری توطئه‌‌ی دیگری به‌نام پیتزاگیت (Pizzagate) به شهرت رسید. تئوری بی‌پایه‌ی مذکور، ادعا می‌کند که رقیب قبلی ترامپ، هیلاری کلینتون، در برنامه‌های گسترده‌ی قاچاق انسان در واشنگتن‌ دی‌سی نقش دارد که به‌صورت مخفیانه ازطریق پیتزافروشی‌ها انجام می‌شود. همین تئوری باعث شد تا چندی پیش یکی از طرفداران، با سلاح گرم به یک پیتزافروشی در واشنگتن دی‌سی حمله کند که البته خسارات جانی به‌همراه نداشت.

تئوری توطئه‌ی کیوانان از نگاه بسیاری از کارشناسان هیچ پایه‌ی علمی و منطقی ندارد. ازطرفی، نشانه‌های طرفدارای و اعتقاد به آن در برخی رخدادهای مرسوم و پرطرفدار در ایالات متحده دیده شده‌اند. به‌عنوان مثال، اد مولینز، مدیر یکی از مشهورترین اتحادیه‌های پلیس نیویورک سیتی، چندی پیش در برنامه‌‌ی زنده‌ی شبکه‌ی فاکس حضور داشت و یک ماگ با لوگوی QAnon به خوبی درکنار او در تصویر دیده می‌شد. در اورگان هم یک نماینده‌ی طرفدار کیوانان موفق به راه‌یابی به جمع نامزدهای انتخابات سنا شد. به‌هرحال ظاهرا آمریکایی‌ها که علاقه‌ی زیادی هم به تئوری‌های توطئه دارند، فعلا در مسیر طرفداری از یک تئوری سیاسی قرار گرفته‌اند و شبکه‌های اجتماعی را با چالش‌های بیشتر برای مقابله با محتوای خطرساز روبه‌رو کرده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات