بررسی لپ تاپ هواوی میت بوک D15

چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
مطالعه 19 دقیقه
میت‌بوک D15، اولترابوک مقرون‌به‌صرفه‌ی هواوی با پردازنده‌ی نسل دهم، طراحی مدرن و پردازنده‌ی گرافیکی مجزای MX250 وارد بازار ایران شد.
تبلیغات

کمتر از پنج سال پیش و در کنفرانس جهانی موبایل ۲۰۱۶، هواوی با معرفی اولین مدل از سری لپ ‌تاپ‌ های میت ‌بوک (MateBook) به جمع تولیدکنندگان کامپیوترهای شخصی قابل‌حمل پیوست. از آن سال به‌بعد، هواوی هرسال مدل‌های جدیدی از سری MateBook را با سخت‌افزار متفاوت برای کاربران مختلف عرضه می‌کند.

پشت لپ تاپ هواوی میت بوک D15

اوایل آذر سال گذشته و پیش از شروع همه‌گیری ویروس کرونا، هواوی در مراسمی رسمی، نسل جدید لپ‌تاپ‌های سری میت بوک با نام میت بوک D15 و میت‌بوک D14 را رونمایی کرد. بارزترین ویژگی نسل جدید میت‌بوک به‌روزرسانی پردازنده و استفاده از پردازنده‌های رایزن AMD یا نسل دهم اینتل است. به‌علاوه، سری جدید میت‌بوک از کارت‌های گرافیکی مجزای ساخت انویدیا بهره می‌برد.

با زومیت همراه شوید تا مدل ۱۵ اینچی از سری MateBook D، یعنی هواوی میت بوک D15 را بررسی کنیم.

طراحی و کیفیت ساخت

اولین چیزی که در نگاه اول توجهتان را جلب می‌کند، شباهت زیاد میت بوک D15 به لپ ‌تاپ های مک ‌بوک ساخت اپل است. قالب و رنگ‌بندی و حتی چیدمان کلیدهای کیبورد، شباهت زیادی به مک‌بوک‌های اپل دارد؛ البته این موضوع اتفاق بدی نیست، چراکه طراحی مک‌بوک جزو طراحی‌های استاندارد و بهینه‌ محسوب می‌شود و میت بوک D15 این امکان را فراهم می‌کنم که با هزینه‌ای چندبرابر ارزان‌تر، کارکردن با دستگاهی مثل مک‌بوک را تجربه کنیم.

کیبورد و تاچ پد / ترک پد لپ تاپ هواوی میت بوک D15

از بحث شباهت میت بوک D15 با مک‌بوک اپل که بگذریم، باید بگوییم لپ‌تاپ جدید هواوی کمتر از ۱۷ میلی‌متر ضخامت و نزدیک به ۱٫۶ کیلوگرم وزن دارد. البته مدلی که برای بررسی مهمان زومیت بود، از حافظه‌ ذخیره‌سازی هیبریدی، یعنی هارددیسک به‌علاوه SSD، بهره می‌برد. مدل‌هایی دیگری هم در بازار وجود دارند که فقط از حافظه ‌های SSD استفاده می‌کنند. این مدل‌ها چیزی حدود ۱۰۰ گرم سبک‌ترند و تقریبا ۱٫۵ کیلوگرم وزن دارند.

اجرای بازی روی لپ تاپ هواوی میت بوک D15
وب کم لپ تاپ هواوی میت بوک D15
لوگوی هواوی / Huawei
در لپ تاپ هواوی میت بوک D15

اگر بخواهیم میت بوک D15 را با مدل‌های مختلف بازار مقایسه کنیم، باید بدانید ازنظر ابعاد و وزن، این لپ‌تاپ شبیه به ذن‌بوک ۱۵ اینچی ایسوس است؛ مدلی که به باریکی، سبکی و جمع‌وجور بودن شهرت دارد؛ البته ذن‌بوک ۱۵ اینچی ایسوس قیمت به‌مراتب گران‌تری درمقایسه‌با میت بوک D15 دارد.

میت بوک D15 آن‌قدری باریک و سبک است که می‌توانید آن را با یک دست حمل کنید یا در کیف کوله یا رودوشی خود قرار دهید. البته با توجه به قیمت دستگاه و به‌طورکلی قیمت لپ ‌تاپ در بازار، پیشنهاد می‌کنیم این ریسک را نکنید و کیف مخصوصی تهیه کنید که درون آن، محفظه‌ای جداگانه برای محافظت از لپ‌تاپ داشته باشد.

یکی از دلایل کوچک‌بودن میت بوک D15 درمقایسه‌با دیگر لپ‌تاپ‌های ۱۵ اینچی به لبه‌های باریک اطراف نمایشگر بازمی‌گردد. به‌لطف حاشیه‌های باریک، هواوی نمایشگر ۱۵ اینچی این دستگاه را در قالب ابعاد لپ‌تاپی ۱۴ اینچی جای داده است؛ ویژگی جذابی که در لپ‌تاپ‌های لوکس بازار مثل دل XPS یا ایسوس ذن‌بوک دیده می‌شود.

نمای پشت لپ تاپ هواوی میت بوک D15

بدنه‌ی دستگاه از یک تکه آلومینیوم ساخته و در رنگ نقره‌ای و نوک‌مدادی وارد بازار شده است. کیفیت ساخت دستگاه رضایت‌بخش ارزیابی می‌شود و هنگام کار با آن، کاملا متوجه این موضوع خواهید شد. برای نمونه، اگر اطراف کیبورد یا بخش‌های مختلف بدنه (به‌جز وسط کیبورد) را فشار دهید، نشانه‌هایی از فرورفتگی یا خم‌شدن مشاهده نمی‌کنید. لولاهای نمایشگر هم جزو لولاهای خوش‌ساخت‌ بازار محسوب می‌شوند؛ یعنی نه آن‌قدر سفت و محکم هستند که نتوانید لپ‌تاپ را با یک دست باز کنید و نه آن‌قدر ضعیف که نتوانید نمایشگر را در زاویه‌ی مدنظرتان ثابت نگه دارد.

درگاه‌ها و ارتباطات

اکثر تولیدکنندگان لپ‌تاپ مجبور می‌شوند تعداد و تنوع درگاه‌ها را فدای باریکی لپ‌تاپ کنند. این موضوع تاحدودی درباره‌ی هواوی و میت بوک D15 هم صدق می‌کند؛ در سمت چپ، یک درگاه USB نوع C درکنار خروجی تصویر HDMI و یک درگاه USB 3.0 قرار دارد. اینجا دستتان بسته است؛ چراکه میت بوک D15 ازطریق درگاه نوع C شارژ می‌شود و باید انتخاب کنید از این درگاه برای اتصال به دستگاه‌های دیگر استفاده یا لپ‌تاپ را با آن شارژ کنید. در سمت دیگر، دو درگاه سنتی USB 2.0 و جک ۳٫۵ میلی‌متری صدا به‌چشم می‌خورد؛ بنابراین اگر دستگاه‌های USB 3.0 زیادی مانند فلش، هارد و... دارید، فقط باید از درگاه سمت چپی استفاده کنید.

هواوی برای لپ‌تاپ جدید خود حسگر تشخیص اثرانگشت هم در نظر گرفته است. این حسگر به‌صورت یکپارچه در کلید پاور دستگاه تعبیه شده و درست مثل حسگری که در گوشی ‌های موبایل هواوی قرار دارد، می‌تواند اثرانگشت را با سرعت و دقت زیاد تشخیص دهد.

پورت USB و جک هدفون لپ تاپ هواوی میت بوک D15
پورت USB Type-C‌ و HDMI لپ تاپ هواوی میت بوک D15
حسگر اثر انگشت لپ تاپ هواوی میت بوک D15
کیبورد لپ تاپ هواوی میت بوک D15

درزمینه‌ی ارتباط بی‌سیم، هواوی کارت شبکه 8822CE شرکت Realtek را برای لپ‌تاپ میت بوک D15 انتخاب کرده است. این کارت شبکه از استاندارد Wi-Fi 5 یا همان Wi-Fi ac پشتیبانی می‌کند؛ یعنی روی کاغذ می‌تواند در تئوری از حداکثر سرعت ۱۳۰۰ مگابیت‌بر‌ثانیه پشتیبانی کند. در عمل، اگر دستگاه را به روتر استاندارد و پرچم‌دار متصل کنید، بعید است سرعتی کمتر از نصف سرعت تئوری را تجربه کنید. ترجیح می‌دادیم میت بوک D15 از جدیدترین نسل Wi-Fi، یعنی استاندارد Wi-Fi 6 پشتیبانی می‌کرد. برای اتصال بی‌سیم، نسل پنجم فناوری بلوتوث هم وجود دارد.

جذاب‌ترین و خاص‌ترین قابلیت ارتباطی میت‌بوک D15، اضافه‌کردن NFC به بدنه‌ی دستگاه است. وقتی در لپ‌تاپ را می‌گشایید، در سمت راست دستگاه، برچسب Huawei Share را مشاهده می‌کنید که نشان می‌دهد تراشه‌ی NFC دستگاه در کدام قسمت قرار دارد. صرفا باید گوشی هوشمندتان را روی این بخش قرار دهید تا هم بتوانید فایل‌های خود را بین گوشی و لپ‌تاپ انتقال دهید و هم گوشی را با لپ‌تاپ کنترل کنید.

با اینکه فناوری اتصال سریع گوشی و لپ‌تاپ با NFC فوق‌العاده جذاب به‌نظر می‌رسد و درحقیقت، جذاب‌ترین بخش میت بوک D15 محسوب می‌شود، ایراد بزرگی دارد: این قابلیت فقط با مدل‌های محدودی از گوشی‌های رده‌بالای هواوی و آنر کار می‌کند. فهرست کامل گوشی‌هایی که از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند، در سایت رسمی هواوی نوشته شده است.

کیبورد و تاچ‌پد

یکی از معایب کوچک‌کردن بیش‌ازحد بدنه‌ی لپ‌تاپ‌های ۱۵ اینچی به از بین رفتن امکان افزودن کلیدهای ماشین‌حساب یا همان Numpad بازمی‌گردد؛ موضوعی که در مورد میت‌بوک D15 نیز صدق می‌‌کند. کیبورد هواوی میت بوک D15 از نوع جزیره‌ای است؛ یعنی کلیدها به‌صورت جزیره‌‌جزیره و جدا از هم روی شاسی قرار دارند. اکثر کلیدها بزرگ و کاملا استاندارد هستند؛ هرچند ترجیح می‌دادیم کلید Shift سمت چپ و کلیدهای بالا و پایین بزرگ‌تر بودند. افزون‌براین، هواوی قید دو کلید Home و End را هم زده است.

کار با لپ تاپ هواوی میت بوک D15

اینکه نبود دو کلید Home و End یا بخش نام‌پد تأثیر زیادی بر استفاده‌های روزمره می‌گذارد یا خیر، به نوع کاربردی شما برمی‌گردد. برای مثال، اگر مثل اعضای تحریریه زومیت زیاد تایپ می‌کنید، کوچک‌بودن کلید Shift و نبودن بخش نام‌پد تا حدود زیادی آزاردهنده خواهد بود. کلیدها فضای خیلی کمی برای حرکت دارند؛ البته این موضوع در بین لپ‌تاپ‌های باریک و سبک رایج است. اگر قبل از کار با کیبورد میت بوک D15 با کیبورد کامپیوتری رومیزی کار کرده باشید، حسابی ناامید می‌شوید؛ تا جایی که احساس می‌کنید کلیدها هیچ فضایی برای حرکت ندارند؛ ولی اگر پیش‌تر تجربه‌ی کار با لپ‌تاپ‌های باریک و سبک را داشته باشید، شگفت‌زده نخواهید شد.

کیبورد لپ تاپ میت بوک D15 هواوی
ترک پد / تاچ پد لپ تاپ هواوی میت بوک D15

در پایین کلید Space، تاچ‌پد عریض و بزرگ لپ‌تاپ به‌چشم می‌خورد که از نمونه‌ی به‌کاررفته در لپ‌تاپ‌های ویندوزی معمول ابعاد بزرگ‌تری دارد. سطح تاچ‌پد درمقایسه‌با بدنه صیقلی‌تر است و انگشتان دست به‌راحتی روی آن لیز می‌خورند. واقعا ایرادی نمی‌توانیم از عملکرد تاچ‌پد بگیریم. حرکت دست و فرمان‌های مختلف به‌راحتی شناسایی و اجرا می‌شوند. دو کلید و چپ و راست هم به‌صورت یکپارچه در بدنه‌ی تاچ‌پد قرار گرفته‌اند و بدون خطا عمل می‌کنند.

نمایشگر و اسپیکر

برخلاف میت‌بوک ایکس، هواوی در لپ‌تاپ نسبتا خوش‌قیمت میت‌بوک D15، از نمایشگری با نسبت مرسوم ۱۶:۹ بهره می‌برد. پنل IPS و ۱۵٫۶ اینچی لپ‌تاپ در پس پوششی مات قرار دارد و از تعامل لمسی نیز پشتیبانی نمی‌کند؛ البته فقدان قابلیت لمسی در اولترابوکی با این برچسب قیمتی اهمیت چندانی ندارد.

نمایشگر میت‌بوک D15 با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل و به‌لطف پنل IPS، ازنظر خوانایی از زوایا و ارائه‌ی تصاویر شارپ راضی‌کننده ظاهر می‌شود. ازنظر نشت ‌نور از لبه‌های پنل نیز، نمایشگر مشکل آزاردهنده و ملموسی در استفاده‌ی روزمره ندارد. طبق انتظارمان از لپ‌تاپی میان‌رده، هواوی از پنلی ۶ بیت در دی ۱۵ استفاده کرده است. پوشش ۸۷ درصدی بخش جلو لپ‌تاپ با نمایشگر علاوه‌براینکه یکی از ویژگی‌های طراحی مناسب محسوب می‌شود، به تجربه‌ی دیداری بهتر کاربر نیز کمک می‌کند.

پخش فیلم جوکر روی لپ تاپ هواوی میت بوک D15

در آزمایش روشنایی، نمایشگر میت‌بوک دی ۱۵ هواوی با ثبت حداکثر روشنایی (میانگین ۴ منطقه‌ی نمایشگر) ۲۱۳ نیتی در آزمایش با الگوی ۵۰ درصدی و ثبت روشنایی ۲۲۵ نیتی با الگوی ۱۰۰ درصد سفید نمره‌ی قبولی کسب می‌کند؛ اما نتیجه تفاوت زیادی با لپ‌تاپ‌های پرچم‌دار هواوی مانند میت‌بوک ایکس دارد و نمی‌توان آن را عالی توصیف کرد. هواوی روشنایی ۲۵۰ نیت را برای این لپ‌تاپ اعلام کرده که تقریبا می‌توان گفت به وعده‌ی خود وفا کرده است. رنگ مشکی عمق نسبتا مناسبی در این نمایشگر دارد و با ثبت میانگین روشنایی ۱/۵۴ نیت در نواحی مختلف نمایشگر، کنتراست ۱۳۸ را به‌ارمغان می‌آورد. استفاده از پوشش غیربراق باعث می‌شود تا با این میزان روشنایی، در فضاهای باز نیز بتوان از لپ‌تاپ استفاده کرد.

روشنایی حداقل نمایشگر میت‌بوک D15 ازطریق اسلایدر روشنایی تا ۴٫۳ نیت کاهش پیدا می‌کند و از این نظر، می‌توان از دی ۱۵ در محیط‌های کم‌نور نیز با خستگی کمتر چشم بهره برد. هواوی قابلیت Eye Comfort را نیز به لپ‌تاپ‌های خود آورده است که با فیلتر نور آبی به خستگی کمتر چشمان شما کمک می‌کند. با فعال‌کردن این قابلیت رنگ‌ها گرم‌تر می‌شوند؛ از‌این‌رو، از دقت نمایشگر نیز کاسته می‌شود.

لپ‌تاپ / تست

تصویر سفید

تصویر مشکی

نسبت کنتراست

AdobeRGB

sRGB

DCI-P3

حداکثر روشنایی

حداقل روشنایی

میانگین روشنایی

Native

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین

خطا

میت بوک D15

۲۱۳

۴.۳

۱.۵۴

۱۳۸

۴۸

۵.۱

۶۳

۴.۴

--

--

Razer Blade Stealth 13

۳۲۱

۶.۷

۳

۱۰۷

۷۱.۹

۴.۴

۹۰.۷

۲.۷

--

--

MateBook X Pro 2019

۴۷۵ نیت

۵.۳ نیت

۴.۱ نیت

۱۱۲

۷۳.۳ درصد

۴.۳

۹۹.۱ درصد

۱.۷

۷۵ درصد

۳.۵

Surface Pro 7

۳۹۴ نیت

۰.۸ نیت

۰.۶ نیت

۶۲۵

۷۲.۵ درصد

۴.۰

۹۶ درصد

۱.۶

--

--

Surface Laptop 2

۳۴۵ نیت

۱.۸ نیت

۳.۹ نیت

۸۸

۷۲ درصد

۳.۹

۹۶.۷ درصد

۱.۵

--

--

Surface Pro 6

۴۴۰ نیت

۴.۳ نیت

۰.۶ نیت

۷۳۳

۶۶.۳ درصد

--

۸۹.۵ درصد

۱.۳

--

--

MacBook Pro 13 2018

۴۴۰ نیت

۰.۰۰ نیت

۰.۵ نیت

۸۸۸

۷۷.۳ درصد

۲.۸

۱۰۰ درصد

۰.۴

۹۹ درصد

۱.۴

MateBook X Pro

۴۵۳ نیت

۵.۰۹ نیت

۴.۰۹ نیت

۱۰۸.۳۷

۷۳.۵ درصد

۳.۷

۹۸.۴ درصد

۱.۱

۷۳.۸ درصد

۲.۹

MacBook Pro 13 2017

۵۰۷ نیت

۳.۳۱ نیت

--

۶۰۸.۶۴

--

--

--

--

--

--

Surface Laptop

۳۸۷ نیت

۱.۷۱ نیت

--

۸۶.۹۶

--

--

--

--

--

--

* تمامی اعداد ذکرشده در جدول بالا در آزمایشگاه زومیت حاصل شده است.

وقتی نخستین‌بار نمایشگر میت‌بوک دی ۱۵ را نگاه می‌کنید، تفاوت آن ازنظر طراوت رنگ‌ها با لپ‌تاپ‌های پرچم‌دار کاملا مشخص است. این نمایشگر در آزمایش‌های ما تقریبا ۶۳ درصد فضای رنگی sRGB و ۴۸ درصد AdobeRGB را پوشش داد. در این محدوده‌ی نه‌چندان بزرگ پوشش رنگی، میت‌بوک اقتصادی چینی‌ها با ثبت خطای میانگین ۴٫۴ در بیشینیه‌ی ۲۲٫۶ در رنگ آبی نمره‌ی قبولی دریافت می‌کند. اسلایدر دوبعدی رنگ‌ هواوی که پیش‌از‌این در گوشی‌های این شرکت نیز دیده بودیم، کاربرد زیادی در این نمایشگر ندارد. درپایان این بخش، باید گفت میت‌بوک دی ۱۵ استانداردهای لپ‌تاپ میان‌رده را در بخش نمایشگر تغییر نمی‌دهد؛ اما یکی از محصولات موفق در رده‌ی قیمتی خود محسوب می‌شود.

از لپ‌تاپی که در دسته‌ی محصولات اقتصادی قرار می‌گیرد، انتظار نداریم که از حیث موسیقایی نیز شگفتی بیافریند و میت‌بوک D15 نیز از این قاعده مستثنی نیست. اولترابوک مقرون‌به‌صرفه‌ی هواوی از دو اسپیکر برای تولید صدا بهره می‌گیرد که دریچه‌ی آن‌ها در زیر لپ‌تاپ قرار دارد. این اسپیکرها خروجی چندان رسایی ندارند؛ اما برای محیط‌های کوچک و ساکت مناسب هستند؛ البته با بالا بردن حجم صدا، نویز نسبتا زیادی را به آن اضافه می‌کنند. بدین ترتیب چنانچه از علاقه‌مندان موسیقی یا فیلم هستید، در صورت خرید لپ‌تاپ هواوی، بی‌شک باید به‌دنبال هدفون نیز باشید. 

کارایی و عملکرد

هواوی میت‌بوک D15 را در دو نسخه‌ی پایه با پردازنده‌ اینتل یا AMD‌ تولید می‌کند. نسخه‌ی اینتل فقط با پردازنده‌ی نسل‌دهمی کامت‌لیک Core i5-10210U عرضه می‌شود؛ اما نسخه‌ی AMD از یکی از دو پردازنده‌ی Ryzen 5 3500U یا Ryzen 7 3700U قدرت می‌گیرد. درحال‌حاضر، تنها نسخه‌ی اینتل این اولترابوک ارزان‌قیمت در بازار ایران وجود دارد. درادامه، با جزئیات سخت‌افزاری MateBook D15 بیش‌ازپیش آشنا می‌شویم.

کار با لپ تاپ هواوی میت بوک D15

ماه آگوست سال گذشته‌، اینتل از پردازنده‌های کم‌مصرف نسل‌دهمی‌اش موسوم به کامت‌لیک پرده برداشت؛ پردازنده‌هایی که برخلاف خانواده‌ی ۱۰ نانومتری آیس‌لیک با لیتوگرافی ۱۴ نانومتری و معماری قدیمی‌ترِ Skylake به‌جای معماری جدید Sunny Cove تولید می‌شود. اینتل با خانواده‌ی Comet Lake‌ نخستین‌بار چینش ۶ هسته و ترد را نیز به پردازنده‌های سری U آورده است.

یکی از برتری‌های خانواده‌ی کامت‌لیک درمقایسه‌با پردازنده‌های گذشته به پشتیبانی آن‌ها از حافظه‌‌های رم سریع‌تر و بهینه‌تر و با ظرفیت بیشترِ LPPDDR4X بازمی‌گردد؛ البته به‌جای فرکانس ۳۷۳۳ مگاهرتز پشتیبانی‌شده در پردازنده‌های Ice Lake، پردازنده‌های Comet Lake حداکثر می‌توانند حافظه‌های رم LPDDR4X با فرکانس ۲۹۳۳ مگاهرتزی را پشتیبانی کنند. خانواده‌ی کامت‌لیک از وای‌فای ۶ نیز پشتیبانی می‌کنند.

مشخصات فنی پردازنده‌ی میت‌بوک D15 (اینتل)

مشخصات CPU

نام پردازنده

Intel Core i5-10210U

معماری

نسل دهم با معماری مبتنی‌بر اسکای‌لیک

لیتوگرافی

۱۴ نانومتر

تعداد هسته

۴ هسته / ۸ ترد

فرکانس

۱٫۶۰ گیگاهرتز پایه، ۴٫۲۰ گیگاهرتز بیشینه (یک هسته)

حافظه‌ی کش

۶ مگابایت

سرعت باس

۱۵ وات

گرافیک یکپارچه

Intel UHD Graphics

eDRAM

ندارد

توان طراحی گرمایی

۱۵ وات، قابل تغییر به ۲۵ یا ۱۰ وات

پشتیبانی از حافظه

DDR4-2666, LPDDR3-2133, LPDDR4-2933

مشخصات dGPU

نام پردازنده‌ی گرافیکی

MX250

لیتوگرافی

۱۴ نانومتر

معماری

پاسکال

تعداد هسته‌های Cuda

۳۸۴

فرکانس

۱۵۱۹ مگاهرتز

حافظه

۲ گیگابایت GDDR5

پهنای رابط حافظه

۶۴ بیت

پهنای حافظه

؟

توان طراحی گرمایی

۲۵ وات

پردازنده‌ی Core i5-10210U از ۴ هسته و ۸ ترد با فرکانس پایه‌ی ۱٫۶۰ و فرکانس بیشینه‌ی (تک‌هسته‌ای) ۴٫۲۰ گیگاهرتز به‌عنوان پردازنده‌ی مرکزی استفاده می‌کند. همان‌طورکه اشاره شد، توان طراحی گرمایی (TDP) در پردازنده‌های Comet Lake-U‌ معادل ۱۵ وات است؛ اما شرکت‌های سازنده می‌توانند آن را بسته به توانایی سیستم خنک‌کننده‌ی محصولاتشان بین ۱۰ تا ۲۵ وات نیز تغییر دهند. براساس بررسی‌های زومیت، به‌نظر می‌رسد مهندسان چینی TDP بیشینه در میت‌بوک D15 را ۲۵ وات انتخاب کرده‌اند.

اجرای بازی Gears 5 روی لپ تاپ هواوی میت بوک D15

خانواده‌ی کامت‌لیک از پردازنده‌ی گرافیکی توانمند Iris اینتل بی‌بهره است و درعوض، از بلوک Gen 9.5 معرفی‌شده با خانواده‌ی Kaby Lake در سال ۲۰۱۷ قدرت می‌گیرد. ماژول گرافیکی در مدل پردازنده‌ی Core i5-10210U معادل ۲۴ واحد محاسباتی در بطن خود دارد و در فرکانس حدودی ۱٫۱۰ گیگاهرتز کار می‌کند.

هواوی به GPU یکپارچه‌ی اینتل بسنده نکرده و میت‌بوک D15 را به پردازنده‌ی گرافیکی مجزای MX250 انویدیا نیز مجهز کرده است. انویدیا مانند گذشته پردازنده‌ی پایین‌رده‌ی MX250 را در دو نسخه‌ی ۱۰ یا ۲۵ واتی به‌ترتیب با کد 1D52 و 1D13 دراختیار تولیدکنندگان می‌گذارد؛ اما چینی‌ها برخلاف روندی که با محصول گران‌قیمتشان، میت‌بوک ایکس پرو ۲۰۱۹، در پیش گرفته‌ بودند، در اولترابوک اقتصادی‌شان پردازنده‌ی گرافیکی قوی‌تر را با حافظه‌ی ویدئویی ۲ گیگابایتی ساخت شرکت Micron به‌کار برده‌اند.

جدول بنچمارک‌های لپ‌تاپ

لپ‌تاپ / بنچمارک

GFXBench

3DMarkBasic

 GeekBench 4

GeekBench OpenCL

PCMark8

PCMark 10

CineBench

R20

Aztec Ruins

High Tier - Offscreen

Sky Diver

Fire Strike

Cloud Gate

Multi

Single

dGPU

GPU

Creative

Work

Home

CPU

Huawei MateBook D15

۲۰۵۲٫۹

DirecX 12

۱۰۰۲۹

۳۲۲۰

۱۳۶۸۲

۱۵۸۹۶

۴۹۵۴

۴۹۸۶۵

۳۶۱۲۹

۳۹۸۶

۴۵۲۴

۳۵۵۶

۳۶۸۱

Razer Blade Stealth Late 2019

۴۶۵۳٫۸۷

DirecX 12

۱۴۳۳۶

۶۳۴۷

۱۳۳۲۱

۱۶۰۶۸

۵۳۵۶

۱۰۲۳۴۳

۶۱۰۱۷

۳۶۴۱

۴۱۴۸

۲۸۳۵

۴۷۲۴

--

Razer Blade Stealth

--

۴۲۱۸

۹۸۶

۶۹۱۷

۸۵۷۴

۴۳۰۱

--

۱۹۶۹۷

۴۷۶۰

۴۵۵۵

۳۶۷۱

--

--

Huawei MateBook X Pro 2019

۱۴۹۷.۵۱ فریم

DirectX 12

۸۱۳۱

۲۶۱۵

۱۰۳۴۷

۱۶۸۳۲

۵۳۴۳

۴۳۷۵۲

۳۷۹۷۵

۳۶۳۳

۴۳۹۶

۳۲۲۸

۴۰۰۲

--

Surface Pro 7

۹۱۶.۹۲ فریم

DirectX 12

۶۲۱۵

۱۹۰۴

۱۰۸۳۷

۱۷۴۹۷

۵۲۶۰

--

۳۰۲۰۴

۳۵۳۳

۴۳۴۵

۳۰۳۹

۳۶۸۸

--

Surface Laptop 2

۷۲۰.۶۹ فریم

DirectX 12

۴۳۰۱

۱۰۳۴

۸۳۰۹

۱۲۷۸۴

۴۲۱۰

--

۳۵۱۶۱

۳۲۹۱

۴۲۰۴

۳۱۵۳

۳۲۶۶

--

MacBook Pro

13 (2018) Windows 10

۱۳۹۷.۶۱ فریم

DirectX 12

۷۲۷۸

۱۹۳۴

۱۱۹۹۸

۱۶۵۵۳

۴۶۳۶

--

۵۵۸۹۳

۵۲۳۹

۴۴۲۰

۳۷۶۲

۳۳۷۱

--

MacBook Pro 13 (2018) macOS

۱۴۱۶.۹۳ فریم

Metal

--

--

--

۱۷۳۸۰

۴۷۱۹

--

۵۲۷۲۹

--

--

--

--

--

Huawei MateBook X Pro

۱۴۶۹.۳۷ فریم

DirectX 12

۷۱۸۵

۲۳۲۱

۹۲۲۵

۱۳۹۶۰

۴۸۴۶

۴۱۰۲۹

۲۳۰۰۶

۴۷۱۵

۴۲۴۶

۳۳۷۲

۳۴۸۸

--

Razer Blade 2017

--

۲۳۸۱۹

۹۲۵۰

۲۵۱۱۳

۱۴۸۲۱

۴۴۳۳

۱۴۸۲۱

۴۴۳۳

۵۱۹۶

۵۱۵۶

۴۰۱۸

--

--

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

با نگاهی به جدول بالا، می‌توان متوجه شد که میت‌بوک D15 به‌لطف استفاده از نسخه‌ی ۲۵ واتی پردازنده‌ی گرافیکی MX250 تقریبا در تمامی بنچمارک‌های گرافیکی بهتر از برادر گران‌قیمتش عمل می‌کند. همچنین در بنچمارک‌ جامع PCMark 8 که عیار دستگاه را در سه کاربری خانگی و حرفه‌ای و اداری می‌سنجد، اولترابوک اقتصادی هواوی پا را فراتر می‌گذارد و با پردازنده‌ی ۱۴ نانومتری Core i5، از لپ‌تاپ گران‌قیمت ریزر با پردازنده‌ی ۱۰ نانومتری Core i7 پیشی می‌گیرد. پیش از آنکه سراغ آزمون استرس زومیت برویم، به عملکرد گرافیکی میت‌بوک D15 در دو بازی نسبتا سنگین Rise of The Tomb Raider و Gears 5 نگاهی می‌اندازیم.

نام بازی

رزولوشن

تنظیمات گرافیکی

میانگین نرخ فریم

Gears 5

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

High

۳۲٫۳

Gears 5

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

Medium

۳۸٫۵

Rise Of The Tomb Raider

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

High

۲۷٫۵۴

Rise Of The Tomb Raider

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

Medium

۳۸٫۷۵

*همه‌ی نرخ‌های فریم ذکرشده در این جدول با آزمایش‌های زومیت حاصل شده است.

ماندگاری و پایداری سطح عملکرد، یکی از ویژگی‌های اصلی‌ لپ‌تاپ ایدئال به‌شمار می‌رود. گاهی پیش می‌آید که محصولی در بارهای پردازشی کوتاه بنچمارک‌ها نتایج خیره‌کننده‌ای به‌دست آورد؛ اما در دنیای واقعی متزلزل ظاهر می‌شود. زومیت پیش‌تر برای شبیه‌سازی بارهای پردازشی مداوم در دنیای لپ‌تاپ‌ها، با تنظیم اسلایدر تنظیمات ویندوزی روی حالت Best Performance، بنچمارک CineBench R15 را ۲۰ بار به‌صورت متوالی اجرا می‌کرد؛ اما ازآنجاکه نسخه‌ی جدید (R20) این بنچمارک سنگین‌تر و طولانی‌تر از نسخه‌ی R15 است، در بررسی پیش ‌رو، آن را ۱۰ با به‌صورت متوالی اجرا می‌کنیم.

تست استرس لپ تاپ هواوی میت بوک D15 - امتیاز CPU در CineBench R20

میت‌بوک D15 به‌لطف سیستم خنک‌کننده‌‌ی توانمندش، عملکرد فوق‌العاده‌ای به‌لحاظ پایداری عملکرد دارد. در طول آزمون استرس، توان طراحی گرمایی پردازنده همواره در همسایگی ۲۵ وات نوسان داشت و دمای آن نیز از حدود ۸۰ درجه‌ی سلسیوس فراتر نرفت. افزون‌براین، پردازنده پس از چند میلی‌ثانیه‌ی ابتدایی که در سطح فرکانس توربو کار می‌کرد، در باقی لحظات در محدوده‌ی فرکانسی ۲٫۹ تا ۳٫۰ گیگاهرتز آزمون را ادامه داد. به‌نظر می‌رسد مهندسان هواوی توان طراحی حرارتی ۲۵ واتی را برای اولترابوک اقتصادی میت‌بوک D15 در نظر گرفته و سیستم‌ خنک‌کننده‌ی مناسبی برای این مقیاس از حرارت تولیدشده طراحی کرده‌اند. توجه کنید مطابق انتظار، در آزمون استرس صدای فن نیز به‌وضوح به‌گوش می‌رسید.

تست استرس لپ تاپ هواوی میت بوک D15 - فرکانس CPU
تست استرس لپ تاپ هواوی میت بوک D15 - توان CPU
تست استرس لپ تاپ هواوی میت بوک D15 - دمای CPU

اگرچه پردازنده‌های کامت‌لیک با رم LPDDR4X سازگاری دارند، میت‌بوک D15 از ماژول رم ۸ گیگابایتی پرمصرف‌ترِ DDR4 با فرکانس کاری ۲۶۶۶ مگاهرتز بهره می‌برد. هواوی اولترابوک مقرون‌به‌صرفه‌ی خود را در دو نسخه با حافظه‌ی SSD یا حافظه‌ی SSD + HDD‌ روانه‌ی بازار کرده است. زومیت نسخه‌ی دوم را با ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی SSD از نوع PCIe NVMe‌ چهارکاناله‌ی سامسونگ و یک ترابایت HDD از نوع ۲٫۵ اینچی و ۵۴۰۰ دور وسترن‌دیجیتال بهره می‌برد.

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی لپ‌تاپ‌ها

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

Huawei MateBook D15 SSD

۳۴۳۶٫۸۸

۱۴۴۲٫۶۲

Huawei MateBook D15 HDD

۱۱۰٫۹۶

۱۰۸٫۰۱

Razer Blade Stealth Late 2019

۳۰۹۹٫۴۹

۱۲۳۰٫۱۳

Huawei MateBook X Pro 2019

۳۲۹۲٫۶۶

۲۹۴۱٫۵۰

Surface Pro 7

۲۰۱۸٫۳۵

۸۱۲٫۴۶

Surface Laptop 2

۱۵۳۸٫۲

۸۱۴٫۹

Surface Pro 6

۱۴۸۰٫۱

۲۳۵٫۹

MacBook Pro 13 2018

۳۰۱۰

۱۲۸۵

Huawei MateBook X Pro

۳۰۰۶٫۴

۲۰۰۴٫۸

LG Gram 15 2017

۵۵۵٫۸

۲۶۵

Razer Blade Stealth

۳۱۰۱

۱۵۹۳

MacBook Pro 13 (2017)

۲۹۹۶

۷۱۸٫۹

Surface Laptop (128GB)

۴۲۵٫۶

۱۲۸٫۲

Surface Pro 2017

۱۷۱۱

۹۷۷٫۲

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

حافظه‌ی SSD به‌کاررفته در میت‌بوک D15 حتی محصولات گران‌قیمتی همچون ریزر بلید استلث و سرفیس پرو ۷ را به‌لحاظ سرعت خواندن و نوشتن داده از پیش ‌رو برمی‌دارد؛ موضوعی که درصورت نصب سیستم‌عامل روی این حافظه مستقیما بر عملکرد روزمره‌ی دستگاه تأثیر می‌گذارد. هارد دیسک یک‌ترابایتی میت‌بوک D15 عملکرد چشمگیری ندارد و بیشتر می‌توان آن را برای آرشیو مدیا استفاده کرد.

باتری

پایداری فوق‌العاده‌ی عملکرد میت‌بوک D15 و گرافیک ۲۵ واتی MX250 به منبع انرژی حجیمی نیاز خواهد داشت؛ اما چینی‌ها برای تأمین انرژی موردنیاز اولترابوک اقتصادی‌شان باتری نسبتا کوچک ۴۲ وات‌ساعتی ساخت شرکت Sunwoda-H در نظر گرفته‌اند. براساس تجربه‌ی قبلی‌مان، چنین ظرفیتی نمی‌تواند شارژدهی شگفت‌انگیزی را به‌ارمغان آورد؛ به‌ویژه اگر پای پردازنده‌ای ۱۴ نانومتری با توان طراحی حرارتی ۲۵ واتی در میان باشد.

لوگوی هواوی روی لپ تاپ میت بوک D15 کنار شارژر

برای ارزیابی شارژدهی میت‌بوک D15، روشنایی نمایشگر را روی ۲۰۰ نیت قرار دادیم و همه‌ی اتصالات بی‌سیم لپ‌تاپ را غیرفعال کردیم و با قراردادن اسلایدر سیستم مدیریت انرژی ویندوز ۱۰ روی حالت Better Battery، فیلم معیار زومیت با وضوح HD را از حالت شارژ کامل باتری تا خالی‌شدن آن به‌طور مداوم روی اولترابوک اقتصادی هواوی پخش کردیم. در این حالت، لپ‌تاپ هواوی توانست تنها ۷ ساعت و ۴ دقیقه شارژدهی کند که تنها نیمی از ‌زمان به‌دست‌آمده برای میت‌بوک ایکس پرو ۲۰۱۹ است.

زومیت با بررسی میت‌بوک D15، بنچمارک PCMark 8 - Home را در بخش باتری، جایگزین بنچمارک قدیمی Battery Eater می‌کند. همان‌طورکه از نام آزمون جدید نیز برمی‌آید، PCMark 8‌ با شبیه‌سازی کاربری‌های نیمه‌متوسط و روزمره‌ی خانگی مانند وب‌گردی، ویرایش عکس و ویدئو یا نگارش متن، در روشنایی ۲۰۰ نیت و تنظیمات عملکرد Better Performance می‌تواند معیار مناسبی برای کاربری دنیای واقعی باشد. میت‌بوک D15 در بنچمارک PCMark 8 - Home با ثبت ‌زمان ۳ ساعت و ۱۰ دقیقه، نشان می‌دهد در یک روز کاری چندان نمی‌توان روی این دستگاه حساب کرد.

لپ‌تاپ / تست

نمایشگر

باتری 

ویدئو

PCMark 8 - Home

GFXBench - 

Manhattan 3.1

ابعاد و رزولوشن

وات‌ساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

طول‌عمر باتری

(دقیقه)

عملکرد در طولانی‌مدت

(فریم)

Huawei MateBook D15

۱۵٫۶ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۴۲

۷:۰۴

۳:۱۰

۷۲٫۵۷

۳۷۱۷٫۲۸

Razer Blade Stealth Late 2019

۱۳٫۳ اینچ

۲۱۶۰ × ۳۸۴۰ پیکسل

۵۳.۱

۵:۲۳

--

۷۰/۱۳

۲۷۲۱/۳۴

Huawei MateBook X Pro 2019

۱۳٫۹ اینچ

۲۰۰۰ × ۳۰۰۰ پیکسل

۵۷.۴

۱۴:۰۶

--

۱۶۷/۰۷

۱۵۱۳/۲۲

Surface Pro 7

۱۲٫۳ اینچ

۱۸۲۴ × ۲۷۳۶ پیکسل

۴۳.۲

۱۰:۰۰

--

۱۲۳/۷۹

۱۴۱۱/۳۲

Surface Laptop 2

۱۳٫۵ اینچ

۱۵۰۴ × ۲۲۵۶ پیکسل

۴۵.۲

 ۹:۳۷

--

۱۵۵/۴۷۷

۱۰۴۳/۹۱

Surface Pro 6

۱۲٫۳ اینچ

۱۸۲۴ × ۲۷۳۶ پیکسل

۴۵

۱۰:۲۰

--

۱۲۵/۴۳

۹۴۹/۷۱

MacBook Pro 13 2018 Windows 10

۱۳٫۳ اینچ

۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۵۸.۰

۱۲:۳۰

--

۶۹/۶۷

۲۱۷۱/۵۳

MacBook Pro 13 2018 macOS

۱۳٫۳ اینچ

۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۵۸.۰

۱۱:۰۷

--

۷۶/۲۲

۱۲۳۳/۱۶

Huawei MateBook X Pro

۱۳٫۹ اینچ

۲۰۰۰ × ۳۰

۰۰

پیکسل

۵۷.۴

۱۴:۱۷

--

۱۵۰/۹۷

۱۵۵۸.۷۷

LG Gram 15 2017

۱۵٫۶ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۶۰

۱۰:۰۰

--

--

--

Razer Blade Stealth 2017

۱۲٫۵ اینچ

۱۴۴۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۵۳.۶

۶:۴۰

--

--

--

Razer Blade 2017

۱۴ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۷۰

۶:۲۴

--

--

--

MacBook Pro 13 2017

macOS

۱۳٫۳ اینچ

۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۵۴.۵

۱۱:۰۶

--

--

--

MacBook Pro 13 2017

Windows

۱۳٫۳ اینچ

۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۵۴.۵

۱۰:۲۴

--

--

--

Surface Laptop

۱۳٫۵ اینچ

۱۵۰۴ × ۲۲۵۶ پیکسل

۴۵.۲

۱۲:۳۰

--

--

--

Surface Pro 2017

۱۲٫۳ اینچ

۱۸۲۴ × ۲۷۳۶ پیکسل

۴۵

۱۰:۰۰

--

--

--

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

در مرحله‌ی بعد، برای زیر ذره‌بین قراردادن عملکرد باتری حین پردازش‌های گرافیکی سنگین، آزمون باتری Manhattan 3.1 از بنچمارک GFXBench‌ را در حالی اجرا کردیم که اسلایدر مدیریت انرژی روی حالت Better Performance و روشنایی دستگاه روی مقدار ۲۰۰ نیت قرار داشت. در دو نمودار زیر، روند کاهش شارژ و تعداد فریم‌های پردازش‌شده حین اجرای مداوم پردازش گرافیکی GFXBench آمده است. همان‌طورکه مشاهده می‌کنید، میت‌بوک D15 در این آزمون نیز به‌لحاظ پایداری عملکرد و تعداد فریم‌های پردازش‌شده عملکرد بسیار شایسته‌ای دارد؛ اما با ثبت ‌زمان حدود ۷۲ دقیقه، بازهم درزمینه‌ی شارژدهی ضعفش را نشان می‌دهد.

نمودار تست باتری GFXBench روی لپ تاپ هواوی میت بوک D15

هواوی همراه لپ‌تاپ ارزان‌قیمت میت‌بوک D15 شارژر Type-C با توان ۶۵ وات را نیز به‌صورت پیش‌فرض ارائه می‌دهد. این شارژر سریع در ۳۰ دقیقه بیش از نیمی از ظرفیت باتری را پر می‌کند؛ بنابراین، به‌نوعی می‌توان عمر باتری نه‌چندان مناسب میت‌بوک D15 را با سرعت شارژ بسیار خوبش جبران کرد. 

جمع‌بندی

بی‌شک چنانچه از شاخص قیمت چشم‌پوشی کنیم، می‌توان چندین اولترابوک پرزرق‌وبرق و جذاب‌تر از میت‌بوک D15 را برای هر استفاده یا سلیقه‌ای معرفی کرد؛ اما وقتی پای برچسب قیمتی به‌میان می‌آید، این دستگاه‌های ممتاز از فهرست خرید بسیاری از کاربران خط می‌خورند و دقیقا در همین‌ مرحله است که اولترابوک مقرون‌به‌صرفه‌ی هواوی خودنمایی می‌کند. پایداری عملکرد فوق‌العاده‌ی میت‌بوک D15 آن را از عموم اولترابوک‌های ویندوزی گران‌قیمت و اقتصادی متمایز می‌سازد و برتری چشم‌گیری به آن‌ می‌بخشد.

صفحه محصولات زومیت در لپ تاپ هواوی میت بوک D15

بدنه‌ی آلومینیومی و حاشیه‌های بسیار باریک میت‌بوک D15 ظاهری مدرن به آن می‌بخشد و وزن سبک، قابلیت حملش را دوچندان می‌سازد. میت‌بوک D15 برخلاف برادر گران‌قیمت‌ترش، میت‌بوک ایکس پرو از نسخه‌ی ۲۵ واتی پردازنده‌ی گرافیکی MX250 بهره می‌برد؛ بنابراین امکان اجرای پاره‌ای از بازی‌ها با تنظیمات مدیوم نیز روی آن وجود دارد. 

نبود هرگونه افت عملکرد به مفهوم مصرف انرژی نسبتا زیاد است و با توجه به ظرفیت نه‌چندان چشم‌گیر باتری میت‌بوک D15، شارژدهی یکی از اصلی‌ترین ضعف‌های آن به‌حساب می‌آید. براساس بررسی‌های زومیت، این اولترابوک در کاربری‌های روزمره نمی‌تواند فراتر از ۴ ساعت شارژدهی داشته باشد. از سوی دیگر روشنایی پایین نمایشگر و عمق حرکتی اندک کیبورد از نگاه نگارنده جزو نقاط ضعف دیگر اولترابوک محسوب می‌شوند.

در پایان از شما دعوت می‌کنیم برای مقایسه قیمت لپ تاپ در فروشگاه‌های اینترنتی مختلف و مقایسه مشخصات انواع لپ تاپ ایسوس، لپ‌ تاپ لنوو، لپ تاپ HP، هواوی، مک‌بوک‌ها و دیگر برندها از بخش محصولات زومیت استفاده کنید.

نکات مثبت

  • پایداری فوق‌العاده‌ی عملکرد
  • ابعاد و وزن مناسب
  • شارژ سریع
  • پردازنده‌ی گرافیکی مجزای MX250 از نوع ۲۵ واتی
  • تنوع مناسب پورت‌ها و وجود درگاه HDMI
  • حافظه‌ی SSD پرسرعت

نکات منفی

  • عمر باتری نه‌چندان مناسب
  • عمق حرکتی اندک کلیدهای کیبورد
  • روشنایی پایین نمایشگر
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات