بررسی سرفیس لپ تاپ 2 مایکروسافت

سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
مطالعه 25 دقیقه
سرفیس لپ‌تاپ ۲ به‌لطف پردازنده‌ی نسل هشتمی و چهارهسته‌ای اینتل، اکنون اولترابوک توانمندی به‌حساب می‌آید؛ اما هنوزهم از پورت سودمند USB-C بی‌بهره است.
تبلیغات

پس از گذشت ۷ سال از عرضه‌ی نخستین محصول خانواده‌ی سرفیس، دیگر نمی‌توان مایکروسافت را تولیدکننده‌ای تازه‌کار و کم‌تجربه در دنیای کامپیوترهای شخصی قلمداد کرد. ردموندی‌ها با دراختیارداشتن کنترل هر دو جنبه‌ی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دستگاه‌های خود، از خانواده‌ی سرفیس، به‌عنوان ویترینی برای نمایش قوت‌های سرویس‌های خود استفاده می‌کنند. آن‌ها طی سال‌های اخیر با عرضه‌ی محصولات نوآورانه‌ای همچون سرفیس پرو، سرفیس بوک و سرفیس استودیو سعی داشتند تا بر پیکر بی‌رمق PC‌ روح تازه‌ای بدمند؛ اما در بین محصولات متفاوت خانواده‌ی سرفیس، اولترابوک سرفیس‌ لپ‌تاپ تنها محصولی است که زرق‌وبرق برادرانش را ندارد.

سرفیس لپ تاپ ۲ / Surface Laptop 2

مایکروسافت در ژوئن۲۰۱۷ نسل نخست سرفیس لپ‌تاپ را با نسخه‌ی محدودشده‌ی ویندوز ۱۰ موسوم به Windows 10S برای رقابت هرچه‌بیشتر با خانواده‌ی کروم‌بوک گوگل در بازار هدف دانش‌آموزان و دانشجویان عرضه کرد؛ اما دیری نپایید که سران ردموند تغییر رویه دادند و ویندوز ۱۰ اس را به حالتی موسوم به S mode در دل نسخه‌ی عادی ویندوز محدود کردند. آن‌ها اکتبر۲۰۱۸، نسخه‌ی دوم سرفیس لپ‌تاپ را با طراحی کاملا یکسان، ارتقای سخت‌افزار و البته نسخه‌ی هوم ویندوز ۱۰ معرفی کردند. حال باید دید که لپ‌تاپ جدید مایکروسافت تا چه اندازه می‌تواند رقبا را به چالش بکشد. 

مشخصات / لپ‌تاپ

سرفیس لپ‌تاپ ۲

سرفیس لپ‌تاپ

نمایشگر

نمایشگر ۱۳.۵ اینچ پیکسل سنس

قابلیت دریافت ۱۰ لمس به‌صورت هم‌زمان

سیستم‌عامل

ویندوز ۱۰ هوم

ویندوز ۱۰ اس

پردازنده

Intel Core i5-8250U

Intel Core i7-8650U

Intel Core i5-7200U

Intel Core i7-7660U

فضای ذخیره‌سازی

۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت یا یک ترابایت SSD

حافظه‌ی رم

۸ یا ۱۶ گیگابایت دو کاناله LPDDR3

۴، ۸ یا ۱۶ گیگابایت LPDDR3

گرافیک

Intel UHD Graphics 620

فرکانس بیشینه‌ی i5 و i7 متفاوت است

Core i5: Intel HD 620

Core i7: Intel Iris Plus Graphics 640

دوربین

دوربین HD با پشتیبانی از ویندوز هِلو و میکروفون‌های دوگانه

اسپیکر

اسپیکرهای Omnisonic به‌همراه Dolby Audio Premium

پورت‌ها

درگاه اختصاصی سرفیس کانکت، پورت USB 3.0 Type-A

Mini DisplayPort 1.2 و جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون

حسگرها

حسگر نور محیطی

شبکه

Wi-Fi: IEEE 802.11 a/b/g/n/ac

Bluetooth 4.1

Wi-Fi: IEEE 802.11 a/b/g/n/ac

Bluetooth 4.0 LE

امنیت

چیپ TPM 2.0 برای مصارف سازمانی

چیپ TPM برای مصارف سازمانی

وزن

نسخه‌ی

Core i5

: ۱۲۵۲ گرم

نسخه‌ی

Core i7

: ۱۲۸۳ گرم

ابعاد

۱۴.۴۸ × ۲۲۳.۲۷ × ۳۰۸.۱ میلی‌متر

با بررسی سرفیس لپ‌تاپ ۲ مایکروسافت همراه زومیت باشید.

طراحی

با نگاهی به تکرار طراحی سرفیس پرو ۳ در سه نسل آتی و سه سال ثبات قدم در طراحی سرفیس‌بوک، می‌توان متوجه شد که مایکروسافت در مسیر بازطراحی محصولات خود، بسیار آهسته گام برمی‌دارد. حال به‌نظر می‌رسد که سرفیس لپ‌تاپ نیز سرنوشتی مشابه برادرانش دارد. برخلاف آنچه عدد «۲» در نام Surface Laptop 2 به ذهن متبادر می‌سازد، صرف‌نظر از سخت‌افزار ارتقایافته و البته اضافه‌شدن رنگی دیگر به نسخه‌های دردسترس، اولترابوک جدید خانواده‌ی سرفیس به‌لحاظ زبان طراحی و ساختاری هیچ تفاوتی با گذشته ندارد؛ به‌طوری‌که با قراردادن هر دو نسل کنارهم، به‌سختی می‌توان آن‌ها را از یکدیگر تشخیص داد.

سرفیس لپ تاپ ۲ / Surface Laptop 2

پیش از توصیف طراحی سرفیس لپ‌تاپ ۲، لازم می‌دانیم تا به رنگ مشکی به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین و چشمگیرترین ویژگی‌های این اولترابوک اشاره کنیم. مایکروسافت طی اقدامی ستودنی، نسل دوم سرفیس لپ‌تاپ را علاوه‌بر سه رنگ نقره‌ای و آبی کبالت و زرشکی (Burgundy) با رنگ مشکی و صورتی (مخصوص بازار چین) نیز عرضه می‌کند. برخلاف سرفیس پرو ۶، پوشش مشکی در اولترابوک سرفیس، اندکی براق‌تر است؛ اما جلوه‌ی فوق‌العاده‌ای به لپ‌تاپ می‌بخشد و ترکیب آن با لوگوی مشبک مایکروسافت، بر جذابیت دستگاه می‌افزاید. رنگ مشکی سرفیس لپ‌تاپ ۲ ما را به بخشش ردموندی‌ها به‌خاطر تصمیم ناامیدکننده‌ی آن‌ها برای تکرار طراحی نسل گذشته ناچار می‌کند. 

سرفیس لپ‌تاپ ۲ هیچ‌یک از مهندسی‌های دیوانه‌وار ردموند مانند لولای جداشونده‌ی سرفیس بوک، پایه‌ی Zero Gravity سرفیس استودیو یا کیک‌استند منعطف سرفیس پرو را در بطن خود ندارد و به‌معنای واقعی کلمه، اولترابوکی خوش‌ساخت با مکانیزم مرسوم صدفی (Clamshell) است. لپ‌تاپ جدید مایکروسافت به‌جای آلیاژ منیزیوم به‌کاررفته در سایر محصولات سرفیس، بدنه‌ای از جنس آلومینیوم دارد و در جای‌جایِ آن، عناصر آشنای زبان طراحی مایکروسافت، نظیر لبه‌های مسطح، خطوط شکسته، سطوح تخت و البته لوگوی براق و دوست‌داشتنی ردموندی‌ها به‌چشم می‌خورد.

سرفیس لپ تاپ ۲ / Surface Laptop 2

اولترابوک سرفیس لپ‌تاپ ۲ ظاهری مینیمالیستی دارد؛ ازاین‌رو در پنل زیرین آن، اثری از هیچ پیچ یا روزنه‌ای نیست و دریچه‌‌های دستگاه برای ورود و خروج هوا نیز در مجاورت لولا پنهان شده‌اند. اگرچه ساختار عاری از روزنه‌ی سرفیس لپ‌تاپ ۲ بر زیبایی این دستگاه می‌افزاید، درمقابل، تعمیر آن را به امری دشوار بدل می‌سازد. iFixit تنها راه برای دست‌یافتن به قطعات سرفیس لپ‌تاپ را جداسازی پوشش آلکانتارا معرفی کرده و امتیاز صفر را برای تعمیرپذیری اولترابوک مایکروسافت داده است. ناگفته نماند  تمامی ماژول‌های سرفیس لپ‌تاپ روی مادربرد لحیم شده‌اند؛ بنابراین، به‌هیچ‌وجه امکان ارتقای رم یا حافظه‌ی ذخیره‌سازی وجود ندارد.

همانند نسل گذشته، سرفیس لپ‌تاپ ۲ با وزن حدودی ۱.۲۸ کیلوگرمی، دستگاهی سبک با قابلیت حمل آسان است. به‌لطف توزیع جرم حساب‌شده‌ی قطعات داخلی و البته طراحی مناسب لولا، سرفیس لپ‌تاپ ۲ جزو معدود لپ‌تاپ‌های ویندوزی محسوب می‌شود که کاربر می‌تواند به‌راحتی و بدون نگه‌ داشتن پایه، در آن را با یک دست بازکند. لولا‌های کوچک سرفیس لپ‌تاپ، امکان چرخش نمایشگر تا زاویه‌ی ۱۴۰ درجه را فراهم می‌کنند و استحکام مناسبی دارند؛ به‌طوری‌که لرزش نمایشگر حین کار با دستگاه، در حدمعقولی باقی می‌ماند. باتوجه‌به لمسی‌بودن نمایشگر، شاید بهتر می‌بود لولای دستگاه امکان چرخش ۱۸۰ درجه نیز داشته باشد.

سرفیس لپ تاپ ۲ / Surface Laptop 2

استفاده از بافت جیرمانند کیبورد سرفیس لپ‌تاپ موسوم به آلکانتارا به‌جای پوشش آلومینیومی در نسل دوم نیز ادامه دارد. این پوشش مصنوعی از ترکیب پلی‌استر و پلی‌اورتان ساخته می‌شود و طبق ادعای ردموندی‌ها، دربرابر لکه، پاشش قطرات و نفوذ مایعات مختلف، مقاومت بسیار فراوانی از خود نشان می‌دهد؛ اما ممکن است طراحی زاویه‌ای و شکسته‌ی سرفیس لپ‌تاپ در طولانی‌مدت باعث ساییدگی پوشش آلکانتارا شود. پوشش خاص کیبورد که در نسخه‌ی مشکی سرفیس لپ‌تاپ، خاکستری است، حس گرم و خوشایندی به کاربر القا می‌کند و تجربه‌ی تایپ لذت‌بخش و راحتی به‌ارمغان می‌آورد. 

رنگ مشکی سرفیس لپ‌تاپ ۲ شکوه خاصی را به این اولترابوک بخشیده؛ اما خلأ پورت USB-C نابخشودنی است

سرفیس لپ‌تاپ ۲ از نمایشگری ۱۳.۵ اینچی با نسبت ۳:۲ بهره می‌برد که پوششی از جنس گوریلا گلس ۳ به‌صورت لبه-تا-لبه از آن محافظت می‌کند. اگرچه نمایشگر دستگاه در قیاس با نمونه‌های به‌کاررفته در محصولاتی مانند XPS 13 دل یا یوگا S940 لنوو تمام‌صفحه نیست، ضخامت حاشیه‌های اطراف آن در حد مناسبی ارزیابی می‌شود. در سرفیس لپ‌تاپ جدید دربرابر خمیدگی مقاوم است؛ اما فشردن بخش‌های مرکزی کیبورد، اندکی باعث فرورفتن پایه می‌شود که البته این مسئله درباره‌ی چنین اولترابوک باریک و ظریفی، طبیعی به‌نظر می‌رسد. ناگفته نماند رنگ مشکی سرفیس لپ‌تاپ ۲ چندان دربرابر خراشیدگی مقاوم نیست و در برخورد با اجسام نوک‌تیز، رنگ نقره‌ای بدنه‌ی آلومینیومی لپ‌تاپ نمایان خواهد شد.

سرفیس لپ‌تاپ ۲ در حالت بسته مانند مک‌بوک ایر، فُرم گُوِه‌مانندی به‌خود می‌گیرد که ضخامت آن در ضخیم‌ترین قسمت به ۱۴.۴۸ میلی‌متر می‌رسد؛ اما برآمدگی پوشش آلکانتارا باعث می‌شود در این حالت، لبه‌های نیمه‌ی بالا و پایین دستگاه به‌خوبی برهم منطبق نشوند و شکاف باریکی بین لبه‌های پایه و نمایشگر لپ‌تاپ باقی بماند. توجه داشته باشید ضخامت اندک دستگاه و نزدیک‌بودن محل پورت‌های سرفیس لپ‌تاپ جدید به‌ سطح زمین، اتصال کابل به آن بدون نیاز به نگاه‌کردن را به فرایندی مشکل تبدیل می‌کند.

سرفیس لپ تاپ ۲ / Surface Laptop 2
سرفیس لپ تاپ ۲ / Surface Laptop 2
سرفیس لپ تاپ ۲ / Surface Laptop 2
سرفیس لپ تاپ ۲ / Surface Laptop 2

یکی از موارد آزاردهنده‌ای که سرفیس لپ‌تاپ ۲ را مقابل رقبا در موضع ضعف قرار می‌دهد، به محدودیت و قدیمی‌بودن پورت‌های آن بازمی‌گردد. در شرایطی که اغلب لپ‌تاپ‌های پریمیوم سال ۲۰۱۸ از پورت‌هایی همچون USB-C یا تاندربولت ۳ بهره می‌برند، اولترابوک مایکروسافت با یک پورت USB 3.0، یک جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون، یک پورت نه‌چندان کاربردی Mini DisplayPort و درگاه اختصاصی سرفیس کانکت عرضه می‌شود. نگارنده باور دارد برای دستگاهی همچون سرفیس لپ‌تاپ ۲ با برچسب قیمت هزاردلاری (در‌حال‌حاضر ۸۹۹ دلار)، خلأ درگاه تاندربولت ۳ چهارکاناله ضعف محسوب می‌شود.

در بررسی سرفیس پرو ۶، دلیل کنارگذاشته‌شدن تاندربولت ۳ را پافشاری شرکت سازنده بر استفاده از پورت Mini DisplayPort و درگاه اختصاصی سرفیس‌کانکت درکنار محدودیت تعداد مسیرهای PCIe پردازنده‌های کیبی‌لیک ریفرش عنوان کردیم، این موضوع تاحدودی درباره‌ی سرفیس لپ‌تاپ نیز صدق می‌کند. از بین ۱۲ مسیر دردسترس، مایکروسافت ۴ مسیر را برای سرفیس‌کانکت و ۲ مسیر را برای حافظه‌ی SSD در نظر می‌گیرد. چهار مسیر نیز ازطریق پل‌جنوبی به درگاه‌های دیگر ازجمله USB 3.0 تعلق دارد.

سرفیس لپ تاپ ۲ / Surface Laptop 2

ردموندی‌ها با کنارگذاشتن سرفیس کانکت، به‌راحتی می‌توانستند درگاه کاربردی تاندربولت ۳ با پهنای باند ۴۰ گیگابیت‌برثانیه‌ای به اولترابوک خود اضافه کنند یا با انتخاب پردازنده‌ی ویسکی‌لیک، ضمن اضافه‌کردن تاندربولت ۳، سرفیس‌‌کانکت را نیز همچنان ارائه دهند؛ چراکه این پردازنده ۱۶ مسیر PCIe را پشتیبانی می‌کند. درگاه تاندربولت ۳ قابلیت‌های متعددی از کارت‌های گرافیک اکسترنال گرفته تا حافظه‌های پرسرعت و اتصال چند نمایشگر اکسترنال را دراختیار کاربر قرار می‌دهد. در حالت کلی، بزرگ‌ترین ضعف سرفیس لپ‌تاپ ۲ را می‌توان محدودیت پورت‌های آن دانست.

نمایشگر و اسپیکر

وقتی صحبت از لپ‌تاپ‌های بالارده می‌شود، بدون شک نمایشگر اهمیت ویژ‌ه‌ای پیدا می‌کند و فقدان نمونه‌ی باکیفیت شکست محصول را در پی خواهد داشت. سرفیس لپ‌تاپ از پنل ۸ بیتی با قطر ۱۳.۵ اینچ و رزولوشن ۲۲۵۶ در ۱۵۰۴ بهره می‌برد. پنل سرفیس لپ‌تاپ ۲ بررسی‌شده‌ی زومیت ساخت پاناسونیک با شماره مدل VVX14T092N00 است و این احتمال وجود دارد با وجود کالیبره‌‌شدن نمایشگر به‌وسیله‌ی ردموندی‌ها به‌دلیل تفاوت سازنده‌ی پنل‌ها شاهد تفاوت‌هایی در برخی نتایج اندازه‌گیری شده بین محصولات باشیم. خوشبختانه تصاویر در این پنل به‌لطف تراکم ۲۰۱ پیکسل در هر اینچ شارپ هستند؛ ولی نمونه‌های شارپ‌تری نیز در بازار یافت می‌شود.

سرفیس لپ تاپ ۲ / Surface Laptop 2

همانند نسل گذشته، شاهد سرفیس لپ‌تاپی با نمایشر ۳ به ۲ هستیم. در توضیح باید گفت درمقایسه‌با نمونه‌های مشابه با همین قطر مساحت بیشتری دراختیار خواهید داشت؛ اما نمایش ویدئو در نمونه‌های عریض تجربه‌ی بهتری ارائه خواهد کرد. سرفیس لپ‌تاپ ۲ از سرفیس‌پن نیز پشتیبانی می‌کند؛ اما جدا از هزینه‌بربودن آن، استفاده از قلم در لپ‌تاپی که به‌طورکامل بازنمی‌شود، چندان منطقی به‌نظر نمی‌رسد. گفتنی است لولای نمایشگر این محصول تنها ۱۳۵ درجه بازمی‌شود. در زمان بررسی، به‌خصوص در روشنایی‌های بالا و زمینه‌ی مشکی، نشت نور در چهارگوشه‌ی نمایشگر مشهود بود که البته در استفاده‌ی روزمره مشکلی ایجاد نخواهد کرد. زاویه‌ی دید را در این لپ‌تاپ مناسب دیدیم؛ اما انعکاس نور در فضا‌های باز و زیر تابش خورشید، دیدن محتوا در این صفحه‌ی براق را دشوار می‌کند.

سرفیس لپ تاپ ۲ / Surface Laptop 2

نشت نور در روشنایی زیاد و زمینه‌ای به‌ رنگ مشکی

در آزمایش روشنایی ما، روشنایی حداکثر را با الگوهای ۱۰۰ و ۵۰ درصد سفید اندازه‌گیری کردیم و نتیجه‌ای بهتر از میانگین ۳۴۵ نیتی به‌دست نیامد. این رقم تقریبا ۱۰۰ نیت کمتر از سرفیس پرو ۶ است و رنگ مشکی نیز به‌هیچ‌وجه عمق بالایی را نداشت که در تبلت هیبریدی مایکروسافت دیده‌ بودیم. روشنایی بالا و ۳.۹ نیتی رنگ مشکی و مقایسه‌ی آن با ۰.۶ نیتی که در سرفیس پرو ۶ دیدیم، این احتمال را قوت می‌بخشد که نمایشگر ازنظر روشنایی به‌وسیله‌ی مایکروسافت کالیبره نشده باشد. روشنایی رنگ مشکی در آزمایش ۱۰۰ درصد با کمال تعجب تا ۱.۶ کاهش می‌یابد. کنتراست Native در پنل در سرفیس لپ‌تاپ ۲ بررسی‌شده‌ی ما رقم ناامیدکننده‌ی ۸۸ به‌دست آمد. این رقم در آینده با بررسی نمونه‌های دیگر ممکن است تغییر کند. روشنایی حداقل ۱.۸ نیتی نمایشگر، سرفیس لپ‌تاپ ۲ را به گزینه‌‌ای مناسب برای کار در محیط‌های کاملا تاریک بد کرده است.

لپ‌تاپ / تست

تصویر سفید

تصویر مشکی

نسبت کنتراست

AdobeRGB

sRGB

DCI-P3

حداکثر روشنایی

حداقل روشنایی

میانگین روشنایی

Native

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین

خطا

Surface Laptop 2

۳۴۵ نیت

۱.۸ نیت

۳.۹

۸۸

۷۲ درصد

۳.۹

۹۶.۷ درصد

۱.۵

--

--

Surface Pro 6

۴۴۰ نیت

۴.۳ نیت

۰.۶ نیت

۷۳۳

۶۶.۳ درصد

--

۸۹.۵ درصد

۱.۳

--

--

MacBook Pro 13 2018

۴۴۰ نیت

۰.۰۰ نیت

۰.۵ نیت

۸۸۸

۷۷.۳ درصد

۲.۸

۱۰۰ درصد

۰.۴

۹۹ درصد

۱.۴

MateBook X Pro

۴۵۳ نیت

۵.۰۹ نیت

۴.۰۹ نیت

۱۰۸.۳۷

۷۳.۵ درصد

۳.۷

۹۸.۴ درصد

۱.۱

۷۳.۸ درصد

۲.۹

MacBook Pro 13 2017

۵۰۷ نیت

۳.۳۱ نیت

--

۶۰۸.۶۴

--

--

--

--

--

--

Surface Laptop

۳۸۷ نیت

۱.۷۱ نیت

--

۸۶.۹۶

--

--

--

--

--

--

* تمامی اعداد ذکرشده در جدول بالا در آزمایشگاه زومیت حاصل شده است.

پنل نمایشگر با فضای رنگی sRGB منطبق است و ۹۶.۷ درصد آن را پوشش می‌دهد. سرفیس لپ‌تاپ ۲ تنها ۷۲ درصد فضای رنگی گسترده‌تر AdobeRGB را پوشش می‌دهد. ردموندی‌ها برخلاف سرفیس پرو ۶ حالتی با عنوان Enhanced برای اشباع‌ترکردن رنگ‌ها در این لپ‌تاپ تعبیه نکرده‌اند که چندان موضوع مهمی نیست. خوشبختانه تلاش‌های مایکروسافت به‌عنوان یکی از معدود شرکت‌های ارائه‌دنده‌ی لپ‌تاپ با کالیبراسیون رنگ در سرفیس‌ لپ‌تاپ ۲ به‌بار نشسته و خطای میانگین ۱.۵ گواه دقت فراوان نمایشگر این محصول است. تعادل رنگ‌سفید (وایت‌بالانس) و گاما نیز همان‌طورکه تصاویر مشخص است، یکی از بهترین‌ها در نوع خود است. خاطرنشان می‌کنیم خطای رنگ‌‌ها در فضای AdobeRGB افزایش محسوسی درمقایسه‌با sRGB دارد.

خطای رنگ در فضای AdobeRGB در سرفیس لپ تاپ ۲
پوشش فضای رنگی sRGB در سرفیس لپ تاپ ۲
پوشش فضای رنگی AdobeRGB در سرفیس لپ تاپ ۲
خطای رنگ در فضای sRGB در سرفیس لپ تاپ ۲

اسپیکرهای سرفیس لپ‌تاپ ۲ مانند نسل قبل زیر کیبورد قرار دارند و مایکروسافت آن‌ها را اسپیکر Omnisonic می‌نامد. از لپ‌تاپ ظریف و باریکی همچون سرفیس لپ‌تاپ ۲، نمی‌توان انتظار تجربه‌ی صوتی فوق‌العاده‌ای داشت؛ اما صدای خروجی این دستگاه حتی در بیشترین حجم صدا نیز شفاف و رسا به‌گوش می‌رسد. با گذاشتن دست روی کیبورد، اندکی از شدت صدا کاسته می‌شود؛ با‌این‌حال در فرایند تایپ عادی، کاهش حجم صدا چندان فاحش نیست.

کیبورد و ترک‌پد

سه‌ دهه حضور فعال مایکروسافت در عرصه‌ی تولید کیبورد و ماوس سبب شده محصولات این شرکت تجربه‌ی تایپ کم‌نظیری ارائه دهند. به‌نظر می‌رسد سرفیس لپ‌تاپ ۲ نیز از این قانون نانوشته تبعیت می‌کند. ظاهر و ساختار کیبورد سرفیس لپ‌تاپ ۲ مانند نسل نخست، شباهت بسیار زیادی به تایپ‌کاور سرفیس پرو دارد؛ گویی مایکروسافت یکی از کیبوردهای سری Signature را روی سرفیس لپ‌تاپ چسبانده باشد! ابعاد کیبورد جزیره‌ای سرفیس لپ‌تاپ ۲، معادل ۲۷.۵ در ۱۰ سانتی‌متر است و به‌لطف نور سفید پس‌زمینه‌ی سه‌مرحله‌ای کلیدها، در ساعات مختلف شبانه‌روز، کاربر تجربه‌ی تایپ بسیار لذت‌بخشی برای با اولترابوک مایکروسافت خواهد داشت.

سرفیس لپ تاپ ۲ / Surface Laptop 2

جنس پلاستیکی کلید‌های سرفیس لپ‌تاپ ۲ درمقایسه‌با پوشش منیزیوم به‌کاررفته در کیبورد سرفیس‌بوک اندکی ناامیدکننده به‌نظر می‌رسد؛ اما این مسئله به‌‌هیچ‌وجه به‌ مفهوم کیفیت نامناسب کیبورد سرفیس لپ‌تاپ جدید نیست. شاید طراحان مایکروسافت با انتخاب چنین جنسی، به‌دنبال ایجاد هارمونی بین حس گرم پوشش آلکانتارا با کلیدهای کیبورد بوده‌اند. عمق حرکتی کلیدهای سرفیس لپ‌تاپ با افزایش ۰.۲ میلی‌متری درمقایسه‌با تایپ‌کاور سرفیس پرو، معادل ۱.۵ میلی‌متر است و این مسئله بر لذت تایپ با اولترابوک مایکروسافت می‌افزاید. ما از بازخورد کلیدها و حسی که حین فشرده‌شدن منتقل می‌کنند، رضایت بسیاری داشتیم و سرفیس لپ‌تاپ ۲ را یکی از بهترین لپ‌تاپ‌های موجود در بازار برای تولید محتوای متنی می‌دانیم.

تجربه‌ی تایپ فوق‌العاده‌ی کیبورد یکی از برتری‌های مهم سرفیس لپ‌تاپ ۲ بر مک‌بوک است

مایکروسافت کلیدهایی اختصاصی (F1 و F2) برای تنظیم روشنایی نمایشگر در نظر گرفته و دیگر برای فشردن کلیدهای ترکیبی نیازی نیست. یکی از تصمیمات عجیب مایکروسافت، به‌ جای‌دادن کلید پاور سرفیس لپ‌تاپ در سمت راست کیبورد و در مجاورت کلیدهای پرکاربردی همچون بک‌اسپیس، دیلیت، پیج‌داون و +/= بازمی‌گردد؛ بنابراین، امکان دارد گاهی اوقات حین تایپ، به‌اشتباه کلید پاور را فشار دهید. کلیدهای سرفیس لپ‌تاپ چندان پُرصدا نیستند؛ ازاین‌رو، حین استفاده از لپ‌تاپ در محیط‌های ساکتی همچون کتابخانه، دچار مشکل نخواهید شد.

سرفیس لپ تاپ ۲ / Surface Laptop 2

از دیرباز تاکنون، یکی از ضعف‌های لپ‌تاپ‌های ویندوزی مقابل مک‌بوک به دقت کمتر و بازخورد نامناسب و خلأ ژست‌های حرکتی در ترک‌پدشان بازمی‌گردد. سرفیس لپ‌تاپ ۲ از قابلیتی مشابه فورس‌تاچ اپل بهره نمی‌برد و کلیک‌های چپ‌وراست آن با دو کلید یکپارچه در نیمه‌ی پایینی ترک‌پد انجام می‌شود؛ اما به‌لطف درایور Precision مایکروسافت، ترک‌پد در پایش حرکت انگشت کاربر عالی عمل می‌کند و به‌خوبی با ژست‌های حرکتی ویندوز ۱۰ سازگاری دارد. ترک‌پد سرفیس لپ‌تاپ ۲ با ابعاد ۱۰.۵ در ۷ سانتی‌متری، بسیار کوچک‌تر از نمونه‌ی به‌کاررفته در مک‌بوک‌های اپل است؛ اما با پشتیبانی از ۵ انگشت به‌صورت هم‌زمان، فضای مناسبی برای اجرای ژست‌های حرکتی مختلف ویندوز ارائه می‌دهد.

سرفیس لپ تاپ ۲ / Surface Laptop 2

در حالت کلی، اگر ترک‌پد فورس‌تاچ مک‌بوک‌ها را به‌عنوان معیار در نظر بگیریم، ترک‌پد سرفیس لپ‌تاپ ۲ به‌لطف درایور Precision مایکروسافت، نزدیک‌ترین راهکار به رقیب اپلی به‌حساب می‌آید. حرکت انگشت روی پوشش شیشه‌ای ترک‌پد به‌نَرمی صورت می‌پذیرد و تأخیر بین حرکت انگشت و نشان‌گر ماوس بسیار ناچیز و چشم‌پوشیدنی است. همچنین، ژست‌های حرکتی به‌خوبی اجرا می‌شوند و کلیک‌پذیری کلیدها نیز بسیار بی‌نقص و همراه‌با صدایی خوشایند صورت می‌گیرد. البته، برای عملکرد بدون صدا می‌توانید به‌جای کلیک از تپ‌کردن استفاده کنید.

بازده و عملکرد

درحالی‌که اینتل طی سه‌ماهه‌ی دوم و سوم ۲۰۱۸ خانواده‌ی پردازنده‌های نسل هشتمی کم‌مصرف Coffee Lake U و Whiskey Lake را برای دستگاه‌های قابل‌حمل معرفی کرد، مایکروسافت در کمال تعجب، اکتبر سال گذشته تصمیم گرفت تا هر دو دستگاه سرفیس لپ‌تاپ‌ ۲ و سرفیس پرو ۶ را با پردازنده‌های ۱۵ واتی کیبی‌لیک ریفرش روانه‌ی بازار کند. کیبی‌لیک ریفرش که درحقیقت نخستین پردازنده‌های نسل هشتمی سری U را دربرمی‌گیرد، از واحد پردازش گرافیکی قدرتمند Iris Plus اینتل بی‌بهره است و برخلاف سری ویسکی‌لیک، راهکاری سخت‌افزاری برای جلوگیری از آسیب‌‌پذیری‌ Meltdown در بطن خود ندارد.

سرفیس لپ تاپ ۲ / Surface Laptop 2

استراتژی مایکروسافت برای لپ‌تاپی که در کلاس کالاهای گران‌قیمت قرار می‌گیرد و علاقه‌مندان آن را با نگاهی به آینده می‌خرند، بسیار مأیوس‌کننده به‌نظر می‌رسد. درهرصورت، سرفیس لپ‌تاپ ۲ با یکی از دو پردازنده‌ی نسل هشتمی Core i5-8250U یا Core i7-8650U روانه‌ی بازارهای جهانی شده است. ازآنجاکه اینتل هیچ‌یک از پردازنده‌های ۱۵ واتی خود را با گرافیک Iris Plus همراه نکرده، اولترابوک ردموندی‌ها برخلاف نسل اول، در هر دو مدل با ماژول گرافیک مرسوم UHD 620 و بدون eDRAM عرضه می‌شود که توان پردازش گرافیکی کمتری درمقایسه‌با نسخه‌ی Iris Plus دارد.

پارامترها / مدل‌ها

سرفیس لپ‌تاپ

سرفیس لپ‌تاپ ۲

نام پردازنده

Intel Core m3-7Y30

Intel Core i5-7200U

Intel Core i7-7660U

Intel Core i5-8250U

Intel Core i7-8650U

معماری

نسل هفتم، کیبی‌لیک

نسل هفتم، کیبی‌لیک

نسل هفتم، کیبی‌لیک

نسل هشتم، کیبی‌لیک ریفرش

نسل‌ هفتم، کیبی‌لیک ریفرش

لیتوگرافی

14nm+

تعداد هسته

۲ هسته، ۴ ترد

۴ هسته، ۸ ترد

فرکانس

۱.۰۰ گیگاهرتز پایه

۲.۶۰ گیگاهرتز بیشینه

۲.۵۰ گیگاهرتز پایه

۳.۱۰ گیگاهرتز بیشینه

۲.۵۰ گیگاهرتز پایه

۴.۰۰ گیگاهرتز بیشینه

۱.۶۰ گیگاهرتز پایه

۳.۴۰ گیگاهرتز بیشینه

۱.۹۰ گیگاهرتز پایه

۴.۲۰ گیگاهرتز بیشینه

حافظه‌ی کش

۴ مگابایت

۳ مگابایت

۴ مگابایت

۶ مگابایت

۸ مگابایت

سرعت باس

۴ گیگاترنسفر بر ثانیه

گرافیک یکپارچه

Intel HD Graphics 615

۳۰۰ مگاهرتز پایه، ۹۰۰ مگاهرتز بیشینه

Intel HD Graphics 620

۳۰۰ مگاهرتز پایه، ۱.۱۰ مگاهرتز بیشینه

Intel Iris Plus Grphics 640

۳۰۰ مگاهرتز پایه، ۱.۱۰ گیگاهرتز بیشینه

Intel UHD Graphics 620

۳۰۰ مگاهرتز پایه، ۱.۱۰ گیگاهرتز بیشینه

Intel UHD Graphics 620

۳۰۰ مگاهرتز پایه، ۱.۱۵ گیگاهرتز بیشینه

eDRAM

--

--

۶۴ مگابایت

--

--

توان طراحی گرمایی

۷ وات، قابل‌کاهش به ۳.۷۵ وات

۱۵ وات، قابل‌افزایش یا قابل‌کاهش به ۲۳ یا ۷.۵ وات

۱۵ وات، قابل‌کاهش به ۹.۵ وات

۱۵ وات، قابل‌افزایش یا قابل‌کاهش به ۲۵ یا ۱۰ وات

پشتیبانی از حافظه

۱۶ گیگابایت

LPDDR3-1866, DDR3L-1600

۳۲ گیگابایت

DDR4-2133, LPDDR3-1866, DDR3L-1600

۳۲ گیگابایت

DDR4-2400, LPDDR3-2133

نسل نخست سرفیس لپ‌تاپ در حالت پایه با مشخصات سخت‌افزاری مأیوس‌کننده‌‌ای، شامل پردازنده‌ی Core m3 و رم ۴ گیگابایتی به‌فروش می‌رسید؛ اما ردموندی‌ها در نسل دوم در اقدامی ستودنی، ماژول‌های یادشده را کنار گذاشته‌اند و نسخه‌ی پایه‌ی سرفیس لپ‌تاپ ۲ را با پردازنده‌ی چهارهسته‌ای Core i5 و ۸ گیگابایت حافظه‌ی رم می‌فروشند. ضمن اینکه نسخه‌های مختلف نسل دوم سرفیس لپ‌تاپ با حافظه‌ی رم ۸ یا ۱۶ گیگابایتی LPDDR3 درکنار ۱۲۸ و ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت یا یک ترابایت حافظه‌ی SSD با رابط PCIe NVMe دو کاناله دردسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

شایان ذکر است ما نسخه‌ی Core i5 سرفیس لپ‌تاپ ۲ با حافظه‌ی ۲۵۶ گیگابایتی SK Hynix BC501 را دراختیار داشتیم. در جدول زیر سرعت خواندن و نوشتن حافظه‌ی این دستگاه به‌کمک اپلیکیشن CrystalDiskMark اندازه‌گیری شده است:

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی لپ‌تاپ‌ها

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

Surface Laptop 2

۱۵۳۸.۲

۸۱۴.۹

Surface Pro 6

۱۴۸۰.۱

۲۳۵.۹

MacBook Pro 13 2018

۳۰۱۰

۱۲۸۵

Huawei MateBook X Pro

۳۰۰۶.۴

۲۰۰۴.۸

LG Gram 15 2017

۵۵۵.۸

۲۶۵

Razer Blade Stealth

۳۱۰۱

۱۵۹۳

MacBook Pro 13 (2017)

۲۹۹۶

۷۱۸.۹

Surface Laptop (128GB)

۴۲۵.۶

۱۲۸.۲

Surface Pro 2017

۱۷۱۱

۹۷۷.۲

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

با عبور از بحث استفاده‌ی مایکروسافت از پردازنده‌های قدیمی‌تر درمقایسه‌با رقبا، بی‌شک فاحش‌ترین تغییر سرفیس لپ‌تاپ ۲ درمقایسه‌با نسل نخست، به افزایش ۱۰۰ درصدی تعداد هسته‌ها و تردها بازمی‌گردد. اگرچه فرکانس پایه‌ و بیشینه‌ی پردازنده‌ در نسخه‌ی Core i5 درمقایسه‌با نسل گذشته، به‌ترتیب یک گیگاهرتز و ۱۰۰ مگاهرتز کاهش یافته، دوبرابرشدن تعداد هسته‌های پردازشی و تردها، احتمالا بر عملکرد اولترابوک مایکروسافت، به‌ویژه در کاربری‌های نیازمند به پردازش چندتردی، تأثیر درخورتوجهی خواهد گذاشت. پردازنده‌ی Core i5 8250U با توان طراحی حرارتی ۱۵ واتی به بازار عرضه می‌شود؛ اما روی کاغذ می‌تواند به‌مدت ۲۸ ثانیه با توان ۱۸ وات و به‌مدت ۲.۴۴ میلی‌ثانیه با توان طراحی حرارتی ۲۵ واتی کار کند.

سرفیس لپ تاپ ۲ / Surface Laptop 2

برای ارزیابی عملکرد و بازدهی سرفیس لپ‌تاپ ۲، ابتدا بنچمارک‌های نرم‌افزاری را روی آن اجرا می‌کنیم تا دیدی ابتدایی از قدرت خام این دستگاه داشته باشیم. نرم‌افزارهای GFXBench و 3DMark توان پردازش گرافیکی و نرم‌افزارهای GeekBench و CineBench قدرت CPU را می‌سنجند و درنهایت، نرم‌افزار‌های PCMark 8 و PCMark 10 کاربری‌های روزمره مانند وب‌گردی و ویرایش اسناد را شبیه‌سازی می‌کنند. نتایج حاصل از اجرای بنچمارک‌های یادشده، در جدول زیر آمده است:

جدول بنچمارک‌های لپ‌تاپ

لپ‌تاپ / بنچمارک

GFXBench

3DMarkBasic

Geekbench

Geekbench OpenCL

PCMark8

PCMark 10

CineBench

Aztec Ruins

High Tier - Offscreen

Sky Diver

Fire Strike

Cloud Gate

Multi

Single

dGPU

GPU

Creative

Work

Home

CPU

OpenGL

Surface Laptop 2

۷۲۰.۶۹ فریم

DirectX 12

۴۳۰۱

۱۰۳۴

۸۳۰۹

۱۲۷۸۴

۴۲۱۰

--

۳۵۱۶۱

۳۲۹۱

۴۲۰۴

۳۱۵۳

۳۲۶۶

۵۳۶

۴۷.۴۵

Surface Laptop

--

۳۶۴۶

۷۳۶

۵۷۳۳

۷۴۳۴

۳۷۶۰

--

۱۸۰۰۴

۴۲۴۶

۴۱۱۷۴

۳۳۳۸

--

۳۲۶

۳۹.۸۱

Surface Pro 6

۷۲۱.۶۸ فریم

DirectX 12

۴۴۶۲

۱۱۲۰

۸۴۸۶

۱۳۷۲۵

۴۲۰۱

--

۳۶۰۸۴

۳۲۶۹

۴۰۹۶

۳۰۶۸

۳۴۹۵

۶۰۳

۵۲.۰۱

Surface Pro 2017

--

--

۷۷۹

۳۶۴۸

۹۳۱۵

۴۵۷۴

--

۲۹۵۲۷

--

--

--

--

--

--

MacBook Pro

13 (2018) Windows 10

۱۳۹۷.۶۱ فریم

DirectX 12

۷۲۷۸

۱۹۳۴

۱۱۹۹۸

۱۶۵۵۳

۴۶۳۶

--

۵۵۸۹۳

۵۲۳۹

۴۴۲۰

۳۷۶۲

۳۳۷۱

۶۹۲

۷۸.۹۷

MacBook Pro 13 (2018) macOS

۱۴۱۶.۹۳ فریم

Metal

--

--

--

۱۷۳۸۰

۴۷۱۹

--

۵۲۷۲۹

--

--

--

--

۷۰۱

۳۵.۸۵

Huawei MateBook X Pro

۱۴۶۹.۳۷ فریم

DirectX 12

۷۱۸۵

۲۳۲۱

۹۲۲۵

۱۳۹۶۰

۴۸۴۶

۴۱۰۲۹

۲۳۰۰۶

۴۷۱۵

۴۲۴۶

۳۳۷۲

۳۴۸۸

۵۳۴

۹۱.۸۷

LG Gram 15 2017

--

۳۴۲۱

۷۳۹

۵۶۴۲

۵۷۳۶

۳۲۷۰

--

۱۵۹۱۳

۴۳۳۱

--

۵۱۹۶

--

۲۷۳

۲۳.۶۲

IdeaPad 320

--

۹۳۶۴

۳۰۰۶

۹۵۴۳

۱۳۹۷۵

۴۲۵۰

۴۶۰۶۶

۲۰۰۵۷

۳۸۳۲

--

۴۹۳۸

--

۴۸۱

۸۳.۵۴

Razer Blade 2017

--

۲۳۸۱۹

۹۲۵۰

۲۵۱۱۳

۱۴۸۲۱

۴۴۳۳

۱۴۸۲۱

۴۴۳۳

۵۱۹۶

۵۱۵۶

۴۰۱۸

--

۷۴۱

۹۲.۳۳

Razer Blade Stealth

--

۴۲۱۸

۹۸۶

۶۹۱۷

۸۵۷۴

۴۳۰۱

--

۱۹۶۹۷

۴۷۶۰

۴۵۵۵

۳۶۷۱

--

۳۶۳

۴۶.۸۸

MacBook Pro 13 2017

--

۳۵۹۱

۱۱۵۲

۷۳۶۳

۹۴۷۸

۴۴۷۹

--

۲۹۶۸۸

۵۴۰۹

۴۵۶۰

۴۰۱۷

--

۳۷۶

۳۶.۵۳

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

براساس آزمون گیک‌بنچ، سرفیس لپ‌تاپ ۲ به‌‌ترتیب ۱۲ و ۷۲ درصد بهبود عملکرد را در پردازش‌های تک و چندهسته‌ای تجربه می‌کند. همان‌طورکه مشاهده می‌کنید، فرکانس بیشتر پردازنده درکنار گرافیک‌ قدرتمندتر Iris Plus 655 در مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی، نتایج به‌مراتب بهتری برای اولترابوک اپل به‌همراه دارد. طبیعتا نمی‌توان از دستگاهی با مشخصات فنی سرفیس لپ‌تاپ ۲ انتظار اجرای بازی داشت. درضمن، خلأ درگاه تاندربولت ۳ نیز امکان استفاده از کارت‌های گرافیک اکسترنال را از بین می‌برد.

سرفیس لپ‌تاپ ۲؛ پایدار، اما نه‌چندان قدرتمند

بهره‌گیری سرفیس لپ‌تاپ ۲ از خنک‌کننده‌ی اکتیو (فن) باعث می‌شود حداقل روی کاغذ تصور کنیم این دستگاه درمقایسه‌با سرفیس پرو ۶ با خنک‌کننده‌ی پسیو (بدون فن) درزمینه‌ی پایداری عملکرد وضعیت بهتری دارد؛ بنابراین، پایش عملکرد لپ‌تاپ جدید ردموندی‌ها زیربار پردازشی مداوم و افزایش دمای دستگاه جالب خواهد بود. زومیت در آزمایش استرس لپ‌تاپ‌ها و دستگاهی هیبریدی با سیستم‌عامل دسکتاپ، برای شبیه‌سازی چنین وضعیتی بنچمارک CineBench را ۲۰ بار به‌صورت مداوم اجرا می‌کند.

آزمایش استرس پردازنده‌ی لپ‌تاپ با بنچمارک CineBench

مدل

پردازنده

تک هسته

چند هسته

چند هسته (میانگین ۲۰ بار اجرا)

Surface Laptop 2

Core i5 - 8250U

۱۳۷

۵۳۶

۴۶۱.۲

Surface Pro 6

Core i5 - 8250U

۱۴۵

۶۰۳

۵۰۹.۳

MacBook Pro 13 2018 macOS

Core i5 - 8259U

۱۵۶

۷۰۱

۶۸۱

MacBook Pro 13 2018 Windows

Core i5 - 8259U

۱۵۵

۶۹۲

۶۶۶

MateBook X Pro

Core i7 - 8550U

--

۵۳۴

۴۸۹

براساس داده‌های ابزار Power Gadget اینتل، سرفیس لپ‌تاپ ۲ در نخستین مرحله‌ی آزمون استرس زومیت، با فرکانس ۲.۵۰ تا ۲.۹۰ گیگاهرتز و توان حدودی ۱۸ تا ۲۵ وات کار می‌کند؛ اما از آزمون دوم تا هفتم، فرکانس و توان پردازنده به‌ترتیب در همسایگی ۲.۵۰ گیگاهرتز و ۱۸ وات نوسان دارد. از مرحله‌ی هشتم تا پایان آزمون، فرکانس و توان پردازنده به‌ترتیب به حدود ۲.۱۰ تا ۲.۲۰ گیگاهرتز و حدود ۱۳ تا ۱۴ وات می‌رسد. می‌توانید نمودار مربوط‌به پایداری عملکرد سرفیس لپ‌تاپ ۲ در آزمون استرس CineBench را در تصویر زیر مشاهده کنید:

Surface Laptop 2 CineBench Stress Test

سرفیس لپ‌تاپ با وجود بهره‌گیری از فن، به حداکثر فرکانس پایین‌تری درمقایسه‌با سرفیس پرو ۶ دست می‌یابد. در طول آزمون دمای دستگاه هرگز از ۷۵ درجه‌ی سلسیوس تجاوز نکرد؛ گویی مهندسان مایکروسافت قدرت عملکرد دستگاه را فدای پایین‌نگه‌داشتن دمای آن کرده‌اند. ناگفته نماند طی آزمون استرس، صدای فن لپ‌تاپ نیز به حد آزاردهنده‌ای نمی‌رسد. با نگاهی به اعداد ثبت‌شده‌ی مک‌بوک پرو ۱۳، بازهم می‌توان برتری اولترابوک کوپرتینونشین‌ها به‌لطف پردازنده‌ی ۲۸ واتی را متوجه شد. براساس نمودار بالا، می‌توان مشاهده کرد عملکرد دستگاه دچار نوسان شدیدی نیست؛ اما سطح امتیازات تفاوت چشم‌گیری با محصول اپل دارد. 

باتری

برخلاف انتظار، مایکروسافت با‌ وجود بهره‌گیری از پردازنده‌های قدرتمندتر نسل هشتم، تغییری در ظرفیت باتری سرفیس لپ‌تاپ ۲ ایجاد نکرده است. باتوجه‌به کالبدشکافی وب‌سایت iFixit، اولترابوک جدید خانواده‌ی سرفیس از همان باتری لیتیوم‌یونی ۴۵.۲ وات‌ساعت و ۵,۹۷۰ میلی‌آمپرساعتی (SMP M1005921 Li-Ion) نسل گذشته بهره می‌برد؛ بنابراین، می‌توان کاهشی جزئی در شارژدهی دستگاه انتظار داشت. مایکروسافت ادعا می‌کند سرفیس لپ‌تاپ ۲ تا ۱۴.۵ ساعت می‌تواند شارژدهی داشته باشد؛ اما این عدد چقدر با واقعیت هم‌خوانی دارد؟

سرفیس لپ تاپ ۲ / Surface Laptop 2

یک روز کاری با سرفیس لپ‌تاپ ۲

برای ارزیابی عملکرد باتری سرفیس لپ‌تاپ ۲، آزمون‌های متداول زومیت را روی آن اجرا می‌کنیم. در گام نخست، با قطع صدا و اتصالات بی‌سیم درکنار تنظیم روشنایی نمایشگر روی ۲۰۰ نیت و حالت مصرف انرژی روی Power mode یا Better Battery، ویدئویی با رزولوشن HD را به‌صورت مداوم پخش کردیم. در این حالت، سرفیس لپ‌تاپ ۲ به‌مدت ۹ ساعت و ۳۷ دقیقه دوام آورد که نتیجه‌ی ضعیف‌تری درمقایسه‌با مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی ۲۰۱۸ و میت‌بوک ایکس پرو محسوب می‌شود.

لپ‌تاپ / تست

نمایشگر

باتری 

ویدئو

Battery

Eater

GFXBench 

Manhattan 3.1

ابعاد و رزولوشن

وات‌ساعت

ساعت

دقیقه

Battery LifeTime

(min)

LongTerm Performance

(Frame)

Surface Laptop 2

۱۳.۵ اینچ

۱۵۰۴ × ۲۲۵۶ پیکسل

۴۵.۲

 

۹:۳۷

۱۴۸

۱۵۵.۴۷۷

۱۰۴۳.۹۱

Surface Pro 6

۱۲.۳ اینچ

۱۸۲۴ × ۲۷۳۶ پیکسل

۴۵

۱۰:۲۰

۱۳۹

۱۲۵.۴۳

۹۴۹.۷۱

MacBook Pro 13 2018 Windows 10

۱۳.۳ اینچ

۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۵۸.۰

۱۲:۳۰

۸۷

۶۹.۶۷

۲۱۷۱.۵۳

MacBook Pro 13 2018 macOS

۱۳.۳ اینچ

۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۵۸.۰

۱۱:۰۷

--

۷۶.۲۲

۱۲۳۳.۱۶

Huawei MateBook X Pro

۱۳.۹ اینچ

۲۰۰۰ × ۳۰

۰۰

پیکسل

۵۷.۴

۱۴:۱۷

۱۷۷

۱۵۰.۹۷

۱۵۵۸.۷۷

LG Gram 15 2017

۱۵.۶ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۶۰

۱۰:۰۰

۲۴۱

--

--

Razer Blade Stealth 2017

۱۲.۵ اینچ

۱۴۴۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۵۳.۶

۶:۴۰

۱۱۵

--

--

Razer Blade 2017

۱۴ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۷۰

۶:۲۴

۵۹

--

--

MacBook Pro 13 2017

macOS

۱۳.۳ اینچ

۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۵۴.۵

۱۱:۰۶

--

--

--

MacBook Pro 13 2017

Windows

۱۳.۳ اینچ

۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۵۴.۵

۱۰:۲۴

۱۵۰

--

--

Surface Laptop

۱۳.۵ اینچ

۱۵۰۴ × ۲۲۵۶ پیکسل

۴۵.۲

۱۲:۳۰

۱۷۶

--

--

Surface Pro 2017

۱۲.۳ اینچ

۱۸۲۴ × ۲۷۳۶ پیکسل

۴۵

۱۰:۰۰

۲۶۵

--

--

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

در گام بعدی، نرم‌افزار Battery Eater با زیرفشار قراردادن هم‌زمان CPU و GPU عمکلرد باتری را محک می‌زند. در این آزمون با تکرار شرایط آزمون قبلی، سرفیس لپ‌تاپ ۲ به‌مدت ۱۴۸ دقیقه شارژدهی داشت. این عدد از نتیجه‌ی به‌دست‌آمده روی مک‌بوک پرو بسیار بهتر و اندکی کمتر از میت‌بوک ایکس پرو است. درنهایت، برای ارزیابی شارژدهی در پردازش‌های گرافیکی سنگین، آزمون باتری ۳۰ مرحله‌‌ای Manhattan 3.1 را درحالی اجرا کردیم که روشنایی نمایشگر روی ۲۰۰ نیت تنظیم شده بود و اسلایدر مدیریت انرژی ویندوز روی حالت Better Performance قرار داشت.

Surface Laptop 2 GFXBench Battery Test

سرفیس لپ‌تاپ ۲ به‌لحاظ حداقل تعداد فریم‌های پردازش‌شده، با ثبت عدد ۱۰۴۳.۹۱ فریم از مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی ۲۰۱۸ چه در حالت macOS و چه در حالت ویندوز ۱۰، عملکرد ضعیف‌تری دارد؛ اما با ثبت عمر باتری ۱۵۵.۴۷۷ دقیقه، در ردیف بهترین دستگاه‌های مورد بررسی زومیت، نظیر میت‌بوک ایکس پرو جای می‌گیرد. ناگفته نماند باتوجه‌به نمودار اخیر، باید پایداری عملکرد دستگاه را ستود. سرفیس لپ‌تاپ ۲ نیز مانند سرفیس پرو ۶ درحالی‌که اسلایدر مصرف انرژی و روشنایی دستگاه به‌ترتیب روی Power mode و ۲۰۰ نیت تنظیم می‌شود، در استفاده‌هایی مانند وب‌گردی، تماشای ویدئو، ویرایش اسناد و استریم موسیقی (با هدفون)، تا یک روز کاری شارژدهی می‌کند که عملکرد مناسبی به‌حساب می‌آید.

جمع‌بندی

سرفیس لپ‌تاپ ۲ نسخه‌ای بهبودیافته از نسل نخست است که با وجود ارتقای سخت‌افزاری هنوز برخی نقص‌های نسل گذشته را در بطن خود دارد. سرفیس لپ‌تاپ طراحی زیبایی دارد و اکنون در نسل دوم به‌موجب رنگ مشکی خاصش، شکوهمندتر از گذشته به‌نظر می‌رسد. بی‌شک کارکرد نرم و سریع ترک‌پد درکنار عمق و بازخورد فوق‌العاده‌ی کیبورد، برگ برنده‌ی سرفیس‌لپ‌تاپ ۲ در رقابت با بسیاری از اولترابوک‌های ویندوزی به‌شمار می‌آید؛ اما فقدان درگاه تاندربولت ۳ هنوز کاربران را آزار می‌دهد. درحقیقت می‌توان اصلی‌ترین ضعف اولترابوک جدید مایکروسافت را نه تکرار طراحی، بلکه محدودیت بسیار ناامیدکننده‌ی پورت‌های آن دانست.

سرفیس لپ تاپ ۲ / Surface Laptop 2

نمایشگر ۳:۲ سرفیس لپ‌تاپ ۲ به قدر کفایت روشن است؛ اما نه به اندازه‌‌ای که در بین بهترین‌‌ها قرار گیرد. ردموندهی‌ها کالیبراسیون رنگ را فراموش نکرده‌اند؛ ازاین‌رو، حداقل در فضای رنگی sRGB با نمایشگر دقیقی روبه‌رو هستیم. متأسفانه عمق رنگ مشکی نمایشگر با انتظاراتمان فاصله‌ی زیادی داشت و ناامیدمان کرد. اسپیکرهای اولترابوک سبک مایکروسافت عملکرد مناسبی در ارائه‌ی صدای رسا و شفاف دارند. سرفیس لپ‌تاپ ۲ درزمینه‌ی شارژدهی نیز عملکرد بسیار خوبی دارد و می‌تواند تا یک روز کاری، ما را در زومیت همراهی کند. در بحث عملکرد، نباید سرفیس لپ‌تاپ ۲ را رقیبی برای مک‌بوک‌ پروهای اپل دانست؛ اما در بین رقبای ویندوزی، عملکرد بسیار پایدارتری را از اولترابوک مایکروسافت شاهد هستیم.

سرفیس لپ‌تاپ برای رقابت با بهترین‌ها به چیزی بیش از رنگ مشکی نیاز دارد

پانوس پانای، مدیر ارشد واحد سخت‌افزار مایکروسافت، در سال ۲۰۱۷ دلیل عرضه‌ی نسل پنجم سرفیس پرو با نام Surface Pro 2017 را خلأ تفاوت‌های طراحی شگرف با نسل گذشته‌ی این محصول توصیف کرده و مدعی شده بود سرفیس پرو ۵ زمانی از راه خواهد رسید که تفاوت‌های فاحشی با گذشته داشته باشد؛ اما تنها پس از گذشت یک سال، ردموندی‌ها دو دستگاه سرفیس پرو ۶ و سرفیس لپ‌تاپ ۲ را صرفا با ارتقای سخت‌‌افزاری دراختیار کاربران قرار داده‌اند. امیدواریم پانای برای سال ۲۰۱۹ به اعتقاد پیشین خود بازگردد و تیمش محصولات جذاب‌تر و قدرتمندتری در چنته داشته باشند.

نکات مثبت

  • تجربه‌ی تایپ فوق‌العاده‌ی کیبورد
  • نزدیک‌ترین ترک‌پد به مک‌بوک‌های اپل
  • عملکرد روان و سریع در کاربری‌های روزمره و سبک
  • شارژدهی رضایت‌بخش
  • نمایشگر زیبا با نسبت تصویر ۳:۲

نکات منفی

  • محدودیت پورت‌ها و خلأ پورت کارآمد تاندربولت ۳
  • سرعت پایین‌تر حافظه‌ی SSD نسبت به رقبا
  • تعمیرپذیری دشوار
  • عمق اندک رنگ مشکی در نمایشگر
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات