بیل گیتس: واکسن کرونا باید ابتدا به‌دست نیازمندان واقعی برسد

دوشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
بیل گیتس معتقد است داروها و واکسن ویروس کرونا باید به‌طورعادلانه دردسترس مردم قرار گیرند و برای توزیع آن‌ها در دنیا، به معیارهای تجارت‌محور توجه نشود.
تبلیغات

بیل گیتس، بنیان‌گذار مایکروسافت و میلیارد نیکوکار آمریکایی، شنبه‌ی گذشته در کنفرانس آنلاین کوتاهی گفت داروها و واکسن‌های آینده‌ی ویروس کرونا (کووید ۱۹) باید به جاهایی فرستاده شوند که بیشترین نیاز به آن‌‌ها وجود دارد، نه صرفا به نهاد یا دولتی که بیشترین پیشنهاد را برای خرید ارائه می‌دهد. 

براساس گزارش رسانه‌ی روئیترز، بیل گیتس در کنفرانس مذکور گفت: «اگر بگذاریم داروها و واکسن‌ها به خریداری ارائه شود که بیشترین مبلغ را پیشنهاد می‌دهد و آن‌ها را دراختیار افراد و مکان‌هایی قرار ندهیم که بیشترین نیاز را دارند، با دنیاگیری طولانی‌تر و ناعادلانه‌تر و کشنده‌تری طرف خواهیم بود». بدین‌ترتیب گیتس اعتقاد دارد میل به کسب درآمد بیشتر درنهایت باعث می‌شود دنیاگیری کووید ۱۹ بیش از حد انتظار به‌طول بیانجامد. بنیان‌گذار مایکروسافت افزود: «ما به رهبرانی نیاز داریم که بتوانند تصمیم‌های سختی برای توزیع داروها و واکسن‌ها با رعایت انصاف بگیرند و صرفا درگیر عوامل تجارت‌‌محور نشوند». 

گیتس: اگر واکسن را ناعادلانه پخش کنیم، با دنیاگیری طولانی‌تر و کشنده‌تری طرف خواهیم بود

امروزه صدها پروژه‌ برای پیداکردن واکسن بیماری کرونا در حال انجام هستند و دولت‌های مختلف در اروپا و البته ایالات متحده‌ی آمریکا، میلیاردها دلار صرف تحقیق روی این موضوع مهم و سپس آزمایش و تولید واکسن می‌کنند. این تلاش‌ها در نگاه اول دل‌گرم‌کننده هستند؛ اما هم‌زمان نگرانی‌هایی نیز ایجاد می‌کنند.

عده‌‌ای معتقدند ملت‌های ثروتمند ممکن است زودتر از سایر مردم به واکسن کروناویروس دست پیدا کنند. این موضوع درنهایت باعث خواهد شد کشورهای درحال‌توسعه دستشان خالی بماند و نتوانند به این ‌زودی‌ها ویروس کرونا را مهار کنند. سازمان بهداشت جهانی ۶ ژوئیه‌ی ۲۰۲۰ (۱۶ تیر ۱۳۹۹) گفت ۲۱ دارو در آزمایشگاه‌‌های بالینی در حال آزمایش روی انسان‌ها هستند که همگی جزو نامزدهای تبدیل‌شدن به واکسن کرونا برشمرده می‌شوند. 

کمیسیون اروپا و سازمان بهداشت جهانی در اطلاعیه‌های خود هشدار داده‌اند امروزه رقابتی ناسالم برای یافتن واکسن کرونا در حال انجام است. واکسن کرونا عامل مهمی برای نجات جان میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا به‌حساب می‌آید و می‌تواند مشکلات اقتصادیِ ایجادشده را نیز برطرف کند. برخی از مقام‌های رسمی واشینگتن گفته‌اند تلاش می‌کنند ساکنان ایالات متحده را در اولویت قرار دهند.

بیل گیتس می‌گوید تلا‌ش‌هایی که دو دهه پیش به‌منظور مبارزه با بحران ایدز در سراسر دنیا آغاز شدند، می‌توانند در نقش الگویی برای ساخت واکسن کرونا ظاهر شود. در آن زمان، دولت‌های مختلف در سراسر دنیا دست‌به‌دست هم دادند تا بتوانند داروهای موردنیاز را به‌صورت گسترده، به‌ویژه در کشورهای آفریقایی دردسترس قرار دهند. 

بیل گیتس درادامه‌ به بنیان‌گذاری مؤسسه‌ای با عنوان Global Fund در سال ۲۰۰۲ اشاره می‌کند که درزمینه‌ی مبارزه با ایدز و سل و مالاریا تلاش می‌کرد. به‌علاوه در آن دوران، ریاست‌جمهوری ایالات متحده برنامه‌ای فوری برای مقابله با ایدز تدوین کرد تا دولت بتواند بهتر با ایدز مقابله کند.

گیتس حرف‌های خود را این‌گونه به‌پایان می‌رساند: «یکی از بهترین درس‌هایی که می‌توانیم از تلاش برای مبارزه با ایدز بگیریم، این است که درک کنیم ساخت چنین سیستم توزیع جهانیِ‌ عادلانه و بزرگی چقدر اهمیت دارد؛ سیستم توزیعی که می‌تواند داروها را به دست همه‌ی مردم برساند».

ناگفته نماند بنیاد Bill & Melinda Gates Foundation تاکنون مجموعا ۲۵۰ میلیون دلار برای تحقیق درباره‌ی کووید ۱۹ صرف کرده است. در سال ۲۰۰۰، بیل گیتس صندلی مدیرعاملی مایکروسافت و سپس در سال ۲۰۰۸، کار تمام‌‌وقت خود را را کنار گذاشت تا به‌طور ویژه روی کارهای بشردوستانه متمرکز شود. سخنرانی TED بیل گیتس در سال ۲۰۱۵ پس از دنیاگیری ویروس کرونا به‌شدت در کانون توجه قرار گرفت. در آن زمان، گیتس اعلام کرده بود که برای دنیاگیری بعدی آماده نیستیم.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی گفته‌های بیل گیتس چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات