بی ام و از جلوپنجره سری 4 برای سایر مدل‌ها استفاده نمی‌کند

جمعه ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
مدیر طراحی بی‌ام‌و اعتقاد دارد که جلوپنجره عظیم با طرح عمودی دوگانه در نسل جدید کوپه سری ۴، طرحی برای نمایش شخصیت خاص این مدل است و چنین ترکیبی در سایر محصولات تکرار نمی‌شود.
تبلیغات

بی‌ام‌و سری ۴ جدید کوپه روز سه‌شنبه رسما رونمایی شد و یکی از نکات برجسته در طراحی این خودرو، جلوپنجره کلیوی عمودی دوگانه بود. اگرچه ممکن است این طرح هواداران و مخالفانی برای خود داشته باشد، بی‌ام‌و آن را به‌عنوان بخشی از حرکت استراتژیک به سمت متمایز کردن هر مدل خاص می‌بیند. 

دوماگوج دوکیچ، مدیر طراحی بی‌ام‌و در دفاع از جلوپنجره بزرگ کلیوی به‌شدت اعتقاد دارد که این خودروساز با وجود دریافت واکنش‌های منفی زیاد از زمان ارائه خودروی مفهومی کانسپت ۴ در سال گذشته، تصمیم صحیحی برای پیشبرد این طرح گرفته است.

دوکیچ در گفت‌وگو با نشریه اتوکار گفت:

باید این در محصولات بی‌ام‌و نهادینه شود که هر خودرویی دارای نکته‌ی برجسته و خاصی باشد. بدون شک این ویژگی اصلی سری ۴ و بی‌ام‌و است. این طرح فقط منطقی نیست، بلکه شخصیت بسیار قوی دارد و برای برند ما منحصربفرد است. جلوپنجره کلیوی دوگانه، برجسته‌ترین نماد طراحی ما و بزرگ‌ترین تفاوت ما با هر خودروی دیگری در بازار است. ما از طرح کلیوی به روش‌های مختلفی استفاده کرده‌ایم تا به خودروهای خود، ظاهر خاصی بدهیم. به‌عنوان مثال جلوپنجره بی‌ام‌و سری ۳ کاملا افقی است زیرا آن خودرویی منطقی‌تر و جدی‌تر است. اما کوپه‌ای مانند سری ۴ باید قسمت عجیب شخصیت بی‌ام‌و را بیان کند و به نمایش بگذارد. 

دوکیچ توضیح داد که در این کسب‌وکار، مهم است بدانید که باید به چه حرف‌هایی گوش دهید. شما نمی‌توانید به تمام واکنش‌های رسانه‌های اجتماعی توجه کنید و این کار به شما کمک نمی‌کند. طراحی چیزی مرتبط با احساسات است و همه نظر و حالات یکسانی ندارند و هر کسی عقیده‌ی خاصی را ابراز می‌کند و ممکن است نظرات متفاوتی درباره‌ی یک طرح خاص وجود داشته باشد. در این‌ مورد، درست یا غلط وجود ندارد؛ وقتی چنین کاری انجام دهید، ۵۰ درصد از مردم ممکن است آن را دوست داشته باشند و ۵۰ درصد نیز از آن متنفر باشند و این طرز فکر تغییر نخواهد کرد. هر کاری انجام دهید، افرادی خواهند بود که آن را دوست دارند و افرادی هم هستند که آن را دوست ندارند. اما معیارهای اصلی این‌ها نیستند. 

خب معیارهای طراحی بی‌ام‌و چیست؟ به گفته‌ی مدیر طراحی بی‌ام‌و، این معیارها «ایجاد چیزی بی‌نظیر و جسورانه است که بتواند دیده شود و برجستگی داشته باشد. اگرچه این طرح در ابتدا متقارن به‌نظر می‌رسد، اما در قلب بی‌ام‌و قرار دارد و می‌تواند به نمادی برای هر برند خاص تبدیل شود.

Domagoj Dukec / دوماگوج دوکیچ بی ام و

دوکیچ افزود:

هدف خودرو بی‌ام‌و سری ۴ جدید این بود که ترکیب فعلی سبد محصولات را کمی بیشتر متمایز کنیم. ما نمی‌خواهیم هیچ جزئیاتی را در تمام مدل‌ها تکرار کنیم، زیرا هر مدل باید شخصیت منحصربفردی داشته باشد. خودروهایی مانند بی‌ام‌و سری ۳ و ۵ از جلوپنجره کلیوی افقی بهره می‌برند و ما واقعاً از استفاده از طرح کلیوی به روش‌های مختلف لذت می‌بریم.

دوکیچ اضافه کرد:

در برخی مدل‌های بی‌ام‌و ما احساس کردیم که جلوپنجره کلیوی عمودی، شخصیت مناسبی برای این خودروها است. طراحی همیشه ربطی به زیبایی یا زشتی ندارد؛ طراحی خوب به داشتن شخصیت جسورانه است. مشتریان خواستار این امر هستند؛ زیرا بازار از محصولات خوبی اشباع شده است و بنابراین ما باید روی نظر خود ایستادگی کنیم. ازآنجاکه نیازهای مشتریان با هم تفاوت دارد، ما می‌خواهیم محصول متفاوتی به هر مشتری ارائه دهیم. 
BMW 4-Series / بی ام و سری 4

از دوکیچ درباره‌ی تأثیر احتمالی بازار چین روی طراحی بی‌ام‌و سری ۴ سؤال پرسیده شد که او پاسخ داد:

فرایند طراحی ما روی بازارهای خاصی متمرکز نیست و بیشتر دارای دیدگاه جهانی است. بنابراین هنگامی که پروژه‌ی نسل جدید بی‌ام‌و سری ۴ به مرحله‌ی اجرا درآمد، ایده این بود که بدون نگاه به تک‌تک مشتریان، خودرو را برای تمام بازارها طراحی کنیم. تنها حدود ۱۰ درصد از مدل‌های کوپه بی‌ام‌و سری ۴ فروخته شده در سراسر جهان راهی بازار چین می‌شوند؛ بنابراین این عامل تاثیرگذاری برای طراحی جلوپنجره کلیوی بزرگ نبود.

نسخه‌ی کوپه بی‌ام‌و سری ۴ قرار است در ماه اکتبر به بازارهای جهانی عرضه شود و در مرحله بعدی مدل‌های روباز و گرن‌کوپه چهاردر نیز به بازار عرضه خواهند شد. تمام این‌مدل‌ها براساس پلتفرم CLAR این برند ساخته شده‌اند، که فضای کابین جادار و بزرگ‌تری را برای سرنشینان ارائه می‌دهد.

تا زمان ورود بی‌ام‌و M4 جدید به بازار که احتمالاً ظرف شش ماه آینده انجام می‌شود، M440i xDrive در بالاترین سطح این سری قرار خواهد گرفت. این مدل از پیشرانه ۳ لیتری ۶ سیلندر توربوشارژ با ۳۶۹ اسب‌بخار قدرت بهره می‌برد و قادر است در زمان ۴/۷ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت دست یابد، درحالی‌که بیشینه سرعت آن به ۲۵۰ کیلومتربرساعت محدود می‌شود. مشتریان در ایالات متحده می‌توانند این خودرو را با قیمت ۵۹،۴۹۵ دلار سفارش دهند، درحالی‌که مدل‌های 430i و 430i xDrive مجهز به پیشرانه ۲ لیتری چهار سیلندر با ۲۵۸ اسب‌بخار قدرت، به ترتیب با قیمت ۴۶،۵۹۵ و ۴۸،۵۹۵ دلار به بازار عرضه می‌شود.

در اروپا، نسل جدید بی‌ام‌و سری ۴ در مدل‌های 420i و 420d نیز عرضه خواهد شد که به ترتیب از پیشرانه ۲ لیتری بنزینی و دیزلی با ۱۸۴ و ۱۹۰ اسب‌بخار قدرت بهره می‌برند. علاوه بر این، مدل‌های دیزلی 430d و M440d xDrive مجهز به پیشرانه ۳ لیتری به ترتیب با قدرت ۲۸۶ و ۳۴۰ اسب‌بخار، در بهار سال آینده عرضه می‌شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات