اینتل بنچمارک را معیار معتبری برای بررسی سخت‌افزارها نمی‌داند

پنج‌شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
مدیرعامل اینتل در جدیدترین صحبت‌هایش، از لزوم تغییر نگرش به بنچمارک و مفاهیم سنتی بررسی قطعات سخت‌افزاری صحبت کرد.
تبلیغات

باب سوان، مدیرعامل اینتل، در رویداد کامپیوتکس هفته‌ی گذشته درباره‌ی وضعیت کلی صنعت فناوری و کامپیوتر و تأثیر همه‌گیری ویروس کرونا روی صنعت سخن گفت. همچنین به این موضوع اشاره کرد که فعالان صنعت باید به‌مرور از بررسی و ارجاع‌دهی به بنچمارک‌ها خودداری کنند و معیارهای جدیدی برای تحلیل قطعات سخت‌افزاری به‌کار گیرند.

در بخشی از صحبت‌های مدیرعامل اینتل در کامپیوتکس، به نقش فناوری بر جامعه اشاره می‌شود. باب سوان بیان کرد فعالان صنعت باید از وضعیت کنونی استفاده کنند و به‌مرور به‌جای ابزاری همچون بنچمارک و نتایج آن، درباره‌ی تأثیر فناوری بحث و آن را تحلیل کنند. از نگاه مدیرعامل اینتل، همه‌گیری ویروس کرونا باعث شد اهمیت توسعه‌ی فناوری با تمرکز روی هدف و نیاز خاص بیشتر شود. او می‌گوید فناوری امروزه باید بیش از همیشه روی رفع نیازهای سازمانی و شخصی متمرکز شود.

سوان به نیاز به ذهنیتی متمرکز بر مصرف‌کننده در صنعت نیز اشاره می‌کند. از دیدگاه او، چنین ذهنیتی باعث می‌شود نیازها پیش‌بینی شوند و راهکارها طبق همان نیازها توسعه پیدا کنند: «در این ذهنیت، هدف این است که مطمئن باشیم برای تأثیری عمیق‌تر فعالیت می‌کنیم؛ تأثیری که مزیت‌های کسب‌وکاری و اجتماعی را در سرتاسر جهان پوشش و سرعت می‌دهند».

گفتمانی که مدیرعامل اینتل مطرح می‌کند، از جنبه‌های متعددی می‌توان بررسی و تحلیل کرد. به‌صورت خلاصه، باب سوان می‌گوید پوشش اخبار فناوری باید روی کاربردهای مثبت و حتی تحول‌گرا باشد و به‌مرور از تمرکز روی نتایج بنچمارک دور شود. نکته‌ی مدنظر او را می‌توان در وضعیت کنونی بررسی‌های دنیای فناوری هم مشاهده کرد. به‌عنوان مثال، صدها بررسی و مقایسه بین لپ‌تاپ‌های رقیب وجود دارد که عملکرد و کارایی پردازشی آن‌ها را بررسی می‌کند. درمقابل، هیچ‌گونه بررسی و تحلیلی نمی‌بینیم که مواردی همچون عملکرد کیبورد و پاسخ‌دهی به فرمان‌ها را به‌صورت شهودی نشان دهد. در جایی نمی‌بینیم تیز بودن یا نبودن لبه‌های لپ‌تاپ و خطر احتمالی زخم‌شدن دستان را نشان دهد یا حتی تجربه‌ی کارکردن با ترک‌پد را با شرحی شهودی توضیح دهد. درنهایت، کارشناسان محصول می‌توانند تجربه‌ی خود را به‌عنوان تحلیلی از تجربه‌ی کاربری مطرح و نمی‌توانند تأثیر هر فناوری یا دستگاه را برای همه‌ی مردم روشن کنند.

گزارش مالی اینتل / Intel

بنچمارک‌ها ضعفی اساسی دارد: آن‌ها احساس شادی و رضایتی را توصیف نمی‌کند که خرید دستگاه جدید و حل مشکلات گذشته به شما می‌دهد. به‌عنوان مثال، در بررسی‌ها می‌خوانید یک لپ‌تاپ شارژدهی ۶ ساعته و لپ‌تاپ دیگر شارژدهی ۱۲ ساعته دارد. همچنین، هیچ بنچمارکی نمی‌گوید وقتی در مسافرت هستید و به منبع تغذیه دسترسی ندارید، از شارژدهی طولانی دستگاه خود چه مقدار راضی و خشنود خواهید شد.

بنچمارک با وجود تمام ضعف‌هایش، ابزار مناسبی برای بررسی تجربه‌ی کاربر است

وقتی بازی جدیدی را به‌راحتی با دستگاه خود اجرا می‌کنید، سطحی از رضایت تجربه می‌شود که در هیچ بنچمارکی آن را مشاهده نمی‌کنید. درواقع، بنچمارک‌ها عموما سخت‌افزار حرفه‌ای جدید را با سخت‌افزار حرفه‌ای قبلی مقایسه می‌کند و به حس لذت و شادی مهاجرت از دستگاه قدیمی به دستگاه جدید اشاره‌ای نمی‌‌کند. حتی کارشناسان سخت‌افزاری که بررسی‌های متعددی روی دستگاه‌ها انجام می‌دهند، به ضعف بنچمارک در نشان‌دادن این تجربه‌ها اعتراف می‌کنند.

برای برطرف‌کردن ضعف نمودارهای بنچمارکی، در مقاله‌های بررسی متن توضیحی را نیز شاهد هستیم. اگرچه بنچمارک‌ها اطلاعات عدد و رقمی دقیق‌تری ارائه می‌کنند، کارشناسان و فعالان رسانه‌ای عموما متن و تجربه را هم در بررسی خود می‌نویسند تا رویکردی شهودی‌تر به مخاطب ارائه کنند.

اظهارنظر اخیر مدیرعامل اینتل، نکات کاربردی زیادی دارد؛ البته نمی‌توان صحبت‌ها و منظور او از وضعیت کنونی شرکتش در رقابت با AMD را جدا کرد. آن‌ها اکنون وضعیت مناسبی در رقابت با تیم قرمز ندارند و رقابت دو شرکت به‌سمتی پیش رفته است که اکنون AMD تقریبا برتری را در تمامی بازارهای پردازنده، به‌جز گیمینگ، دراختیار دارد. به‌گواه کارشناسان متعدد، وضعیت رقابت در حوزه‌های دیگر نیز با فاصله‌ی بسیار نزدیکی ادامه دارد.

ای ام دی دربرابر اینتل / AMD Vs. Intel

کارشناسان اعتقاد دارند صحبت‌های اخیر سوان با وجود نکات مثبت، مشکلاتی هم دارد. ایده‌ی او درباره‌ی لزوم اهمیت‌دادن به تأثیر فناوری بر زندگی مردم ارزشمند به‌نظر می‌رسد؛ اما بررسی همین تأثیر هم بدون بنچمارک جالب نخواهد بود. کارشناسان سخت‌افزار که از سال‌ها پیش قطعات و محصولات را بررسی می‌کنند، بنچمارک را ابزاری شهودی و مهم در بررسی و مقایسه‌ی محصولات می‌دانند.

کارشناسان مذکور می‌گویند باتوجه‌به همین آمار و ارقام نموداری، می‌توان بخش عمده‌ای از تجربه‌ی کاربری مردم را پیش‌بینی کرد. گرمای تولیدشده، شارژدهی، بازدهی پردازشی، کاهش سرعت در گذر زمان و... که روی تجربه‌ی کاربری تأثیر می‌گذارد، با همین بنچمارک‌ها ممکن می‌شود. درنهایت، بنچمارک با وجود ضعف‌هایش، حذف‌شدنی نیست.

آخرین نکته‌ای که باید در اظهارنظر اخیر باب سوان، مدیرعامل اینتل، در نظر بگیریم، مرسوم‌بودن این صحبت‌ها در دوره‌هایی است که شرکت‌‌ها در رقابت عقب می‌افتند. هربار که یکی از غول‌های پردازشی، اینتل و AMD و انویدیا، در رقابت در حوزه‌ای خاص‌ با مشکل روبه‌رو می‌شود، می‌توان اظهارنظرهای مخالف یا منتقد درباره‌ی بنچمارک را از مدیران آن شرکت پیش‌بینی کرد. برخی اوقات انتقاد مدیران به بهبود بنچمارک و فرایندهای بررسی منجر می‌شود؛ اما در بسیاری مواقع، هم تنها بهانه‌ای برای توجیه شکست در رقابت است. به‌هرحال، اینتل خصوصا در دوره‌ی کنونی ترجیح می‌دهد نتیجه‌ی بنچمارک یا تحلیل سخت‌افزارهایش منتشر نشود؛ ولی این ابزارها هنوز وجود دارد و خوشبختانه به پایان عمر هم نزدیک نشده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات