زوم در دوران بحران کرونا افزایش درخور‌توجهی در تعداد کاربران و درآمد تجربه کرد

چهارشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۰
مطالعه 4 دقیقه
سیاست‌های قرنطینه خانگی و کارکردن در خانه باعث شد سرویس‌های ارتباطی همچون زوم، با افزایش چشمگیر تعداد کاربران و درآمد روبه‌رو شوند.
تبلیغات

زوم درکنار بسیاری از سرویس‌های مشابه ویدئوکنفرانس، در فصل اول سال ۲۰۲۰ رکوردشکنی کرد و با افزایش درخور‌توجه تعداد کاربران روبه‌رو شد. در دوران بحران کرونا که دورکاری و ارتباط از راه دور در سطوح شخصی و کاری اهمیت بسیاری یافت، استفاده از این سرویس‌ها نیز افزایش پیدا کرد. زوم در گزارش مالی اخیرش به افزایش تعداد کاربران و درآمد اشاره کرد که رشد مناسبی را در ماه‌های گذشته نشان می‌دهد. در گزارش مالی زوم، می‌‌خوانیم این شرکت در دوره‌ی زمانی فوریه تا آوریل، ۳۲۸ میلیون دلار درآمد ثبت کرده است. درآمد مذکور بیش از دوبرابر درآمد شرکت در دوره‌ی مشابه سال گذشته بود که ۱۲۲ میلیون دلار گزارش شد. فراموش نکنید شرکت برای فصل گذشته درآمد ۲۰۰ میلیون دلاری پیش‌بینی کرده بود که رکورد جدید پیش‌بینی‌ها را هم با فاصله‌ی زیادی پشت‌سر گذاشت.

در گزارش مالی زوم به تعداد کاربران سرویس در ماه‌های گذشته اشاره‌ای نمی‌شود و سران این شرکت فقط در بخشی از گزارش از عبارت «تعداد بی‌سابقه‌ای از کاربران سرویس رایگان» استفاده می‌کنند. زوم اکنون حدود ۲۶۵،۴۰۰ مشتری دارد که بیش از ۱۰ کارمند دارند. این آمار رشد ۳۵۴ درصدی را درمقایسه‌با سال گذشته نشان می‌دهد. همچنین در دوره‌ی زمانی گزارش مالی، شرکت یادشده ۱۷۵ هزار مجوز جدید برای مشتریان ثبت کرده ‌است. البته فراموش نکنید افزایش تعداد کاربران، با افزایش هزینه‌ها برای زوم نیز همراه بوده و هزینه‌ها با دوبرابرشدن درمقایسه‌با سال گذشته، به ۲۰۱ میلیون دلار رسیده است.

زوم درکنار افزایش چشمگیر تعداد کاربران، انتقادهای شدیدی درزمینه‌ی امنیت سرویس متحمل شد

گزارش مالی زوم به‌عنوان اولین گزارش این شرکت پس از همه‌گیری ویروس کرونا در سرتاسر جهان محسوب می‌شود؛ بحرانی که بسیاری از کسب‌وکارهای جهانی را با مشکل روبه‌رو و سهم عمده‌ای از فعالیت‌ها را به دورکاری تبدیل کرد. همین تغییر وضعیت باعث شد استفاده از سرویس‌های ویدئوکنفرانس مانند زوم بسیار افزایش پیدا کند و نتیجه هم که به‌روشنی در گزارش مالی دیده می‌شود. زوم در گزارش قبلی خود ادعا کرده بود روزانه بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در جلسه‌های آنلاین در این سرویس شرکت می‌کنند؛ آماری که در دسامبر ۲۰۱۹، تنها ۱۰ میلیون نفر بود. البته آمار مذکور از آوریل (زمان اوج استفاده از سرویس) روند کاهشی طی می‌کند. کلی استکلبرگ، مدیر مالی زوم، در جلسه با سرمایه‌گذاران گفته بود با وجود کاهش اخیر در تعداد کاربران، آن‌ها بازهم رسیدن به رکورد ۳۰۰ میلیون را دورازذهن نمی‌دانند.

زوم با وجود تجربه‌ی رشد سریع در تعداد کاربران و مشتریان، با انتقادهایی جدی درباره‌ی مسائل امنیتی هم روبه‌رو بود. برای مثال، این شرکت با وجود ادعای رمزنگاری‌کردن پیام‌ها و جلسه‌ها، چنین اقدامی انجام نمی‌داد و مجرمان سایبری به‌مرور از برخی قابلیت‌های ساده‌سازی عملکرد اپلیکیشن نیز سوءاستفاده کردند. از مشکلات دیگر زوم در ماه‌های گذشته می‌توان به عملکرد فایل نصب‌کننده‌ی اپلیکیشن برای مک اشاره کرد که ظاهرا برای افزایش سرعت، رویکردی بدافزاری داشته است.

زوم / Zoom

انتقادها و مشکلات امنیتی که اعتبار زوم را خدشه‌دار کرده بود، به اقدام‌های جدی شرکت منجر شد. آن‌ها برای مدتی برخی از قابلیت‌ها را غیرفعال کردند تا بازنگری کلی انجام شود و قابلیت‌های امنیتی بهبود یابد. بسیاری از مشکلات امنیتی در همان دوره رفع شد؛ اما اضافه‌شدن رمزنگاری کامل هنوز در دستور توسعه‌ی شرکت قرار دارد. زوم ماه مه استارتاپ سرویس هویتی Keybase را خرید و با همکاری مهندسان آن‌ها، پیاده‌سازی سیستم رمزنگاری را ادامه می‌دهد.

تغییرات و بهینه‌سازی‌هایی که در زوم پیاده می‌شود، متمرکز بر این حقیقت هستند که سرویس درکنار افزایش استفاده و رشد تعداد کاربران، مشتریان وفادار خود را به بهانه‌های امنیتی از دست ندهد. به‌علاوه، ظاهرا شرکت رشد ادامه‌داری برای خود پیش‌بینی می‌کند. آن‌ها در پیش‌بینی اخیر خود، فصل آینده را بسیار پربارتر تصور می‌کنند که احتمالا با سه‌برابرشدن درآمد همراه خواهد بود. پیش‌بینی سالانه‌ی شرکت نیز درآمد مجموع سال جاری را ۱/۸ میلیارد عنوان می‌کند. البته در بخشی از پیش‌بینی نیز، به احتمال از‌دست‌دادن تعدادی از کاربران در نیمه‌ی دوم سال اشاره می‌شود.

درحال‌حاضر، مصرف‌کنندگان عادی سهم عمده‌ای از کاربران زوم را تشکیل می‌دهند. البته این سرویس از ابتدا با تمرکز بر مشتریان تجاری و کسب‌وکارها توسعه یافت. اریک یوان، مدیرعامل زوم، می‌گوید با وجود استقبال عالی مصرف‌کنندگان، برنامه‌ای برای ارائه‌ی سرویس مخصوص آن‌ها ندارند و تنها به همان خدمات ویدئوکنفرانس رایگان کنونی محدود خواهند بود. یوان می‌گوید درحال‌حاضر، اولویت اصلی شرکتش مدیریت صحیح سرورها برای پاسخ مناسب به نیاز روزافزون کاربران است.

ارزش سهام زوم در ماه‌های گذشته تقریبا سه‌برابر شد و تا پیش از ارائه‌ی گزارش، به حدود دویست دلار رسید؛ درحالی‌که ارزش این سهام در شروع سال جاری ۶۸ دلار بود. زوم از سال ۲۰۱۸ به‌صورت سهامی عام فعالیت می‌کند و ارزش اولیه‌ی سهامش ۳۶ دلار بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات