جعبه‌ دنده دستی هوشمند کیا چگونه کار می‌کند؟

یک‌شنبه ۸ تیر ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
جعبه‌دنده‌‌ی دستی کیا برای خودروهای مجهز‌ به فناوری هیبریدی طراحی شده که امکان روشن و خاموش‌ شدن خودکار موتور وجود دارد و باعث کاهش مصرف سوخت می‌شود.
تبلیغات

پس‌ از معرفی خودرو کیا ریو ۲۰۲۱ برای بازار اروپا، جعبه‌دنده‌‌ی دستی جدید کیا نیز معرفی شد که از فناوری الکترونیکی کلاچ بهره می‌برد و باعث کاهش مصرف سوخت و آلایندگی می‌شود. به‌تازگی جزئیات جعبه‌دنده‌ی دستی هوشمند (iMT) این خودروساز منتشر شده است که فقط روی خودرو‌های نیم‌هیبریدی (MHEV) نصب می‌شود. این مدل‌‌ها درکنار پیشرانه احتراقی از موتور کوچک برقی بهره می‌برند که مانند ژنراتور به استارت مجدد و سرعت‌گرفتن پیشرانه‌ی اصلی کمک می‌کند.

جعبه‌دنده‌های خودکار معمولی و دوکلاچه به‌لطف استفاده‌ از دنده‌های بیشتر و تکرار‌پذیری سامانه، درمقایسه‌با جعبه‌دنده‌های دستی باعث کاهش مصرف سوخت می‌شوند. بااین‌حال، شرکت کیا معتقد است رانندگان اروپایی به تعویض دستی دنده‌ها علاقه ویژه‌ای دارند و این موضوع را مبنای سرمایه‌گذاری روی نسل تازه‌‌ی این جعبه‌دنده‌ها قرار داده است.

خودرو کیا با جعبه دنده دستی و سه پدال مناسب علاقه مندان خودرو و ماشین باز ها

فناوری هیبریدی هنگام کاهش سرعت خودرو، موتور را خاموش می‌کند

در جعبه‌دنده‌ی هوشمند کیا،‌ پیوند میان پدال کلاچ و جعبه‌دنده کاملا متحول شده است. در این سامانه، حسگر‌هایی روی اهرم کلاچ تعبیه شده‌اند که به‌صورت الکترونیکی درگیر‌بودن کلاچ را کنترل می‌کنند. جعبه‌دنده‌ی هوشمند کیا حتی هنگامی‌که راننده دنده‌ای را انتخاب کرده است، می‌تواند به‌طور خودکار کنترل سامانه‌ی انتقال قدرت را به‌عهده بگیرد. برای مثال، وقتی راننده با دیدن چراغ قرمز پایش را از روی پدال گاز برمی‌دارد، جعبه‌دنده کلاچ را غیرفعال و در این‌ حین، فناوری هیبریدی موتور را خاموش می‌کند. درمقابل، بسیاری از رانندگان هنگام کاهش سرعت به‌ویژه در سرازیر‌ی‌ها خودرو را در دنده نگه می‌دارند و از جعبه‌دنده برای ترمز‌گرفتن کمک می‌گیرند. این موضوع یکی‌ از کاربرد‌های مهم جعبه‌دنده در خودرو است که در مدل‌های جدید کیا به گونه‌ی دیگر به‌کار می‌افتد.

وقتی راننده هنگام رانندگی با پیشرانه‌ی خاموش ترمز بگیرد یا به خودرو گاز دهد، واحد استارتر موتور را روشن می‌کند. در این‌ حالت، اگر سرعت خودرو برای دنده‌ی انتخاب‌شده قبلی مناسب است، جعبه‌دنده به‌طورخودکار کلاچ را درگیر می‌کند و خودرو در همان دنده روشن می‌شود و فناوری هیبریدی نیز به موتور کمک می‌کند تا سریع به دور موتور لازم برسد. بااین‌حال، وقتی‌ دنده‌‌ی قبلی برای سرعت فعلی خودرو مناسب نیست، جعبه‌دنده کلاچ را غیرفعال می‌کند؛ درنتیجه، خودرو در حالت خلاص روشن می‌شود و راننده دنده‌ی مناسب را به‌طوردستی انتخاب خواهد کرد.

هنگام حرکت با موتور خاموش، اگر راننده به‌جای ترمزگرفتن یا گازدادن کلاچ بگیرد، واحد استارتر موتور را در همان حالت به‌صورت خلاص روشن می‌کند. جعبه‌دنده‌ی کیا قابلیت خاموش‌ و روشن کردن موتور را زود‌تر و دیر‌تر‌ از خودروهای معمول دارد؛ درنتیجه طبق اعلام این شرکت کره‌ای، باعث کاهش ۳ درصدی آلایندگی خودروهایش شده است که با استاندارد‌های سخت‌گیرانه‌ی اروپایی پیشرفت درخورتوجهی است.

جعبه‌دنده‌ی دستی هوشمند کیا روی محصولاتی عرضه می‌شود که به فناوری هیبریدی ۴۸ ولتی مجهز هستند. خودرو هاچ‌بک سید (Ceed) و کراس‌اور ایکس‌سید با پیشرانه‌ ۱/۶ لیتری دیزل و کیا ریو جدید با پیشرانه‌ی یک‌لیتری بنزینی از این دسته هستند. همچنین، کیا امسال پیشرانه‌های متعددی به‌همراه فناوری هیبریدی و جعبه‌دنده‌‌ی هوشمند ارائه خواهد کرد. جعبه‌دنده‌ی هفت‌سرعته‌ی دوکلاچه نیز به‌صورت سفارشی عرضه خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات