اپل هزینه‌ی ارتقای حافظه رم را در مدل پایه مک بوک پرو ۱۳ اینچی دوبرابر کرد

سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
هزینه‌ی ارتقا رم هشت گیگابایتی به ۱۶ گیگابایت در مک‌بوک پرو پایین‌رده‌ی ۱۳ اینچی دوبرابر بیشتر شده و از ۱۰۰ دلار به ۲۰۰ دلار رسیده است.
تبلیغات

اپل بی‌سروصدا قیمت ارتقا حافظه‌ رم در مک‌بوک پرو پایین‌رده‌ ۱۲۹۹ دلاری را بالا برده است. این شرکت تا به امروز، برای ارتقا رم ۸ گیگابایتی لپ‌تاپ‌های یادشده به ۱۶ گیگابایت، ۱۰۰ دلار هزینه دریافت می‌کرد؛ اما درحال‌حاضر، هزینه‌ی ارتقا در ایالات متحده به ۲۰۰ دلار افزایش پیدا کرده است. براساس گزارش‌های منتشرشده، اپل به نشریه‌ی اینترنتی فناوری ورج اطلاع داده که این تغییر قیمت درواقع اصلاح قیمت است. در بخشی از گزارش ورج درباره‌ی اظهارات اپل آمده است:

قیمت ارتقا حافظه‌ی رم ۸ گیگابایتی به ۱۶ گیگابایت در دیگر کامپیوترهای مک شامل آی‌مک و مک‌بوک ایر ۲۰۰ دلار بوده و تغییر اعمال‌شده به‌منظور همگن نگه‌داشتن قیمت است. اپل می‌گوید به نرخ محاسبه‌شده‌ی پیشین برای افرادی که قبل از اعمال تغییرات قیمت، حافظه‌ی رمشان را ارتقا داده‌اند افتخار می‌کند.

حتی شرکتی به‌بزرگی اپل ممکن است در قیمت‌گذاری مرتکب اشتباه شود، ولی ظاهرا چرخ‌های ۷۰۰ دلاری مک پرو و پایه‌ی هزار دلاری مانیتور Pro Display XDR اپل به‌درستی قیمت‌گذاری شده‌اند. همان‌طور که وب‌سایت MacRumors برای اولین‌بار گزارش کرده، تغییر قیمت لپ‌تاپ مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی در کشورهای دیگری مانند آلمان نیز اعمال شده است. در کشور یادشده هزینه‌ی ارتقا رم از ۸ به ۱۶ گیگابایت، افزایش یافته و از ۱۲۵ یورو به ۲۵۰ یورو رسیده است. در بریتانیا هزینه‌ی ارتقا از ۱۰۰ پوند به ۲۰۰ پوند افزایش پیدا کرده است.

به‌هیچ‌وجه غیرمعمول نیست که اپل ترتیب قیمت‌گذاری برای محصولات «ساخت به سفارش» از سری کامپیوترهای مک را دستخوش تغییر کند. اپل اخیرا در فصل تابستان گذشته، قیمت حافظه‌های SSD را به‌طرز چشم‌گیری کاهش داد و درهمین‌حال، پیکربندی‌های جدیدی از حافظه را نیز معرفی کرد. چنین نوساناتی در قیمت‌گذاری قطعات کامپیوتری، به‌طورکلی ناشی از تغییر در عرضه و تقاضا است. برای مثال، ممکن است شرکت تأمین‌کننده‌ی حافظه‌ی رم مدل پایین‌رده‌ی مک‌بوک پرو اختلال‌هایی را در فرایند تولید تجربه کند؛ حال آن‌که مشکلات یادشده، ناشی از شیوع بیماری کووید ۱۹ باشند یا تغییراتی دیگر.

البته با اینکه به دلیل وضعیت ناشی از شیوع ویروس کرونا، زنجیره‌ی تأمین انواع محصولات در سراسر جهان مختل شده است، ولی چین که بیشتر شرکای تولیدی اپل در آنجا فعالیت می‌کنند، جلوتر از سایر کشورها، درحال آغاز دوباره‌ی مراحل تولید است. دلیل جلودار بودن این کشور، تعطیلی مراکز تولیدی آن پیش‌تر از سایر بخش‌های جهان است. درنتیجه، با نظر به قیمتی که اپل یک‌ماه پیش روی مدل جدید مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی اعمال کرد، وضعیت تأمین قطعات باید بهبود یافته باشد.

ماه پیش، اپل با افزودن طرح جدید Magic Keyboard و اعمال بهبودهایی در عملکرد، سری مک‌بوک پرو را تجدید کرد. بااین‌حال، مدل پایین‌رده‌ی این لپ تاپ اپل تقریبا دست‌نخورده باقی ماند و تنها به‌روزرسانی، تعبیه‌ی صفحه‌کلید طرح سوییچ قیچی جدید بود. براین‌اساس، هنگام عرضه‌ی مک جدید و تغییر پیکربندی حافظه‌ی پیش‌فرض در این محصول، اپل قیمت قطعات را نیز عوض می‌کند. برای مثال، به‌روزرسانی مک‌بوک پرو در ماه قبل، شامل دوبرابر افزایش حافظه‌ SSD نیز می‌شد.

تا این لحظه، قیمت حافظه‌ی رم برای سایر کامپیوترهای مک اپل تغییری نکرده است. باتوجه‌به اینکه اپل انواع مختلفی از حافظه‌ی رم را برای مدل‌های مختلف لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهایش استفاده می‌کند، ثابت‌ماندن قیمت در سایر محصولات، چندان تعجب‌آور نیست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات