خطر ابتلای شدید به کووید 19 در کمین یک نفر از هر پنج نفر در جهان

پنج‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
بیماری‌های زمینه‌ای شایع بین جمعیت سرتاسر جهان موجب می‌شود برخی افراد درصورت آلودگی به ویروس کرونا، برخلاف دیگران به‌سختی بیمار شوند.
تبلیغات

به‌نقل از مطالعه‌ای تازه، تقریبا از هر پنج نفر در سرتاسر جهان، یک نفر نوعی بیماری زمینه‌ای دارد که درصورت آلودگی به ویروس کرونا، آن‌ها را درمعرض خطر ابتلای شدید به کووید ۱۹ قرار می‌دهد؛ ازاین‌رو، درمجموع نزدیک به ۱/۷ میلیارد نفر در دنیا ممکن است براثر قرارگیری درمعرض ویروس کرونا به‌سختی بیمار شوند.

به‌نقل از تازه‌ترین داده‌های وب‌سایت دانشگاه جانز هاپکینز، ویروس کرونای جدید تا امروز بیش از هشت‌میلیون نفر را در جهان آلوده کرده و بیش از ۴۴۹ هزار نفر را به کام مرگ کشانده است. آن‌طور که تاکنون دریافته‌ایم، این ویروس به‌شدت برخی افراد را بیمار کرده؛ درحالی‌که در دیگران صرفا موجب بروز علائم خفیف شده یا اصلا هیچ علامتی نداشته است.

پژوهشگران دریافته‌اند بیماری‌های زمینه‌ای و سن و فقر همگی ازجمله عواملی محسوب می‌شوند که می‌توانند بیماری شدیدتر را به‌دنبال داشته باشند. به‌عنوان مثال، دانشمندان روز دوشنبه در آمار هفتگی شدت شیوع و مرگ‌ومیر، گزارش دادند در ایالات متحده افراد مبتلا به کووید ۱۹ دچار بیماری زمینه‌ای ۶ برابر بیشتر در بیمارستان بستری می‌شوند و احتمال مرگشان نیز ۱۲ برابر بیشتر است. به‌نقل از این گزارش، شایع‌ترین بیماری‌های زمینه‌ای بیماری‌های قلبی و دیابت و بیماری مزمن ریه است.

اکنون گروهی از پژوهشگران به‌طورویژه بر چگونگی تأثیر بیماری‌های زمینه‌ای بر تبعات ابتلا به ویروس کرونا در جمعیت سرتاسر جهان تمرکز کرده است. آن‌ها به‌منظور برآورد خطر ابتلای شدید به کووید ۱۹، چندین مجموعه‌داده شامل اطلاعاتی از ۱۸۸ کشور را تجزیه‌و‌تحلیل کردند. این داده‌ها که در مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۷ منتشر شد، حجم جهانی بیماری‌ها و جراحات و عوامل خطر و داده‌ها را از تخمین سازمان ملل برای سال ۲۰۲۰ نشان می‌داد.

نویسندگان با استفاده از دستورالعمل‌های سازمان بهداشت جهانی و سازمان‌هایی در بریتانیا و ایالات متحده، بیماری‌هایی زمینه‌ای را در ۱۱ گروه دسته‌بندی کردند که بیش از همه بر خطر ابتلای شدید به کووید ۱۹ تأثیر می‌گذارند. این امراض بیماری‌های قلبی عروقی، نارسایی مزمن کلیه، بیماری مزمن تنفسی، بیماری مزمن کبد، دیابت، سرطان‌ها با سرکوب مستقیم سیستم ایمنی، سرطان‌ها بدون سرکوب مستقیم سیستم ایمنی اما با احتمال آن دراثر درمان، اچ‌آی‌وی یا ایدز، مرض سل، اختلالات عصبی مزمن و کم‌خونی داسی‌شکل را شامل می‌شود.

پژوهشگران دریافتند نزدیک به ۲۲ درصد از جمعیت جهان دست‌کم یکی از بیماری‌های زمینه‌ای یادشده‌ای را دارند که آن‌ها را درمعرض خطر ابتلای شدید به کووید ۱۹ قرار می‌دهد. کمتر از ۵ درصد از جمعیت جوان‌تر از ۲۰ سال ابتلا به بیماری زمینه‌ای را گزارش دادند؛ درحالی‌که بیش از ۶۶ درصد از افراد مبتلا به یکی از ۱۱ بیماری زمینه‌ای بیش از ۷۰ سال داشتند.

  • ویروس کرونا؛ بیماری‌های زمینه‌ای شایع تشدیدکننده کووید ۱۹ کدام‌اند؟
  • چرا نرخ مرگ‌ومیر ویروس کرونا در کشورهای مختلف به‌وضوح متفاوت است؟
  • علاوه‌بر‌این به‌نقل از یافته‌ها، تقریبا یک نفر از هر ۲۵ نفر یا ۳۴۹ میلیون نفر در جهان درمعرض خطر ابتلای شدید به کووید ۱۹ هستند و درصورت آلودگی به ویروس، نیازمند بستری‌شدن در بیمارستان خواهند بود. دوباره در اینجا نیز خطر یادشده در سنین بزرگ‌تر بیشتر است؛ به‌نحوی که کمتر از ۱ درصد از افراد جوان‌تر از ۲۰ سال و تقریبا ۲۰ درصد از بیماران ۷۰ سال و بزرگ‌تر نیازمند بستری در بیمارستان خواهند بود. همچنین، نویسندگان دریافتند خطر عفونت شدید در کشورهایی با جمعیت مسن‌تر، کشورهای آفریقایی با نرخ چشمگیر شیوع اچ‌آی‌وی یا ایدز و جزایر کوچک دارای نرخ درخورتوجه دیابت بیش از همه است.

    پژوهشگران محدودیت‌هایی در رویکرد به‌کاررفته در مطالعه‌شان شناسایی کرده‌اند؛ ازجمله این حقیقت که در پیش‌بینی شدت بیماری، سن را به‌عنوان عامل خطر مستقلی در نظر نگرفتند. به‌عبارت‌دیگر، آن‌ها اشخاص مسن‌تر سالم و بدون بیماری زمینه‌ای را در پژوهش لحاظ نکردند. افزون‌براین، برآوردهای نویسندگان دیگر عوامل خطر برجسته نظیر قومیت و فقر و چاقی را شامل نشده است. دانشمندان خود می‌نویسند:

    برآوردهای ما غیرقطعی و متمرکز بر بیماری‌های زمینه‌ای به‌جای سایر عوامل خطر است؛ اما نقطه‌ی شروعی برای درنظرگرفتن شمار اشخاصی ارائه می‌دهد که با گسترش دنیاگیری، ممکن است نیازمند محافظت یا واکسیناسیون باشند.

    یافته‌های پژوهشگران روز سه‌شنبه در نشریه‌ی لنست منتشر شد.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات