سرمایه‌گذاری استارتاپ H2X روی فناوری پیل سوختی هیدروژنی در استرالیا

پنج‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
استارتاپ H2X با هدف احیای صنعت خودروسازی استرالیا، روی سیستم‌های محرکه هیبریدی هیدروژنی-برقی سرمایه‌گذاری کرده است و محصولات آن تا سال ۲۰۲۵ عرضه خواهند شد.
تبلیغات

استارتاپ H2X قصد دارد با ساختن مجموعه کاملی از خودروهای هیدروژنی تا اواسط دهه ۲۰۲۰، بخش تولید خودرو استرالیا را دوباره زنده کند. H2X برنامه‌های خود را در ژوئن سال ۲۰۲۰ اعلام و اشاره کرد که تیم آن از سال ۲۰۱۵ روی این پروژه کار می‌کند.

H2X مستقر در ایالت نیوساوث ولز استرالیا، شرکتی مستقل و با بودجه خصوصی است که قصد دارد رانندگی با خودروهای دارای آلایندگی‌های صفر را مطابق نیازهای منحصربه‌فرد رانندگان استرالیایی بهینه کند. استرالیا کشوری وسیع به اندازه یک قاره است و وسط آن تا حد زیادی خالی است، بنابراین پمپ بنزین‌ها در خارج از مراکز مهم شهری بسیار اندک هستند. شانس یافتن شارژر سریع خودروی الکتریکی در وسط جاده‌های دورافتاده استرالیا نیز به‌شدت پایین است. به همین دلیل H2X روی فناوری هیدروژن تمرکز دارد که ظرفیت پیمایش بیشتری نسبت به خودروهای الکتریکی دراختیار قرار می‌دهد.

نمای جانبی خودروی شاسی بلند H2X hydrogen car suv

H2X ادعا می‌کند که هم‌اکنون چند نمونه اولیه از محصولاتش تولید کرده، هرچند که فقط طرح‌های اولیه را منتشر کرده است. یکی از مدل‌هایی که این استارتاپ روی آن متمرکز شده، کراس‌اور ۲۵۵ اسب بخاری به‌نام Snowy است که از پیل سوختی ۶۰ کیلوواتی بهره می‌برد. جزئیات فنی بیشتر این خودرو مشخص نیست و احتمالاً هنوز نهایی نشده است؛ اما این شرکت می‌خواهد خودروهایش با استفاده از یک سیستم هیبریدی پیشرفته، تعادلی بین انرژی هیدروژن و انرژی جنبشی و برق ارائه دهند. این سیستم هیبریدی می‌تواند کارآمدترین روش را برای سفری معین تعیین کند. 

آن‌چه که این شرکت توصیف می‌کند، مانند سیستم محرکه پلاگین هیبریدی هیدروژنی برقی با ترمز احیاکننده است. هنگامی که مخازن هیدروژن پر باشند، پیل سوختی داخلی از هیدروژن برای تولید برق و ارسال آن به چرخ‌ها استفاده می‌کند. در صورت خالی شدن مخزن هیدروژن یا در سفرهای کوتاه شهری، راننده می‌تواند با وصل کردن خودرو به ایستگاه شارژ، باتری را شارژ کرده و به فناوری خودروی برقی اعتماد کند و به‌طور کلی پیل سوختی را کنار بگذارد.

مانند سایر موارد، اطلاعات درباره محصولات آینده H2X همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. این شرکت طرح‌هایی را به نمایش می‌گذارد که ون تحویل و تاکسی را به تصویر می‌کشد و خاطرنشان می‌کند که به‌دنبال استفاده از پتانسیل بسیار بالای فناوری خودروی الکتریکی در وسایل نقلیه بزرگ‌تر مانند کامیون‌های کشنده و اتوبوس‌ها است. 

خودروی هیدروژنی ون تحویل H2X hydrogen car

در برنامه تجاری این شرکت به استفاده از پلتفرم مشترک با یکی از شرکت‌های مستقر در خارج از استرالیا اشاره می‌شود که هویت آن هنوز مشخص نیست. این شرکت افزود که پلتفرم سیستم محرکه آن قبلا توسعه یافته است و هم‌اکنون روی خودروهایی که در آسیا کار می‌کنند، یافت می‌شود. H2X از پنل‌های بدنه و قطعات داخلی تولیدشده در استرالیا در محصولات خود بهره می‌برد. H2X قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ و یک‌سال پس از ارائه مجموعه کامل محصولات خود، میزان داخلی‌سازی قطعات در خودروهایش را به ۸۰ درصد افزایش دهد.

از جمله شاخص‌ترین اعضای تیم مدیریتی H2X می‌توان به برندن نورمن، مدیرعامل شرکت اشاره کرد که قبلا مسئولیت‌های مهمی در بی‌ام‌و، گروه فولکس‌واگن، اینفینیتی و شرکت سازنده خودروی هیدروژنی Riversimple انگلیس بر عهده داشته است. کریس ریتز، طراح اصلی و رئیس بخش اروپایی H2X است که در رزومه کاری او مسئولیت رهبری طراحی گروه فیات و چند مسئولیت مدیریتی در فولکس‌واگن و نیسان وجود دارد. پیتر زینو، که به‌عنوان مدیر برنامه‌های جهانی خودروهای الکتریکی برای جنرال موتورز کار می‌کرد، اکنون مدیر ارشد فناوری آن است. بیشتر افراد موجود در فهرست تیم مدیریتی H2X، دارای ده‌ها سال تجربه در صنعت خودروسازی هستند. اگرچه حضور این افراد تضمین‌کننده موفقیت چشمگیر نیست، حداقل می‌تواند اعتماد سرمایه‌گذاران را تقویت کند.

تاکسی هیدروژنی H2X hydrogen car

استارتاپ‌ها اغلب برنامه‌های بلندپروازانه‌ای را هدف قرار می‌دهند و H2X نیز هیچ تفاوتی با سایر این شرکت‌ها ندارد. این شرکت قصد دارد تا در ۵ سال آینده ۵،۰۰۰ شغل در استرالیا ایجاد کند و امیدوار است که به‌طور غیر مستقیم ۲۵،۰۰۰ شغل دیگر را ازطریق آن‌چه که «زنجیره تأمین با محور استرالیا» تعریف می‌کند، ایجاد کند. بااین‌حال H2X با مشکلاتی سروکار دارد و یکی از آن‌ها این است که زیرساخت‌های سوخت‌گیری هیدروژن در استرالیا از ایالات متحده بهتر نیست. H2X به اندازه کافی واقع‌بین است و این مشکل را نیز در نظر می‌گیرد. در گزارش این شرکت آمده است که خودرو هیدروژنی Snowy می‌تواند طی سال‌های ۲۰۲۲ یا ۲۰۲۳ راهی بازار شود. اما H2X هشدار داد که این جدول زمانی ممکن است تحت تأثیر سرعت پیشرفت شبکه ایستگاه‌های سوخت‌گیری استرالیا قرار گیرد. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، اولین نمونه‌های تولیدی H2X در نوامبر ۲۰۲۰ رونمایی می‌شوند و تست‌های درایو از ماه آوریل ۲۰۲۱ شروع خواهند شد و این شرکت تولید انبوه محصولات را نیز در ژوئیه ۲۰۲۱ آغاز می‌کند.

احیای صنعت خودروسازی استرالیا

با تغییر انتظارات خریداران و رقابت شرکت‌های خارجی، بخش تولید خودرو در استرالیا طی نیمه دوم سال ۲۰۱۰ دچار بی‌نظمی و ورشکستگی شد. فورد ۹۱ سال تولید محلی خود را در سال ۲۰۱۶ به پایان رساند، درحالی‌که تویوتا و شرکت هولدن متعلق به جنرال موتورز که شورولت SS را در این کشور تولید می‌کرد، کارخانه‌های خود را در سال‌های بعد تعطیل کردند. آخرین ضربه به صنعت خودروسازی کشور در سال ۲۰۲۰ رخ داد؛ هنگامی که جنرال موتورز تأیید کرد که تا پایان سال ۲۰۲۰ برند هولدن را برای همیشه تعطیل خواهد کرد.

بازار خودرو استرالیا نیز به اندازه آمریکا روی وانت پیک‌آپ حساسیت دارد و پرفروش‌ترین مدل در این کشور، وانت تویوتا هایلوکس است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات