بی‌توجهی خودروسازان بزرگ نسبت به اهداف توافقنامه پاریس

شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
گزارش تعدادی از موسسات برجسته در زمینه سرمایه‌گذاری پایدار نشان می‌دهد که خودروسازان بزرگ جهانی نسبت به اهداف توافقنامه اقلیمی پاریس بی‌توجه هستند.
تبلیغات

چهارده خودروساز بزرگ جهان در حال فراموش کردن اهداف اقلیمی توافق‌شده هستند؛ یک اتاق فکر برجسته در زمینه سرمایه‌گذاری پایدار روز چهارشنبه این خبر را اعلام کرد و از سرمایه‌گذاران خواست که هیئت مدیره این شرکت‌ها را برای تغییر برنامه‌های تولید خود، بیشتر تحت فشار قرار دهند. 

در این گزارش که توسط طرح ابتکاری سرمایه‌گذاری ۲ درجه (2° Investing Initiative) و گروه سرمایه‌گذاران نهادی درباره تغییرات اقلیمی تهیه شده است، برنامه‌های شرکت‌ها برای خودروهای الکتریکی و هیبریدی، مدل‌های مجهز به پیشرانه‌های احتراق داخلی (ICE)، مدل‌های انتشار گازهای گلخانه‌ای و سناریوهای اقلیمی آژانس بین‌المللی انرژی بررسی شد.

طبق این گزارش، هیچ یک از برنامه‌های فعلی شرکت‌های خودروسازی کاملا مطابق با توافق‌نامه آب‌وهوایی پاریس درباره تغییر شرایط اقلیمی نیستند. هدف این است که تا سال ۲۰۵۰، تغییر درجه حرارت جهانی به کمتر از ۲ درجه و بالاتر از هنجارهای پیش از دوران صنعتی شدن برسد. 

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش منتشرشده در ماه نوامبر، بخش مهمی از دلایل تغییرات اقلیمی را تقاضای زیاد برای خودروهای شاسی‌بلند مجهز به پیشرانه‌های بزرگ دانست و آن را دومین عامل مؤثر در افزایش انتشار جهانی دی‌اکسیدکربن از سال ۲۰۱۰ تاکنون و پس از بخش برق معرفی کرد. در صورتی که شرکت‌های خودروسازی تولید خود را تا سال ۲۰۲۵ با اهداف توافقنامه پاریس هماهنگ کنند، ۴۳ میلیون دستگاه خودرو احتراق داخلی کمتر تولید خواهد شد که منجر به کاهش ۱/۵ میلیارد تنی انتشار دی‌اکسیدکربن در طول عمر آن‌ها می‌شود.

سایمون مسنجر، مدیر 2° Investing Initiative در این زمینه گفت:

عملکرد بخش خودرو، نقش مهمی در کاهش تأثیر جامعه روی آب‌وهوا دارد؛ بدون تردید، تمام تولیدکنندگان عمده جهانی هم‌اکنون در رفع این چالش طبق سطح اضطراری لازم، ناکام هستند.

اگر خودروسازان به وظایف خود عمل نکنند، با خطر اعمال نفوذ دولت‌ها و حرکت جدی به سمت اعمال قوانین سختگیرانه‌تر در زمینه‌ی کاهش آلایندگی مواجه خواهند شد.

از جمله مواردی که سرمایه‌گذاران باید هنگام صحبت با شرکت‌ها از آن‌ها بخواهند، تعهدات بلندمدت برای دستیابی به محصولات بدون آلایندگی تا سال ۲۰۵۰ یا زودتر از موعد مقرر و حرکت به سمت معیارهای عملیاتی معنی‌دار به منظور ساخت فناوری‌های مطابق با توافقنامه آب‌وهوایی پاریس بود. این سازمان همچنین خواستار افشای چگونگی حمایت سرمایه‌گذاری‌ها و برنامه‌های تولید منطقه‌ای از اهداف توافق پاریس، برنامه‌های پرداخت دستمزد و پاداش مدیران به منظور ایجاد انگیزه جهت توجه به اهداف توافقنامه و چارچوبی برای اطمینان از انطباق فعالیت‌های لابی‌های شرکت‌ها با اهداف توافقنامه آب‌وهوایی پاریس شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات