تلسکوپ فضایی جیمز وب در مارس ۲۰۲۱ پرتاب نخواهد شد

جمعه ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
همان‌طور که انتظار می‌رفت، دنیاگیری ویروس کرونا موجب شد پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب که از مدت‌ها پیش چشم انتظار رسیدنش به فضا بودیم، باز هم به تعویق بیافتد.
تبلیغات

برای تماشای پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا، باز هم باید اندکی بیشتر منتظر بمانیم. مقام‌های ناسا سرانجام تأیید کردند که این پروژه‌ی پرتاخیر ۹٫۸ میلیارد دلاری، طبق زمان‌بندی پیشین در مارس ۲۰۲۱ پرتاب نخواهد شد. توماس زوربوچن، مدیر بخش مأموریت‌های علمی در ناسا روز چهارشنبه درجریان نشستی علمی گفت «جیمز وب قطعا در ماه مارس پرتاب نخواهد شد.»

به‌گفته‌ی زوربوچن، روند تکمیل تلسکوپ جیمز وب به‌خوبی پیش می‌رفت تا اینکه دنیاگیری ویروس کرونا درابتدای سال جاری میلادی از راه رسید. اغلب مراکز ناسا برای مقابله با کووید ۱۹ به دورکاری روی آورده‌اند که همین امر سرعت توسعه‌ی شماری از مأموریت‌ها از جمله جیمز وب را به‌نحو چشمگیر کاهش داده است. مدیر مأموریت‌های علمی ناسا گفت «ما زمان را ازدست داده‌ایم. تمام کارکنان دردسترس نبودند و در جاهای مختلف مواردی مثبت از ابتلا به کووید ۱۹ داشتیم.»

ناسا هنوز تاریخ جدیدی برای پرتاب تلسکوپ جیمز وب تعیین نکرده است؛ اما به‌گفته‌ی زوربوچن احتمالا ماه آینده دراین‌باره تصمیم‌گیری خواهد شد. بااین‌حال، او اطمینان دارد که پرتاب تلسکوپ بزرگ بعدی ناسا درزمانی نامعلوم در سال آینده انجام خواهد شد. زوربوچن گفت «من درباره‌ی برخاست جیمز وب از روی سکوی پرتاب در سال ۲۰۲۱ بسیار خوش‌بین هستم.»

تأخیر دوباره در پرتاب جیمز وب دور از انتظار نبود. براساس گزارشی از دیوان محاسبات آمریکا که در ژانویه‌ی امسال منتشر شد، جیمز وب حتی بدون دنیاگیری ویروس کرونا، تنها ۱۲ درصد شانس داشت که تا مارس ۲۰۲۱ آماده شود. مأموریت ساخت جیمز وب در طول سال‌های گذشته به تاخیرهای بی‌شمار و افزایش بیش از حد هزینه‌ها دچار شده است. به‌عنوان مثال از سال ۲۰۰۹ تاکنون، پرتاب این رصدخانه‌ی فضایی تقریبا ۷ سال به تعویق افتاده و هزینه‌ی تکمیل آن نیز تقریبا دو برابر شده است.

  • مهندسی بی‌نهایت: تلسکوپ فضایی جیمز وب؛ نگاهی به وسعت کیهان
  • مونتاژ تلسکوپ فضایی جیمز وب به‌پایان رسید
  • براساس تأکید مقام‌های ناسا، تحولی که جیمز وب در عرصه‌ی نجوم ایجاد خواهد کرد، به تمام دردسرها و هزینه‌های هنگفت ساخت آن می‌ارزد. جیمز وب که به‌عنوان جانشین تلسکوپ فضایی نمادین هابل شناسانده شده است، به اخترشناسان امکان خواهد داد تا نخستین ستارگان و کهکشان‌های جهان را مطالعه کنند و به جستجوی نشانه‌های حیات در اتمسفر سیاره‌های فراخورشیدی نزدیک زمین بپردازند.

    جیمز وب به‌نحوی بهینه شده است تا کیهان را در نور فروسرخ ببیند. این رصدخانه برفراز راکت آریان ۵ از گینه‌ی فرانسه پرتاب خواهد شد و مسیرش را تا یک نقطه‌ی ثبات گرانشی در فضا در فاصله‌ی ۱/۵ میلیون کیلومتری از زمین به‌نام لاگرانژی ۲ ادامه خواهد داد.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات