پرتاب تلسکوپ جیمز وب ناسا احتمالا دوباره به تعویق خواهد افتاد

چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
براساس گزارش دیوان محاسبات آمریکا، احتمال بسیار کمی وجود دارد که ناسا موفق شود تلسکوپ جیمز وب را در موعد تعیین‌شده در مارس ۲۰۲۱ پرتاب کند.
تبلیغات

جیمز وب، تلسکوپ بزرگ بعدی ناسا، احتمالا در مارس ۲۰۲۱ پرتاب نخواهد شد و به برنامه‌ی پرتأخیر و پرهزینه‌ی ساخت آن بالقوه هزینه‌های بیشتری افزوده خواهد شد. هم‌اکنون، مشکلات فنی پیش‌بینی‌نشده در حال طولانی‌کردن فرایند اتمام ساخت تلسکوپ است و به‌احتمال فراوان پرتاب تلسکوپ را به تاریخی دیگر موکول خواهد کرد.

خبر ناراحت‌کننده در آخرین گزارش دیوان محاسبات آمریکا تشریح شده است که حسابرسی‌های برنامه‌های در حال اجرای فدرال را انجام می‌دهد. این سازمان که از سال‌ها پیش بر برنامه‌ی ساخت تلسکوپ پرچم‌دار ناسا به‌دقت نظارت کرده است، برپایه‌ی تجزیه‌و‌تحلیل تازه‌‌ی دست‌اندرکاران برنامه، ادعا می‌کند تنها ۱۲ درصد احتمال وجود دارد که سازمان فضایی آمریکا بتواند تلسکوپش را در مارس ۲۰۲۱ پرتاب کند. به‌نقل از ارزیابی مالی یادشده، ناسا در بهار سال جاری تاریخ تازه‌ای را اعلام خواهد کرد.

تأخیر جدید تازه‌ترین مانع در مسیر طولانی و پرفرازونشیب ساخت تلسکوپ فضایی جیمز وب محسوب می‌شود

تأخیر جدید تازه‌ترین مانع در مسیر طولانی و پرفرازو‌نشیب ساخت تلسکوپ فضایی جیمز وب محسوب می‌شود. وقتی ایده‌ی ساخت این تلسکوپ نخستین‌بار در دهه‌ی ۱۹۹۰ مطرح شد، برنامه‌ریزان تصور می‌کردند هزینه‌ی آن مبلغی بین ۱ تا ۳/۵ میلیارد دلار خواهد بود و انتظار می‌رفت پرتابش نیز بین سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۱ انجام شود. از آن زمان تاکنون، هزینه‌های ساخت تلسکوپ به‌طرز غیرمنتظره‌ای ۹۵ درصد افزایش یافته و تاریخ پرتاب نیز به‌طور مکرر به‌تعویق افتاده است. ناسا اکنون پیش‌بینی می‌کند هزینه‌ی نهایی ساخت تلسکوپ فضایی جیمز وب درمجموع به ۹/۶۶ میلیارد دلار برسد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب / JWST

  • مهندسی بی‌نهایت: تلسکوپ فضایی جیمز وب؛ نگاهی به وسعت کیهان
  • مونتاژ تلسکوپ فضایی جیمز وب به‌پایان رسید
  • دیوان محاسبات ادعا می‌کند نورثروپ گرومن، پیمان‌کار اصلی پروژه‌ی تلسکوپ جیمز وب، در مسیر طولانی آماده‌سازی تلسکوپ برای پرتاب پیشرفت زیادی کرده و نقاط عطف بسیار مهمی پشت‌سر گذاشته است. نورثروپ بخش عمده‌ای از زمان ذخیره‌‌ای را صرف کرده است که هنگام برنامه‌ریزی جدول زمانی برای چند سال آینده اختصاص داده بود و اکنون کمتر از یک‌چهارم از آن زمان اضافی افزوده‌شده باقی مانده است. پیمان‌کار ناسا تلاش کرده است زمان را از دست ندهد؛ اما در مسیر تکمیل تلسکوپ جایی برای خطا وجود ندارد.

    مقصر صرف زمان باارزش مشکلات فنی است که معضلی دیرینه از زمان مونتاژ تلسکوپ تاکنون محسوب می‌شود

    مقصر صرف زمان باارزش مشکلات فنی‌ای است که معضلی دیرینه از زمان مونتاژ تلسکوپ تاکنون محسوب می‌شود. آزمایش تلسکوپ در سال ۲۰۱۸ بازشدن برخی از پیچ‌و‌مهره‌های روی آن را به‌دنبال داشت و نورثروپ گرومن نیز به‌طورتصادفی باعث ایجاد پارگی در محافظ خورشیدی فضاپیما شد که قطعه‌ای ظریف و ضروری برای خنک نگه‌داشتن تلسکوپ در فضا است. همچنین در سال ۲۰۱۹، آزمایشی مشکلات نیرورسانی را در دو بخش مهم تلسکوپ آشکار کرد. پیمان‌کاران  نواقص را برطرف کرده‌اند؛ اما این مشکلات فنی بنیادین موجب شده است نیروی کار بیش از زمان پیش‌بینی‌شده مشغول تکمیل تلسکوپ شود که این امر ممکن است افزایش هزینه‌ها را برای برنامه به‌دنبال داشته باشد.

    فعلا معلوم نیست ناسا پرتاب تلسکوپ را چقدر به‌تعویق خواهد انداخت و این سازمان به دیوان محاسبات تأکید کرده است بودجه‌ی کافی برای پشتیبانی از تأخیری سه تا چهار ماهه بیش از مارس ۲۰۲۱ دراختیار دارد. با‌این‌حال، لزوم فعالیت اضافی نیروی کار نورثروپ گرومن ممکن است به افزایش چشمگیر هزینه‌ها منجر شود. دیوان محاسبات به گزارشش هیچ توصیه‌نامه‌ای الحاق نکرده است؛ درنتیجه، احتمالا برای ازدست‌ندادن زمان تعیین‌شده فعلا کار چندانی از دست ناسا برنمی‌آید. تا زمان انتشار این خبر، سازمان فضایی آمریکا هیچ واکنشی به گزارش تازه نشان نداده است.

    تلسکوپ جیمز وب ناسا با وجود مسیر پرپیچ‌و‌خمی که پشت‌سر گذاشته است، همچنان اولویتی بسیار بزرگ برای جامعه‌ی ستاره‌شناسان محسوب می‌شود. به‌محض آنکه تلسکوپ تکمیل و پرتاب شود، عنوان قدرتمندترین رصدخانه‌ی فضایی ساخته‌شده تاریخ را تصاحب خواهد کرد. تلسکوپ پرچم‌دار ناسا که در فاصله‌ی تقریبا یک‌میلیون و ششصد هزار کیلومتری از زمین مستقر خواهد شد، به آینه‌ی طلایی بزرگی با قطر ۶/۵ متر مجهز است که به آن امکان می‌دهد برخی از اجرام قدیمی‌ و دوردست‌ موجود در جهان را رصد کند. جیمز وب به ستاره‌شناسان امکان خواهد داد جهان را در زمان شکل‌گیری‌اش در ۱۳/۳ میلیارد سال پیش به‌دقت بررسی کنند. بنابراین، هرچند تأخیرها ناخوشایند به‌نظر می‌آید، ناسا و جامعه‌ی ستاره‌شناسان همچنان می‌خواهند پروژه در مسیر صحیح و خالی از اشتباه پیش رود.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات