سرمایه گذاری ۱۲/۵ میلیون دلاری بی ام و روی فناوری سوخت کربن خنثی

چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۴
مطالعه 3 دقیقه
بی‌ام‌و ۱۲/۵ میلیون دلار روی استارتاپ پرومتئوس سرمایه‌گذاری خواهد کرد؛ این استارتاپ سوخت‌های مصنوعی کربن خنثی تولید می‌کند که باعث کاهش آلودگی محیط‌زیست خواهد شد.
تبلیغات

بی‌ام‌و آی ونچرز (BMW i Ventures)، شرکت سرمایه‌گذاری هیبریدی بی‌ام‌و امروز اعلام کرد که به‌دنبال سرمایه‌گذاری در شرکت پرومتئوس فیولز (Prometheus Fuels) است. استارتاپ پرومتئوس که در سیلیکون‌ولی مستقر است، روی فناوری‌هایی برای جذب دی‌اکسیدکربن اتمسفر و پردازش و تبدیل آن به بنزین کربن خنثی کار می‌کند. سرمایه‌گذاری بی‌ام‌و به این شرکت کمک می‌کند تا در اواخر سال ۲۰۲۰ برای عرضه خرده‌فروشی سوخت خود آماده شود.

استارتاپ پرومتئوس فیولز در سال ۲۰۱۹ توسط راب مک‌گینیس، دارنده دکترای مهندسی از دانشگاه ییل راه‌اندازی شد و در حال بررسی فرآیندها و فناوری‌ها برای گرفتن دی‌اکسیدکربن از هوا و پردازش آن در جهت تبدیل به سوخت‌هایی مانند بنزین، گازوئیل و سوخت جت است که می‌توانند در وسایل نقلیه موجود به کار گرفته شوند. طبق گفته‌ی مسئولان پرومتئوس، فرایندهای آن کربن خنثی هستند و ۱۰۰ درصد از انرژی خورشیدی و باد تغذیه می‌کنند. مسئولان این شرکت می‌گویند که قادر هستند با استفاده از فناوری‌های اختصاصی جذب، سنتز سوخت و جداسازی، سوختی تولید کنند که از نظر مولکولی با بنزین مبتنی بر نفت یکسان باشد.

سوخت جدید پرومتئوس هیچ‌گونه دی‌اکسیدکربن خالصی را وارد جو نخواهد کرد که آن را تبدیل به سوختی کاملا بدون کربن می‌کند. علاوه بر این، سوخت جدید پرومتئوس از استخراج نفت و گاز طبیعی که برای تولید مقدار بنزین معادل آن لازم است، جلوگیری خواهد کرد.

برخلاف سایر سوخت‌های پایدار که نیاز به اصلاح خودرو دارد، بنزین پرومتئوس به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند به‌صورت یکپارچه با پیشرانه‌های احتراق داخلی موجود کار کند و به خریداران این امکان را می‌دهد که به‌راحتی آن را در پمپ بنزین انتخاب کرده و باک خودرو را پر کنند و بروند. هدف پرومتئوس این است که به‌جای پایین آوردن قیمت سوخت خود در طول زمان، قیمت آن را به اندازه بنزین سنتی قرار دهد، بنابراین هیچ جریمه و هزینه‌ی اضافی برای استفاده از آن وجود ندارد.

بی ام و

گرگ اسمیتیز، یکی از شرکای بی‌ام‌و آی ونچرز در این زمینه گفت:

توانایی ایجاد بنزین از هوا به گونه‌ای که از نظر هزینه قابل رقابت با سوخت‌های فسیلی باشد، طرح بسیار نوآورانه و انقلابی است. هر خودرو به‌طور متوسط بیش از هشت سال عمر می‌کند، به این معنی که حتی اگر همه مردم دنیا به سمت خرید خودروهای تمام الکتریکی حرکت کنند، هنوز هم تقریبا یک دهه طول می‌کشد تا پیشرانه‌های احتراق داخلی امروزی از جاده خارج شوند. پرومتئوس فیولز با ساخت بنزین کربن خنثی از دی‌اکسیدکربن موجود در هوا، امکان کاهش بسیار شدید تأثیرات پیشرانه‌های احتراق داخلی را بر شرایط اقلیمی فراهم می‌کند.

پرومتئوس تخمین می‌زند اگر تمام سوخت‌های حاصل از نفت و گاز با سوخت کاملا کربن خنثی این شرکت جایگزین شوند، جهان به‌طور سالانه شاهد کاهش ۱۰ گیگاتنی در انتشار دی‌اکسیدکربن خواهد بود که تقریبا ۲۵ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان را تشکیل می‌‌دهد. مسئولان این شرکت می‌گویند که سرمایه‌گذاری بی‌ام‌و آی ونچرز، حدود ۱۲/۵ میلیون دلار بودجه دراختیار پرومتئوس قرار خواهد داد.

مک‌گینیس در این زمینه گفت:

سرمایه‌گذاری BMW i Ventures به ما کمک می‌کند تا تلاش‌های خود را برای به دست آوردن سریع سوخت کاملا کربن خنثی و عرضه آن به بازار تسریع کنیم.

پرومتئوس امیدوار است فروش سوخت خود را در پمپ‌بنزین‌های خرده‌فروشی کالیفرنیا تا اواخر سال جاری آغاز کند و فروش آن در سال ۲۰۲۱ به سایر بازارهای ایالات متحده و بازارهای بین‌المللی گسترش یابد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات