ظاهرشدن تصاویر حاوی متون نژادپرستانه در سایت آمازون

دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۵
مطالعه 3 دقیقه
لوگو آمازون / Amazon طرح گرافیکی طلایی
شعبه‌ی بریتانیایی وب‌سایت آمازون میزبان تصاویری حاوی متون توهین‌آمیز به آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار شد. آمازون می‌گوید این تصاویر را حذف کرده است.
تبلیغات

کاربران آمازون در روزهای اخیر متوجه شدند اگر در وب‌سایت این فروشگاه برای خرید ایرپادز پرو اپل یا محصولات مشابه جست‌و‌جو کنند، با تصاویری روبه‌رو خواهند شد که روی آن‌ها متن‌های توهین‌آمیز ‌به آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار نوشته شده است. ظاهرشدن این محتواهای نژادپرستانه در فضای مجازی بازتاب زیادی داشت تا اینکه به‌نظر می‌رسد آمازون آن‌ها را از روی پلتفرم خود حذف کرده است.

آمازون در گفت‌و‌گو با بی‌بی‌سی، فردی خراب‌کار را عامل اصلی انتشار این تصاویر در وب‌سایتش معرفی می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد تصاویر نژادپرستانه‌ فقط روی شعبه‌ی بریتانیایی وب‌سایت آمازون و در صفحه‌ی اول نتایج جست‌و‌جو برای عبارت‌های AirPods یا Bluetooth Headphones نمایش داده شده‌اند.

فعلا مشخص نیست تصاویر حاوی متن‌های نژادپرستانه چه‌ مدت روی وب‌سایت آمازون قابل‌مشاهده بوده‌اند؛ اما به‌نظر می‌رسد زمان نمایش به‌حدی طولانی بوده که کاربران زیادی در توییتر متوجه آن تصاویر شده‌اند. کاربران متعددی در توییتر اسکرین‌شات سایت آمازون یا ویدئوهای کوتاه را از آن به‌اشتراک گذاشتند تا ادعاهایشان مبنی‌بر قرارگیری تصاویر نژادپرستانه در فروشگاه این شرکت را اثبات کنند.

آمازون در پاسخ به درخواست بی‌بی‌سی برای شفاف‌سازی بیشتر در این زمینه می‌گوید: «تحقیقات لازم را انجام دادیم و تصاویر یادشده را از روی پلتفرم حذف کردیم. به‌علاوه علیه فرد خراب‌کار مسئول این اتفاق اقداماتی انجام دادیم». آمازون فعلا ترجیح داده است جزئیاتی درباره‌ی این فرد خراب‌کار با رسانه‌ها در میان نگذارد. همچنین، مشخص نیست تصویر حاوی متون توهین‌آمیز به سیاه‌پوستان در صفحه‌ی چند محصول و چه مدت نمایش داده شده است.

نادین وایت، از روزنامه‌نگاران رسانه‌ی هافینگتن‌پست، در توییتی نوشت:

آمازون تصاویر مذکور را باید فورا شناسایی و حذف ضمن ارائه‌ی توضیح درباره‌ی آن‌ها، رسما عذرخواهی کند. درحال‌حاضر، سیاه‌پوست‌بودن به‌اندازه‌ی کافی سخت است. نمی‌خواهیم هنگام خرید آنلاین با واژه‌ی توهین‌آمیزی خطاب شویم که با حرف N شروع می‌شود.

یکی دیگر از کاربران توییتر می‌گوید آمازون باید می‌توانست تصاویر نژادپرستانه را در چند دقیقه شناسایی و حذف کند. توییت این کاربر به ساعات اولیه‌ی یکشنبه‌ی گذشته مربوط می‌شود و در آن می‌خوانیم: «این تصاویر هنوزهم روی شعبه‌ی بریتانیایی آمازون موجود هستند. عملکرد اعضای تیم مدیریت این وب‌سایت به‌شدت ضعیف است». به‌نظر می‌رسد تصاویر نژادپرستانه‌ی آمازون بریتانیا را فروشندگان جدیدی روی پلتفرم قرار داده‌اند که رتبه‌بندی خاصی نداشته‌اند. این تصاویر نژادپرستانه باعث شدند عبارت AirdPods برای ساعاتی به ترند توییتر تبدیل شود.

آمازون به فروشندگان متفرقه (تردپارتی) اجازه می‌دهد ازطریق وب‌سایتش محصولات مدنظر خود را بفروشند. گفته می‌شود آمازون امروزه نیمی از درآمد خود در بخش خرده‌فروشی را از همین طریق به‌دست می‌آورد. با همه‌ی این‌ها، پلتفرم مارکت‌پلیس آمازون همواره زیر ذره‌بین مردم است و برخی افراد انتقاداتی از آن کرده‌اند. اتفاق اخیر نگرانی بابت مارکت‌پلیس آمازون را بیشتر می‌کند.

شمار درخورتوجهی از کاربران نگرانی خود را از ظاهرشدن کالاهای جعلی در آمازون بیان کرده و عده‌ای دیگر گفته‌اند در دوران دنیاگیری ویروس کرونا، فروشندگان متفرقه‌ی آمازون قیمت برخی کالاها را به‌شدت افزایش داده‌اند و این شرکت نتوانسته با آن‌ها مقابله کند.

آن‌طورکه رسانه‌ها می‌گویند، فروشندگان با فهرست‌کردن محصولاتشان به‌عنوان محصولات مخصوص کلکسیونرها‌، قیمت بسیار بیشتری برای آن‌ها در نظر می‌گیرند. برای مثال طبق گفته‌ی ورج، یکی از دمبل‌های محبوب فروشگاه آمازون که پیش‌تر ۲۷۹ دلار قیمت داشت، با دریافت برچسب Collectors Item، قیمتش حدودا به ۹۰۰ دلار افزایش پیدا کرده است. فروشندگان با این روش، قیمت کابل‌های USB و جکوزی‌های بادی را نیز افزایش داده‌اند.

در همین زمینه، آمازون مدتی پیش اعلام کرد با بیش از ۵۰۰،۰۰۰ مورد افزایش قیمت برخورد کرده و اطلاعات لازم را دراختیار مقام‌های رسمی دادستانی قرار داده است. آمازون می‌گوید نبود قانونی سراسری برای برخورد با افزایش قیمت‌های این‌چنینی در ایالات متحده باعث شده است مقابله با این اقدامات سخت‌تر شود. 

ماه آوریل، پنج مورد از وب‌سایت‌های تجارت الکترونیکی آمازون که در بین آن‌ها وب‌سایت شعبه‌ی بریتانیا هم دیده می‌شد، به فهرست «بازارهای بدنام» کمیته‌ی تنظیم تجارت ایالات متحده اضافه شدند. این فهرست مارکت‌پلیس‌هایی را معرفی می‌کند که نگرانی زیادی بابت فروش محصولات جعلی و حتی کلاه‌برداری در آن‌ها وجود دارد. آمازون به‌شدت با این اقدام مخالفت کرد و ادعاهای وارده را نادرست دانست. این شرکت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «این عمل که انگیزه‌‌ای سیاسی‌محور دارد، یکی دیگر از اقدامات دولت ترامپ برای انتقام‌گیری از آمازون است». 

دیدگاه شما کاربران زومیت در‌این‌باره چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات